GM:n konkurssi lähellä?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tannisto kirjoitti: Ja suunnitteluasteella vielä siitäkin pienepi 9-2. Jos tykkäät pienemmistä ja taloudellisemmista autoista, mikset sitten valitse pienempää ja taloudellisempaa autoa? Onko ihan pakko ajella sillä isolla ja kuluttavalla mallilla? On oikeasti olemassa joukko ihmisiä joille pieni auto ei vain yksinkertaisesti toimi. Miksikö? Koska sellaiseen ei mahdu tavaraa (esim. meikäläisen työkalut) eikä moottoriteho riitä vaikkapa asuntovaunun vetämiseen.
Vähän provosoiva asenne sulla... Tarkoituksella huomiota keräämässä kun ei muualla huomata, vai...? :roll:
Sori, ei ole tarkotus kerätä mitään huomiobojoja kuitenkaan, vaikka omiin tähänastisiin Saabeihini tympääntyminen loistaneekin hiukka läpi kirjoituksessa.

Jokaisella saakoon olla omat tarpeensa, ja toiveensa autonsa suhteen, kuten itselläkin. Saabeilla haluaisin ajella jatkossakin, ja siksi itse toivonkin tuotantoon tulevaksi sellaista pikku-saabia, eli ikäänkuin kajakin jatkajaa (sitä olen odottanut jo suunnilleen siitä saakka kun kajakin valmistus loppui).
Merkkiuskollisuus siis kyseessä, säälittävää sinänsä :)

Toivottavasti se mainitsemasi 9-2 tulisi olemaan kajakin tavoin hintaluokassa halvin Taunus, eli samaa hintaluokkaa kuin esim. Citroen C4, tai C3, ja muut vastaavankokoiset vääränmerkkiset viritykset, ja toivottavasti perusmalliin saisi tosiaan oikein pienen koneen, ja lähes kaikki varusteet pois, niin auton voisi saada ostettua uutena suht. järkihintaan jopa Suomestakin.
Asuntovaunun vetämiseen henkilöauton perässä en halua ottaa kantaa, paitsi vain mainitakseni että outoa hommaa se on.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
pocky
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 18:33
Paikkakunta: Tampere

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja pocky »

ng900aero kirjoitti:
Tannisto kirjoitti: Ja suunnitteluasteella vielä siitäkin pienepi 9-2. Jos tykkäät pienemmistä ja taloudellisemmista autoista, mikset sitten valitse pienempää ja taloudellisempaa autoa? Onko ihan pakko ajella sillä isolla ja kuluttavalla mallilla? On oikeasti olemassa joukko ihmisiä joille pieni auto ei vain yksinkertaisesti toimi. Miksikö? Koska sellaiseen ei mahdu tavaraa (esim. meikäläisen työkalut) eikä moottoriteho riitä vaikkapa asuntovaunun vetämiseen.
Vähän provosoiva asenne sulla... Tarkoituksella huomiota keräämässä kun ei muualla huomata, vai...? :roll:
Sori, ei ole tarkotus kerätä mitään huomiobojoja kuitenkaan, vaikka omiin tähänastisiin Saabeihini tympääntyminen loistaneekin hiukka läpi kirjoituksessa.

Jokaisella saakoon olla omat tarpeensa, ja toiveensa autonsa suhteen, kuten itselläkin. Saabeilla haluaisin ajella jatkossakin, ja siksi itse toivonkin tuotantoon tulevaksi sellaista pikku-saabia, eli ikäänkuin kajakin jatkajaa (sitä olen odottanut jo suunnilleen siitä saakka kun kajakin valmistus loppui).
Merkkiuskollisuus siis kyseessä, säälittävää sinänsä :)

Toivottavasti se mainitsemasi 9-2 tulisi olemaan kajakin tavoin hintaluokassa halvin Taunus, eli samaa hintaluokkaa kuin esim. Citroen C4, tai C3, ja muut vastaavankokoiset vääränmerkkiset viritykset, ja toivottavasti perusmalliin saisi tosiaan oikein pienen koneen, ja lähes kaikki varusteet pois, niin auton voisi saada ostettua uutena suht. järkihintaan jopa Suomestakin.
Asuntovaunun vetämiseen henkilöauton perässä en halua ottaa kantaa, paitsi vain mainitakseni että outoa hommaa se on.
Mitä ihmettä?
Mikset aja Citroën C2:lla, Volkswagen Pololla, Renault Cliolla (tai Twingolla), Skoda Fabialla, tai vaikka sillä kuupalla? Kerrotko miksi ihmeessä SAABin pitäisi mennä tuollaiseen kääpiöautohommiin mukaan? SAABillahan ajaa isot paskamahaset miehet jotka ei mahdu just noihin munakuppeihin kuten Ford Ka.
(ps. SAAB = Premium merkki, ei 1l moottori ole premiumia, eikä 1l moottorilla tehdä turvallisia ohituksia. Sissus.)

