Kuinkas lujaa ajoit ?Saappi Kuski kirjoitti:No jarruihin ei uskaltanut juurikaan koskea kun aiemmin oli jo todennut kelin sellaiseksi että kun jarrua hipaiseekaan niin kärryn keula niiaa heti ja kurkistaa jommalta kummalta puolelta.
Liikennekäyttäytyminen ja sifistynyt keskustelu
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Tapauksesta on n. 17 vuotta aikaa joten en tarkkaan muista mutta varmaan 70-90km/h. Silloin ei ollut nopeuden rajoittimia mutta eipä ollut mitään syytä ajaa kovempaa. Tapaus sattui Oulun ja Kemin välillä alas päin tullessa joten kyydissä oli joko terästä tai paperia.JKen kirjoitti:Kuinkas lujaa ajoit ?Saappi Kuski kirjoitti:No jarruihin ei uskaltanut juurikaan koskea kun aiemmin oli jo todennut kelin sellaiseksi että kun jarrua hipaiseekaan niin kärryn keula niiaa heti ja kurkistaa jommalta kummalta puolelta.
Sen aikaiset rekkavehkeiden jarrut toimivat usein tosiaan sillä tavalla että liukkaalla jarrun polkaisun jälkeen ensimmäinen mitä tapahtui oli usein että kärryn keula niiasi ja seuraavaksi kurkisti sivupeilistä.

9000CS 2,3
Minä taasen en näe mitään häiritsevää siinä että ajaa 50km/h 80 alueella, ihan reunaviivan tuntumassa ja reunaviivan toisellakin puolen jos joku haluaa ohi. Eli kun ihan tien reunassa ajaa hitaammin, se ei voi häiritä ainakaan jos näkyvyys on hyvä.Saappi Kuski kirjoitti:Laissa on kielletty häiritsevä muuta liikennettä hitaammin ajaminen. Käytännössä se tarkoittaa että jos niin joutuu tekemään, on velvollisuus välillä ajaa syrjään ja antaa muiden mennä ohi.
Jotkut muut ajelee renkaat keskiviivan päällä tai jopa auto keskiviivan päällä muita häiriten. Jos on sivupeilit hyvin säädetty, näkee apukuskin peilistä missä kohti on tienreuna ja on helppo ajaa 2cm pientareesta.
Silloin jos ajelen hitaammin ja katselen maisemia 60-70 on nopeus 80 alueella, mutta tiet on yleensä niin leveät että ohi pääsee ja jos ohittaja näyttää ohittavan vaivalloisesti (alitehonen parin tonnin painonen paku tms) niin jos ei jalan nostaminen kaasulta saa omaa vauhtia hiljenemään, sitten jarrutetaan ja katsotaan että ohittaja pääsee turvallisesti ohi.
Yleensä kyllä ajelen ihan rajotusten mukaan, mutta joskus (esim. näin syksyllä) on katseltava maisemia...
Hyvinkin usein ilmottelen vilkulla jos tulee pitkä suora eikä ketään vastaantulijaa takanatuleville että voipi yrittää ohi, useampia autoja jos on niin sillon oma vauhti laskee reippaamminkin jotta ehtii suoralla useampi auto ohi.
Semmosenki asian oon huomannu että jotku tykkää ajaa puskurissa vaikka hidastais vauhdin kävelyvauhtiin. Ihan normaali kantatie jossa mahtuu 2 autoa rinnakkain, olen kääntymässä oikealle jonnekin metsätielle ja näytän vilkkua vähintäänkin ajoissa ja hiljennän vauhtia, puskurissa vaan roikutaan, sitten kun olen kääntynyt niin kauheaa kaasuttelua sillä puskurissa roikkuneella... Ja autona ihan perus henkilöauto, usein Saab 9000 (siis itsellä), tiellä pitkä suora edessä ja hyvä näkyvyys, ei edes keltaista viivaa tiehen maalattuna. Ilmeisesti jotku tarvii oppaan autoiluun johdattamaan tietä pitkin tms?
Niin ja noi opasta tarvitsevat autoilijat ei mun perässä oo yleensä ajanu millään alitehosilla, ne on ollu jotain peruspirssejä neki, kaikkea Toyota Corollan ja Saab 9-5:n väliltä joilla luulis pystyvän ohittamaan kevyesti?
