viri kysymys?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jussijokinen
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
Paikkakunta: Valkeakoski

viri kysymys?

Viesti Kirjoittaja jussijokinen »

eli auto 9-3 SE vm.01 2,0t (Bsr steg1)
Mittarilukema 162 000km ja pientä vinkunaa alkaa kuulua, joten turbon vaihto mahdollisesti edessä :evil:
Olen tässä miettinyt jos ja kun vaihtaa turbon niin vaihdanko suoraan isomman ahtimen? tarkoitus vaihtaa myös putkisto mahdollisesti.
Onko bsr steg1 ja steg3 ohjelmassa mitään eroa, siis softassa?
Mitsun ahdin ilmeisesti se paras vaihtoehto, vai onko?
Olen kuullut, että vakio suuttimet riittää kuulemma 300hp~ nurkille, joten niihin ei tarvitse ilmeisesti kajota :?:
Alkaa kuitenkin toi steg 1 tuntua jo vähän liian laiskalta... :wink:
Saabismi- Sairaus johon ei saa KELA-kortilla alennusta.
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: viri kysymys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kannattaa laittaa samantien se Mitsu TD04HL-15T (joko 9-5/9-3 Aeron tai 9000 Aeron). Kestää paremmin ja mahdollistaa enemmän tehoa.

GT17 on aika tapissa jo stage1:llä, stage3 vaan rikkoo sen nopeammin ja antaa enemmän keskialueen vääntöä.

Steg1 ja 3 softissa on eroa, lähinnä isommat vääntöpyynnöt kolmosessa.

Mitsun ahtimella tarvii eri softan kuin Garrettilla, etenkin jos haluaa täyden hyödyn siitä irti, vakiosuuttimet riittää järkevästi max 270-280hv, joka on myös aika lailla 15T ahtimen maksimi. Niin ja se putkisto kannattaa tietenkin vaihtaa, se on edellytys em. tehoille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jussijokinen
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: viri kysymys?

Viesti Kirjoittaja jussijokinen »

Eli jos laitan isomman mitsun TD04HL-15T ahtimen, sekä uuden putkiston, niin ei voi esim: bsr.n stage3.sta laittaa, koska se softa on tehty GT17 ahtimelle? ymmärsinkö oikein? :roll: :?
vaihtoehdoksi jää tietysti ei "kaupalliset" koodaajat.

Tosin en ole vielä selvittänyt paljonko joutuu pelkästä steg 3 softasta välirahaa pistään?
Saabismi- Sairaus johon ei saa KELA-kortilla alennusta.
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: viri kysymys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei käy GT17:lle tehty stage3 15T ahtimen kanssa mutta luulisi onnistuvan stage3:n teko myös 15T:lle.

Jos ei onnistu niin sen verran osaamattomalta vaikuttaisi että jättäisin ko. puljun tuotteen muutenkin asentamatta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: viri kysymys?

Viesti Kirjoittaja SS »

Eli oikeampi softa lienee Aeroon tarkoitettu:
http://en.bsr.se/products/t46/
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: viri kysymys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep, Aeron softa mutta kannattaa huomauttaa silti että auto ei ole alkuperäinen Aero koska riippuen siitä käyttävätkö ko. mallin basesoftaa vai jotain muuta niin saattaa syttyä CE valo EVAP-systeemin viasta jota ei ei-Aerosta löydy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Santeri
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 20:46
Paikkakunta: Kouvolan Kuusankoski

Re: viri kysymys?

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Eivät ainakaan toissakesänä suostuneet toimittamaan Aeron softaa "Mitsutettuun" matalapaineiseen.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: viri kysymys?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Santeri kirjoitti:Eivät ainakaan toissakesänä suostuneet toimittamaan Aeron softaa "Mitsutettuun" matalapaineiseen.
Miksi?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: viri kysymys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Luultavasti käyttävät Aeron valmis-stegeissä sitten Aeron basesoftaa joka vaatii mm. että VIN-koodi vastaa aeroa (joka matalapaineessa ei ellei vaihda moottorityypin kirjainta siihen) sekä se EVAP-järjestelmän diagnoosi pitää kytkeä pois.

Eli olisko vaan liikaa vaivaa kun ei voi lätkäistä suoraan arkistosta valmista softaan vaan pitäisi jopa pari asiaa muuttaa..

Tiemmä Maptun on ainakin tuollaista Mitsu matalapaineeseen softaa kuitenkin toimittanut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Santeri
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 20:46
Paikkakunta: Kouvolan Kuusankoski

Re: viri kysymys?

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Juuri näin. Eivät halua muokata softia. No tilasin SQR:n softan (tilauksen yhteydessä tein selväksi että auto on matalapaine johon vaihdettu Mitsu, ei aito Aero). Aeron softahan sieltä kuitenkin tuli, kulku ei parantunut käytännössä yhtään kun käytössä oli matalapaineisen alustakoodi. Vasta kun pääsin T7 Suitella softaa tutkimaan ongelma selvisi, koodin muokkauksella sai kulkua jo vähän enemmän. Softa, eli Aero stage1 oli tosin surkea mm. moottorin vääntö rajattu 320 Nm vaikka luvattu 350. No nyt on boksissa Suitella tehty softa ja hyvin toimii.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: viri kysymys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Santeri kirjoitti:Softa, eli Aero stage1 oli tosin surkea mm. moottorin vääntö rajattu 320 Nm vaikka luvattu 350. No nyt on boksissa Suitella tehty softa ja hyvin toimii.
Näissä tapauksissa kannattaa myös aina tarkistaa AirTorq kartta ja verrata sitä vastaavaan vakiosoftaan.

Jotkut virifirmat tekevät "kummallisia" vääntökarttoja ja kikkailevat sitten sillä vääntö<->ilmamassa vastaavuudella. Loppujen lopuksi ilmamassa on kuitenkin se parametri jota säädetään. Kyseisenlaisia kikkoja pitää tehdä myös esim. 4-vaihteisissa automaateissa joissa TCM:n vääntörajoitus muuten estää isommat väännöt tai muutenkin jos haluaa yli 400Nm vääntöjä joka on vääntökartan maksimiarvo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin