Tyhjäkäynti hyytyy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhjäkäynti hyytyy

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Selvä, elikkäs tuo on rikki mulla sitten. Pientä ongelmaa tyhjäkäynnin kanssa on ollutkin, laskee välillä liian alas
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Re: Tyhjäkäynti hyytyy

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Elikkäs tyhjäkäynnin ja seostuksen säädöllä selvittiin. Kiitoksia avuliasuudesta.
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Re: Tyhjäkäynti hyytyy

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Miten sinä seoksia säädit?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Tyhjäkäynti hyytyy

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos on katiton malli eli 88-89 vuosimallin 900i 16v niin massamittarin kyljessä on seoksensäätöruuvi josta ilmeisesti seosta tässä tapauksessa on säädetty.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhjäkäynti hyytyy

Viesti Kirjoittaja shaft »

Näissä katittomissa 16v saabeissa on juurikin lh2.2 ilman lambdaa, seos ja tyhjäkäynti säädetään ihan ruuvaamalla. Jenkkimalleihin on saattanut tulla tuo lh2.4 jo 80-luvulla, mutta se johtuukin siitä että jenkit ovat olleet melkein vuosikymmenen meitä edellä noitten kattien kanssa.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhjäkäynti hyytyy

Viesti Kirjoittaja rille »

yason kirjoitti:
Henna Makkonen kirjoitti:Tervehdys pitkästä aikaa. Tällainen ongelma. 900 ruisku, ei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä.Kylmiltään kun käynnistää, niin silloin tyhjäkäynti pelaa ihan normaalisti, mutta kun ajettu tuollaiset kilometri tai kaksi niin kyllä sitten alkaa taas sammuilemaan. Voisko viisammat antaa vähän vinkkiä mistä päin kannattaa alkaa hommaa ratkoa? :D
Mulla oli kerran samanlaisia oireita ja syyksi löysin, että lisäilmaventtiili (AIC-valve, tyhjäkäyntimoottori) oli turhan jumissa. Tyhjäkäynti seilasi ylös ja alas, ja kone myös sammui joskus, jos en painanut kaasua.

Jos näin on, niin palaakos Check engine tavallista useammin sammuessa? Nykiikö moottorijarrutuksessa tai sammahtaako, kun laitat tuulettimet, sähkölämmittimet ja valot täysille tyhjäkäynnin aikana?

Nyppää kokeeksi sähköjohdot irti tuosta lisäilmaventtiilistä. Tyhjäkäyntikierrosten pitäis hieman nousta, mutta moottorin käynnin pysyä varsin tasaisena, jos sähkövehkeiden kuormitus pysyy tasaisena. Tässä tapauksessa kannattaa koittaa öljytä koko venttiili (mielellään ei turhan ohutta öljyä), mikä auttanee vähäksi aikaa tai tuurilla pidemmäksikin aikaa. Jos se ei auta, niin hanki tilalle toinen.

Toki tarkista myös, että esim. alipaineletkut on tiiviitä.
Tein ässään peräpään alustaremppaa pari viikkoa sitten. Samalla vaihtu bensansuodatin ja bensapumpun päällä oleva takaisku. Bensatankki oli irrotettuna sillon paripäivää...

Nyt on sitten ollut kaikenlaista pientä häikkää.. Alko vuotamaan bensaa paineensäätimen letkuliitoksesta. Oli letku haperoitunu päästään..
Takaisku kulmapalan änkeeminen oli kanssa aika kova homma ja sieltäkin tihkuu vielä ihan vähän bensaa..

Nyt sitten avasin tyhjäkäyntimoottorin ja se oliki aika paskanen. Ja ilmeisesti ihan jumissa. Kuinka paljon sen jousiosan pitää liikkua?

Bensapumppu on vaihdettu vasta kesällä mutta oiskohan sekin saanut siipeensä nyt kun tyhjällä tankilla kokeilin aika monta kertaa starttailla?

