9-5 Aero 01 160tkm ostossa, mitä kysyä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
aerox
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 19:35

9-5 Aero 01 160tkm ostossa, mitä kysyä?

Viesti Kirjoittaja aerox »

Moi,

Yritin uutena tulokkaana etsiä vanhempia viestejä, mutta en saanut oikein haluttuja tuloksia, joten laitetaan topic pystyyn. Heti alkuun kommenttina, että kiikarissa olisi siis uran ensimmäinen Saab :) Tarkoitus olisi hommata isoa autoa matka-ajoon max 15 tonnilla, jolla olisi mukava taittaa pidempääkin reissua. Lähinnä kiikarissa on ollut VW-konserin autoja akselilla Passat, Octavia, Superb, mutta nyt paikkakunnalta sattui löytymään Saab josta innostuin kovasti. Eli, kyseessä olisi reilu 160tkm ajettu 9-5 Aero Aut., ja kaikin puolin todella siisti peli. Ulkoa päin ei mitään vikaa ja penkit yms todella asiallisessa kunnossa.

Kysymyksiä:

a) Mitä tuollaista autoa ostaessa kannattaisi tarkistaa huoltojan osalta? Kun joka merkillä/mallilla on ne muutamat kriittiset asiat, jotka vaihtamalla ajoissa pakka kestää kasassa

b) Itse ajan tod.näk. max 100tkm eli 250tkm saakka ko. autolla - huoletonta ajoa, luvassa paljon asioiden x ja y hajoamisia 200tkm nurkilla?

c) Millaiseen kulutukseen ajossa pääsee noin käytännössä? Numeroiden mukaiset lukemat 7l pintaan tuntuvat aika pieneltä matka-ajossa. Mites sekalaista ajoa, itselläkin tulee jonkin verran kaupunkiajoa mutta mitään päivittäistä tarvetta esim työmatka-ajoon ei ole.

d) Muita kokemuksia/suosituksia, kannattaisiko jotain tiettyä vuosimallia esim varoa tai yrittää etsiä tms. Jälleenmyynti on yksi iso asia, mutta sen riskin olisin valmis ottamaan että muutaman vuoden päästä yhä suurempi joukko EKO-ihmisiä välttää tällaista autoa kuin ruttoa.

Itseä houkuttaa nykyisten uutisten pohjalta tarttua Saabiin juuri nyt, kun massat eivät ole siihen intona, ja lisäksi yhdistettynä "pieni kulutus" -ihanne = tuollainen auto halutaan autoliikkeestä pois. Hintakin olisi kohdallaan, joten lähinnä tässä on käynnissä klassinen järki vs tunteet -kamppailu = rohkaisuja otetaan vastaan :D Ko. yksilön negana vrt kilpaileviin vaihoehtoihin ovat selkeästi kulutus, melu matka-ajossa, jälleenmyynnin hankaluus, mahd. kallimmaat huollot + vakuutuset. Plussaa sitten olisikin about kaikki muu.

Kiitos vastauksista ja/tai opastuksista jo aiempiin vastaaviin otsikoihin!
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero 01 160tkm ostossa, mitä kysyä?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

VAG-konsernin tuotteet kuluttavat käytännössä ihan saman kuin aerokin jos ovat automaatteja. Molemmissa on ovat tyyppivikansa ja huollattaminen käytännössä samanhintaista paitsi Audi jossa osissa on selkeä premiumlisä. Vakuutuksien suhteen sain 2-litrasen 9-5:n vakuutukset IF:stä halvemmalla kuin mitä 1.9 TDI-passatin vakuutukset :D
Vikoja:
Saabissa:
- taka-akselin puslat
- huohotin (tarkista onko päivitetty)

VAG-tuotteet Passat, Superb, A4 ja A6
- etupään puslat
- turbo sekä bensa- että dieselmalleissa
- climatronic (ohjainyksikkö ja läppämoottorivikoja)
- lukkojen mikrokytkimet
- tiptronic on aivan susiloota

