Sisätilan lämmönsäädön kenkkuilu?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Sisätilan lämmönsäädön kenkkuilu?

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Nyt kun :saab: käy kukkuu ja kulkee muuten, niin sitten kiusaa lämmitys/jäähdytyslaite. ACC pelaa muuten ok, mutta lämpötilan säätyminen tökkii alvariinsa. Olen tsekannut jo mm. sen lämmönsäätimen muovisen vivun akvaariossa. Se on ehjä. Samanlaisen löysin käsikopelolla ACC-lootan takaa sieltä kauempaa. Vivut ehjät ja tanko paikallaan. Itse moottori (askel-?) toimii vain satunnaisesti. Testaillessa siis naputtelen lämpötilaa edestakaisin, jolloin moottorin pitäisi reagoida.

Vikahan on tietenkin joko moottorissa tai ACC:ssä, ellei asiaan liity vielä jotain anturia ymv ehtoa, mikä sallii moottorin ajamisen. Onko tiettävästi muuta?

Tänään rassasin sen kanssa tuntikausia lähinnä tutkien, mikä saa moottorin heräämään aina välillä. Se alkoikin aika usein örisemään , kun moottorin päässä olevaa vipua/muuta siellä olevaa roinaa retkutti kädellä. Saattoi olla myös puhdasta sattumaa kun se ei joka kerta tepsinyt. Aina kun se tepsi, niin olin koskettanut akvaarioon menevää tankoa, moottoria, tai muuta lähistöllä olevaa.

ACC:n piirilevyä on myös aikomus kolvilla lämmitellä, mutta liekö syy sittenkään siellä.

Ei olisi ideaa, tahi kokemusta asiasta :roll:
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Sisätilan lämmönsäädön kenkkuilu?

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Oletko yrittänyt kalibroida ?

Pitäisi antaa joku vikakoodi.

Ja kannattaa myös mitata johtojen kunnot yleismittarilla.
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Sisätilan lämmönsäädön kenkkuilu?

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Jahas. Kalibrointi ei olekaan tuttu operaatio.. Ohjekirjassa saattoi olla jotain aiheesta (?)

Johtojahan ei pääse mittaamaan muuta kuin purkamalla enemmän tai vähemmän?

Koitetaanpa illalla yrittää taas jotain.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Sisätilan lämmönsäädön kenkkuilu?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Nimenomaan AAC1:n lämmösäätimen servomoottori vaurioituu ajallaan. Moottori ajaa itsensä joskus rajoittimeen, jolloin sen läpi menee normaalia enemmän virtaa. Ajanmyötä moottorin käämi osittain kärähtää palaen osalta oikosulkuun. Tämän seurauksena moottorin ottama virta kasvaa aiheuttaen, että ACC menee virtarajoitukselle. Kun käsin auttaa saa moottorin liikkeelle pienemmällä virralla. Voit ottaa moottorin esim. sisäkierron läpästä, joka löytyy joka tonnarista. Moottori itse on sama ainoastaan "vaihteisto" tulee ottaa alkuperäisestä moottorista.

Muista ettet aja servommoottoreita irrallisina, muuten asentopotikka "vaihteistossa" voi mennä nurin niskoin koska rajoitin ei estä liikerataa.

Minultakin löytyy em. moottoreita 25€ sis pk. Joku myy varmaan halvemmallakin...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Sisätilan lämmönsäädön kenkkuilu?

Viesti Kirjoittaja Vehe »

No niin. Kalibrointi tehtynä. Antaa 1 vikaa ja koodiksi 5U, eli moottori "auki". Pitänee koittaa vaihtaa tilalle tuo sisäkierron moottori kaiketi. Tokihan se voi olla johdinvika tai kosketushäiriö liittimessä. Sitäkin eilen ravistelin tuon tuosta. Lopulta senkään ropeltaminen ei aiheuttanut reagointia moottorissa. Noh, huomenillalla lienen viisaampi. Nyt ei enää vaikuta alkaa, etenkään kun olen jälkikasvun kanssa yksikseni :roll:
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Sisätilan lämmönsäädön kenkkuilu?

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Kiitos apujenne ja erityiskiitos "jus" :lle. Vekotin vaikuttaisi toimivan nyt. Vaihdoin sisäkierron moottorin ja tämän lämmönsäätöläpän moottorin keskenään. Nyt on vika 7U, mutta lämmönsäätö sentään toimii :wink:
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Sisätilan lämmönsäädön kenkkuilu?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos sallitaan vanhalla topicilla ratsastaminen, niin tuon MY 96 CS:n akku oli eilen irti ja ACC siitä tietysti sekosi. Kalibroin kaksi kertaa aamulla ja kerran töistä palatessa mutta yhä lykkää liian kuumaa. Jos pyynti on 18 niin todellinen on ehkä jotain 23. Ennen akun irrotusta toimi hyvin. Yhdellä kalibrointikerralla näytön 0 muuttui ykköseksi mutta lämpötila palasi pian ruutuun. Muilla kerroilla näytti nollaa. Havaitsin että sisätilan lämpöanturin puhallin piti kohtalaista hurinaa ja oli melko pölyinenkin, mutta ei se nyt tietenkään päivässä sellaiseksi ole mennyt.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Sisätilan lämmönsäädön kenkkuilu?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Jos sisilman propelli jumittaa luulee ACC ilman olevan todellista lämpimämpää ja näin ollen alkaa viilentämään.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Sisätilan lämmönsäädön kenkkuilu?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Liian kuumaa tulee edelleenkin, ainoa vaihtoehto on laittaa lämpötilapyynti asentoon LO ja ECON päälle niin pystyy ajelemaan. Huomasin, että EDU:sta oli hävinnyt ulkolämpötilan näyttö viikonlopun aikana. '96 tonnarissa lienee jo ACC3? Onko tuo etupuskurissa oleva EDU:n lämpöanturi myös ACC:n käytössä eli se selittäisi kalibroinnin aikana palavan ykkösen?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Sisätilan lämmönsäädön kenkkuilu?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Hessu kirjoitti:Liian kuumaa tulee edelleenkin, ainoa vaihtoehto on laittaa lämpötilapyynti asentoon LO ja ECON päälle niin pystyy ajelemaan. Huomasin, että EDU:sta oli hävinnyt ulkolämpötilan näyttö viikonlopun aikana. '96 tonnarissa lienee jo ACC3? Onko tuo etupuskurissa oleva EDU:n lämpöanturi myös ACC:n käytössä eli se selittäisi kalibroinnin aikana palavan ykkösen?
ACC3 pitäisi olla 95->.

Ulkolämpötila mittausta käytetään myös ilmastoinnissa. Tieto välitetään Edun kautta.

Ulkoämpötila-anturin johdot ovat todennäköisesti hapettuneet
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin