TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jouniaslak
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jouniaslak »

Itsellä (autolla) on takana 80 000km alkuperäisillä kumeilla, kesä + talvi. Kesärenkailla on ajettu ainakin 40 000km ja vielä on pintaa ihan kohtuullisesti. Renkaat on 225/45 Continentalit. Seuraavat olen ajatellut ottaa kapeammat ihan Suomen hyvien teiden takia.

Auto on toiminut moitteettomasti, 90 000km huolto tulee eteen parin kuukauden sisällä ja sillon saattaa olla edessä jarrulevyjen sekä renkaiden vaihto, normaalin huollon lisäksi.
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Minulla tosiaan tuo 60tkm ajettuna ja jo rengassatsi vaihdettu... 235/45 continentalit

Huollossa käytin auton ja eihän ne olleet tehneet sille mitään, kuulemma olivat ottaneet väärät vaihteisto-öljyt esille? Ja oikeissa öljyissä menee viikko toimitusvaikeuksien vuoksi? "että jos vaikka ensviikolla tulisit uudestaan?" eiss.
Niin ja iskarit kunnossa, mutta niiden kuuluu ilmeisesti kolista? Ja se ohjauksen vinkaisu tulee aivan varmasti jatkumaan kun seuraavan kerran sataa! (mitään eivät vaihtaneet)

Pitääkö sinne mennä ja tappaa joku? :evil:

E: Pyöränkulmat kohdallaan.
Turbo²
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Miten se kuulostaa niin Vietävän tutulta tuo sinun tarina.. Vielä tänäpäinäkään ei ole Oululaisesta Saab merkki-huollosta soitettu kun tilasivat TAKUUSEEN erään listanpään joka oli autosta jäänyt taipaleelle VUONNA 2006. Pari kertaa jaksoin soittaa perään. Autohan meni sittemmin vaihtoon, joten liekö soittaneet seuraavalle omistajalle.. :cry: No ei tod!

Ja vielä veistä haavassa; viime maanantaina käytin erimerkkisen siellä Er-Wo:lla ja koko tapahtuma ajanvaraus, vastaaotto, huolto, luovutus ja odotusajan "viihdykkeet" oli ensiluokkaista. Ei siihen paljoa tarvita, että asiakas on tyytyväinen.

En ymmärrä miksi se on niin vaikeaa. Asiasta vääntäjille uusimman TM:n merkkihuoltovertailu on hyvää luettavaa. Asiaan panostamalla homma voidaan saada kuntoon. Ja jostain ne tyytyväisimmät asiakkaat sitten pidemmän päälle löytyy.

Näitä mainitsemiasi "pikkujuttuja" kun toistuu toistumistaan niin koko merkistä jää epämiellyttävä mielikuva ja se on todella huonoa mainosta. Jos huollossa esimerkiksi kerrotaan 45k€:n autoon kuuluvan iskareiden kolinat (ei esittelyautossa... ) on vielä piiiiiitkä tie tyytyväisiin asiakkaisiin.

Kaikesta huolimatta hyvää kesää kaikille teille joilla on loistavat autot!

:saab:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
JTM
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 14:06

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja JTM »

onkos kellään tietoa ahtimien siipien koosta, tai ahtimien numeroita ?

olisi kiva tietää, minkä verran on potentiaalia, jos dpf poistuu ja putkisto+cuuleri on riittävästi mitoitettu..

suuttimet pitäisi olla tarpeeksi kookkaat, kun kerran 147 alfassa ja 159 2.4:kin käyttävät keskenään samoja ( 147 1.9 150hv mitattu +250hv vakio suuttimilla )

minkälainen muuten on saab ttid vakioputkisto ?
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Tarkempia tietoja on vielä aika hankalaa löytää, mutta Borg Warnerin R2S-systeemi on käytössä.

Pienempi ahtimista on tyypiltään KP35 ja suurempi KKK K04, siipien kokoja tai tarkempia mallinumeroita en löytänyt pidemmänkään tarkastelun jälkeen. K04:a on kyllä kooltaan melko laidasta laitaan, joten ilman tarkempaa tyyppiä on paha arpoa mitään.