Ja sitten päästään taas tuohon että perheellisten pitäisi ajaa Minillä. Niinku mitä ihmettä? Onko sinulla perhettä? Kuljetatko mitään autossasi? Nim. torstaina 9-5 Wagonin takakontissa 1x Lexmark C534 lisätraylla, 1 x Lexmark T644 lisätraylla sekä, nippu ip-puhelimia, Ciscon kytkin ja kilometrikaupalla parikaapelia. Toisinaan kun pääasiallisishommis menee jutut päin persettä niin sitä joutuu ottaa salista/ties mistä yhden ison palvelimen mukaan ja viemään labraan tutkittavaksi. Ja sitten taas viikko sitten auton takakontissa matkas yksi 24 nauhan nauhakirjasto laatikoineen päivineen ja mahtui juuri ja juuri femman konttiin. Mites se olis mahtunut miniin? Kohta varmaan kuittaat että pitäisi ajaa pakettiautolla...

Ja nyt päästään takaisin tähän että perheiden pitäisi ajaa Minillä.
Meillä oli OG9-3 siihen saakka kun tytär oli 1.5 vuotta. Tonnari myös. Tonnarissa ei jalat ottanut turvaistuimessa istuessa kiinni pelkääjän tuoliin. Ei sillä, näin mä vko sitten myös OG9-3 Coupén jossa oli takapenkillä 3 turvaistuinta. Ei sekään varmaan lapsille ole herkkua.

Mutta joo, femmassa (kuten tonnarissa) on sen verta tilaa etupenkin ja takapenkin välillä vaikka etupenkkiläinen istuisi vähän isommil jalkatiloil, lisäksi wagonin konttiin on huomattavasti mukavempi nostaa asioita kuten LASTENVAUNUJA, LASTENRATTAITA, MATKARATTAITA, MATKALAUKKUJA SEKÄ KAIKENLAISIA ASIOITA.

Ikävää jos sinä NG900Airo et tiedä mitä on kätevyys, premium-auto, tehokas moottori, ajomukavuus ja niin edelleen. Aja sinä vaikka kindermunan yllätysleluautolla, minä ajan isolla (tilavalla) SAABilla perheen kanssa tai ilman tavaraa takakontti täynnä koska on tarve siirtää asioita.

Lisätään vielä, olisin ostanut Hatchbackin, mutta kun femmasta ei moista ole olemassa. Halusin katsos OG9-3:n tonnarin sisätiloilla ja Wagon femma oli ainoa vaihtoehto.
#3431
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Pitäisikös jatkossa klubiin hyväksytä myös suomalaiset Koeniggseggin omistajat?
"Suomen Saab-Koenigsegg-klubi"
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

pocky kirjoitti:... kätevyys, premium-auto, tehokas moottori, ajomukavuus ja niin edelleen.
Tunteen paloa :)

Eikös se nyt kuitenkin ole oikeasti niin että me persaukiset, jotka ostamme Saabeja kun rahat eivät parempaankaan riitä, kuvittelemme noiden ominaisuuksien liittyvän jotenkin Saabin... kukaan muu ei sitten kuvittelekkaan :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Svc »

pocky kirjoitti: Kerrotko miksi ihmeessä SAABin pitäisi mennä tuollaiseen kääpiöautohommiin mukaan? SAABillahan ajaa isot paskamahaset miehet jotka ei mahdu just noihin munakuppeihin kuten Ford Ka.
(ps. SAAB = Premium merkki, ei 1l moottori ole premiumia, eikä 1l moottorilla tehdä turvallisia ohituksia. Sissus.)
Mielestäni Saabin pitäisi tehdä myös pikkuautoja, joiden tuotolla voitaisiin rahoittaa premium-autoilla tehtävää tappiollista imagonrakennusta.

Maailmassa ei ole kovinkaan montaa autonvalmistajaa, jotka tekevät tulosta ainoastaan premium-autoilla. Ja jos tekekevätkin, niin autojen hinta on sen mukainen, että tulosta syntyy pienelläkin myynnillä. Myös Mersulla, BMW:llä ja Audilla on kääpiömallinsa. Porschella on "halpa" pikkuauto, eli Boxter. Jenkit ovat pulassa, kun mallisto on pelkkiä möhköjä.

Sanoisin, että yksi syy Saabin joutumiselle GM:lle oli, että malliston potentiaalinen ostajakunta oli liian pieni. 900 ja 9000 olivat myynnin aikaan jo vanhentuneita, eikä myyntivolyymi riittänyt pikkuauton puuttuessa mallistosta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

ng900aero kirjoitti: Itse odottelen nyt mielenkiinnolla pienikokoista Koenigssegg Saab 9-5:ttä esim 1.2-1.4 -vaparimoottorilla jossa toivottavasti päästöjä pienentäviä ratkaisuja, ja omapaino toivottavasti saadaan johonkin maks 1300kg:n luokkaan.
Miksi ihmeessä vapari, eikös ahdin ole päästöjä pienentävä ratkaisu? ;)
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

1.6 T = 600hp ,takaveto ja lasikuitukoppa........................
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

pocky kirjoitti: ps. SAAB = Premium merkki
No sitä on kyllä vaikea välillä uskoa. Ei nimittäin ole ollut hirveästi ikävä 9-5:en surkeaa äänieristystä ja huonosti sovitettuja sekä natisevia sisustan osia. Harmi, että muuten hyvä auto on pilattu turhanpäiväisellä pihistämisellä.

