Raskas syytös myös Nordic:in softia kohtaan
Raskas syytös myös Nordic:in softia kohtaan
Bongasin tälläsen viestin hurrien foorumista
1.Nordic "släcker" all form av spikvarning/reglering i sina så kallade trimmprogram SÅ ÄR DET!! säger något tex trams robert något annat så är det LÖGN!. hmm kanske inte så kontigt att en gas glad taxi kille blåser kolvar.... . det är inget fel på saab kolvar med rätt villkor,men utan "övervakning"........
Detta är inget anat än REN OCH HEDERLIG FAKTA!!
Nyt ei ole sitten BSR/SP enää aino pulju, joiden softia syytetään nakutusarvojen rukkauksesta. Huolestuttavaan suuntaa on tämä plug&play viritys menossa, jos "virittäjiä" ei nakutus nappaa.
Mutta ei hätää Maptun on edelleen hengissä ja voi hyvin. Fredrik Maptunilta kertoili taannoin että heidän softasuunnittelun lähtökohtana on että nakuarvoihin ei kosketa.
1.Nordic "släcker" all form av spikvarning/reglering i sina så kallade trimmprogram SÅ ÄR DET!! säger något tex trams robert något annat så är det LÖGN!. hmm kanske inte så kontigt att en gas glad taxi kille blåser kolvar.... . det är inget fel på saab kolvar med rätt villkor,men utan "övervakning"........
Detta är inget anat än REN OCH HEDERLIG FAKTA!!
Nyt ei ole sitten BSR/SP enää aino pulju, joiden softia syytetään nakutusarvojen rukkauksesta. Huolestuttavaan suuntaa on tämä plug&play viritys menossa, jos "virittäjiä" ei nakutus nappaa.
Mutta ei hätää Maptun on edelleen hengissä ja voi hyvin. Fredrik Maptunilta kertoili taannoin että heidän softasuunnittelun lähtökohtana on että nakuarvoihin ei kosketa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Aihe oli ilmeisesti sen verran arka että ensin topic meni lukkoon STCS:n foorumissa ja nyt se poistettiin kokonaan.
Hyvä että ihmisillä saa olla mielipiteitä, eihän me missään kommunisti valtiossa eletä, eihän?
En kannata linjaa, jossa yrityksiä mustamaalataan, jos aihetta siihen ei ole. Toisaalta salailu ja postauksien poistaminen ei myöskään johda haluttuun tulokseen. Jos todellakin on niin että Nordic:in on turvautunut "filunkiin" softien teossa, niin mielestäni on oikeus ja kohtuus että tämä tulee yleiseen tietoon. Olkoot kyseessä sitten klubi alennukset tai ei, niin ei se kenenkään etuja palvele jos tuotteet tekevät hallaa moottorille.
Hyvä että ihmisillä saa olla mielipiteitä, eihän me missään kommunisti valtiossa eletä, eihän?
En kannata linjaa, jossa yrityksiä mustamaalataan, jos aihetta siihen ei ole. Toisaalta salailu ja postauksien poistaminen ei myöskään johda haluttuun tulokseen. Jos todellakin on niin että Nordic:in on turvautunut "filunkiin" softien teossa, niin mielestäni on oikeus ja kohtuus että tämä tulee yleiseen tietoon. Olkoot kyseessä sitten klubi alennukset tai ei, niin ei se kenenkään etuja palvele jos tuotteet tekevät hallaa moottorille.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Nordictuning:in vastaus:
Jag tror det är dags för ett klargörande beträffande bilar med T7 och trasiga kolvar.
Sedan 9-5 introduserades på marknaden har vi till dags dato modifierat över 2000 st 9-5:or. Vi har hos oss i Norrköping reparerat max 10 st bilar med spräckta kolvar. 2 st av dessa har vi behövt byta blocket på pgr.av att föraren inte stoppat motorn när felet inträffat, utan han/hon har försökt köra hem eller till närmaste verkstad.
