![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
kolkku liittyi kans tähän topicciin sit 220tkm ajettuna...äääh nää porsii kokoajan jostai ![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
9-3.1972
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
On eri kompura. TiDiin käy sama kompura ( Delphi ) kuin 2.2 diiseli Vectraan ( on halvempi varaosatiskillä ). Muistaakseni koko kompuran vaihto töineen ja aineineen kustansi n. 700€.rr kirjoitti:Onko 9-3 TiDissä sama ilmastoinnin kompura kuin bensakoneessa? Jos kesällä vaihtais ihan varalta tuon laakerin, 500tkm huollossa. Ei kyllä ääntele tai muutenkaan oireile vielä.
Mulla loppui laulu kuin kananlento, mitään epäilyttäviä ääniä tms. ei kuulunut n. 270tkm ajettuna.
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Itsellä tuntuu olevan vm. 99:ssä mitä todennäköisimmin tuo laakerivika, ainakin sen sortin ääntä pitää ohjaamoon ja ulisee voimakkaasti "meisseli-stetoskoopilla" kunneltuna. Semmoinen kysymys jos joku tietää vastauksen, voinko pistää ilmastoinnin käytön jäähylle yksinkertaisesti laittamalla ilmastoimattoman 9-3:n hihnan ja jättämällä kompuran hihnapyörän pois kierrosta? Toisin sanoen, onko muut hihnapyörät saman kokoiset ja samoilla paikoilla ilmastoimattomassa versiossa? Näin saisi auton ajoon ja vaihtaa rauhassa laakeria, tosin hihnan muutaman kympin kustannuksella..
----------------
nyk. 9000 2.0t CD vm. -97
ent. 9-3 2.0 SE vm. -99
nyk. 9000 2.0t CD vm. -97
ent. 9-3 2.0 SE vm. -99
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Juuh. Lyhyempi ilmastoimattoman hihna riittää. Kaikki muu on samaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Kysymystä vielä edelliseen liittyen: Onko siis niin ettei jäähdytysjärjestelmää tarvitse tyhjätä, jos nyt sattuu riittämään tuon ulomman laakerin vaihto? -> myöskään tiivisteitä ei silloin ole tarvetta vaihtaa. Toisaalta kaippa siellä kompuran sisällä toinenkin laakeri on, jonka pesä lienee rungossa? Ja jos sen joutuu vaihtamaan niin silloin varmaankin pakko tyhjätä järjestelmä aineesta? Vai olenko pahasti väärässä ja laakerointi onkin vain hihnapyörässä?
----------------
nyk. 9000 2.0t CD vm. -97
ent. 9-3 2.0 SE vm. -99
nyk. 9000 2.0t CD vm. -97
ent. 9-3 2.0 SE vm. -99
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Hihnapyörän laakeria vaihtaessa ei aineet tule pihalle, kun itse kompuraa ei millään lailla avata.
Hihnapyörän laakeri on siis kompuran kaulan ympärillä ulkopuolella ja hihnapyörän sisällä. Laakeri pyörii siis aina, kun moottori pyörii.
Kompuran akselin laakerointi on kompuran sisällä, mutta niitä ei kai juuri ole hajonnut.. Kun magneettikytkin vetää, se saa kompuran akselillä päädyssä olevan "kytkinlevyn" tarraamaan kompuran kaulan ulkopuolella pyörivään hihnapyörään ja pyörittää näinollen kompuran sisälle menevää akselia.
Hihnapyörän laakeri on siis kompuran kaulan ympärillä ulkopuolella ja hihnapyörän sisällä. Laakeri pyörii siis aina, kun moottori pyörii.
Kompuran akselin laakerointi on kompuran sisällä, mutta niitä ei kai juuri ole hajonnut.. Kun magneettikytkin vetää, se saa kompuran akselillä päädyssä olevan "kytkinlevyn" tarraamaan kompuran kaulan ulkopuolella pyörivään hihnapyörään ja pyörittää näinollen kompuran sisälle menevää akselia.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Onko kenelläkään mennyt hajalle tuota kytkinlevyä? Omassa pelissäni näyttää siltä, kuin levyn kehällä olevat kolme kiinnikettä (ks. nimim. Hookin lisäämä ensimmäinen kuva keskustelun sivulta 2 josta näkyy hyvin mitä tarkoitan, ovatko ihan jotakin niittejä vain, en tiedä vielä kun ei ole vielä korjauksen alla?) ovat rikki. Ainakin yhdestä on sökönä tuon niitin alla oleva rengas. Onkohan se vain ihan tavallinen kumirengas iskuja tasaamaan? Kuitenkin, onko kukaan joutunut hankkimaan tuota kytkinlevyä ja jos on niin mistä päin olette mokoman osan saaneet haalittua?
