Farkun peräpään vaeltelu ja heilahtelu?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jochanan
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 15:05
Paikkakunta: Turku + Uusikaupunki

Farkun peräpään vaeltelu ja heilahtelu?

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Omakohtainen autojen tuntemukseni ei riitä, niin osaako joku osoittaa sormella syytä, mistä johtuu 123tkm ajetun Saab 9-5 Wagon 2.0t -02 peräpään vaeltelu ja mielipuoliset heilahdukset puolelta toiselle?

Auton perä lähtee karkuun aina töyssyjen, kanttien sun muiden pienienkin korotusten jälkeen. Esimerkkeinä mm. kaupunkinopeuksissa viemärin kannen ylitys ja mukulakivetys, maantienopeuksissa siltojen saumaukset ja pikipaikkaukset – holtittomaan heittelehtimiseen riittää jopa tarpeeksi paksulla maalatut tienviivat. 8O Erityisesti kovemmissa nopeuksissa pelottavasti tuntuu, että ainoastaan keula ja liike-energia pitävät auton suunnassaan, sillä muuten karkaisi koko laiva. Mitään erityistä kolinaa tai muuta ääntä perästä ei kuulu.

Silmämääräisesti alustassa ei näy mitään ja iskaritkin ovat kuivat. Auton huoltohistoria on merkkihuollon käsialaa ja edellisessä isommassa 110tkm huollossa pistettiin uusiksi mm. pitkittäistukivarren puslat (ainoat, jotka suositeltiin vaihtamaan) sekä jarrulevyt ja palat.

Mitä foorumi on opettanut, niin alkuperäiset iskarit ovat ainakin kilometrien puolesta lopussa? Muita korjausehdotuksia tähän vikaan? Kiitos jelpistä.
Saab 9-3 SC 1.9 TTiD Vector '08
Saab 9-5 Wagon 2.0t Arc '02
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Farkun peräpään vaeltelu ja heilahtelu?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Jochanan kirjoitti:Auton huoltohistoria on merkkihuollon käsialaa.
Ehkä vika on juurikin tässä :lol:

Itse epäilisin aurauskulmia tai puslia ja jos kerran sinne on vaihdettu jo ne pitkittäis tukivarren etupuslat niin syypää voi olla myös ne poikkitukien pallonivelet. Tai sitten jos sinne on laitettu uretaanipuslat niin syy on niissä.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Farkun peräpään vaeltelu ja heilahtelu?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Olethan tarkastanut rengaspaineet? Meikäläisellä femma tuntui 215/55/16-kumeilla huojuvan mikäli käytti ilmoitettuja tyhjän auton rengaspaineita. Oman kokemuksen mukaan tuolla rengastuksella 2,7-2,8 bar takana alkoi tuntua hyvältä.

Sitten on tosiaan kaikki takapään puslat ja nivelet, jotka voivat olla vaihtokunnossa.

Iskarit ovat myös todennäköinen vikakohde, varsinkin kun niitä ei ole vielä koskaan vaihdettu.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Jochanan
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 15:05
Paikkakunta: Turku + Uusikaupunki

Re: Farkun peräpään vaeltelu ja heilahtelu?

