Ilmastointi kesäksi kuntoon
Ilmastointi kesäksi kuntoon
Hei,
autosta ja varsinkin autosähköistä vähän tietävänä aloin ilmastointivikaa selvittelemään . Ilmastoinin täytön jälkeen selvisi, ettei kompura ei lähe käyntiin ilman hyppylankaa. UKT:ssä on loistava viestiketju (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=40952 samasta ongelmasta. Viesti ketjua lukemalla ymmärsin, että varokkeet 1, 17 ja 20 vaikuttaa ilmastoinin toimintaan. Kohdan 20. kohdalla mulla lukeen kuitenkin optional, eikä kohdassa ollut varoketta. Eipä varokkeen lisääminenkään toisaalta vaikuttanut mitenkään...
UKT:n viestiketjussa sanottiin, että releitä pystyy vaihtaan päikseen. Mielestäni ilmastoinin relettä (F), ei pysty vaihtamaan muihin auton releisiin. Olenko ihan väärän releen kimpussa? . UKT viestiketjusta ymmärsin, että releviasta huolimatta auton tyhjäkäynti pitäisi nousta. Tyhjäkäynti pysyi kuitenkin tasaisesti 800 kierroksessa, joten voinko unohtaa relevian?
Kompuraan tulevassa johdossa en äkkiseltään löytänny vikaa, seuraavaksi on varmaan järkevää yrittää ohittaa pakkaskäynnistyksen estävä termostaatti? Painekytkin vikaa ei pysty sulkemaan pois millään testillä?
Selvä vuotokin löyty heti kompuran letkun liittimestä, liittimelle ei varmaan ite voi tehdä mitään? Letku ja liitin uusittava ja aineet täytettevä uudestaan?
Ja lopuksi vielä ilmastointiin liittymätön kysymys, onko autossanin ilmapumppu??? Ilmapumpun varoke ei ainakaan ollut paikoillaan...
Auto: Saab 9000 CSE -95
autosta ja varsinkin autosähköistä vähän tietävänä aloin ilmastointivikaa selvittelemään . Ilmastoinin täytön jälkeen selvisi, ettei kompura ei lähe käyntiin ilman hyppylankaa. UKT:ssä on loistava viestiketju (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=40952 samasta ongelmasta. Viesti ketjua lukemalla ymmärsin, että varokkeet 1, 17 ja 20 vaikuttaa ilmastoinin toimintaan. Kohdan 20. kohdalla mulla lukeen kuitenkin optional, eikä kohdassa ollut varoketta. Eipä varokkeen lisääminenkään toisaalta vaikuttanut mitenkään...
UKT:n viestiketjussa sanottiin, että releitä pystyy vaihtaan päikseen. Mielestäni ilmastoinin relettä (F), ei pysty vaihtamaan muihin auton releisiin. Olenko ihan väärän releen kimpussa? . UKT viestiketjusta ymmärsin, että releviasta huolimatta auton tyhjäkäynti pitäisi nousta. Tyhjäkäynti pysyi kuitenkin tasaisesti 800 kierroksessa, joten voinko unohtaa relevian?
Kompuraan tulevassa johdossa en äkkiseltään löytänny vikaa, seuraavaksi on varmaan järkevää yrittää ohittaa pakkaskäynnistyksen estävä termostaatti? Painekytkin vikaa ei pysty sulkemaan pois millään testillä?
Selvä vuotokin löyty heti kompuran letkun liittimestä, liittimelle ei varmaan ite voi tehdä mitään? Letku ja liitin uusittava ja aineet täytettevä uudestaan?
Ja lopuksi vielä ilmastointiin liittymätön kysymys, onko autossanin ilmapumppu??? Ilmapumpun varoke ei ainakaan ollut paikoillaan...
Auto: Saab 9000 CSE -95
9-3 SC 1.8t -07
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
Re: Ilmastointi kesäksi kuntoon
Kompura ei siis käynistynyt heti täytönkään jälkeen, vaikka painetta oli varmasti tarpeeksi. Voihan se tosissaan olla, että paineanturi on hajalla. Mielelläni vaan löytäisin vian jostain halvasta ja helposta paikasta .
Vähän tuli fluoriyhdistettä (R134A) ilmaan päästeltyä, kun alkais räntäsateen sijasta olla kevään aika .