Ja siis auto käy todella huonosti jos sähkölaitteita on paljon päällä...
Ja kun esim takalasinlämmittimen sammuttaa niin pumppu alkaa selvästi pyörimään kovempaa.. tai ainakin pitää kovempaa meteliä..
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Tyhjäkäynti hyytyy

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

huonoa virran saantia tuo eniten tarkoittaa, mutta ne pensa vuodot kannattaa laittaa kuntoon käy laihalla kun paine pääsee karkuun.

kun vaihtaa sen takaiskun pumpulle niin kannattaa laittaa vanhasta takaiskusta letkun juuresta poikki ja liittää se uuteen takaiskuun letkunpätkällä ja kahdella glemmarilla niin saa pitävän liikoksen sen kova muoviputken laittaminen takaiskun päälle ilman kunnon työkalua pitäväksi on aikas vaikeata.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhjäkäynti hyytyy

Viesti Kirjoittaja rille »

antti.hakamaa kirjoitti:huonoa virran saantia tuo eniten tarkoittaa, mutta ne pensa vuodot kannattaa laittaa kuntoon käy laihalla kun paine pääsee karkuun.

kun vaihtaa sen takaiskun pumpulle niin kannattaa laittaa vanhasta takaiskusta letkun juuresta poikki ja liittää se uuteen takaiskuun letkunpätkällä ja kahdella glemmarilla niin saa pitävän liikoksen sen kova muoviputken laittaminen takaiskun päälle ilman kunnon työkalua pitäväksi on aikas vaikeata.
Vikakoodien mukaan käy rikkaalla
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Tyhjäkäynti hyytyy

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

antti.hakamaa kirjoitti:huonoa virran saantia tuo eniten tarkoittaa, mutta ne pensa vuodot kannattaa laittaa kuntoon käy laihalla kun paine pääsee karkuun.

kun vaihtaa sen takaiskun pumpulle niin kannattaa laittaa vanhasta takaiskusta letkun juuresta poikki ja liittää se uuteen takaiskuun letkunpätkällä ja kahdella glemmarilla niin saa pitävän liikoksen sen kova muoviputken laittaminen takaiskun päälle ilman kunnon työkalua pitäväksi on aikas vaikeata.

Kyllä sen liitoksen saa ptämään ihan koti konsteinkin.
Kiehuvaa vettä johon upottaa letkunpään sopivaksi aikaa.
Lopuksi tekee puristuksen pihdeillä.
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhjäkäynti hyytyy

Viesti Kirjoittaja rille »

miten se tyhjäkäyntimoottorin liike? tuntuu olevan ihan jumissa..
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhjäkäynti hyytyy

Viesti Kirjoittaja rille »

tyhjäkäyntimoottorista on nyt sähkäjohto irti. Nyt ei vaikuta bensapumpun surinaan sähkölaitteiden päällä olo.

säädin tyhjäkäyntiventtiilin käsin niin että käy alle tonnissa.

Elikkäs saakos tota vielä uutena jostain? Hintahan on tietysti kova... Entäs onko kukaan korjaillut ite noita? Puhdistelin sitä jo mutta onko siinä vielä jotain kikkaa saada toimimaan?
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhjäkäynti hyytyy

Viesti Kirjoittaja rille »

tk-moottori on edelleen haussa mutta olisiko bensapumpussakin mahdollisesti jotain vikaa?

Oireena on auton sammuilu tyhjäkäynnillä jo ennen kun bensamittari on edes punasella alueella tai että bensavalo on edes vilkahtanut.. Tänään auto ei jaksanut käydä tyhjäkäyntiä liikennevaloissa missä oli todella loiva ylämäki.. Bensapumpun ulina koveni ja sitten sammu..

Eli oonko laittanut pumpun jotenkin väärään asentoon sinne? vai joko voi se motonetin pumppu olla tiensä päässä yhden talven jäljiltä?
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
Vastaa Viestiin