----------------
nyk. 9000 2.0t CD vm. -97
ent. 9-3 2.0 SE vm. -99
nyk. 9000 2.0t CD vm. -97
ent. 9-3 2.0 SE vm. -99
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Näköjään nuo olivat vain iskua vaimentavia kumeja, tosin vaimennuskyvystä en olisi enää niin varma, olivat ajan saatossa melkoisen kovettuneita ja yksi rengas kokonaan rapissut irti. Sattumalta perus O-rengas oli sopivaa kokoa ja nyt vaimentimena niitä kaksi päällekkäin (koska kumissa vaihtuu puolivälissä halkaisija). Saa nähdä miten pelaa, ainakin näyttää ihan hyvältä ja varmaan pehmentää vähintään yhtä hyvin iskuja kuin vanha, kovettunut kumi..
----------------
nyk. 9000 2.0t CD vm. -97
ent. 9-3 2.0 SE vm. -99
nyk. 9000 2.0t CD vm. -97
ent. 9-3 2.0 SE vm. -99
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Montakos milliä tos kytkimen ja moniurahihnapyörän välissä pitää olla? Meinaa väänty mullakin toi kyseinen pyörä ja otti kitkapitoo -> ja pukkas sit nesteet pihalle.
Viimeksi muokannut se93tbo, Su Kesä 22, 2008 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3.1972
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Pistetääs vertailun vuoksi.
9000 vm-96 kompuran hihnapyörän laakeri on 20x50x35.
Tuo kompura on Sanden SD7H15.
Kentson listassa ei tuota kokoa näyttänyt olevan![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
9000 vm-96 kompuran hihnapyörän laakeri on 20x50x35.
Tuo kompura on Sanden SD7H15.
Kentson listassa ei tuota kokoa näyttänyt olevan
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Joku mainitsi että 9-3 eri kompura kuin 900:ssa. Tietäisikö joku sopiiko nämä päittäin
-97 900 kompura sökö ja olis tiedossa 9-3 kompura, mutta käyköhän putket ja kiinnitykset...
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Pitää vaihtaa kompura, moottorin korvakko (jossa kompura kiinni) sekä putket akulle asti.. Sekä varautua, että moottorin päätukopasta voi joutua hieman vingulla ottaa alumiiniä, että 9-3:sen moottorinkorvakko istuu kohdilleen.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Su Heinä 10, 2005 22:18
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Laitetaan nyt tähän threadiin kun on "tuorein" tässä kompura-asiassa..
Eli onko kellään kokemuksia osien tilaamisesta ulkomailta? Esim Parts for Saabs näyttäisi tarjoavan kunnostettua ilmastoinnin kompressoria (9-3:een), Suomeen toimitettuna hintaan £370 (= noin 426euroa).
Eli onko kellään kokemuksia osien tilaamisesta ulkomailta? Esim Parts for Saabs näyttäisi tarjoavan kunnostettua ilmastoinnin kompressoria (9-3:een), Suomeen toimitettuna hintaan £370 (= noin 426euroa).
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Nyt alkoi kylmästöinti "hieman" kettuilla omallakin kohdalla
. Torstaina alkoi pellin alta kuulua outoa rallatusta, jonka paikallistin kompuran magneettikytkimeen. Selailin tämän topicin ja vähän muuta juttua esille ja suunnittelin magneettikytkimen avaamista, kunnes kuulin tutulta Pellen Pajan tehneen erimerkkiseen vastaavan tempun edullisesti ja hyvin; mietin, että jos auton käyttäisi siellä niin saisi muutenkin ilmastoinnin huollatettua samalla. Aamulla soitin korjaamolle ja kaveri oli vakaasti sitä mieltä, ettei Saabin magneettikytkimiä saa korjattua järkevästi vaan koko kompura menee uusiksi. Sovimme, että käyn ainakin näyttämässä autoa että saan varmistuksen diagnoosille ja matkalla mietin, että jos porukka on näitä onnistuneesti korjannut, niin mikseipä se itseltäkin onnistuisi. Sitten joku pikkupiru alkoi hyvin vahvasti kuiskuttelemaan korvaani, että minun tuurillani tappelen kuitenkin magneettikytkimen kanssa pari päivää, kulutan sinä aikana kaljaa uuden kompuran hinnan edestä ja lopuksi kompura posahtaa seuraavana päivänä. Koska olen tämän käyttöauton pyrkinyt pitämään mahdollisimman ehjänä ja luotettavana, pikkupirun ääni voitti ja tilanteen pajalla todettuamme käskin laittamaan uuden kompuran tilaukseen ja sovimme tuovani auton takaisin, kun osa on saapunut. Korjaaja vielä mainitsi näiden kompuroiden leipovan helposti kiinni lopullisesti, kun magneettikytkin alkaa temppuilemaan. Ajelin takaisin duunipaikalle miettien, tuliko tehtyä päätös rahan heittämisesti ns. kankkulan kaivoon.