Vähän tuli fluoriyhdistettä (R134A) ilmaan päästeltyä, kun alkais räntäsateen sijasta olla kevään aika .
9-3 SC 1.8t -07
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
Re: Ilmastointi kesäksi kuntoon
Joo, taitaa ilmastoinnin rele ainut laatuaan. Motonetistä saa muutamalla eurolla.
Itselläni oli tuo rele viallinen jokunen aika sitten.
Itselläni oli tuo rele viallinen jokunen aika sitten.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Re: Ilmastointi kesäksi kuntoon
Mulla kompura ei käynnistynyt, kun lyömällä kompuran päässä olevaa kiekkoa hienosäätövasarantylpälläosalla . Ongelmaksi osoittautui kompuranpäässä olevan hihnapyörän ja magneettilevyn ? (en ossoo sanoo sen oikeaa nimee )liian suureksi kasvanut rako. Irroitin levyn hihnapyörän päästä ja kaivoin akselilta pari prikkaa pois, jolloin rako pieneni ja tämän operaation jälkeen kylmästöinti on toiminut moitteettomasti
9000 cse 2,3 t -94
-Jos se toimii, älä korjaa sitä-
-Jos se toimii, älä korjaa sitä-
Re: Ilmastointi kesäksi kuntoon
Eipä ollu rele vika, toisessa 9000:ssa ilmastointi toimi releelläni. Täytynee antaa auto pääsiäisen jälkeen ammattilaisen katseltavaksi...
9-3 SC 1.8t -07
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
Re: Ilmastointi kesäksi kuntoon
Ainoa vika oli kuitenkin kompuralta keulalle lähtevän letkun vuotoa. Outoa, etteivät nyrkkipajalla huomanneet vuotoa. Kompurakaan ei suostunnu edes heti täytön jälkeen lähtemään käyntiin. Metrolla kävin vaihtamassa uuden letkun (120e) ja sen jälkeen ilmastointi toiminut moitteetta (3vk). Onneksi on musta auto ja mustat nahkapenkit, muuten ei ois ollu ilmastoinille vielä käyttöä .
9-3 SC 1.8t -07
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
9-3 SS 2.0t -03
9000 CS 2.3T -95 (myyty)
Re: Ilmastointi kesäksi kuntoon
Mulla taas oli se sähköpiuha ottanut moniurahihnaan kiinni mikä tulee siihen kompuran päälle ja kiertää sieltä umpion läheltä alaspäin.Kannattaa tarkistaa onko vika näinkin yksinkertainen... hain vähän johtoa ja tein uuden siihen , tosin paikka on pirun ahdas ja kuumalla koneella on kädet vaarassa.Kannattaa kuitenki lähteä eka kattomaan onko kaikki johdot kunnossa
nimi-erkki 9000 vm -90 , ilmastointi toimii.
nimi-erkki 9000 vm -90 , ilmastointi toimii.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Ilmastointi kesäksi kuntoon
Kappas! Ei onneksi ollut iso vika sitten. Vaihdatitko kuitenkin kylmäaineet?009baas kirjoitti:Mulla taas oli se sähköpiuha ottanut moniurahihnaan kiinni mikä tulee siihen kompuran päälle ja kiertää sieltä umpion läheltä alaspäin.Kannattaa tarkistaa onko vika näinkin yksinkertainen... hain vähän johtoa ja tein uuden siihen , tosin paikka on pirun ahdas ja kuumalla koneella on kädet vaarassa.Kannattaa kuitenki lähteä eka kattomaan onko kaikki johdot kunnossa
nimi-erkki 9000 vm -90 , ilmastointi toimii.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Re: Ilmastointi kesäksi kuntoon
Moi
Serkun mies soitteli illalla ja kertooi vm-91 Tonnarin ilmastoinnin ongelmasta. Vuotaa kylmäaineen kompressorin akselilta pois.
Saako tiivistettä mistään? Mikä on sen koko? Ja onko mahdoton vaihtaa?
Hihnapyörän laakeri ilmeisesti pitäisi vaihtaa samalla? Millainen laakeri siinä on? Millainen se on vaihtaa?
Ari
Serkun mies soitteli illalla ja kertooi vm-91 Tonnarin ilmastoinnin ongelmasta. Vuotaa kylmäaineen kompressorin akselilta pois.
