uusi jäsen ostamassa ysitonnista.neuvoja kaipaisin.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 65
- Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 10:13
- Paikkakunta: Karkkila
uusi jäsen ostamassa ysitonnista.neuvoja kaipaisin.
heips kaikille saab ihmisille!olen ilmeisesti sairastunut, koska saab kuumeeni ei ole sammunut.tässä taannoin kyselin neuvoja tonnarin ostamiseen.kyseisiä autoja etsiessäni olen törmännyt jos jonkinlaisiin myyjiin.nyt olen löytänyt 460 000km ajetun joka katsastettu kesäkuussa huomautuksitta.eli ei korjauskehoituksia.tarkoitus olisi hakea auto ensi viikon ke lahden läheltä.Olenko tekemässä virhettä?meinaan kilometrejä on veivattu siihen malliin että.Mutta auto katsastettu kesäkuussa.mitä mieltä olette te jotka tunnette tonnarin (opin uuden sanan täältä) teenkö virheen? ja lisätäkseni löylyä pesään olen muuten blondi!heh heh.no mutta asiaan eli onko autolla enään edes muutama vuosi elinaikaa? Vai joko auto on tiensä päässä kilometreistä päätellen???ja kysyisin vielä onko tonnarissa vuosimallia 1990 2,0 litranen kone jakohihna?Minä kun en tiedä.Jos on mikä on hihnan vaihtoväli?kiitos vastauksille!
Re: uusi jäsen ostamassa ysitonnista.neuvoja kaipaisin.
Ei ole hihnaa... ketju.
Jos tuo haluamasi auto on vain hyvin huollettu ja ennenkaikkea HALPA...
osta pois ja aja auringonlaskuun...
Jos tuo haluamasi auto on vain hyvin huollettu ja ennenkaikkea HALPA...
osta pois ja aja auringonlaskuun...

-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 65
- Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 10:13
- Paikkakunta: Karkkila
Re: uusi jäsen ostamassa ysitonnista.neuvoja kaipaisin.
Juu kyllä asfaltti polttaa alla sen verran, että hulluksikin voi sanoa mutta taidan ottaa riskin ja käydä auton hakemassa uuteen HYVÄÄN kotiin.Toivottavasti meidän ystävyys kestäisi.meinaan kun ei ole tota auton korjaus taitoa suotu.jostain kumman syystä???? tonnari kiinnostaa vaikka on vanha malli.(1990) sekä ei ole mikään riisimaan bensapihi. Mutta ikäisekseen hyvä auto.Tämä on minun mielipide.Ei voi verrata vuoden 1990 nissan primeraa ja saman vuoden tonnaria.Toki onhan autot uusina maksaneet hiukan eri mitoissa ei kun markoissa... kiitos vielä kaipailen mielipiteitä.Niin ja ettei menisi ihan ohi aiheen.Kun tonnarissa ei siis ole jakohihnaa vaan ketju.Tyhmiä kysymyksiähän ei ole???pitääkö se ketju vaihtaa joskus? vai miten toimii? Kiitos jo etukäteen!
#4287
9000CD 2,3 turbo -91KA
9000CD 2,3 turbo -91KA
Re: uusi jäsen ostamassa ysitonnista.neuvoja kaipaisin.
Joo, eiköhän sillä vielä pari vuotta ilman suurempia aja... Taitaa kuitenkin 500 tkm olla aika kova suoritus tuolle. Mut tuo 2.0 peruskone kyllä on varmatoimisin näistä tonnareitten koneista. Eli jos hinta kohdillaan, ni osta pois... 

#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: uusi jäsen ostamassa ysitonnista.neuvoja kaipaisin.
Eipähän tollanen tonnari mielestäni mikään ahne bensalle ole (ei ainakaan tuo miun -91 2l vaparilätty). Tietenkin paljon riippuu kaasujalan asennosta. Saman huomasin jo satkullakin jossa tuo tuntui vielä rajummin. Vaikkakaan ei tuommoinen iso perheauto ihan hajullakaan kulje.casterspecial kirjoitti: tonnari kiinnostaa vaikka on vanha malli.(1990) sekä ei ole mikään riisimaan bensapihi.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: uusi jäsen ostamassa ysitonnista.neuvoja kaipaisin.
