Jakopäänketjun vaihto
Jakopäänketjun vaihto
Ketjunkiristäjä on tullut ulos 16,5mm, eli ketju vaihtokunnossa. Myydäänkö jossain pakettia mistä löytyy katkaistava ketju+ ketjulukko, niin että saisi vedettyä vanhalla ketjulla tuon uuden paikalleen ja ketjulukolla taas liitettyä päät yhteen. Vai onko syytä käyttää liitoksen tekoon niittausta, jos näin niin löytyykö joltain välineet tähän hommaan?
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
Re: Jakopäänketjun vaihto
Pelkän jakoketjun vaihtamisesta harvemmin on hyötyä, kun yleensä myös tasapainoakselin ketju rattaineen on finaalissa. Jakopään korjaussarja tasapainohiluineen maksaa pari sataa euroa.
Eski
Eski
Jakopää ei pidä minkäänlaista ääntä, luulisin että ketjunvaihto riittää. Ei millään viitsisi ottaa koko moottoria pois jos ketjun pystyy vaihtamaan helposti ilmankin. Ajattelin nyt samalla vaihtaa ketjun, kun kansikin on poissa.
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
Mitä minä olen lukenut ei todellakaan kannata vaihtaa pelkästään ketjua, koska hyvin suurella todennäköisyydellä ovat myöskin rattaat ja laahaimet kuluneet. Ja jos jakopään ketju on vaihtokunnossa on myöskin tasapainoakseleiden ketju huonokuntoinen.
Moottoria ei tarvitse ottaa pois, riittää että siirtää lievästi sivusuunnassa niin mahtuu jakopään koppa pois. Itse tein sen tällä tavalla noin kuukausi sitten, ja pari päivää siihen meni WIS ohjeiden kanssa. Ennen tätä suurin remontti oli varmaan jarrulevyjen vaihto joten aikalailla täys amatööri olen. Osat hankin semmosesta paikasta kuin www.skruvat.se (se 2200kr paketti). Ikävää vaan että eivät vielä toimita ulkomaille.
Moottoria ei tarvitse ottaa pois, riittää että siirtää lievästi sivusuunnassa niin mahtuu jakopään koppa pois. Itse tein sen tällä tavalla noin kuukausi sitten, ja pari päivää siihen meni WIS ohjeiden kanssa. Ennen tätä suurin remontti oli varmaan jarrulevyjen vaihto joten aikalailla täys amatööri olen. Osat hankin semmosesta paikasta kuin www.skruvat.se (se 2200kr paketti). Ikävää vaan että eivät vielä toimita ulkomaille.
Ainakaan ylälaahain ei ollut kulunut paljoa, kynnellä kokeillen tuntui ketjunkohdasta pieni ura, mutta se oli todella vähäinen max.1mm. Minulla varmaan vanha WIS, siinä on ohjeena että kone pois tai pelkkä ketju syöttämällä vanhan tilalle.
Täytyykö tossa työssä jonka teit ottaa öljypohja pois ja moottorin alakannake irti?
Erikoista on että ketju on noin venynyt, mutta mitään ääntä ei jakopää pidä. Katsoin vielä nokkaakselien merkit, kun olin kääntänyt alamerkin kohdalleen, eivät olleet ihan tasan. Tämä puoltaisi että ketju on venynyt.
Täytyykö tossa työssä jonka teit ottaa öljypohja pois ja moottorin alakannake irti?
Erikoista on että ketju on noin venynyt, mutta mitään ääntä ei jakopää pidä. Katsoin vielä nokkaakselien merkit, kun olin kääntänyt alamerkin kohdalleen, eivät olleet ihan tasan. Tämä puoltaisi että ketju on venynyt.
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
Jos kaikkihen hilujen vaihto onnistuu ilman moottorin irrotusta/poisottamista, niin ilmanmuuta vaihdan kaikki korjaussarjaan sisältyvät hilut sinne. Ei vain millään viitsisi ottaa konetta pois.
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01
Ennen se tehtiin irrottamalla moottoria. Nykyään "siirtämällä", säästivät hiukan aikaa ja rahaa siinä. Ohje-aika uudelle menetelmälle 6,7h. Imuroi netistä uusin WIS. Öljypohjaa irrotin kyllä. Toki irrotettavaa on hiukan muutakin; vesipumppu ja nippu putkia, generaattori konsolineen, ohjaustehostin, IMM, imuputket, ahtoputki, puhallinkotelo, akku + teline, vaihteensiirtäjä irti tangosta, momenttivarret, moottorityynyt (vasen ja oikea kokonaan irti), dp, ja mitähän kaikkee muuta mitä unohdin.
Apurunkoa ei tarvitse irrottaa. Joko kansi tai pohja irti, muuten on erittäin hankalaa saada jakokoppaa paikalleen taittamatta kannentiivistettä. Eikä öljypohjan pesu ole koskaan pahitteeksi, mulla oli muutama metallilastu siivilässä.
Apurunkoa ei tarvitse irrottaa. Joko kansi tai pohja irti, muuten on erittäin hankalaa saada jakokoppaa paikalleen taittamatta kannentiivistettä. Eikä öljypohjan pesu ole koskaan pahitteeksi, mulla oli muutama metallilastu siivilässä.
Mulla jo kansi irti toisesta syystä, olishan tossa vielä purkamista.
R.I.P. 9-5 2.3T Aero-01