Autot ovat pääosin vielä niin uusia, ettei niille ole uskallettu isompia virityksiä tehdä. Itsekin menin ottamaan sen ainoan lastun, jolla takuu säilyy niin lopahti suurin kiinnostus virittelyyn :)
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
JTM
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 14:06

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja JTM »

jahas, 190hv versio käyttää sitten ilmeisesti eri ahdinta ( suurempaa siis )

Starker Diesel mit Doppelturbo
Zu den markantesten Konstruktionsmerkmalen
des 1.9-Liter-Multijet-Nachfolgetriebwerks
zählt die R2S-Technologie
mit zwei Abgasturboladern von Borg-
Warner. Das Gesamtsystem besteht aus
einem kompakten, bereits bei niedrigen
Drehzahlen spontan ansprechenden KP35
Turbolader mit niedriger Trägheit als Hochdruckstufe
und einem K16 Niederdruckturbolader
für den oberen Leistungsbereich
kkk k16 ahdinta näköjään .. :roll:
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Tuo K04-tieto oli Borg Warnerin sidosryhmälehdestä, joten en uskoisi sen olevan väärää missään tapauksessa. Mistä löysit, että siinä 190hp versiossa olisi K16, kuulostaa hivenen erikoiselta noin mitättömän tehoeron ollessa kyseessä kun vieläpä Saabin takuu säilyy 200hp lastulla? Toki tuo lehti on aavistuksen vanha, ja saattaahan olla, että molemmissa olisi ahdin vaihtunut K16:n myöhemmin.

http://www.turbodriven.com/tools/downlo ... =425&d=483

EDIT: Samaisessa lehdessä mainitaan, että BMW:n 123d käyttää K16-ahdinta R2S-tsydeemissään. Ahdin vaihtoon ja varmasti riittävä K26 tästä X35 BMW:n myllystä tilalle? :wink:
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
JTM
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 14:06

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja JTM »

turbonews borgwarner 02/08 oli minun tietolähteeni..

ja tässä sitten, missä teholuokissa noita suurempia ahtimia käytetään dieseleissä:

Engine output depending on the TC frame size

k04 = 0.21kg/s 150kw output
k16= 0.26kg/s 175kw output
JTM
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 14:06

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja JTM »

eli eli.. hmm jos kerran lanciassa on sitten k16 kuten bemarissakin, voisi tulosten olettaa olevan hitusen alempana bemarin vastaavia..

esim turbotec ottaa 241hv/510nm ( kone 1995cc )
lancia kone ( 1910cc )

jos kaikki muuten yhtä hengittäviä, niin tulos olisi luokkaa
230hv / 488nm

:mrgreen:

maailmalta löytyi heti googlettamalla myös 260hv ohjelmamuutoksia, joten

lähes 250hv pitäisi olla mahdollista... 8)

sitten vaan muokkaamaan omaa konetta uuden 2.0mjet mukaiseksi, kun siinähän kone poikkeaa nykyisestä vaan 1mm pitemmän iskun verran :wink:
siis mekaanisesti, näin ainakin olen ymmärtänyt
Viimeksi muokannut JTM, Ma Heinä 27, 2009 09:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

JTM kirjoitti:turbonews borgwarner 02/08 oli minun tietolähteeni..

ja tässä sitten, missä teholuokissa noita suurempia ahtimia käytetään dieseleissä:

Engine output depending on the TC frame size

k04 = 0.21kg/s 150kw output
k16= 0.26kg/s 175kw output

Jees, tuo meikäläisen linkittämä onkin tasan vuoden vanhempi lehti. Olisi hauska tietää, onko tuo ahtimen muutos tullut molempiin myllyihin.

Noh, helppohan tuohon todennäköisesti on ainakin tuo K16 vaihtaa, mikäli sille tuntuu. Tosiaan voi olla tuo BMW:n K26 liiankin suuri näin pieneen myllyyn.

Mites noissa 1.9 16V JTD:ssa virtaa kansi ja mahtaakohan olla samaa luokkaa kuin tuplaturbossa? Putki nyt on helppo saada virtaamaan.