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Kiitos vinkeistä! Alla hieman lisäinfoa ja omia epäilyksiä.
jyyrä kirjoitti:Itse epäilisin aurauskulmia tai puslia ja jos kerran sinne on vaihdettu jo ne pitkittäis tukivarren etupuslat niin syypää voi olla myös ne poikkitukien pallonivelet. Tai sitten jos sinne on laitettu uretaanipuslat niin syy on niissä.
Aurauskulmat tsekattu viimeksi 110tkm huollossa lokakuussa 2008, joten kaipa niihinkin on voinut tulla jo heittoa? Taka-akselin pitkittäispuslat vaihtoi merkkihuolto (Magneetti, ei Metro) oma-aloitteisesti, enkä tiedä millaiset sinne laittoivat. Ilmeisesti huonot? Jos uudet on jo nyt rikki, niin on mentävä tuotetakuun piiriin...
Mimmi kirjoitti:Laita ihmeessä uudet takaiskarit ja tarkistuta taka-akselin puslat.
Kyllä vain, iskarit ovat ostoslistalla, eivätkä varmasti ole hukkaostos monessakaan mielessä. Lähinnä huolettaa, että poistuuko myös nyt käsitelty vaeltelu-ongelma sillä. Mitäs kaikkia puslia jo vaihdettujen lisäksi sieltä takapäästä oikein löytyy? Mitään ennakkohuomautuksia ei huolto ole antanut muiden puslien vaihtotarpeesta, kuten tekivät aiemman 90tkm huollon yhteydessä jo vaihdetuista.
2.3i-16 kirjoitti:Olethan tarkastanut rengaspaineet? Meikäläisellä femma tuntui 215/55/16-kumeilla huojuvan mikäli käytti ilmoitettuja tyhjän auton rengaspaineita. Oman kokemuksen mukaan tuolla rengastuksella 2,7-2,8 bar takana alkoi tuntua hyvältä.
Hyvä huomio. Tärkeä seikka vaeltelu-ongelmassa on se, että vika ilmestyi keväällä heti kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Olin tästä niin hämmästynyt, että tarkistin sekä pulttien kiristykset ja ilmanpaineet kahteen kertaan! :) Auto on minulla neljättä vuotta ja ilmanpaineet on tällä hetkellä samat hyväksi koetut (ei tyhjän auton paineet) kuin aiemminkin. Yksi epäilys tässä kohtaa on alla olevat kesäkumit, joissa on kulutuspintaa jäljellä todella vähän (enintään pari milliä). Hieman oudoksuttaa ajatella, että perä karkailisi ja hyppisi sivulta toiselle kumien takia. Lienee mahdollista sekin?

Epävarmuus vallitsee.
Saab 9-3 SC 1.9 TTiD Vector '08
Saab 9-5 Wagon 2.0t Arc '02
kuikka10
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Loka 20, 2005 15:13
Paikkakunta: Pori

Re: Farkun peräpään vaeltelu ja heilahtelu?

Viesti Kirjoittaja kuikka10 »

Jochanan kirjoitti:Yksi epäilys tässä kohtaa on alla olevat kesäkumit, joissa on kulutuspintaa jäljellä todella vähän (enintään pari milliä). Hieman oudoksuttaa ajatella, että perä karkailisi ja hyppisi sivulta toiselle kumien takia. Lienee mahdollista sekin?

Epävarmuus vallitsee.
Täysin mahdollista. Vaihda uudet kumit alle.

Nimim. sekarengastusta nuukailun vuoksi kokeillut...
Video meliora propoque deteriora sequor -
tiedän mikä on oikein, mutta kuitenkin teen väärin
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Farkun peräpään vaeltelu ja heilahtelu?

Viesti Kirjoittaja mike »

Mikäs se oli lopulta tämän perän vaelluksen tarina? Millä korjaantu?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Farkun peräpään vaeltelu ja heilahtelu?

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Mimmi kirjoitti:Iskareiden ollessa loppu perä heittelee käytännössä jokaisessa töyssyssä (ja niitähän riittää).
Tämä tuli kokeiltua ja allekirjoitan täysin. Vanhat (orkkis) iskarit olivat toki ehjät mutta totaalisen loppu (ajettu 115tkm). Uudet kun sai alle niin peräkin kulkee samaan suntaan keulan kanssa.
Toki jo joku viikko aiemmin tehty renkaiden uusiminen hieman auttoi muuta ei todellakaan pelastanut väistämättömältä iskarien vaihdolta.
Jos nyt lomalla nyytti päällä vielä hakee perä omiaan niin sitten katellaan niitä puslia uusiksi.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Jochanan
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 15:05
Paikkakunta: Turku + Uusikaupunki

Re: Farkun peräpään vaeltelu ja heilahtelu?