Saako tiivistettä mistään? Mikä on sen koko? Ja onko mahdoton vaihtaa?
Hihnapyörän laakeri ilmeisesti pitäisi vaihtaa samalla? Millainen laakeri siinä on? Millainen se on vaihtaa?
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Ilmastointi kesäksi kuntoon
Ja unohtui kysyä, että saako uusia tai kunnostettuja kompuroita mistään?
Ari
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ilmastointi kesäksi kuntoon
Sonett73 kirjoitti:Ja unohtui kysyä, että saako uusia tai kunnostettuja kompuroita mistään?
Ari
http://www.finnklima.fi/
http://www.sanden.com/images/SD_Service_Guide_Rev.2.pdf
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lit=sanden
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Ilmastointi kesäksi kuntoon
hihnapyörän laakerinvaihto ei maksa vaivaa, paitsi jos on PCS:n alumiininen.
Sen verran edullisia ovat esim. Motonetissä.
MOOTTORIN OSAT / KIILAHIHNAT JA MONIURAHIHNAT / MONIURAHIHNAT JA RULLAT
Moniurahihna 6x2317mm 30-6617 9000-2.3 90->98 VL/VP/OT (ei ILM) [1990 - 1998] 29,26 €
Moniurahihna 6x2550mm 30-6550 9000-2.3 90->98 VL/VP/OT/ILM [1990 - 1998] 25,90 €
Moniurahihna 6x1900mm 30-6505 9000-V6 94->98 VL/VP/OT (ei ILM) [1994 - 1998] 19,17 €
Moniurahihna 6x2225mm 30-6626 9000-V6 94->98 VL/VP/OT/ILM [1994 - 1998] 19,90 €
Moniurahihnan kiristin Saab16V 25-5419 9000-16V Kiristinpyörä B202 (ø80mm/kierrekeskireikä) [1985 - 1998] 37,60 €
Hihnan ohjainrulla Saab 30-0520 9000-16V Ohjainpyörä B202/204/234 (ø80mm/keskireikä=ø17mm) [1985 - 1998] 21,50 €
Moniurahihnankir Saab-9000 25-5421 9000-16V Kiristinpyörä B204/B234 (ø80mm) [1985 - 1998] 24,00 €
Kiristinrulla Opel-V6+AC 30-0558 V6-3,0 jos ILM KIRISTINrulla (sileä/ø80mm) [1985 - 1998] 33,50 €
Sen verran edullisia ovat esim. Motonetissä.
MOOTTORIN OSAT / KIILAHIHNAT JA MONIURAHIHNAT / MONIURAHIHNAT JA RULLAT
Moniurahihna 6x2317mm 30-6617 9000-2.3 90->98 VL/VP/OT (ei ILM) [1990 - 1998] 29,26 €
Moniurahihna 6x2550mm 30-6550 9000-2.3 90->98 VL/VP/OT/ILM [1990 - 1998] 25,90 €
Moniurahihna 6x1900mm 30-6505 9000-V6 94->98 VL/VP/OT (ei ILM) [1994 - 1998] 19,17 €
Moniurahihna 6x2225mm 30-6626 9000-V6 94->98 VL/VP/OT/ILM [1994 - 1998] 19,90 €
Moniurahihnan kiristin Saab16V 25-5419 9000-16V Kiristinpyörä B202 (ø80mm/kierrekeskireikä) [1985 - 1998] 37,60 €
Hihnan ohjainrulla Saab 30-0520 9000-16V Ohjainpyörä B202/204/234 (ø80mm/keskireikä=ø17mm) [1985 - 1998] 21,50 €
Moniurahihnankir Saab-9000 25-5421 9000-16V Kiristinpyörä B204/B234 (ø80mm) [1985 - 1998] 24,00 €
Kiristinrulla Opel-V6+AC 30-0558 V6-3,0 jos ILM KIRISTINrulla (sileä/ø80mm) [1985 - 1998] 33,50 €
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Ilmastointi kesäksi kuntoon
Nyt on kuulema uusi kompressori tulossa, kiitos klubilaiselle.
Mutta en löytänyt korjaamokäsikirjasta kompressoriin tulevien paineletkujen kiristysarvoa. Kompuran tyyppi on Sanden SD709 ja siinä on vain yksi pultti putkienlaipan keskellä. Vanhempaan malliin ja uudempaan löysin, mutten tähän. Onko jollakin tietoa?