OT: on muuten pirun hieno auto tuo uusi lancia delta.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
JTM
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 14:06

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja JTM »

ainakin mitä maailmalta olen seurannut, niin 147 1.9 jtd 16v malleista pojat ottavat 250-260hv vakiokannella ja vakio suuttimilla+ löpöpuolella yleensäkkin.

eli toi 250hv on varmaan semmonen "helppo" ja saavutettavissa oleva lukema, jos
ahdin sinne asti vaan jaksaa..

ohjelmistossa on varmasti jotain rajoituksia ennen sitä - ja dpf voi olla esteenä..yhden miedon ohjelmamuutoksen ( dynon ) olen lanciasta nähnyt ja siinä
oli otettu vain +210hv ( 4000-4400rpm suora viiva )
vääntöä oli kivasti tarjolla alhaalta asti; veto aloitettu 1400rpm ja heti 1600rpm oli jo 350nm 1800rpm kohdilla jo rajoitetaan, kun nousee 440-450 tuntumaan :wink:
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

JTM kirjoitti:ainakin mitä maailmalta olen seurannut, niin 147 1.9 jtd 16v malleista pojat ottavat 250-260hv vakiokannella ja vakio suuttimilla+ löpöpuolella yleensäkkin.

eli toi 250hv on varmaan semmonen "helppo" ja saavutettavissa oleva lukema, jos
ahdin sinne asti vaan jaksaa..

ohjelmistossa on varmasti jotain rajoituksia ennen sitä - ja dpf voi olla esteenä..yhden miedon ohjelmamuutoksen ( dynon ) olen lanciasta nähnyt ja siinä
oli otettu vain +210hv ( 4000-4400rpm suora viiva )
vääntöä oli kivasti tarjolla alhaalta asti; veto aloitettu 1400rpm ja heti 1600rpm oli jo 350nm 1800rpm kohdilla jo rajoitetaan, kun nousee 440-450 tuntumaan :wink:

Juu, pitää omakin viedä dynoon kun eräs ruotsin poika oli saanut Hirschin lastulla 210hp ja 450Nm (lupaavat 200 ja 400). Katsotaan sitten joskus takuun loputtua mitä muuta tähän vehkeeseen keksii, jos siis BMW ei vie koko viritysbudjettia kun siinä takuu loppuu pari kk aiemmin :lol:
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
JTM
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 14:06

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja JTM »

hmm no tommonen bimmeri tietty on astetta railakkaampi peli, se on pakko myöntää.. ja hyvä ajaakkin, ainakin perus 300 sarja ( uudet siis )

voisihan tuo tila-automainen lancia +230hv tehoilla ja suurella väännöllä
olla aika yllätyspeli :lol:
vakiona ovat mitanneet 0-100 8.1sec lancialle ja 0-130kmh 13.1sec
ainoastaan yhden mittauksen nähnyt.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

JTM kirjoitti:hmm no tommonen bimmeri tietty on astetta railakkaampi peli, se on pakko myöntää.. ja hyvä ajaakkin, ainakin perus 300 sarja ( uudet siis )

voisihan tuo tila-automainen lancia +230hv tehoilla ja suurella väännöllä
olla aika yllätyspeli :lol:
vakiona ovat mitanneet 0-100 8.1sec lancialle ja 0-130kmh 13.1sec
ainoastaan yhden mittauksen nähnyt.
No tuossa häiritsee kyllä vakionakin lukkoperän puute, sen verran jerkkua on että tahtoo aina toista pyörää vedellä tyhjää :lol:

Lanciasta saa varmaan samanlaisen yllättäjän kun meikäläisen ex grand cherokee HEMIstä, ainetta saattaa tosin mennä muutama litra vähemmän sataselle :wink:
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
JTM
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 14:06

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja JTM »

itse asiassa jostain luin, jotta lanciassa pitäisi olla vakiona tuo elektroninen tasauspyörästön lukko, jota alfassa kulkee nimellä Q2
eli sekin asia olisi kunnossa :wink:
Vastaa Viestiin