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

!!!LOPPUTULOS!!!

Kiitos kaikille vinkkien antajille! Annoitte mielenrauhaa silloin kun sitä eniten kaipasin...

Sain lopulta vietyä vaeltelevan farkkuni uusikaupunkilaisen "hovimekaanikkoni" vastaanotolle. Hänenkin ensiveikkaukset vian alkuperästä olivat linjassa täälläkin ehdotettuihin syihin; joko iskarit tai puslat. Jo lähellä sakkorenkaita olevat kulutuspinnat eivät kuulemma näin rajua reaktiota voi aiheuttaa.

Onneksi ei tarvinnut sen kauempaa vikaa etsiä, vaan heti osui. Pelkääjän puoleinen takaiskunvaimennin täysin kuollut. Vika korjaantui, kun vedettiin uudet iskarit alle. Nyt menee taas kuin kiskoilla. :wink:
Saab 9-3 SC 1.9 TTiD Vector '08
Saab 9-5 Wagon 2.0t Arc '02
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Farkun peräpään vaeltelu ja heilahtelu?

Viesti Kirjoittaja milinna »

Tuota, laitoitko orggis-iskarit vai onko jotain muita korvaavia joita kannattaa vakavasti harkita?
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Jochanan
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 15:05
Paikkakunta: Turku + Uusikaupunki

Re: Farkun peräpään vaeltelu ja heilahtelu?

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

milinna kirjoitti:Tuota, laitoitko orggis-iskarit vai onko jotain muita korvaavia joita kannattaa vakavasti harkita?
Myönnettäköön, että jos olisin reilulla rahalla iskarit hommannut, niin olisin varmasti laittanut alle uudestaan Sachsit (alkuperäiset kestivät mielestäni uskomattoman hyvin) tai sitten Bilsteinit. Molemmissa hinnat vissiin jossain 250-300 EUR tienoilla per pari?

Mutta koska homma tehtiin ns. tuttavankauppana, niin sain Monroen Reflexit alle puoli-ilmaiseksi. Odotukset niiden km-kestävyydestä ei ole turhan korkealla, mutta ainakin näin uutena toimivat oikein miellyttävästi.
Saab 9-3 SC 1.9 TTiD Vector '08
Saab 9-5 Wagon 2.0t Arc '02
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Farkun peräpään vaeltelu ja heilahtelu?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Jochanan kirjoitti:
milinna kirjoitti:Tuota, laitoitko orggis-iskarit vai onko jotain muita korvaavia joita kannattaa vakavasti harkita?
Myönnettäköön, että jos olisin reilulla rahalla iskarit hommannut, niin olisin varmasti laittanut alle uudestaan Sachsit (alkuperäiset kestivät mielestäni uskomattoman hyvin) tai sitten Bilsteinit. Molemmissa hinnat vissiin jossain 250-300 EUR tienoilla per pari?

Mutta koska homma tehtiin ns. tuttavankauppana, niin sain Monroen Reflexit alle puoli-ilmaiseksi. Odotukset niiden km-kestävyydestä ei ole turhan korkealla, mutta ainakin näin uutena toimivat oikein miellyttävästi.
9-5:een taakse Sachsit pitäisi olla siinä 130-150 eypoa pari riippuen ostopaikasta olettaen, että maksaa normaalikuluttajan hinnan. Aina tietysti jossain on joku, joka saa saa rajattomat alennukset, vaikka kaikille muille hinta on jotain muuta, mutta tuolla hinnalla pitäisi irrota muutamasta varaosaliikkeestä kysyen. Laatu on samaa "lisää_tähän_mieleisesi_substantiivi_partitiivimuodossa" kuin Saabin alkuperäisinäkin myytävät Sachsit eli sadantonnin kohdalla ollaan jo aika pehmeitä siinä tapauksessa, ettei öljyt ole päättäneet palata takaisin luontoon. Hinta tietysti on tarviketiskiltä haettuna noin neljäsosa verrattuna marmoritiskin hintoihin pk-seudulla. Täällähän tämä ns. vapaa hinnoittelu toimii kuluttajan epäeduksi. Sinänsä uusina nuo Sachsit ovat ihan kohtuullisen ok, ja Sachsilla on sentään ainakin kolme variaatiota erilaisiin alustoihin.