Jakoketju tarvitsee vaihtaa vasta sitten kun oireilee ääntelemällä. Nuo kilometrit on kyllä sen verran isot että luultavasti ketju on vaihtokunnossa ellei ole joskus jo vaihdettu. Ketjun vaihto sinänsä ei kyllä ole paljoa jakohihnan vaihtoa kummempi homma eikä sitä tarvinne tehdä enää koskaan toista kertaa. Työtä keskimääräistä jakohihnan vaihtoa enemmän ehkä mutta ketju halvempi kuin hihna+rullat useimpiin autoihin.. Tosin tuossa omassa mitsussa esimerkiksi sanoisin melkein hihnanvaihdon olevan työläämpi kuin ketjunvaihto tonnariin.
Itse perusmoottori ei tuommoisesta vaparitonnarista varmaan lopu "koskaan" jos on öljyjä säännöllisesti vaihdeltu. Pääasia on hyväkuntoinen kori, ruosteen takia nuo paaliin menee lähes aina.
Sen sijaan moniurahihna joka pyörittää laturia, vesipumppua ja ohjaustehostinta pitää vaihtaa ohjainrullineen ajoittain (vaihtoväli olikohan 110tkm ainakin uudemmissa Saabeissa) ettei matka katkea hihnan katkeamiseen, moottoria se ei kuitenkaan katketessaan hajota ellei jatka ajoa niin että kone keittää vesipumpun pysähdyttyä.
Itse perusmoottori ei tuommoisesta vaparitonnarista varmaan lopu "koskaan" jos on öljyjä säännöllisesti vaihdeltu. Pääasia on hyväkuntoinen kori, ruosteen takia nuo paaliin menee lähes aina.
Sen sijaan moniurahihna joka pyörittää laturia, vesipumppua ja ohjaustehostinta pitää vaihtaa ohjainrullineen ajoittain (vaihtoväli olikohan 110tkm ainakin uudemmissa Saabeissa) ettei matka katkea hihnan katkeamiseen, moottoria se ei kuitenkaan katketessaan hajota ellei jatka ajoa niin että kone keittää vesipumpun pysähdyttyä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 65
- Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 10:13
- Paikkakunta: Karkkila
uusi jäsen ostamassa ysitonnista.neuvoja kaipaisin.
Kiitos vastanneille.ja vieläkin kaipaisin neuvoja.Mitä minun kannattaa autoon huoltaa sen ostettuani?öljyt+suodatin, tulpat? mitä muuta?saisinkos vielä selvyyden siihen ketjuun?siis kun autossa ei ole jakohihnaa (mitä en tiennyt) vaan joku ketju.Mitä se tarkoittaa?Mikä ketju?Mikä sen ketjun merkitys on?entä pitääkö se joskus vaihtaa? Onneksi nyt tiedän asian.Olisin nimittäin kysynyt auton myyjältä koska jakopään hihna vaihdettu?Hmmm..entäpä jos myyjä olisi sanonut, että vaihettu on.No se on turhaa spekulointia.Joka tapauksessa auton haen ensi viikon ke.Katsotaan mitä tuleman pitää...Sitten minullakin on oma
Kiitos vastauksista joita kaipailen yhä lisää.Tämä saab klubi on hieno esimerkki siitä kuinka saman automerkin omistajat voivat pitää yhteyttä, ja vieläpä hyviä neuvoja saa, kun niitä uskaltaa vaan kysyä.

Re: uusi jäsen ostamassa ysitonnista.neuvoja kaipaisin.
Lähinnä kolme sanaa tuonikäisen Tonnikalan ostamisesta ja siihen liittyvästä tarkastelusta: Ruoste, Ruoste ja Ruoste.
Lähes kaiken muun näihin voi vaihtaa tai korjata tekniikan osalta etenkin tämän Foorumin neuvojen ja kollektiivisesti lähes alan kuin alan taitavan porukan avustamana, mutta ruoste se on mikä Tonnarin lopulta tappaa.
Vaikkakin tässä mallissa on suht. yksinkertainen ja sileä pohjalevy ulosnäkyvine koteloineen niin se totuus mitä leimamieskään ei autoa purkamatta näe voi olla hyvinkin haikea, eli vaikkakaan ulospäin ei näy niin jo Tonnarissa on varsin monimutkaisia kotelorakenteita törmäysvyöhykkeineen kuten eturunkoaisojen lisäksi sivuhelmakoteloiden sisäkkäiset ja kolminkertaiset peltirakenteet jotka ovat vaikeasti korjattavissa ilman että laikattaisiin noin puoli koria auki.
Toki huolettomampi peltiveikko korjaa ainoastaan ulosnäkyvät rakenteet leimasilmää varten ja myrkyttää sisemmät rakenteiden hapantumat vaikkapa Dinitrolilla ja toivoo parasta...