Ja ennemminki noi pakut menee suoraan samalla nopeudella ohi heti kun ohitusetäisyydelle pääsevät, ja hyvin tietä saavat minulta.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Ohitusmerkki ja kiittäminen siitä on hyvä tapa. oottekos kuulleet vanhanajan tavasta hautakulkueen mennessä liikenteessä. Ennesvanhaa kuulema auto pantu tien sivuun ja ite hattu kourassa ulos. ..asiasta kolmanteen.. Näitä kohteliaisuuksiakin voisi keskusteluun tuoda. Jotain hyvääki. Vois silleen rakentavasti pistää jotain. Jos on jotain ongelmaa niin tarjota sitten siihen ratkasua samalla. omasta mielestään ja keskustella siitä sitten. Kaikki nyt varmaan autonsa ja tilanteensa mukaan on milloin missäkin osassa liikenteessä, joten turhapa on alkaa haukkumaan yleistyksen pohjalta. Olipa imelä väli kommentti, mutta nämä alkaa pian toistaa kaavaa. ensin ongelma ja sitten järjestyksessä haukutaan kaikki..
Monesti kyllä annan kiitosmerkin vilkulla ku joku hitaampi menee sivumpaan näyttääkseen että voi ohittaa vaikkei vilkulla ilmasiskaan sitä...
Kerran toisaalta otti kupoliin, yks rekka ajo eessä ja sitte siitä posahti rengas ja 100-alueella körötteli sinnikkäästi 60 vauhtia, pari kilometriä lähimpään rengasliikkeeseen, alko siinä näyttämään ohitusmerkkiä mutta ei toi meidän CD niin kovin kiihdy että nopeasti ohi pääsis.
Ja kun ei mitään kiirettä ollu, rupes sitte rasittamaan se rekkakuskin jatkuva vilkun näyttäminen niin katoin kun pitempi suora tuli että jos tossa suoralla pääsis ohi, imusta vastaantulevien kaistalle ja kaasua... olikohan jopa puolen minuutin mittanen ohitus ja vasta joku 90 mittarissa ku rekan keulan ohi päästiin...
Kerran toisaalta otti kupoliin, yks rekka ajo eessä ja sitte siitä posahti rengas ja 100-alueella körötteli sinnikkäästi 60 vauhtia, pari kilometriä lähimpään rengasliikkeeseen, alko siinä näyttämään ohitusmerkkiä mutta ei toi meidän CD niin kovin kiihdy että nopeasti ohi pääsis.
Ja kun ei mitään kiirettä ollu, rupes sitte rasittamaan se rekkakuskin jatkuva vilkun näyttäminen niin katoin kun pitempi suora tuli että jos tossa suoralla pääsis ohi, imusta vastaantulevien kaistalle ja kaasua... olikohan jopa puolen minuutin mittanen ohitus ja vasta joku 90 mittarissa ku rekan keulan ohi päästiin...
Yhdeltä tutulta rekkayrittäjältä kysäisin kerran tästä, sanoi että vilauta pitkiä niin rekkakuski tietää sinun nähneen merkin mutta että et ole menossa ohi. Tai jätä enemmän väliä.liteFun kirjoitti:alko siinä näyttämään ohitusmerkkiä mutta ei toi meidän CD niin kovin kiihdy että nopeasti ohi pääsis.
Ja kun ei mitään kiirettä ollu, rupes sitte rasittamaan se rekkakuskin jatkuva vilkun näyttäminen
Itsellä kun on reilun kilsan suora 100km/h juuri ennen kuin käännytään pienemmälle tielle kotipihaa kohti ja vielä pätkä 80:ia just ennen niin monesti olen jäänyt rekkojen taakse ettei tarvitse hiljennellä sitten nokan edessä ja tuppaavat näyttämään sitä merkkiä kuitenkin aika usein että ohi voisi mennä.
Rami
****
VAG
VAG
Ja pitäkää hyvät ihmiset mielessä, varsinkin pimeässä, ettei edellä ajavan rekan ohitusmerkkiin kannata sokeasti luottaa missään tapauksessa.
Sattui itselle kerran sellainen tilanne että ehdin jo luulla että tää loppui nyt sitten tähän...siinä tilanteessa ei tonnarissa kovin monta turhaa hevosvoimaa ollut.
Sattui itselle kerran sellainen tilanne että ehdin jo luulla että tää loppui nyt sitten tähän...siinä tilanteessa ei tonnarissa kovin monta turhaa hevosvoimaa ollut.

Tuota näkee ainakin maalla edelleenkin ja on tullut itsekin se koettua. Kieltämättä kunnioittava tapa mutta eipä taida tämän päivän kiireheessä ennää suortua.Poikarukka kirjoitti:Ohitusmerkki ja kiittäminen siitä on hyvä tapa. oottekos kuulleet vanhanajan tavasta hautakulkueen mennessä liikenteessä. Ennesvanhaa kuulema auto pantu tien sivuun ja ite hattu kourassa ulos.
Veikkaan että enemmän tulee ärräpäitä ja kuminkäryä kun alkaa porukka hitailemaan tahi toppailemaan.
#2274
Re: Liikennekäyttäytyminen ja sifistynyt keskustelu
Vanhan threadin nosto 
Ite aina kiitän vilkulla ohituksen jälkeen jos ohitettava omaansa väläyttää sen merkiksi että saa ohittaa.