Dessa bilar har vi "hämtat" in i ett område från Skåne till Sthlm. Vi känner också till ett 20:o tal bilar ytterligare med samma problem. Av dessa 20:o-talet bilar är de flesta INTE trimmade.
Efter ca 35 år i branchen har jag knutit en mängd kontakter både på motor-renoveringssidan och i försäkringsbranchen. Vi har låtit flera oberoende personer kontrollera och ge en bedömning på orsak och verkan beträffande dessa sprickbildningar. I samtliga fall har bedömningen blivit att trimningen inte varit huvudorsaken till haverierna.
Tillsammans har vi i stället kunnat konstatera att EN möjlig orsak kan vara följande::: Det är allmänt kännt att Saab, och kanske även andra biltillverkare har problem med att motorerna "sotar" för mycket i förbränningsrummet.
Ponera att en motor nu har sotat så mycket att det börjar bli tajt mellan ytterkanten på kolvtoppen och topplocket. Man parkerar bilen för natten. När motorn har stängts av så läcker en eller några spridare ett uns av bränsle. Detta bränsle rinner in i insuget, förångas och påverkar det sot som sitter i förbänningsrummet och på kolvtoppen. Bensinen/ångorna får en eller flera sotflagor att släppa, som sedan lägger sig på kolvtoppen. När bilen startas nästa gång så finns det helt plötsligt inte plats mellan kolv och topplock. Den kraft som kolv/topplock kommer att utsättas för nu kommer att förflyttas från kolvtoppen-ner mot översta kompressionsringen- mot ryggen mellan kolvring 1 och 2 som då inte håller för denna kraft utan spricker. Det som nu händer är att man först får ett litet kompressionsläckage. Man kan även förnimma ett lätt knackande ljud från motorn. Fortsätter man att köra så kommer sprickan att förstoras med, någon gång oljeläckage som följd. En annan gång kan hela kolven delas jäms med kolvbulten. Inte i något fall har en kolv visat tendens att ha blivit utsatt för för lite bränsle med de skador som då blir följden, genombränning där det blir som varmast, i mitten under tändstiftet.
Vi har naturligtvis sparat utbytta kolvar för att bl.a kunna utvärdera det som hänt ännu mera.
Varför händer nu detta bara på bilar med T-7 systemen? Vi har ju nästan lika många bilar med T-5 ut, som i många fall är hårdare trimmade, har rullat mycket längre!!. Den som sett skillnaden på en T-5 kontra en T-7 kolv förstår nog varför detta händer.
Lättar man för mycket kontra att detta med sotandet inträffar så kan det få de här földerna. Jag tror inte Saab's tekniker hade en minsta tanke på att detta med sotning/koksning skulle kunna få de här följderna.
Vad har jag då för belägg för ovanstående. Ja, på hälften av de bilar vi har haft tillgång till har kunden berättat att det inte fanns något fel när man parkerat bilen för natten. När man nästa gång startat upp motorn så har man märkt att motorn tappat kompression. Ett annat fenomen är att de bilar som havererat med kolvfel inte körts speciellt hårt. Däremot har vi många många många kunder som verkligen anstränger motorn, "varvar ur" motorn flera gånger om dagen ( mindre sot) som INTE havererar.
Jag vet inte hur våra kollegor hanterar mjukvaror, men för Nordic's del så ligger max laddtryck marginellt över det maxtryck på samtliga varianter, som finns på en STD otrimmad motor.
Självklart har även vi på Nordic tillgång till alla olika versioner av mjukvaror som finns i de förträffliga "hjortbilarna". Så vän av ordning kan anonymt "tugga" om både det ena och andra hur mycket man vill. De som har synpunkter på den tekniska biten kan kontakta mig personligen så kan jag yppa mycket mer om både det ena och andra.
Pajkastning här på forumet accepterar inte jag och helt rätt inte heller våra utmärkta "moderatorer".