Taas asiallisempia ja asiansa osaavia peltiseppiäkin on, mutta erittäin harvassa ja harva suostuu edes tekemään johtuen yleensä siitä että jo rakenteisiin päässyttä ruostetta ei voi enää pysäyttää vaihtamatta niitä kokonaan, se ei ole mahdollista edes ns. uusissa autoissa vaan sitä pystyy ainoastaan hidastamaan.
Tätähän ei keskiverto työnteettäjä yleensä ymmärrä vaan parhaassa tapauksessa ilmestyy valittamaan n. vuoden sisällä että kun se auto vaan ruostuu taas. Ja yleensä vielä jostakin muualta, perhana sentään..
Pahimmassa tapauksessa taas teettäjä ei ilmesty valittamaan paikanpäälle ja tekijälle vaan pitää huolen siitä että kylän tietotoimisto hoitaa "tiedon" levityksen itse tekijän siitä tietämättä.
No, tätä esimerkkiä en tarkoittanut kysyjän luonnehdinnaksi vaan esimerkiksi siitä että miksi ne mahdolliset ruostevauriot voivat olla erittäin kalliita ja vaikeita saada teetetyksi jos ei itse taitoa omaa.
Itse olen paraskin puhuja siinä mielessä että tässäkin tonnarissa tällä hetkellä ruoste rehottaa mutta kohta asiaan tulee kyllä parannus kun nyt pääsee "herkuttelemaan" pitkästä aikaa oikein kunnon rälläköinnillä, hiekkapuhalluksella, ja vuosien mittaan ruostuneen "taidon" edesauttamalla hitsinräkimisellä.
Tekniikasta sanoisin että turbomallit ovat yleensä ja oikeinajettuna taloudellisempia, tosin yleensä tässä ikäluokassa poljetumpia ja rääkätympiä.
Lähes kaiken muun näihin voi vaihtaa tai korjata tekniikan osalta etenkin tämän Foorumin neuvojen ja kollektiivisesti lähes alan kuin alan taitavan porukan avustamana, mutta ruoste se on mikä Tonnarin lopulta tappaa.
Vaikkakin tässä mallissa on suht. yksinkertainen ja sileä pohjalevy ulosnäkyvine koteloineen niin se totuus mitä leimamieskään ei autoa purkamatta näe voi olla hyvinkin haikea, eli vaikkakaan ulospäin ei näy niin jo Tonnarissa on varsin monimutkaisia kotelorakenteita törmäysvyöhykkeineen kuten eturunkoaisojen lisäksi sivuhelmakoteloiden sisäkkäiset ja kolminkertaiset peltirakenteet jotka ovat vaikeasti korjattavissa ilman että laikattaisiin noin puoli koria auki.
Toki huolettomampi peltiveikko korjaa ainoastaan ulosnäkyvät rakenteet leimasilmää varten ja myrkyttää sisemmät rakenteiden hapantumat vaikkapa Dinitrolilla ja toivoo parasta...
Taas asiallisempia ja asiansa osaavia peltiseppiäkin on, mutta erittäin harvassa ja harva suostuu edes tekemään johtuen yleensä siitä että jo rakenteisiin päässyttä ruostetta ei voi enää pysäyttää vaihtamatta niitä kokonaan, se ei ole mahdollista edes ns. uusissa autoissa vaan sitä pystyy ainoastaan hidastamaan.
Tätähän ei keskiverto työnteettäjä yleensä ymmärrä vaan parhaassa tapauksessa ilmestyy valittamaan n. vuoden sisällä että kun se auto vaan ruostuu taas. Ja yleensä vielä jostakin muualta, perhana sentään..
Pahimmassa tapauksessa taas teettäjä ei ilmesty valittamaan paikanpäälle ja tekijälle vaan pitää huolen siitä että kylän tietotoimisto hoitaa "tiedon" levityksen itse tekijän siitä tietämättä.
No, tätä esimerkkiä en tarkoittanut kysyjän luonnehdinnaksi vaan esimerkiksi siitä että miksi ne mahdolliset ruostevauriot voivat olla erittäin kalliita ja vaikeita saada teetetyksi jos ei itse taitoa omaa.
Itse olen paraskin puhuja siinä mielessä että tässäkin tonnarissa tällä hetkellä ruoste rehottaa mutta kohta asiaan tulee kyllä parannus kun nyt pääsee "herkuttelemaan" pitkästä aikaa oikein kunnon rälläköinnillä, hiekkapuhalluksella, ja vuosien mittaan ruostuneen "taidon" edesauttamalla hitsinräkimisellä.