Samoin nostan kouran selkeästi etupenkkien väliin kiitokseksi siitä jos annetaan tilaa kun vaihdan kaistaa vaikkapa kehä I:llä ahtaaseen väliin. Nämä on minusta perusjuttuja. Harvoin tosin itselle "morjesta" tulee vaikka kehälläkin jätän muutaman auton raon esimerkiksi Leppävaaran liitymässä itään päin (moni muu ei jätä, puskuri puskurissa ajetaan, kaasutetaan ja jarrutetaan). Itseasiassa sama efekti kun jätän raon Kehä II:sen loppupäässä Matinkylään päin, eli ei tassua vaikka ihan ajatuksella tilaa annan. Pitäkää tunkkinne!

Ite aina kiitän vilkulla ohituksen jälkeen jos ohitettava omaansa väläyttää sen merkiksi että saa ohittaa.
Samoin nostan kouran selkeästi etupenkkien väliin kiitokseksi siitä jos annetaan tilaa kun vaihdan kaistaa vaikkapa kehä I:llä ahtaaseen väliin. Nämä on minusta perusjuttuja. Harvoin tosin itselle "morjesta" tulee vaikka kehälläkin jätän muutaman auton raon esimerkiksi Leppävaaran liitymässä itään päin (moni muu ei jätä, puskuri puskurissa ajetaan, kaasutetaan ja jarrutetaan). Itseasiassa sama efekti kun jätän raon Kehä II:sen loppupäässä Matinkylään päin, eli ei tassua vaikka ihan ajatuksella tilaa annan. Pitäkää tunkkinne!
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Re: Liikennekäyttäytyminen ja sifistynyt keskustelu
Samoin, vaan valitettavan harvoin näkee ohitusmerkkiä käytettävän. Muutaman kerran joku rekka on vilkkua väläyttänyt ja ainakin parille kerralla auto oli ulkomaan kilvissä.Ite aina kiitän vilkulla ohituksen jälkeen jos ohitettava omaansa väläyttää sen merkiksi että saa ohittaa.
Tuollainen 30km/h alle rajoituksen köröttelijä kerää taaksensa järjettömän pitkän jonon kun eteen osuu esimerkiksi 5km pätkä ohituskieltoaluetta. Tai niin ruuhkainen tieosuus ettei muu takana tuleva liikenne pääse jatkuvasti ohi. Siinä sitten mennäänkin jonossa koko loppumatka. Jos noin hiljaa pitää jostain syystä ajaa, voi ainakin väistää levikkeelle tai bussipysäkille aika-ajoin. Jos ei jostain syystä uskalla muun liikenteen mukana, voi körötellä rauhallisia sivuteitä tai pysyä kotonaMinä taasen en näe mitään häiritsevää siinä että ajaa 50km/h 80 alueella, ihan reunaviivan tuntumassa ja reunaviivan toisellakin puolen jos joku haluaa ohi. Eli kun ihan tien reunassa ajaa hitaammin, se ei voi häiritä ainakaan jos näkyvyys on hyvä.

E: Puhun nyt siis näistä, joilla ei ole mitään teknistä estettä ajaa vaikkapa sitä kahdeksaakymppiä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Liikennekäyttäytyminen ja sifistynyt keskustelu
Samaa kyllä tulee harrastettua ja myös ohitusmerkkiä tulee näytettyä, jos takana on fiksusti ajava kiirehtijä (eli muistaa turvavälin!). Ohituksessa vastuu on tietenkin tästä huolimatta ohittajalla, mutta kyllä tuo selvästi liikenteen sujuvuutta lisää.Djjules kirjoitti:Vanhan threadin nosto
Ite aina kiitän vilkulla ohituksen jälkeen jos ohitettava omaansa väläyttää sen merkiksi että saa ohittaa.
Nykyisessä autossa tosin vilkku mulauttaa kolme kertaa yhdellä hipaisulla, joten haittaa hieman tuota merkinantoa ja vilkulla kommunikointia.. Täytynyt sen vuoksi soveltaa, joten sumarin vilautus käynee kiitoksesta ja ohitusmerkki on sitten sen kolmen vilautuksen mittainen..

<-------------------------------->
90-86>OG900-89>NG900-94>OG9³-99>Golf-04>Jetta-08>Golf Variant-10>Touran-12->Passat-06>Passat-06->9³SC-08->Touran-12->Tiguan-13 + 9³SS-04 + 9³-00
90-86>OG900-89>NG900-94>OG9³-99>Golf-04>Jetta-08>Golf Variant-10>Touran-12->Passat-06>Passat-06->9³SC-08->Touran-12->Tiguan-13 + 9³SS-04 + 9³-00
Re: Liikennekäyttäytyminen ja sifistynyt keskustelu
Itse en kyllä ole keksinyt mitä hyötyä tuosta niin sanotusta mukavuusvilkusta on, enemmänkin haittapuolia.9ooTbo kirjoitti:Nykyisessä autossa tosin vilkku mulauttaa kolme kertaa yhdellä hipaisulla, joten haittaa hieman tuota merkinantoa ja vilkulla kommunikointia.
