Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Ahtopaineet ei omassa tapauksessa varsinaisesti kadonnut mutta..

Auto siis tuo 2.3T, ruuvasin siihen kiinni jotkut, mitä ilmeisimmin SQR, lastut sekä lh:lle että apc:lle ja nyt kyllä ahtaa maksimissaan mukavasti yli ke/pu rajan, mutta ongelma on että 1 ja 2 vaihteilla pudottaa liian nopeasti paineet takaisin sinne vakion/vähän vakiota korkeammalle tasalle, eli olisiko n.0,9bar. Tämä nyt on kaiken löytämäni tiedon mukaan ihan normaalia käytöstä eikä siinä mitään, mutta hiukan harmittaa kun kakkosella ei paineet pysy korkealla kuin maksimissaan pari sekuntia kiihdyttäessä. Siitä suuremmilla vaihteilla sitten taas kyllä ahdot pysyy tapissaan ihan riittävän kauan että ohitukset sujuu mukavasti.

Ainiin ja sellainen että tuossa nyt on vähän sattumaa ollut nykyään että ahtaako edes sinne piikille asti vai ei, etenkin kaasu pohjassa-kiihdytyksessä on ongelmia että ahdot ei edes nouse kovin vakiota suuremmiksi, ja välistä tahtoo ohituksissakin jäädä vähän laimeiksi. Vika vai voiko tätä järjestelmää jotenkin itse kenties säätää?
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Oze
"Turbo"
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 13:49
Paikkakunta: Jyväskylän korpilahti

Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?

Viesti Kirjoittaja Oze »

onko autossas mikä mankkuvena?
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mikäli ajat 95:lla, niin sinuna ainakin kokeilisin 98:a ja Nesteen sellaista.
900C -86
maqqaRa
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 14:16

Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?

Viesti Kirjoittaja maqqaRa »

Edelleen jatketaan sitten topikin lainailua kun muutkin on siihen ruvenneet :mrgreen:
Taas on rakas Saab (9000 2.3t -94) järjestänyt ratkiriemukasta puuhailtavaa, tällä kerralla paineet siis kadoksissa. Aluksi tsekattiin kaikki perusviat eli hukkaportintanko ja magneettiventtiili. No, ei nouse ahdot edelleenkään, yhtään. Huomattiin myös että kun kaasusta päästää hiukankin isommilla kierroksilla (~2000+) niin kuuluu varsin ikävältä kuulostava räsähdys. Lähes suoralta kädeltä ja pienellä konsultoinnilla pääteltiin että turbosta laakerit vaihtokunnossa. Hankittiin vastaava käytetty (Garretin T25) ja iskettiin paikalleen, mutta sama ongelma jatkuu ja ääni on tallella*. Paikallistettiin ääntä edelleen (kyllä, tämän olisi voinut tehdä aiemminkin ja säästyä isolta kasalta turhaa työtä) ja se kuului selvästi coolerin oikeasta alareunasta, ilmanputsarin päädystä siis. Nyt on cooleri irti tallissa ja vaikuttaa letkuineen varsin ehjältä. Ilmanputsari on myös tutkittu eikä siellä mitään möykkyjä ollut imua haittaamassa. Turhautunut ottaa ideoita vastaan!

*Nyt siis myynnissä mitä ilmeisimmin toimiva Garretin T25, ajettu noin 320tkm :wink:
Saappihan se siellä.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Eli coolerin pääty ei ole rikki/irti. Mitens bypass-venttiili?
Mittari siis näyttää alipaineen kuitenkin?
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Vastaa Viestiin