Tarina luonnollisesti jatkuu siten, että duunin jälkeen kotia lähdettyäni kuului liikennevaloissa seisoessani jostakin kova posahdus. Ihmettelin hetken, mistä tuollainen äänin tulee kunnes huomasin äänen jatkuvan vaimeana sihinänä, joka kuulosti tulevan auton konepellin alta
.Seuraavaksi kabiiniin lehahti vahva ilmastoinnin haju, joka hävisi vähitellen samalla kuin kylmän ilman tulo suuttimista. Entiseen sivuääneen oli vielä sekaantunut hiljainen vikinä, joten ajoin takaisin duunipaikalle ja pisti kolkin telakalle odottamaan ensi viikkoa niin kauan, kuin se oli vielä omin voimin korjaamolle ajettavissa. Onneksi on kuuppa sentään pelikunnossa, ettei tarvitse ihan jalkamiehenä olla
.
Taas tekisi mieli haukkua Saabit pystyyn, mutta rehellisyyden nimissä kolkki on toiminut niin pitkään ilman pienintäkään ongelmaa, että joskushan jotain on pakko tulla eteen. Nyt toivon vain, että suhahdus kertoi vain kompuran lopullisesta kypsymisestä ilman, että samalla olisi hajonnut mitään muuta. Kompuran vaihdon arvioitiin menevän kaikkinensa lähelle tonnia muttei ainakaan yli; sen vielä kestänee, mutta jos jotakin muuta on vielä poksahtanut niin alkaa pian ahdistamaan ihan kunnolla.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Tarina luonnollisesti jatkuu siten, että duunin jälkeen kotia lähdettyäni kuului liikennevaloissa seisoessani jostakin kova posahdus. Ihmettelin hetken, mistä tuollainen äänin tulee kunnes huomasin äänen jatkuvan vaimeana sihinänä, joka kuulosti tulevan auton konepellin alta
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Taas tekisi mieli haukkua Saabit pystyyn, mutta rehellisyyden nimissä kolkki on toiminut niin pitkään ilman pienintäkään ongelmaa, että joskushan jotain on pakko tulla eteen. Nyt toivon vain, että suhahdus kertoi vain kompuran lopullisesta kypsymisestä ilman, että samalla olisi hajonnut mitään muuta. Kompuran vaihdon arvioitiin menevän kaikkinensa lähelle tonnia muttei ainakaan yli; sen vielä kestänee, mutta jos jotakin muuta on vielä poksahtanut niin alkaa pian ahdistamaan ihan kunnolla.
#1970
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Mikäli tuohon kompuran hihnapyörän laakerin väljyyden aiheuttamaan "kolinaan" ei reagoi tarpeaksi ajoissa vaihtamalla vaikkapa lyhyempää hihnaa, jos on pakko ajella, niin, pääsee hihnapyörä hinkkaamaan kompuran kaulalla olevaan magneettikytkimeen aiheuttaen kitkaa, joka taas kuumentaa magneettikytkimen, josta kärvähtää sitten käämien lakat ja näin magneettikytkin käytännössä on entinen.
.. Eli älkää siis sotkeko magneettikytkimen korjausta hihnapyörän laakerivikaan, vaikka laakerivika rikkookin jollain aikavälillä tuon magneettikytkimen... Ja laakeria vaihtaessa joutuu osan magneettikytkimen osista irroittamaan.
Ja magneettikytkimen pystyy varsin helposti (lukkorengaspihdeillä) vaihtaamaan, kun hihnapyörän on ensin irroittanut. Suomen kesässä harvemmin itse kompurat ovat entisiä, kun ovat talvet lähestulkoom pyörimättä.
.. Eli älkää siis sotkeko magneettikytkimen korjausta hihnapyörän laakerivikaan, vaikka laakerivika rikkookin jollain aikavälillä tuon magneettikytkimen... Ja laakeria vaihtaessa joutuu osan magneettikytkimen osista irroittamaan.
Ja magneettikytkimen pystyy varsin helposti (lukkorengaspihdeillä) vaihtaamaan, kun hihnapyörän on ensin irroittanut. Suomen kesässä harvemmin itse kompurat ovat entisiä, kun ovat talvet lähestulkoom pyörimättä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.