Ari
Mutta en löytänyt korjaamokäsikirjasta kompressoriin tulevien paineletkujen kiristysarvoa. Kompuran tyyppi on Sanden SD709 ja siinä on vain yksi pultti putkienlaipan keskellä. Vanhempaan malliin ja uudempaan löysin, mutten tähän. Onko jollakin tietoa?
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ilmastointi kesäksi kuntoon
Sonett73 kirjoitti:Nyt on kuulema uusi kompressori tulossa, kiitos klubilaiselle.
Mutta en löytänyt korjaamokäsikirjasta kompressoriin tulevien paineletkujen kiristysarvoa. Kompuran tyyppi on Sanden SD709 ja siinä on vain yksi pultti putkienlaipan keskellä. Vanhempaan malliin ja uudempaan löysin, mutten tähän. Onko jollakin tietoa?
Ari
http://www.sanden.com/images/SD_Service_Guide_Rev.2.pdf
( ja sieltä sivu 8 )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Ilmastointi kesäksi kuntoon
vielä vähä ilmastointiasiaa.....
En ole aiheessa asiantuntija, lueskelin näitä ilmastointi topicceja ja opinkin jotain......kuitenkin....käytin ilmastoinnin huollossa ja ekalla täytöllä testausvaiheessa (kokeiltiin kuinka kylmää tulee) +8 tietämillä rupes aineet tulemaan sumuna, paineet 24 bar luokkaa (tod.näk kompuran päässä olevasta venttiilistä) tässä vähä arvailen ku ei asentajakaan ollut moista kokenut aikaisemmin, eikä ollut varma mistä aineet tulivat ulos. Letkuvuotoja ei kuitenkaan löytynyt........huhhuh, veiläki maistuu suussa...
Kylmäaineen määrä 950g, ei vuotoja ja mielestäni tuo määrä on oikea. Nyt kuitenkin kylmää tulee mukavasti kun lähtee liikkeelle noin 5-10 min mutta sitten puhallusilma muuttuu lämpimäksi, nyt kun ulkona on yli +25 astetta. Viileämmällä ilmalla ongelmaa ei esiinny. Tästä oli joku maininnutkin ja oliko niin että tähän kytkeytyy moottorinlämpötila, moottorin ollessa kylmempi ilmastointi antaa kylmää.......
Eli onko tuo aineet sumuna hallin seinään, vaarallista/menikö jotain ehkä rikki? niin ja mikä on tod.näk vika kun kylmää ei tule kuumalla ilmalla......vastauksen voisin haluta maallikkokielellä että osais selittää korjaamolla jos joutuu sinne viemään......
Kiitosta ja kuumaa kesää muutenkin kaikille......
En ole aiheessa asiantuntija, lueskelin näitä ilmastointi topicceja ja opinkin jotain......kuitenkin....käytin ilmastoinnin huollossa ja ekalla täytöllä testausvaiheessa (kokeiltiin kuinka kylmää tulee) +8 tietämillä rupes aineet tulemaan sumuna, paineet 24 bar luokkaa (tod.näk kompuran päässä olevasta venttiilistä) tässä vähä arvailen ku ei asentajakaan ollut moista kokenut aikaisemmin, eikä ollut varma mistä aineet tulivat ulos. Letkuvuotoja ei kuitenkaan löytynyt........huhhuh, veiläki maistuu suussa...
Kylmäaineen määrä 950g, ei vuotoja ja mielestäni tuo määrä on oikea. Nyt kuitenkin kylmää tulee mukavasti kun lähtee liikkeelle noin 5-10 min mutta sitten puhallusilma muuttuu lämpimäksi, nyt kun ulkona on yli +25 astetta. Viileämmällä ilmalla ongelmaa ei esiinny. Tästä oli joku maininnutkin ja oliko niin että tähän kytkeytyy moottorinlämpötila, moottorin ollessa kylmempi ilmastointi antaa kylmää.......
Eli onko tuo aineet sumuna hallin seinään, vaarallista/menikö jotain ehkä rikki? niin ja mikä on tod.näk vika kun kylmää ei tule kuumalla ilmalla......vastauksen voisin haluta maallikkokielellä että osais selittää korjaamolla jos joutuu sinne viemään......
Kiitosta ja kuumaa kesää muutenkin kaikille......
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80