pitkälohko 2,3T ja CE valo korkeissa vaudeissa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

pitkälohko 2,3T ja CE valo korkeissa vaudeissa

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Eli ongelma on seuraavanlainen, jos ajaa esim moottoritiellä yli 130km/h pidemmän ajan, alkaa check engine valo palamaan. Tavallisessa nurkka-ajossa auto on toiminut ilman ce valoa jo vuoden, mutta heti kun mennään motarille ja pidetään korkeampaa tahtia yllä syttyy ce. Lambda vaihdettu vuos takaperin motonetin tarvikelambdaan. Vikakoodi antaa lambda failure..

Voisko olla niin, että tarvikelambda antaa vääriä arvoja kun kierrokset ovat pitkään yli 3000rpm. Käykö auto edes lamda-arvoilla kun mennään yli 3000rpm, vaiko kartoilla?

Autossa on T5 suitella tehty stage 2 ohjelma, eli toinen mahdollinen syyllinen voisi olla softapuoli. Pistin vakio ohjelman takaisin purkkiin, pitää kattoa vaikuttaako. Jos ei, niin pitänee hommata alkuperäinen Bosch lambda tarvikkeen tilalle. Pitääkö muuten paikkansa, ettei lambdan johtoja saa tinailla yhteen?

Oisko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia?
Muuten vaihtaisin lambdan heti, mutta kun ongelma vaan esiintyy jatkuvissa korkeissa nopeuksissa??
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: pitkälohko 2,3T ja CE valo korkeissa vaudeissa

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Kuulemma ei toimi noi tarvike lambdat. Joku viisas jossain topicissa myös kertoi, ettei lambdan johtoja saa tinata koska on vertailu anturi tms? Liitokset pitää tehdä kuulemma apikoilla tai vastaavilla.
#3834
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: pitkälohko 2,3T ja CE valo korkeissa vaudeissa

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

siiseli kirjoitti:Kuulemma ei toimi noi tarvike lambdat. Joku viisas jossain topicissa myös kertoi, ettei lambdan johtoja saa tinata koska on vertailu anturi tms? Liitokset pitää tehdä kuulemma apikoilla tai vastaavilla.
Alkaa vaikuttamaan siltä, ettei noista tarvikeosista ole kuin päänvaivaksi.
Ihmetyttää vaan, kun toimii muuten ilman ce valon syttymistä jos pitää vauhdin rajoituksien alla. Mutta voihan se olla niinkin, että ping pong anturi antaa tuolla kierroslukualueella piirun verran vääriä arvoja, sekä se tosiasia että noi lambdan piuhat on mulla nyt tinattu yhteen..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: pitkälohko 2,3T ja CE valo korkeissa vaudeissa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Olisko niin että tuossa vauhdissa bensaa palaa jo riittävästi että dp:ssä lämpö nousee ajan mittaan riittävästi että tuo tarvikelambda ottaa nokkiinsa kuumuudesta ? Tuolla vikahetkellä kun lukisi AFR:n vaikka laajakaistalla niin tietäisi ainakin johtaako ilmiö myös vääriin seoksiin, jopa laihaseokselle -> lämmöt nousee entisestään :(
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: pitkälohko 2,3T ja CE valo korkeissa vaudeissa

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

vesa67 kirjoitti:Olisko niin että tuossa vauhdissa bensaa palaa jo riittävästi että dp:ssä lämpö nousee ajan mittaan riittävästi että tuo tarvikelambda ottaa nokkiinsa kuumuudesta ? Tuolla vikahetkellä kun lukisi AFR:n vaikka laajakaistalla niin tietäisi ainakin johtaako ilmiö myös vääriin seoksiin, jopa laihaseokselle -> lämmöt nousee entisestään :(
Joo, kävi mullakin mielessä. En ehtinyt käydä lenkillä tänään, pitää huomenna käydä koklaamassa tuota vakioproggista motarilla. Kattoo sitten jos tulee CE:tä, niin ei kun uutta lambdaa hankkimaan.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: pitkälohko 2,3T ja CE valo korkeissa vaudeissa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

