pari i16 kysymystä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

pari i16 kysymystä

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Varmaan näitäkin aiheita on käsitelty ties miten monta kertaa, mutta rohkenen silti kysymykset esittää.

1. Paljon noin keskimäärin i16 2,1 bensapumppu kestää? Nyt on ajettu n.195.000 km. Pitäisikö vaihtaa jo hyvissä ajoin ja onko isokin homma? Tunnistaako pumpun elonpäivien päättymistä esim. äänestä tms. Nyt on hieman "kimeähkö" ääni :)
Auto toimii moitteettomasti ja käynnistyy hyvin. Kulutus on matka-ajossa siinä kasin pinnassa ja nurkissa kymppi.Käy tasaisesti ilman sivuääniä, vaikka onkin parjattu 2,1i.

2. Mikä on vielä ns. normaali öljyn kulutus samaiselle koneelle. Nyt näyttää kuluvan Rally formulaa noin tikun max - min-mitta 3500 km:lle. Muistelisin, että aikoinaan 2,3i tonnari nautiskeli enemmänkin hieman vähemmän ajettuna. Öljyn väri oli hyvä ja koostumus varsin puhdas = ei vielä mustunutta liukastetta.

Ihan vain asiaa ihmetelläkseni kysyelen. :D
# 419 Vesa Pohjalainen
Lanius
"Tuplakaasari"

Re: pari i16 kysymystä

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Oma 2.1 ei vieny öljyä 8O
S. Niittumaa

99 T8
mikkoimp
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

1: ihan oman maun mukaan tuo pumpun vaihto, jos nyt on jollekin pidemmälle reissulle lähdössä ja pumppu kovin kovaa ääntä pitää niin sitten kannattaisi ehkä vaihtaa..

2: pari kertaa myös mobilin öljyä kokeillut ja se tuntuu erityisen hyvin kyllä saabille maistuvan, nykyään käytän valvolinea joka ei koneelle maita lähes yhtään..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

mikkoimp kirjoitti:1: ihan oman maun mukaan tuo pumpun vaihto, jos nyt on jollekin pidemmälle reissulle lähdössä ja pumppu kovin kovaa ääntä pitää niin sitten kannattaisi ehkä vaihtaa..

2: pari kertaa myös mobilin öljyä kokeillut ja se tuntuu erityisen hyvin kyllä saabille maistuvan, nykyään käytän valvolinea joka ei koneelle maita lähes yhtään..

Pitää katsoa tuo pumppuhomma. Ääni nyt ei ole mitenkään korviin sattuva, mutta hieman erilainen kuin perheen muissa vastaavissa.

Mitä Valvolinen öljyä tarkkaan ottaen olet käyttänyt ja mistä sitä saa?

Kasitappiset kaasarit meillä eivät vastaavasti Mobilista pidä, vaan säilyttävät ne mieluummin öljypohjan suojissa :)
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, Ma Heinä 27, 2009 08:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
900 I 16 Kat
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

1. Pumppu ei varoittele sillä ajelee noin 300.000km...Itse laitoin joskus tankilliseen korkillisen 2-T oljyä voitelemaan sitä.( Liekö muuta vaikutusta kuin henkinen !!)

2. Mobilin rally formula tuntuu maistuvan myös 2.0 litran koneelle...
saba2,1
"Aero"

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

1. Mulla meni ekan kerran pumppu about 270tkm, jos oikein muistan. Loppui meno kuin seinään, vaihtamisesta ei hajuakaan koska pajalla sen tekivät. Matka-ajossa(80-130km/h) lähes aina kulutus 8,2-8,5 välillä(ja kokemusta se 260tkm), kaupungissa kymmpi. Eli samoissa mennään.

2. Käyttänyt koko ajan TB:n öljyjä, viimeiset n. 8 vuotta diamond ja saa lisätä välillä. Öljyn kulutus loppunut seinään pariin kertaan kun liimattu venavarren kumit uudelleen paikoilleen. Eivät ole oikein kestäneet kohdillaan ja siitä johtunee tämänkin hetkinen lievä öljyn kulutus. En ole asialle tehnyt nyt mitään, koska kulutus pientä vs. liimausoperaatio. :)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Svc
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Svc »

Valvoline Maxi-Life 10W-40 tuntuu pysyvän hyvin sisällä noissa hiukan vanhemmissa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
leegoinsinoori
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja leegoinsinoori »

Vai ei oo vielä syytä huoleen! Omalla samanmallisella satkulla ajettu jo 209tkm ja aina välillä ääni takaraivossa kuiskii uuden bensapumpun vaihtamisen puolesta. Mutta jos fiksummat tietää, että vielä on huolettomia kilometrejä edessä, niin ajetaan pois. Kyllähän sen sit huomaa kun se kaipaa(kaipasi) vaihtoa! :D Onko noissa 2.ykkösissä aina sama pumppu vaiko kahta erilaista (bosch/walbro)? Mistä sen tietää kumpi siellä on?

Itse olen käyttänyt öljynä Mobil 1 5w-40, joka on ainakin omassa pysynyt riittävän hyvin sisällä. 10tkm aikana vajenee puoleen min-max välillä. Joskus oon sit lisänny, kun sitä öljyä kuitenkin aina vähän jää, ettei autolle tuu jano.. Bensan kulutus aika usein 8,6l/100km, enkat 8,2l. Mitenköhän sitä sais vähän pihistettyä?
leegoinsinööri

perheauto:
Saab 9000 CSE 2,0t -98
ex:
Saab 900 2.1 16v -93
saba2,1
"Aero"

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

leegoinsinoori kirjoitti:Vai ei oo vielä syytä huoleen! Omalla samanmallisella satkulla ajettu jo 209tkm ja aina välillä ääni takaraivossa kuiskii uuden bensapumpun vaihtamisen puolesta. Mutta jos fiksummat tietää, että vielä on huolettomia kilometrejä edessä, niin ajetaan pois. Kyllähän sen sit huomaa kun se kaipaa(kaipasi) vaihtoa! :D Onko noissa 2.ykkösissä aina sama pumppu vaiko kahta erilaista (bosch/walbro)? Mistä sen tietää kumpi siellä on?

Itse olen käyttänyt öljynä Mobil 1 5w-40, joka on ainakin omassa pysynyt riittävän hyvin sisällä. 10tkm aikana vajenee puoleen min-max välillä. Joskus oon sit lisänny, kun sitä öljyä kuitenkin aina vähän jää, ettei autolle tuu jano.. Bensan kulutus aika usein 8,6l/100km, enkat 8,2l. Mitenköhän sitä sais vähän pihistettyä?
Mulla ainakin korjaamo otti ekaks just väärän pumpun(tai saivat varaosatiskiltä), joten joutuivat käymään vaihtamassa kun ei se sinne käynyt.. En tiä sit et onko noissa ollu sekaisin kumpaakin. Muistaakseni Walbro siellä nyt ulisee.. :)

Eipä taida olla muuta konstia kuin ajotapaa muuttamalla.. Tosin tosta 8,2 on tosi vaikee päästä alemmas, ehkä talvella oikein liukkaalla ja alamäkeen, ts. pohjoisesta etelään.. :wink: :lol: Tai varmaan jos enskan vaihtais pykälää suurempaan, ni tippuis kierrokset maantiellä?? Kokemuksia?
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Vastaa Viestiin