Tekniikasta sanoisin että turbomallit ovat yleensä ja oikeinajettuna taloudellisempia, tosin yleensä tässä ikäluokassa poljetumpia ja rääkätympiä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: uusi jäsen ostamassa ysitonnista.neuvoja kaipaisin.
Niin, tontussa jakohihnan tilalla on siis jakopään ketju. Hoitaa saman homman kuin hihna, mutta on yleensä luotettavampi ja huomattavasti pitkäikäisempi. Kun ketjun vaihto tulee ajankohtaiseksi, sen yleensä kuulee (ainakin parkkiintunut Saabisti) äänestä, pieni rallatus varsinkin kylmällä moottorilla ei ole oire tästä, se on ominaisuus.casterspecial kirjoitti:Kiitos vastanneille.ja vieläkin kaipaisin neuvoja.Mitä minun kannattaa autoon huoltaa sen ostettuani?öljyt+suodatin, tulpat? mitä muuta?saisinkos vielä selvyyden siihen ketjuun?siis kun autossa ei ole jakohihnaa (mitä en tiennyt) vaan joku ketju.Mitä se tarkoittaa?Mikä ketju?Mikä sen ketjun merkitys on?entä pitääkö se joskus vaihtaa? Onneksi nyt tiedän asian.Olisin nimittäin kysynyt auton myyjältä koska jakopään hihna vaihdettu?Hmmm..entäpä jos myyjä olisi sanonut, että vaihettu on.No se on turhaa spekulointia.Joka tapauksessa auton haen ensi viikon ke.Katsotaan mitä tuleman pitää...Sitten minullakin on omaKiitos vastauksista joita kaipailen yhä lisää.Tämä saab klubi on hieno esimerkki siitä kuinka saman automerkin omistajat voivat pitää yhteyttä, ja vieläpä hyviä neuvoja saa, kun niitä uskaltaa vaan kysyä.
Ota selvää, mill öljyillä on ajettu ja pyri käyttämään samoja, jos ovat osapuilleen laadukkaita olleet. Jokaisen öljyn vaihdon yhteydessä tulee vaihtaa myös öljynsuodatin. Tulppien vaihdon yhteydessä kannattanee vaihtaa myös moottorin ilmansuodatin. Onko moottori oireillut mitenkään käynnin suhteen? Onko akku kuinka vanha?
Kai auton hinta on kilpailukykyinen? Tonttuja on melko hyvin tarjolla, osalla ajettu vähän enemmän, osalla vähemmän. Jos ei ole kiire, kannattanee katsella ympärille...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: uusi jäsen ostamassa ysitonnista.neuvoja kaipaisin.
ja yleisohjeena aina autoa ostavalle kannattaa pitää mielessä että halvan auton ostaminen saattaa tulla kalliiksi loppupelissä.
hieman enemmän sijoittamalla autoon voi olla viisas suoritus,varsinkin jos ei pysy avaimet lapasessa.
jos pistää 700 e lisää hintahaitariin ostotilanteessa, se voi tuoda tonnin säästön vuodessa säästyneinä korjauskustannuksina.
Jos taas kolvikättä kuumottaa ja muutenkin tulee pyörittyä auton alla niin kyllä sen halvankin voi ostaa, ainakaan ei tule aika pitkäksi.
mutta mutta: kerrostalossa asuen, työkalujen rajoittuessa lidl:n settiin, omakohtaisen kiinnostuksen puutumisen, käsien likaantumísen, ajan puutteen takia voi olla viisasta etsiä ns. parempaa yksilöä.
aika maksaa, vaikka se on omaakin
hieman enemmän sijoittamalla autoon voi olla viisas suoritus,varsinkin jos ei pysy avaimet lapasessa.
jos pistää 700 e lisää hintahaitariin ostotilanteessa, se voi tuoda tonnin säästön vuodessa säästyneinä korjauskustannuksina.
Jos taas kolvikättä kuumottaa ja muutenkin tulee pyörittyä auton alla niin kyllä sen halvankin voi ostaa, ainakaan ei tule aika pitkäksi.
mutta mutta: kerrostalossa asuen, työkalujen rajoittuessa lidl:n settiin, omakohtaisen kiinnostuksen puutumisen, käsien likaantumísen, ajan puutteen takia voi olla viisasta etsiä ns. parempaa yksilöä.
aika maksaa, vaikka se on omaakin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,