Saabi kettuilee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Saabi kettuilee

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Tjoo, saabi nyt sitten juhannuksena heittäytyi puolirammaksi eikä vikaa ole löytynyt.

Hajoamista edelsi pieni bensatankkishow, jossa korjailin toimimattoman bensamittarin jonka syynä oli siis rikkinäinen liitin tankin kannussa. N.50km ajon jälkeen sytytti sitten check engine-valon eikä kaasua enää voinut painaa juuri nimeksikään ettei auto sammu. Putkessa kyllä paukutti melko voimakkaasti. Nyt ei kotipihassa enää suostu kunnolla edes käynnistymään. DI-kasettia epäilin ensimmäisenä mutta siinä ei vika ollut. Tosin nyt pisti silmään sellainen havainto, että kun virrat kääntää päälle surahtaa bensapumppu pyörimään eikä se sitä lopeta ennenkun katkasee virrat pois tai yrittää startata.

Dieselillä ajaneena en ole tottunut kun on näin perkuleen monta mahdollista vikakohtaa :D.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Saabi kettuilee

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Laitatko vähän tarkempia speksejä autosta; vuosimallia, koneen tyyppiä jne. Onko DI+/APC vai Trionic?

Oireen perusteella (ja etenkin kun DI-kasetti on jo vaihdettu) voisi ehkä epäillä kampiakselin asentotunnistinta: putkessa ampuminen ja heikko / olematon käynti täsmäävät, ja taitaapa tuo CE-valonkin sytyttää. Omakohtaisia kokemuksia on.

Nuo ilmeisesti vikaantuvat monella tavalla: toiset oireilevat vain lämmettyään, mutta itsellä -89 turbotonnarissa starttaaminenkin kävi vaikeaksi, eikä käynti ollut kunnollista missään vaiheessa, muutaman sekunnin päästä aina sammui paukahdellen. Muistaakseni minun autooni ei vaihdettu edes koko anturia, vaan vain jousi, joka pitää anturia paikallaan. Tällöin remontti olisi tietysti kohtuu huokea... Silti auttamista helpottaa, jos tiedetään auton vuosimalli!

Tuon bensapumpun taitaa kuuluakin toimia noin, joten kyseessä voi olla harvinainen kerta, jolloin autoon tullut vika ei johdukaan omista tekemisistä. :wink:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabi kettuilee

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Perhana tärkeimmät eli speksithän ne unohtui.

Eli -91 2.3 Turbo, LH jetillä eli DI/APC (liekkö merkitään noin) löytyy. Löytyykö tästä asentoanturista jotain havainnollistavaa kuvaa ja neuvoa mitenkä siihen helpoiten pääsee käsiksi?
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Saabi kettuilee

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Nyt osui juuri sellainen yhdistelmä, etten kovin syvällä rintaäänellä osaa varmaksi sanoa. Suunnilleen samanikäisessä B202-koneessa se oli siellä lohkon takapuolella, hihnapyörien katveessa (eli kaikin puolin katveessa! :evil: ) Siis pelkääjän puolella moottoritilaa, lohkoon asennettuna.

Jos mahdollista, kurkkaa alakautta rintapellin ja koneen väliin. Jos pääset näkemään lohkon yläosaan, lähelle lohkon ja kannen rajaa sekä samanaikaisesti lähelle lohkon ja jakopään saumaa, et ole kovin kaukana!

Näissä uudemmissa Trionic-koneissa tuo on hiukan helpommin käsillä, mutta kyllä tuo sieltä LH-koneestakin löytyy jos tietää mitä hakee ja sattuu olemaan kirurgi. :D Sinne menee ihan kunnon kokoinen johto kulmaliittimineen (ei siis sellainen perus-2-napainen, poikkileikkaukseltaan kahdeksikon mallinen, vaan valettu 90 kulma, pyöreä poikkileikkaus); sitä seuraamalla voi saada vähän suuntaa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saabi kettuilee

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Tume34 kirjoitti:Perhana tärkeimmät eli speksithän ne unohtui.

Eli -91 2.3 Turbo, LH jetillä eli DI/APC (liekkö merkitään noin) löytyy. Löytyykö tästä asentoanturista jotain havainnollistavaa kuvaa ja neuvoa mitenkä siihen helpoiten pääsee käsiksi?
Asento anturi on moottorin hihnapyörän takana/sisällä.

Bensapumpun kuuluu pysähtyä virtojen päälle laiton jälkeen (surahtaa pikkuisen).

Tarkistaisin tekemäsi kytkennät ja liitokset, koska vika on tullut niiden jälkeen. Bensapumppu on myös varteen otettava vika kohde pyörimisestä huolimatta.

Oliko bensaletkujen liittimet irti mittarin korjauksen aikana. Olet voinut myös katkaista letkuliittimiä "ämpäristä" ja vika tullut ensimmäisten tärinöiden aikana.

Jos autolla on ajettu yli 200tkm ja pumppu on vaihtamatta, niin vaihtamalla voi säästyä yhdeltä hinausauto keikalta.

Paukkuminen ja huono käynti viittaisi myös vajaaseen bensan paineeseen. Jos CE valon vika koodi sattuu vielä olemaan liian laihan seoksen aiheuttama, niin väittäisin vian löytyvän korjauksista.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabi kettuilee

Viesti Kirjoittaja jus »

LH-autossa pumpun ei kuulu pyörähtää ennen kuin moottori pyörähtää startatessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabi kettuilee

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

9000LPT kirjoitti:
Asento anturi on moottorin hihnapyörän takana/sisällä.

Bensapumpun kuuluu pysähtyä virtojen päälle laiton jälkeen (surahtaa pikkuisen).

Tarkistaisin tekemäsi kytkennät ja liitokset, koska vika on tullut niiden jälkeen. Bensapumppu on myös varteen otettava vika kohde pyörimisestä huolimatta.
Kytkennöissä ei vaikuttaisi olevan mitään vikaa, tarkistin purkamalla varaosasaabista bensapumpun esille ja kyllä ihan sama johdinjärjestys vaikuttaisi olevan.
9000LPT kirjoitti:Oliko bensaletkujen liittimet irti mittarin korjauksen aikana. Olet voinut myös katkaista letkuliittimiä "ämpäristä" ja vika tullut ensimmäisten tärinöiden aikana.

Jos autolla on ajettu yli 200tkm ja pumppu on vaihtamatta, niin vaihtamalla voi säästyä yhdeltä hinausauto keikalta.
Oli ne liittimet irti ja yksi niistä huolimattomuuden seurauksena katkesikin, mutta vaihdoin sen toiseen. Ja ehjiltä nuo yhä vieläkin näyttää
9000LPT kirjoitti:Paukkuminen ja huono käynti viittaisi myös vajaaseen bensan paineeseen. Jos CE valon vika koodi sattuu vielä olemaan liian laihan seoksen aiheuttama, niin väittäisin vian löytyvän korjauksista.
Niin, vielä kun tuo värkki antaisi vikakoodinsa ulos, kun ei viime yrittämällä kovin yhteistyöhalukkaalta vaikuttanut.

Pitänee tänään löytää jokin mittauspiste josta saisi ne paineet mitatuksi, ja purkaa sitten ämpäriä vähän syvällisemmin jos b-paineessa vika on.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Vastaa Viestiin