Jag kommer inte att kommentera svar beträffande detta inlägg här på forumet, utan de som vill ha svar får kontakta mig på rolf.uhr@nordictuning.biz så vida inte det finns orsak att ett svar är av allmänt intresse.
Ha en trevlig helg.
MVH. Rolf Uhr
Jag tror det är dags för ett klargörande beträffande bilar med T7 och trasiga kolvar.
Sedan 9-5 introduserades på marknaden har vi till dags dato modifierat över 2000 st 9-5:or. Vi har hos oss i Norrköping reparerat max 10 st bilar med spräckta kolvar. 2 st av dessa har vi behövt byta blocket på pgr.av att föraren inte stoppat motorn när felet inträffat, utan han/hon har försökt köra hem eller till närmaste verkstad.
Dessa bilar har vi "hämtat" in i ett område från Skåne till Sthlm. Vi känner också till ett 20:o tal bilar ytterligare med samma problem. Av dessa 20:o-talet bilar är de flesta INTE trimmade.
Efter ca 35 år i branchen har jag knutit en mängd kontakter både på motor-renoveringssidan och i försäkringsbranchen. Vi har låtit flera oberoende personer kontrollera och ge en bedömning på orsak och verkan beträffande dessa sprickbildningar. I samtliga fall har bedömningen blivit att trimningen inte varit huvudorsaken till haverierna.
Tillsammans har vi i stället kunnat konstatera att EN möjlig orsak kan vara följande::: Det är allmänt kännt att Saab, och kanske även andra biltillverkare har problem med att motorerna "sotar" för mycket i förbränningsrummet.
Ponera att en motor nu har sotat så mycket att det börjar bli tajt mellan ytterkanten på kolvtoppen och topplocket. Man parkerar bilen för natten. När motorn har stängts av så läcker en eller några spridare ett uns av bränsle. Detta bränsle rinner in i insuget, förångas och påverkar det sot som sitter i förbänningsrummet och på kolvtoppen. Bensinen/ångorna får en eller flera sotflagor att släppa, som sedan lägger sig på kolvtoppen. När bilen startas nästa gång så finns det helt plötsligt inte plats mellan kolv och topplock. Den kraft som kolv/topplock kommer att utsättas för nu kommer att förflyttas från kolvtoppen-ner mot översta kompressionsringen- mot ryggen mellan kolvring 1 och 2 som då inte håller för denna kraft utan spricker. Det som nu händer är att man först får ett litet kompressionsläckage. Man kan även förnimma ett lätt knackande ljud från motorn. Fortsätter man att köra så kommer sprickan att förstoras med, någon gång oljeläckage som följd. En annan gång kan hela kolven delas jäms med kolvbulten. Inte i något fall har en kolv visat tendens att ha blivit utsatt för för lite bränsle med de skador som då blir följden, genombränning där det blir som varmast, i mitten under tändstiftet.
Vi har naturligtvis sparat utbytta kolvar för att bl.a kunna utvärdera det som hänt ännu mera.
Varför händer nu detta bara på bilar med T-7 systemen? Vi har ju nästan lika många bilar med T-5 ut, som i många fall är hårdare trimmade, har rullat mycket längre!!. Den som sett skillnaden på en T-5 kontra en T-7 kolv förstår nog varför detta händer.
Lättar man för mycket kontra att detta med sotandet inträffar så kan det få de här földerna. Jag tror inte Saab's tekniker hade en minsta tanke på att detta med sotning/koksning skulle kunna få de här följderna.
Vad har jag då för belägg för ovanstående. Ja, på hälften av de bilar vi har haft tillgång till har kunden berättat att det inte fanns något fel när man parkerat bilen för natten. När man nästa gång startat upp motorn så har man märkt att motorn tappat kompression. Ett annat fenomen är att de bilar som havererat med kolvfel inte körts speciellt hårt. Däremot har vi många många många kunder som verkligen anstränger motorn, "varvar ur" motorn flera gånger om dagen ( mindre sot) som INTE havererar.