Mutta kyllähän se niin on, että selviytyäkseen Saabin on pakko laajentaa mallistoaan pienempäänkin päin. Ja mieluummin vielä pykälän verran isompaankin.
pocky
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 18:33
Paikkakunta: Tampere

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja pocky »

Auton siivouksen ja pesun tiimoilta vähän kännykällä kattelin huilatessa ja oli pakko tulla pihalta sisälle vilvoittelemaan.

Todellakin on tunteenpaloa.
Olen ehkä jäärä, mutta en kyllä hiffaa näitä kinnereitä.
Volvo teki C30:n (törkeän ruma, pieni ja ahdas) ja se ei käy kaupaksi niin kuin odotettiin.

Jos SAAB tekisi sellaisen, niin meniskö se kaupaksi? Tjaa-a, kyllä ne jotka SAABilla ajavat, ajavat mielummin mersun C/E-sarjan sekä BMW:n 3-5-sarjan kanssa samassa liigassa painivilla autoilla, jotka ovat vain 10-30ke halvempia.

Eikö muilla valmistajilla ole jo pikkuautoja tarpeeksi? Onko markkinarakoa? Onko jotain tiettyä valttia joka pieksisi jonku TSI-kinnerin? Toyota taitaa tällä hetkellä kyllä olla pikkuautojen ykkönen.

Ajaisin toki BMW:lla, Audilla tai Mersulla, mutta siihen rahaan saa vain tonnarin ikäisen pommin mitä SAABit maksaa - Persaukinen kun olen.

Kyllähän kolkissa ja femmassa tosiaan sisustat natisee ja vähän rengasmölyä tulee (paskoilla renkailla varsinkin), mutta niistä pääsee ainakin yksin ajellessa eroon kun vääntää vähän stereoista volumea kovemmalle 8)

Niin joo, ja ajelinhan minä Aviksen laina-Pololla tuossa viime tiistaina. Oli ahdas kokemus.

Mutta nyt takas tyhjentää takapekkiä ja sen jalkatiloja kaikesta parin vkon aikana kertyneestä romusta ja paperista.
#3431
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Svc kirjoitti:Pitäisikös jatkossa klubiin hyväksytä myös suomalaiset Koeniggseggin omistajat?
"Suomen Saab-Koenigsegg-klubi"
Ehdottamasti pitäisi, ei vaan taida montaa Suomesta löytyä :D
Nimenmuutosta en kuitenkaan kannata 8)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eipä ole kyllä tullut yhdelläkään saabilla ajettua saati omistettua joka ei jostain natisisi.

Mutta pikkuvikahan tuo sinänsä muuten hyvissä autoissa, vetotapa on se toinen jota onneksi on alettu nyt korjaamaan. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Poy »

ng900aero kirjoitti:En voi ymmärtää miksei perhe voi matkustaa jollain muulla kuin nimenomaan farmari-perheautolla, esim Mini Cooper olisi erittäin hyvä, ja monikäyttöinen auto ainakin 4-5 -henkiselle perheelle, miksi ihmeessä pitää hinata koko omaisuutta mukana kaiken aikaa, kotivakuutushan ne korvaa, jos jättää piirongin ja jääkaapin kotiin edes loman ajaksi?? :D
Saabeissa on kompromissinä turvallisuus ja kulutus. Sopivan kokoinen, ei liian pieni eikä liian iso. Iselläni on 18t-20tkm vuodessa ajoja ja tuo tekee jotain 2300€ vuodessa polttoainekuluina. Jos olis joku riisikuppi kulkineena, niin ei se ole jossain nokkakolarissa tai hirvikolarissa niin turvallinen, mutta ehkä jotain 1000€ (jos sitäkään) säästää vuositasolla polttoaineessa. Tuonko jakaa kolmella hengellä, niin ei tule kallis lisä-henkivakuutus per henki. Etuina myös lukuisat muut hyödyt, kuten tuo isommat tilat.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... rs/240826/

Virallinen ilmoitus ostajasta/ostajista voisi tulla muutaman vuorokauden sisällä.
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 877
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Voi tätä ilon ja onnen päivää.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

9-5T kirjoitti:
rälläkkä kirjoitti:
pocky kirjoitti: ps. SAAB = Premium merkki
No sitä on kyllä vaikea välillä uskoa. Ei nimittäin ole ollut hirveästi ikävä 9-5:en surkeaa äänieristystä ja huonosti sovitettuja sekä natisevia sisustan osia.
Vakiona ei sentään ole suhisevaa tuulilasin liimausta, halkeavaa imusarjaa, huoltovälin kestäviä oven tiivisteitä, surkeita valoja kuten E39 henkilöautoversioissa, onko pakettiautossa sama ongelma? :D
Ei :D
Vastaa Viestiin