vjbremer kirjoitti:
vesa67 kirjoitti:Olisko niin että tuossa vauhdissa bensaa palaa jo riittävästi että dp:ssä lämpö nousee ajan mittaan riittävästi että tuo tarvikelambda ottaa nokkiinsa kuumuudesta ? Tuolla vikahetkellä kun lukisi AFR:n vaikka laajakaistalla niin tietäisi ainakin johtaako ilmiö myös vääriin seoksiin, jopa laihaseokselle -> lämmöt nousee entisestään :(
Joo, kävi mullakin mielessä. En ehtinyt käydä lenkillä tänään, pitää huomenna käydä koklaamassa tuota vakioproggista motarilla. Kattoo sitten jos tulee CE:tä, niin ei kun uutta lambdaa hankkimaan.
Bosch:n liikkeestä olisi saanut lambdan oikealla liittimellä tilaustavarana ja ainakin omassa Bosch:n laatikossa tuli tarvittavat jatkosliittimet mukana.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: pitkälohko 2,3T ja CE valo korkeissa vaudeissa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei se vakioproggis muuta tilannetta jos (kun) ajat closed loop alueella jossa lambdan mittausarvo hienosäätää seosta koko ajan.
Kyllähän tonnarilla 130 km/h pääsee tasakaasulla alle -0.2 bar alipaineella joka on vielä reilusti lambdaohjatulla alueella (ellei stagetuksessa ole muutettu noita closed/open loop rajoja mutta harvemmin näihin vakiostageihin ...)
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: pitkälohko 2,3T ja CE valo korkeissa vaudeissa

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

vesa67 kirjoitti:Ei se vakioproggis muuta tilannetta jos (kun) ajat closed loop alueella jossa lambdan mittausarvo hienosäätää seosta koko ajan.
Kyllähän tonnarilla 130 km/h pääsee tasakaasulla alle -0.2 bar alipaineella joka on vielä reilusti lambdaohjatulla alueella (ellei stagetuksessa ole muutettu noita closed/open loop rajoja mutta harvemmin näihin vakiostageihin ...)
Joo, sillähän toi ohjelman viallisuus saadaan poissuljettua ainakin. Oon vaan vähän epävarma missä vaiheessa CE tullut päälle, tai missä asennossa kaasu ollut ja ahdot juuri silloin..
Kyllä se melko varmasti on siinä lambdassa se vika.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: pitkälohko 2,3T ja CE valo korkeissa vaudeissa

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

millä onnistuit tinaamaan nuo lambaadan johdot?
itse joskus yrittänyt paria ja oli semmoista että ei kyllä sitten millään ottanut tina siihen kiinni.. voi tosin olla eri lambdoissa eri johtoa..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: pitkälohko 2,3T ja CE valo korkeissa vaudeissa

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

mikkoimp kirjoitti:millä onnistuit tinaamaan nuo lambaadan johdot?
itse joskus yrittänyt paria ja oli semmoista että ei kyllä sitten millään ottanut tina siihen kiinni.. voi tosin olla eri lambdoissa eri johtoa..
Kaapelin varsinaisen metallin päällä oli sellaista liimanoloista töhnää jota lämmittämällä kolvilla sai palamaan, jonka jälkeen tina tarttui. Vanhaa kunnon tinaa
käytin, eikä nykyaikaista ekotinaa..

Tinaukset poistettu ja tilalle laitettu abikot. Ei toimi vieläkään, täsmällen samanlaiset oireet yhä. Taitaa olla ihan huuhaata toi ettei saisi tinata. Johtuu vissiin tärinäsyistä, että sellainen legenda on päässyt liikenteeseen joskus.
Resistanssisyistä tuskin johtuu, sillä resistanssierot tinatussa liitoksessa ovat paljon pienemmät kuin abikoliitoksella varustetussa..

No pitää Boschin alkuperäisellä liittimellä varustettu Lambda hankkia. Hiton harakiripaskaosat!! :evil:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: pitkälohko 2,3T ja CE valo korkeissa vaudeissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vertailuilmaa lambdan sisään tulee johtojen säikeiden välistä. Ei ole huuhaata vaikka siltä kuulostaa, tuskin tosin tinauksen vaikutukset tulee näkyviin kovin äkkiä.

Lienee vika vaan laaduttomassa anturissa. Bosch, NGK, tms. laadukkaampi merkki on hintansa väärti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: pitkälohko 2,3T ja CE valo korkeissa vaudeissa

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

jcarlson kirjoitti:Vertailuilmaa lambdan sisään tulee johtojen säikeiden välistä. Ei ole huuhaata vaikka siltä kuulostaa, tuskin tosin tinauksen vaikutukset tulee näkyviin kovin äkkiä.