Bilsteinit taas voi olla vaikea saada ainakaan Suomesta tuohon hintaan, kun brittihinnatkin (esim. Elkparts, joka on yleensä aika kilpailukykyinen hinnoiltaan) on Bilstein Sportille 170 puntaa/kpl.

Oma budjettirajoittamaton valinta olisi Koni Sport tai Bilstein Sport tai Sprint. Tosin Koni-kierros esim. Elkpartsilta nyt ole edes kauhean kallis verrattuna vaikka yllämainittuun vapaaseen hinnoitteluun. Se Koni-kierros rahteineen on noin 600 euroa vähän valuuttakursseista riippuen, kun marmoritiskiltä saa sentään kaksi alkuperäistakaiskaria vähän reilulla 500 eurolla...

E
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Farkun peräpään vaeltelu ja heilahtelu?

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Mulla huojunta johtui kyllä belgialaisista kitkarenkaista. Nyt on ihan normaalit kesärenkaat ja meno on tosi siistiä. Ei kai iskareiden tarvi vieä 120.000 km:ssä olla loppu. Vanhassa Griffinissä mittarissa oli 196.000 alkuperäisiskareilla (ennen sitä kuuluisaa huumehörhön peräänajoa) eikä mitään ongelmaa.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Brewmaster
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:47
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Farkun peräpään vaeltelu ja heilahtelu?

Viesti Kirjoittaja Brewmaster »

Ei muuten välttämättä kestä "paremmatkaan", mulla oli tuossa joku vuosi 70 tkm ajettu Bilstein Sprint katsastussedän mukaan 0 % arvoinen. Samantien selvisi etupään outo käytöskin, en osannut noilla km epäillä. 2 v asennuksestakin oli mennyt umpeen 2 kk ennen tuota joten ei takuukaan auttanut...alkuperäisillä ajeltiin kuitenkin reilusti yli 100 tkm kaikilla.

Ja ne rengaspaineet, rengaspaineet tosiaan.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Farkun peräpään vaeltelu ja heilahtelu?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Eron uusien ja vanhojen iskarien välillä huomaa vasta kun ajaa samaa/samanlaista autoa uusilla iskareilla. Ihminen kun hassusti tottuu pikkuhiljaa huonontuviin ajo-ominaisuuksiin.

Itse kun ostin allekirjoituksen vectorin niin se tuntui oikein jämäkältä verrattuna vuotta uudempaan lineariin. Lineariin kun vaihdettiin sportalustan iskarit (jonka jälkeen alusta oli makuun sellainen kun sen olisi pitänyt olla tehtaalta lähtiessä) niin huomasi millainen lulla tuo vector oikeasti on.

Etuiskarit pitää vielä hommata niin saa päivitettyä sportjouset ja iskarit alle. Kallistuksenvakaajia en taida kehdata vaihtaa kun hallilla ei ole mitään millä nostaa moottoria etuvakaajan vaihtamiseksi :evil:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Farkun peräpään vaeltelu ja heilahtelu?

Viesti Kirjoittaja milinna »

Nyt saattaa mennä vähän offiksi, mutta ei jousissa ollut mitään heittoa vielä havaittavissa? Joskus takajousien vaihto (tais olla Mazdan farmari) toi sitä jämäkkyyttä kummasti lisää ja nyt kun itse painii levottoman etupään ja ailahtelevan takapään välissä niin miettinyt että pitäisikö nuo jousetkin varalta jo vaihtaa - reilu 210tkm mittarissa ja tällä kun olis tarkoitus aika pitkään päästellä...
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Vastaa Viestiin