¤%&##" huomiovalot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: ¤%&##" huomiovalot

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Mimmi kirjoitti:Edelleen: ajovalokytkimen liittimen 54 tulee virtalukon takaa jännite ja kytkimen ollessa vasemmalla (0-asennossa), kytkee se jännitteen liittimeen S.
Parkit saavat jännitteen liittimestä 58, joka sekin saa jännitteensä liittimen 54 kautta (sillä erotuksella, että jännite tulee valokytkimen kaikissa asennoissa).

Jos kaks-seiska tekee laittomia huomiovalokytkentöjä, se ei muille ole välttämättä hyvä juttu.
Okei, selkis. Tuo kytkentä onkin sitten tietysti ilman muuta parempi. Mutta tuohon laillisuuteen, niin käsittääkseni riittää, kunhan parkit ja huomivalot saa yhtä aikaa palamaan, riippumatta onko valokytkin 0-asennossa vai parkkiasennossa. Vai vaaditaanko, että koneen käydessä pitää saada pelkät parkit palamaan?
#3929
Saab 9-3 ss -05
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: ¤%&##" huomiovalot

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Pitää siis alkaa kytkentää vielä rukkaamaan :oops:
#3929
Saab 9-3 ss -05
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5228
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: ¤%&##" huomiovalot

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ¤%&##" huomiovalot

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Vielä pikku tarkennus. Kestääkö valokatkaisin ottaa suoraan S nastasta virran huomivaloille 2*21W vai pitääkö laittaa rele väliin? Ilmeisesti siitä menee vain ohjausjännite alunperinkin?
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: ¤%&##" huomiovalot

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Mimmi kirjoitti:Vaaditaan, lisäksi huomiovalojen kanssa pitää palaa takavalot.
Eli jos laitan vielä erillisen kytkimen huomiovaloille tuo ehto pelkkien parkkien palamisesta täyttyy, koska huomiovalot saa tarvittaessa kokonaan pois päältä? Takavalot palavat satkussani jo nyt sekä parkki-, että ajovalo-asennossa (en ole tehnyt niihin muutoksia, mutta näin vain on)

Valokatkaisijaakin tutkin, mutta tuossa S-liitin on tyhjä eikä siihene jännitettä tule missään asennossa. Valokatkaisijan kytkentä siis riippunee tuosta vuosimallista, eli onko autossa ne alemman jännitteen päivänäkövalot.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5228
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: ¤%&##" huomiovalot

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: ¤%&##" huomiovalot

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Mimmi kirjoitti:Minä haluaisin nähdä sellaisen ajovalokytkimen, josa on erilainen sisäinen kytkentä.
En tietenkään tarkoittanut että sisäinen kytkentä on eri. Ja voi olla että mittaamisenikin meni persilleen (tai sitten 54 liittimeen ei mulla tule jännitettä vaan johonkin muuhun, koska nyt en muistanut tutkia muita kuin S-liittimen tilanteen)
Mimmi kirjoitti:Edelleen: ajovalokytkimen liittimen 54 tulee virtalukon takaa jännite ja kytkimen ollessa vasemmalla (0-asennossa), kytkee se jännitteen liittimeen S.
Parkit saavat jännitteen liittimestä 58, joka sekin saa jännitteensä liittimen 54 kautta (sillä erotuksella, että jännite tulee valokytkimen kaikissa asennoissa).
Eli siis S-liittimen virta ohjaa normaalikäytössä parkit ja takavalot pois päältä (jos kerran S-liittimen takaisen virtapiirin irroittaminen ja korvaaminen huomiovaloilla saa aikaan halutun valojen toiminnan).

Mutta koska itselläni S-liitin on tyhjä, niin tuossa valokytkennässä täytyy olla jotain eroa.

Anteeksi vaan tää jauhaminen. Tutkin tuota valokatkaisijan kytkentää vielä huomennä paremmin, voihan olla että oon huonossa valaistuksessa katsonut vaikka väärää liitintä. Topicin otsikkokin alkaa pikkuhiljaa oleen mun tilannetta kuvaava :?
#3929
Saab 9-3 ss -05
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: ¤%&##" huomiovalot

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Nyt mittailin jännitteitä sekä valokatkaisijaa ja totesin seuraavaa:

Jännite tulee suoraan liittimeen 30 ja virtalukon kautta liittimiin X ja 58b.

Parkit (liitin 58) saa katkaisijan parkkiasenossa jännitteensä liittimestä 30 ja ajovaloasennossa liittimestä X.

Ajovalojen ohjaus lähtee ilmeisti liittimestä 56, jolle myös tulee katkaisijan ajovaloasenossa jännite liittimestä X.

Liittimestä 54 liittimiin S ja 58 on yhteys ainoastaan katkaisijan 0-asennossa.

Liittimet 31 ja 58b ovat kai sitten katkaisijan merkkivalolle.