Itsekkin tulee käytettyä noita vilkkumerkkejä jos joku päästää hienosti ohi, jos taas tekee kaikkensa estääkseen ohituksen käytän tööttiä ja pitkiä valoja.
#3834
Re: Liikennekäyttäytyminen ja sifistynyt keskustelu
Minä olen kyllä tykännyt paljonkin tuosta mukavuusvilkusta tästä ohitusmerkinanto-ongelmasta huolimatta. Sen saisi ajotietokoneen asetuksista pois päältäkin, mutta kun siihen on tottunut, ilman ei osaisi enää ollakaan. Helpottaa vilkutusta mm. kaistanvaihdoissa ja liikennempyröissä, kun ei tarvitse, kuin kerran hipaista. Jos ei mukavuustoimintoa olisi, tulisi varmaan vilkutettua noissa tilanteissa vain yhden vilautuksen verran, joten tuon avulla tulee jonkin verran näkyvyyttä ja turvallisuuttakin lisättyä.. Haittapuolia en kyllä keksi tuon ohitusmerkin ja -kiitoksen vilkauttamisen vaikeutumisen lisäksi.siiseli kirjoitti:Itse en kyllä ole keksinyt mitä hyötyä tuosta niin sanotusta mukavuusvilkusta on, enemmänkin haittapuolia.9ooTbo kirjoitti:Nykyisessä autossa tosin vilkku mulauttaa kolme kertaa yhdellä hipaisulla, joten haittaa hieman tuota merkinantoa ja vilkulla kommunikointia.
Itsekkin tulee käytettyä noita vilkkumerkkejä jos joku päästää hienosti ohi, jos taas tekee kaikkensa estääkseen ohituksen käytän tööttiä ja pitkiä valoja.
<-------------------------------->
90-86>OG900-89>NG900-94>OG9³-99>Golf-04>Jetta-08>Golf Variant-10>Touran-12->Passat-06>Passat-06->9³SC-08->Touran-12->Tiguan-13 + 9³SS-04 + 9³-00
90-86>OG900-89>NG900-94>OG9³-99>Golf-04>Jetta-08>Golf Variant-10>Touran-12->Passat-06>Passat-06->9³SC-08->Touran-12->Tiguan-13 + 9³SS-04 + 9³-00
Re: Liikennekäyttäytyminen ja sifistynyt keskustelu
Leppävaaran risteyksessä itään päin on kyseessä päättyvä kaista ja siinä on ok jättää tilaa jotta oikeaa kaistaa suoraan ajavat ja liittymäkaistalta tulevat pääsevät väliin.Djjules kirjoitti:...kehälläkin jätän muutaman auton raon esimerkiksi Leppävaaran liitymässä itään päin (moni muu ei jätä, puskuri puskurissa ajetaan, kaasutetaan ja jarrutetaan). Itseasiassa sama efekti kun jätän raon Kehä II:sen loppupäässä Matinkylään päin, eli ei tassua vaikka ihan ajatuksella tilaa annan. Pitäkää tunkkinne!
Sensijaan kehä 2 Matinkylään päin ei kyse ole päättyvästä kaistasta vaan liian myöhään ryhmittymisestä eikä ole tarvetta tehdä mitään tilaa siinä kohdassa. Kiertäkööt sitten vaikka Suomenojan kautta jos eivät viime tipassa pääse väliin. Sama niille jotka ohittelevat viimeiseen asti oikealta kehä kakkosella Turkuun pyrkiessä. Välit kiinni vaan ja kiertäkööt sitten vaikka Kilon liittymän kautta.
Re: Liikennekäyttäytyminen ja sifistynyt keskustelu
Tuommonen mukavuusvilkku pitäs joillekkin autoilijoille asentaa autoon pakollisena kun kaistan vaihdossa ja ympyrässä vilahtaa se vilkku hiton nopeasti JOS vilahtaa eli ei raaskita kyllä painasta sitä vilkkua kuin sekunnin murto-osasiiseli kirjoitti: Itse en kyllä ole keksinyt mitä hyötyä tuosta niin sanotusta mukavuusvilkusta on, enemmänkin haittapuolia.
Itsekkin tulee käytettyä noita vilkkumerkkejä jos joku päästää hienosti ohi, jos taas tekee kaikkensa estääkseen ohituksen käytän tööttiä ja pitkiä valoja.

Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen