Ääniä konehuoneesta osa: 150

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Selvinpäin :lol: tänään kuunnellessa päivitän äänitietoja:

tyhjäkäynnillä sellaista nopeasti aaltoilevaa ror-ror-ror
kytkimen pohjaanpainamisella ei ole tyhjäkäyntiääneen mitään vaikutusta

kierroksia antaessa kierrosten mukaan tihentyvää ja nousevaa vou-vou aina sinne 3000 rpm jolloin ääni peittyy...

Zomm:in vaihdelaatikko-teoriaan en usko, koska on niin ääni liitoksissa kierroksiin..
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Ettei olisi Kompressori menossa? Oletko käyttänyt ilmastointi econ asennossa?
Jos äänet katoaa kytkettäessä ilmastointi pois päältä, niin vika on sama kuin minulla. :x
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Ettei olisi Kompressori menossa? Oletko käyttänyt ilmastointi econ asennossa?
Jos äänet katoaa kytkettäessä ilmastointi pois päältä, niin vika on sama kuin minulla. :x
..ei vaikuta mitenkään...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Uusikin ´hihnan kiristinrullan laakeri alkaa pian valittamaan, jos naru on liian kireällä.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Zomm kirjoitti:Uusikin ´hihnan kiristinrullan laakeri alkaa pian valittamaan, jos naru on liian kireällä.

ääni nousee kierrosten mukana, hihnahan pyörii vakionopeudellaan kokoajan?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

mienkoiv kirjoitti:
Zomm kirjoitti:Uusikin ´hihnan kiristinrullan laakeri alkaa pian valittamaan, jos naru on liian kireällä.

ääni nousee kierrosten mukana, hihnahan pyörii vakionopeudellaan kokoajan?
Kyllähän se kampiakselin hihnapyörä pyörii ihan samaa vauhtia kuin myllykin, joten hihnan nopeus kiihtyy samassa suhteessa kuin koneen kierroksetkin.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

9-5T kirjoitti:
Zomm kirjoitti:Uusikin ´hihnan kiristinrullan laakeri alkaa pian valittamaan, jos naru on liian kireällä.
Meinaatko että olisi liian lyhyt remmi tai miten sen muuten saisi liian kireälle?
itselläni tosiaan pitkä versio ja kiristin ja rullat ja hihna vaihdettu sen puoli vuotta sitten..eikös tuo uusi kiristin nyt ainakin hoida tuon kireyden?

äsken kävin avaamassa lokasuojaa senverta,että näin kampiakselin hihnapyörän ja siinä kuuntelin niin ääni ei pyörästä tule, ylempää...konepellin alta kuunnellessa melko siitä koneen tuen alapuolelta...voisko se olla tehostimen pumppu tai sen hihnapyörä...ääni vastaa kierroksiin nousemalla ja tihentymällä...

Ainiin...ja siinä kampiakselin hihnapyörää katsellessa huomasin, että koneen kylki aivan märkä kauttaaltaan...ainakin siitä hihnapyörän takaa...näytti olevan alasuojamuovikin auton alla märkä reunoistaan...konepellin alta koneen sivua katsellessa ei kosteutta (öljyä) näy...
viittaisko tämä pumppuun, joka vuotaa, nestettä on ja on ollut, eli ei ainakaan huomattavaa vähenemistä?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mikäli on epäilystä hihnan väärästä pituudesta, sen voi tarkastaa kiristimestä. Kiristimessä on näet sellaiset merkit. En nyt muista kummin päin se oli, mutta toisessa osassa on yksi viiva ja toisessa osassa kaksi viivaa. tuon yksinäisen viivan pitää olla niiden kahden välillä. Merkit ovat siinä kiristimen rungossa ja kiristimen liikkuvassa osassa, jossa kiristinrulla sijaitsee.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja JuAn »

mienkoiv kirjoitti: Ainiin...ja siinä kampiakselin hihnapyörää katsellessa huomasin, että koneen kylki aivan märkä kauttaaltaan...ainakin siitä hihnapyörän takaa...näytti olevan alasuojamuovikin auton alla märkä reunoistaan...konepellin alta koneen sivua katsellessa ei kosteutta (öljyä) näy...
viittaisko tämä pumppuun, joka vuotaa, nestettä on ja on ollut, eli ei ainakaan huomattavaa vähenemistä?
Putsailehan se koneen kylki ja katso et näkyykö vuoto kohtaa... Mei 9-5 vuos ensin kampiakselin stefalta ja se hihnapyörä roiskutti öljyä joka paikkaan... Ensimmäinen stefan vaihto epäonnistu merkkiliikkeessä kuluneen hihnapyörän takia... Uus hihnapyörä ja stefa tutun pajalle sinne, ei onnistunu, leikkautu öljypumpun o-rengas ilmeisesti asentaessa tai sit oli viallinen jo marmoritiskillä... Se rikkonainen öljypumpun o-rengaskin sotkee koneen päädyn kunniallisesti. Ja itse asiaan, siellä koneen päädyssä oleva öljy voi päästä hihnalle ja sotkee sen, mikä voi aiheuttaa luistoa tai pelkästään ääniä, kitinän ja ulinan takia tuo meidänkin alunperin meni merkkiliikkeelle...
900 GL 3D -83
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja kello »

Mites mienkoiv, onko ongelma selvinnyt? Omassa tuntuu olevan vähän samantyylisiä oireita...
Saab 9-5 Aero XWD -11
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

kello kirjoitti:Mites mienkoiv, onko ongelma selvinnyt? Omassa tuntuu olevan vähän samantyylisiä oireita...
annoin äänen kuulua ja seuraavana kesänä vesipumppu meni vaihtoon, hihnapyörä lenkutteli itekseen n. 10m suuntaansa...
tosiaan harvinaisen Vmäinen vaiva oli enkä nyt tiedä olko se tuo vesipumppu...

ota hihna pois ja lenkuttele kaikki hihnapyörät läpi...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja kello »

Jep tarkoitus tehdä seuraavaksi kunhan saan aikaan. Häviskö ääni siis vesipumpun vaihdon jälkeen?
Saab 9-5 Aero XWD -11
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

kello kirjoitti:Jep tarkoitus tehdä seuraavaksi kunhan saan aikaan. Häviskö ääni siis vesipumpun vaihdon jälkeen?
jep..hävishän se heti...on kyllä kaikkein paskimmat nää mikäköhän ääni -jutut...jos ei löydy aiheuttajaa niin lopuksi epäilee jotain ihan ihme mahollisuuksia...

toivottavasti löytyy äänen aiheuttaja...jos ei niin laittelehan lisäkuvauksia tänne...kyllä joku sen ratkasee!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Vastaa Viestiin