Jag vet inte hur våra kollegor hanterar mjukvaror, men för Nordic's del så ligger max laddtryck marginellt över det maxtryck på samtliga varianter, som finns på en STD otrimmad motor.
Självklart har även vi på Nordic tillgång till alla olika versioner av mjukvaror som finns i de förträffliga "hjortbilarna". Så vän av ordning kan anonymt "tugga" om både det ena och andra hur mycket man vill. De som har synpunkter på den tekniska biten kan kontakta mig personligen så kan jag yppa mycket mer om både det ena och andra.
Pajkastning här på forumet accepterar inte jag och helt rätt inte heller våra utmärkta "moderatorer".
Jag kommer inte att kommentera svar beträffande detta inlägg här på forumet, utan de som vill ha svar får kontakta mig på rolf.uhr@nordictuning.biz så vida inte det finns orsak att ett svar är av allmänt intresse.
Ha en trevlig helg.
MVH. Rolf Uhr
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Ekassa postauksessa on kyse siitä että hr X syyttää Nordicin softia siitä että niissä on sivutettu nakutus kokonaan. Hän myös totetaan että Nordicin Robert höpisee jotain aivan muuta, mutta valehtelee. Ja sitten hän ei hämmästele miksi männät paukkuu. Tämä väitös softista on kuulema puhas fakta.Max kirjoitti:Eh, tuotanoin. Voiskohan joku kääntää ton tekstin ihan härmäksi, tai edes englanniksi . Kun toi ruåtti ei oikeen suju meikäläiseltä
Rolf Nordicilta ei tekstissään ota kataa softien nakutus asiaa, mutta kertoo tarinan siitä miten heidän tutkimuksiensa mukaa on käynyt muutamalle T7 saabille kun kone on possahtanut. Jos oikein ymmärsin niin kyse on siitä että suuttimet pissiin "keittää" mottorin sammuttamisen jälkeen pyttyy kamaa ja kun moottori käynnistetään uudestaan niin pytyssä oleva bensiini ei pääse paisumaan minnekkään vaan se aiheuttaa murtuman männänrenkaissa. Vaurio ilmenee pienenä nakutusäänenä ja jos siihen ei reagoi laukeaa koko kone.
Joku muu voi selittää tarkemmin, itselläkin hieman vaikeuksia jutun kanssa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Aihe jatkuu tuolla, jos joku on kiinnostunut seuraamaan sitä.
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=23769
Yritin itse saada vastauksia nakutusasioihin ja Nordicin Rolf kertoikin että kyllä ne kartat softasta löytyy. Sen enempää ei herunut. Yritin kysyä tarkennusta ja miten asia on hoidettu Nordicin softissa. Kuten arvata saattaa niin aihe on arka, eikä tietoa ilmeisesti haluta jakaa yleiseen levitykseen. Syytä en tiedä, mutta yritän ottaa selvää. Joka tapauksessa Rolf muisti minua oheisella yksityisvietillä.
Hej Olde. Som du säkert förstår är detta högst konfidetiellt.
Jag vet inte vem du är. Visste jag skulle jag betänka att informera dig.
Vad är det egentligen du vill veta?
Om det är möjligt, kan du återkomma på måndag. Jag har lite fest nu.
MVH. Rolf
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=23769
Yritin itse saada vastauksia nakutusasioihin ja Nordicin Rolf kertoikin että kyllä ne kartat softasta löytyy. Sen enempää ei herunut. Yritin kysyä tarkennusta ja miten asia on hoidettu Nordicin softissa. Kuten arvata saattaa niin aihe on arka, eikä tietoa ilmeisesti haluta jakaa yleiseen levitykseen. Syytä en tiedä, mutta yritän ottaa selvää. Joka tapauksessa Rolf muisti minua oheisella yksityisvietillä.
Hej Olde. Som du säkert förstår är detta högst konfidetiellt.