Lienee vika vaan laaduttomassa anturissa. Bosch, NGK, tms. laadukkaampi merkki on hintansa väärti.
Jaa, no tuota onhan tuossa matkan varrella useita liittimiä jo vakiona, missä kaapeli muuttuu metallipalaseksi ja minun tapauksessa lambdan ja tinauskohdan välillä ainakin 30 cm kaapelia. Itsekkin googlannut "lambda" ja "tinaus"

Sitä paitsi, tiedän ainakin neljä autoa jossa lambdan johdot tinattu ja on toiminut ilman ongelmia.. Mene ja tiedä.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: pitkälohko 2,3T ja CE valo korkeissa vaudeissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin, ei ole pakko uskoa mutta kun valmistaja mukana tulevassa ohjelappusessaan ja kotisivuillaan niin ilmoittaa niin se riittää minulle.

Yleensä tuossa ei kovin montaa liitintä ennen ecua ole (1kpl), tässäkin tapauksessa liittimen kaapelikenkä on puristusliitoksella johdon ympärillä. Ei ne tinattuja ole eikä johto maagisesti liittimeksi muutu. :)

Pääasia lienee kuitenkin että jostakin välistä sitä ilmaa sinne pääsee pidemmän aikavälin toiminnan kannalta. Ehkä riittääkin esim. että tinauksen jälkeen on pätkä kaapelia paljaana ilman kuorta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: pitkälohko 2,3T ja CE valo korkeissa vaudeissa

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

jcarlson kirjoitti:Niin, ei ole pakko uskoa mutta kun valmistaja mukana tulevassa ohjelappusessaan ja kotisivuillaan niin ilmoittaa niin se riittää minulle.

Yleensä tuossa ei kovin montaa liitintä ennen ecua ole (1kpl), tässäkin tapauksessa liittimen kaapelikenkä on puristusliitoksella johdon ympärillä. Ei ne tinattuja ole eikä johto maagisesti liittimeksi muutu. :)

Pääasia lienee kuitenkin että jostakin välistä sitä ilmaa sinne pääsee pidemmän aikavälin toiminnan kannalta. Ehkä riittääkin esim. että tinauksen jälkeen on pätkä kaapelia paljaana ilman kuorta.
Nonniin Boschin alkuperiäinen lambda lyöty kiinni ja hyvin vaikuttaisi pelittävän.
Näköjään ollut ihan seppå toi entinen tarvikelambda, kun näytti käyneen melko laihalla seoksella, anturin kärjen perusteella. Varmaan antanut vääriä arvoja, käynyt laihalla ja kuumana ja polttanut ton lambdan sen seurauksena.

Vielä tuosta ilmanotosta. Siis vanhoissa lambdaantureissahan oli erillinen ilmareikä anturissa ulkopuolella josta se otti vertailuilmaa sisäänsä, tämä on sittemmin korvattu sillä, että se ottaa sitä vertailuilmaa samoista reijistä joista kaapelit menee sisään anturiin. Ei näyttäisi vaikuttavan juottaako kaapelit vai laittaako abikoilla

EDIT: Tarkemmin ajatellen, ehkä lambda on antanut vääriä arvoja juurikin sen takia, koska kaapelit ovat olleet tinattuja ja sen myötä käynyt laihalla, kuumentunut ja hajonnut lopullisesti. No, mene ja tiedä, kunhan toimis nyt pidemmän aikaa niin.. Olis vielä toi ABS-valo problematiikka jäljellä.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: pitkälohko 2,3T ja CE valo korkeissa vaudeissa

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Joo-o,

Tarvike lambda on susi, se myönnetään myös täällä päässä.

Omassa Tonnarissa klubilaisen tekemä kustomi softa, 3" kokoputkisto sportti KATilla ja virtaavampi kuuleri.
Harakiri lambda alkoi tekemään samaa, kuin alkuperäisen viestin kirjoittajalla. Eli, isommissa vauhdeissa alkoi palamaan CE ja teki jopa kerran täyspaine kiihdytyksessa, kun yhtä Benaria nöyryytti.
Aina se poistui, kun nollasi akun kengän irroituksella. Mutta, alkoi palamaan uudelleen.

Nyt on Bosch, jonka otin irti varaosa-autosta.

Nyt kysymys kuuluu: mistä saan uuden sellaisen Boschin, jossa tulisi tuota johtoa sitten sen verran, että saisin sinne akvaarioon asti liitimelle uuden johdotuksen.
Vanha on sieltä moottoritilasta pilattu joskus ennen minun omistusta ja nyt ois hyvä tsäänssi se uusia.

Kiitos etukäteen.

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Vastaa Viestiin