wesku kirjoitti:
Eikö tämäkin ongelma poistuisi jos kaikki olisivat tasaisesti parijonossa ?
Poistuisi, jos kaikki todella ajaisivat tasaisesti parijonossa. Valitettavasti näin ei ole ja siten vetoketju skippaa aina 3-4 "hahloa" ja muuttuu tehottomaksi.
V.J.S kirjoitti:Teoreettisesti täysin toimiva vetoketju on sama kuin kommunismi: helvetin hyvä idea, mutta kun sitä toteuttamassa on yksilölliset omaa etua tavoittelevat ihmiset, niin vituiksi menee.
wesku kirjoitti:Ainakin Ranskassa näyttäisi toimivan niin että päättyvä kaista ajetaan loppuun. Niin myös Tukholman seudulla, hyvä esimerkki esim. E4 pohjoisesta tullessa Vikingterminaaliin päin kääntyessä jopa paikka jossa 3 kaistaa tulee yhteen ja siististi menee. Muistelisin että Italiassakin ajetaan päättyvät kaistat loppuun, onko kuitenkin toisin ?
Päästetäänkö mainitsemissasi paikoissa ihmiset myös päättyvältä kaistalta "yksi per rako" periaatteella? Epäilen. Ei ainakaan Italiassa, siellä röyhkein ajoi minkä uskalsi, töötti pohjassa ja nyrkki "kiltisti" jonottaville heiluen. Kunnes ruuhka oikeasti alkoi. Siihen loppui kaikkien kiire ja joustavuus oli päivän sana. Ylipäänsä Italiassa ruuhkat tietöiden takia olivat pienemmät, koska myös tietyöalueilla nopeusrajoitukset oli järkeviä, tai jos työajan (siis tietyömään työajan) ulkopuolella liikenne veti kovempaa kuin tietyömään rajoitus, niin siellä 99% autoilijoista noudatti (tai siis jätti noudattamatta, eli perinteien +10-30km/h) tiekohtaista, ei tietyömääkohtaista rajoitusta. Kovin usein lakia kirjaimellisesti noudattava olisi ajellut satoja kilometrejä 40km/h vauhtia autostradalla, koska tietyömään loppumista kuvaavat merkit oli päässyt unohtumaan "hidasteen" jälkeen (oikeasti todella yleistä, eli tietyömään "loppuminen" jätetään autoilijan tulkittavaksi). Onneksi ystävälliset, tööttiä säästelemättömät kansalaiset herätti tälläiset pykälien sankarit nopeasti arkeen.
Italiassa ruuhkat aiheutui pääsääntöisesti tiekapasiteetin ylityksestä, eli siellä ei todellakaan ollut "tyhjiä" kaistoja jos jono seisoi. Oli vain liikaa autoja tien "vetoisuuteen" nähden, tai liikennettä haitannut onnettomuus tms. erikoistilanne.