Jag vet inte vem du är. Visste jag skulle jag betänka att informera dig.
Vad är det egentligen du vill veta?
Om det är möjligt, kan du återkomma på måndag. Jag har lite fest nu.
MVH. Rolf
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Tässä hieman juttua Rolfilta siitä mitä kaikke Trionic 7:n avulla voi tehdä nakutuksen suhteen.
På din fråga om T7 har samma funktion som DI/APC-boxarna så svarar jag ja, men att känsligheten och möjligheterna för vad man kan ställa in är MYCKET bättre och känsligare på T7.
Jag hann inte läsa vad insändaren som startade denna tråd i slutet av veckan skrev, men vad jag hört av sonen Magnus så fick jag/vi kritik för att jag ändrat/tagit bort just känsligheten/regleringen vid knackning/spikning.
Visst, jag har justerat ner kännsligheten något, inte för att motorn ska gå sönder fortare som insändaren tycks tro. Det finns andra orsaker. Vad dessa orsaker är vill jag inte berätta.
I en av mapparna kan man ändra hur mycket tändningen ska sänkas om systemet indikerar spikning/knackning.
I en annan map kan man sänka laddtryck om systemet indikerar knack/spikning.
I andra mappar kan man bestämma hur mycke man vill öka bränslet om systemet indikererar´kn/sp.
I en annan map kan man ändra just knackkänsligheten / vid vilken nivå systemet ska detektera just "knocking"
Sedan finns det en mängd sk. mirror maps till vissa av ovanstående.
Just knackkänsligheten har jag aldrig ändrat på på någon gatvariant. Påstår någon detta så är det osanning och som allt annat anonymt snack, inget jag bryr mig om.
Självklart så testar vi på alla tänkbara sätt med alla tänkbara ändringar och teorier, och varför skulle vi inte det. Vi har tex. som enda kända team en race-variat av T7 systemet igång, helt utan sk. "busskomunikation". Detta säger alla att ska vara omöjligt, men så är det inte.
Vet inte om du blev något klokare av ovanstående.
Hoppas kan man i alla fall.
Med vänliga hälsningar, Rolf Uhr
Eli säädöt nakutuksen suhteen ovat trionicissa huomattavasti paremmat kuin mitä aikaisemmissa systeemeissä.
Jos nakutusta havaitaan myöhäistää trionic sytkää, lisää soppaa ja laskee ahtoja. Tästä voi lukea enemmän "trionicin salat" threadissa. Missään ei tosin mainita missä suhteissa muutoksia tehdään. Sytkän osalta mainitaan että kun nakuraja ylittyy tiputetaan ennakkoa viiden asteen pykälissä kunnes nakutus loppuun. Tämän jälkeen ennakkoa nostetaan asteen pykälillä takaisin ajan kuluessa. Tossa yllä Rolf kertoo että virisoftaan voidaan asettaa kartat näille kaikille, eli
1. Kuinka paljon sytkää myöhäistetään jos nakutusta havaitaan
2. Kuinka paljon ahtoja lasketaan -----"------
3 Kuinka paljon lisätään bensaa ---"------
4. Ja sitten tämä tällä palstalla jo entuudestaan tuttu nakutusherkkyys, eli kuinka paljon kone saa kalista ennen kuin mitään edellä mainittuja muutoksia tehdään
Rolf vakuuttaa tossa jutussa ettei hän (Nordic) ole koskaan kajonnut tähän nakutusherkkyyteen, ehkä ihan pientä hienosäätöä on tehty. Hän myös toteaa että jos joku väittää toisin niin se on valetta ja anonyyminä heitettyä paskaa. Lisäksi hän painottaa että nordic testaa kaikki viritelmät ja mieleen tulevat vaihtoehdot ja miksipäs ei. Lisäksi hän kertoo että heillä on "muiden" mielestä mahdoton kisaversion T7:stä. Siinä ei ole lainkaan väyläkommunikaationa.