Eli homma toimii kun kytken virtalukon kautta jännitteen liittimeen 54 ja huomivalot liittimeen S?
#3929
Saab 9-3 ss -05
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: ¤%&##" huomiovalot

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Mimmi kirjoitti:Mikä tässä oli vaikeaa, minuun uskominenko?
Ei niinkään. Piti vaan ottaa kytkin käteen, että sai selvyyden. Ja sitten tuo että käsitin teillä tulevan johdot valmiina liittimiin 54 ja S, kun taas itselläni ne oli alunperin tyhjiä.

Mutta nyt muutin tuon kytkennän ja toimii niinkuin pitääkin. Kiitokset avusta.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ¤%&##" huomiovalot

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Saapas_saabas kirjoitti:Vielä pikku tarkennus. Kestääkö valokatkaisin ottaa suoraan S nastasta virran huomivaloille 2*21W vai pitääkö laittaa rele väliin? Ilmeisesti siitä menee vain ohjausjännite alunperinkin?
Eilen pääsin mittailemaan valokatkaisijaa. Kestää ottaa suoraan virran S navasta. Siitä näyttää kulkevan vakiokytkennällä noin 9A virta. Kytkentä on juuri noin kuin Mimmi kirjoitti. Kyseessä -92 kulkine.

Jossain uudessa octavian varustetasossa on huomiovalot ja siinä ei pala takana mitään samaan aikaan 8O

ps. Kiitos Mimmille avusta.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ¤%&##" huomiovalot

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Hämmennetään vähän lisää. Illat rupeaa pimenemään ja meinasin asentaa lapsellisen valehälytin ledin.

Kytkentää suunnittelin seuraavasti.

Vaihtorele mihin jatkuva +12v valokytkimen nastasta 30 ja ohjaus 58 liittimestä.
Silloinhan ledi tuikkis aina, kun autossa ei pala parkit eli sammuksissa ollessaan? Heti kun kääntää virrat päälle eli parkit syttyy niin ledi sammuu?

Olenko ymmästänyt nuo valokytkimen jännitteet oikein? Eli nasta 30 jatkuva +12v ja 58 +12v aina, kun parkit palaa oli valokytkin missä asennossa tahansa?

Auto ei ole taaskaan pihassa niin ei pääse mittaamaan. Radiolta ei jännitteitä kätevästi saa, koska tuli laitettua sen verran jämäkästi paikoilleen.

Mistähän muualta saisi kätevästi +12v jatkuva ja ACC?
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ¤%&##" huomiovalot

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

9-5T kirjoitti:ilman relettä on helppoa pistää vilkkuva ledi, toinen pää jatkuvaan plussaan ja toinen esim. tuhkakupin valon johtoon.
Juu. Eli ledin katodi maadoittuu, kun virran sammuttaa. Kiertää tuhkakupin polttimon kautta maihin? Mulla on siinä polttimona ledi niin ei taida toimia.

Madoittuskohan tuolta valokytkimen parkkinastasta? Eli anodi jatkuvaan +12V ja katodi siihen nastaan mihin tulee+12V auton käydessä, mutta ei muulloin?

Eikös tuo kytkentä, että kumpikin ledin jalka +12V ja sitten, kun virrat katkeaa katodilta poistuu jännite perustu juurikin tuohon, että ledi maadoittuu jonkun laitteen läpi auton runkoon?

Ledissä kuitenkin todella pieni virran kulutus joten maadoittuuko? Vai olenko nyt ihan hakoteillä?

Ja olen lukenut ETSI napin takaa valehälytin tarinat.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ¤%&##" huomiovalot

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Jep. Sain auton pihaan. Anodi valokytkimen nastaan 30 ja katodi nastaan 58. Hyvin toimii. Parkit, kun palaa niin ledi ei vilku muulloin vilkkuu.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: ¤%&##" huomiovalot

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Eikös valokytkimessä X ole virtalukon kautta tuleva jännite? Itse laittaisin siihen, sammuu valehälytin kun kääntää avaimesta (paitsi jos samalla syttyy parkitkin).
(900 ja 9000 sama valokytkentä(?), tonnarin diagrammia mulkoilin)
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ¤%&##" huomiovalot

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Nyt on kauppoihin ilmestynyt jotain päivävaloja. Joku väitti, että on sama asia kuin huomiovalot.

Kävöin liikkeessä katsomassa moisia päivävaloja ja niiden "laseissa" oli merkintä DRL.

Huomivaloissahan on merkintä RL.

Lisäksi noiden päivävalojen ohjeissa luki, että kytketään omien parkkejen tilalle ja ajovalot pitää palaa niiden kanssa. Ompas tosi hyödylliset kapistukset, jos näin on.

Toisessa kotilossamme on huomiovaloina hellan tekeleet missä on polttimona H6W Bax9s kannalla. Maksaa mansikoita mokomiin polttimot eikä edes kestä. Silläpä nyt ledi huomiovaloja katellut.

Tietääkö kukaan saako suomesta mistään BAX9S kannalla olevia tehokkaita valkoisia ledejä? Ei ole mun silmään ainakaan osunut.

Eiköhän ole polliisit ja katastus ukkelit ihmeissään näiden uusien DRL ledi päivävalojen kanssa...
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Vastaa Viestiin