Saabissa parempaa:
- alusta (VAGgineen pitää olla alustasarjalla jotta olisi aeron tasolla)
- talviominaisuudet muutenkin
- valot (vaggineissa pitää olla xenonit jotta näkee jotain)
- penkit (vaggineiden sportpenkit samaa tasoa kuin aeron penkit)
- automaatti-ilmastoinnin toiminta talvella

Vaggineissa parempaa:
- hiljaisempia
- parempi jälleenmyyntiarvo
- climatronic kesällä

Audit on helkatin kalliita ylläpidettäviä ja 1.8t ei oikein tarjoa mitään verrattuna Aeroon suorituskykypuolella. manuaalivaihteinen Superb 1.8t hyvillä varusteilla ja lastutettuna on järkiratkaisu, tunteella ostetaan Saab ja passatit ja Audit kierretään kaukaa erityisesti automaattina.

kertoo nimimerkki:"ex passatin omistaja" :mrgreen:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: 9-5 Aero 01 160tkm ostossa, mitä kysyä?

Viesti Kirjoittaja APC »

Tärkeintä on, että öljyt vaihdettu ohjeistuksen mukaan (suositus 10 tkm välein, jos kaupunkiajoa). Jos ei, niin kasvanut riski huohotinongelmasta ja jakopääremontista. Turbothan noissa aeroissa (2.3T) on kestävämpiä kuin muissa. 2001 ajovalot parhaat mitä Saabissa ollut.
9-5 Aero Wagon -06
aerox
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 19:35

Re: 9-5 Aero 01 160tkm ostossa, mitä kysyä?

Viesti Kirjoittaja aerox »

Kiitokset kommenteista!

Tuli yksi uusi kysymys vielä eteen: mitä mieltä asiantuntijat ovat lausunnosta, että automaattilaatikko + Saab + 200tkm = iso huolto? Olen koettanut kaivaa vähän tutun tuttujen kautta autoasentajia esiin, ja tuo kommentti tuli paristakin eri lähteestä vahvasti esiin kun kerroin potentiaalisen ajokin kilometrien olevan 160tkm.
Tuo öljynvaihtojen riittävän tiheä väli lienee ratkaisevassa asemassa tässä kohtaa?
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: 9-5 Aero 01 160tkm ostossa, mitä kysyä?

Viesti Kirjoittaja APC »

Mimmi kirjoitti:
APC kirjoitti:2001 ajovalot parhaat mitä Saabissa ollut.
Kerrotko, mitä eroa on my-01 valoissa verratuna my-98, my-99, my-00 valoihin.
Oletko koskaan ajanut xenoneila?
En
En

:lol:
9-5 Aero Wagon -06
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-5 Aero 01 160tkm ostossa, mitä kysyä?

Viesti Kirjoittaja Pola »

aerox kirjoitti:Kiitokset kommenteista!

Tuli yksi uusi kysymys vielä eteen: mitä mieltä asiantuntijat ovat lausunnosta, että automaattilaatikko + Saab + 200tkm = iso huolto? Olen koettanut kaivaa vähän tutun tuttujen kautta autoasentajia esiin, ja tuo kommentti tuli paristakin eri lähteestä vahvasti esiin kun kerroin potentiaalisen ajokin kilometrien olevan 160tkm.
Tuo öljynvaihtojen riittävän tiheä väli lienee ratkaisevassa asemassa tässä kohtaa?
Joitain autoja on ollut joista on mennyt jakopää remonttiin, enimmäkseen automaatteja. Pysyy kyllä kunnosa riittävällä öljynvaihdolla ja tarkistamalla ettei ole huohotus tukkeessa. Omassa oli 270 kkm mittarissa kun laitoin vaihtoon ja ilmeisesti toimii vielä tänä päivänäkin.
#3272
Vastaa Viestiin