Täytyy sanoa että hyvä go Nordic
Tänään on sunnuntai ja mies vaivautuu vääntämään mulle tarinaa, vaikken ole koskaan ostanut heiltä mitään tai lupautunut ostamaan. Kuinka monen muun firman tiedätte toimivan tällä tavalla?
Itse tuskin tulen Nordicilta koskaan ostamaan mitään, hinnat kun ovat aika kovia.
På din fråga om T7 har samma funktion som DI/APC-boxarna så svarar jag ja, men att känsligheten och möjligheterna för vad man kan ställa in är MYCKET bättre och känsligare på T7.
Jag hann inte läsa vad insändaren som startade denna tråd i slutet av veckan skrev, men vad jag hört av sonen Magnus så fick jag/vi kritik för att jag ändrat/tagit bort just känsligheten/regleringen vid knackning/spikning.
Visst, jag har justerat ner kännsligheten något, inte för att motorn ska gå sönder fortare som insändaren tycks tro. Det finns andra orsaker. Vad dessa orsaker är vill jag inte berätta.
I en av mapparna kan man ändra hur mycket tändningen ska sänkas om systemet indikerar spikning/knackning.
I en annan map kan man sänka laddtryck om systemet indikerar knack/spikning.
I andra mappar kan man bestämma hur mycke man vill öka bränslet om systemet indikererar´kn/sp.
I en annan map kan man ändra just knackkänsligheten / vid vilken nivå systemet ska detektera just "knocking"
Sedan finns det en mängd sk. mirror maps till vissa av ovanstående.
Just knackkänsligheten har jag aldrig ändrat på på någon gatvariant. Påstår någon detta så är det osanning och som allt annat anonymt snack, inget jag bryr mig om.
Självklart så testar vi på alla tänkbara sätt med alla tänkbara ändringar och teorier, och varför skulle vi inte det. Vi har tex. som enda kända team en race-variat av T7 systemet igång, helt utan sk. "busskomunikation". Detta säger alla att ska vara omöjligt, men så är det inte.
Vet inte om du blev något klokare av ovanstående.
Hoppas kan man i alla fall.
Med vänliga hälsningar, Rolf Uhr
Eli säädöt nakutuksen suhteen ovat trionicissa huomattavasti paremmat kuin mitä aikaisemmissa systeemeissä.
Jos nakutusta havaitaan myöhäistää trionic sytkää, lisää soppaa ja laskee ahtoja. Tästä voi lukea enemmän "trionicin salat" threadissa. Missään ei tosin mainita missä suhteissa muutoksia tehdään. Sytkän osalta mainitaan että kun nakuraja ylittyy tiputetaan ennakkoa viiden asteen pykälissä kunnes nakutus loppuun. Tämän jälkeen ennakkoa nostetaan asteen pykälillä takaisin ajan kuluessa. Tossa yllä Rolf kertoo että virisoftaan voidaan asettaa kartat näille kaikille, eli
1. Kuinka paljon sytkää myöhäistetään jos nakutusta havaitaan
2. Kuinka paljon ahtoja lasketaan -----"------
3 Kuinka paljon lisätään bensaa ---"------
4. Ja sitten tämä tällä palstalla jo entuudestaan tuttu nakutusherkkyys, eli kuinka paljon kone saa kalista ennen kuin mitään edellä mainittuja muutoksia tehdään
Rolf vakuuttaa tossa jutussa ettei hän (Nordic) ole koskaan kajonnut tähän nakutusherkkyyteen, ehkä ihan pientä hienosäätöä on tehty. Hän myös toteaa että jos joku väittää toisin niin se on valetta ja anonyyminä heitettyä paskaa. Lisäksi hän painottaa että nordic testaa kaikki viritelmät ja mieleen tulevat vaihtoehdot ja miksipäs ei. Lisäksi hän kertoo että heillä on "muiden" mielestä mahdoton kisaversion T7:stä. Siinä ei ole lainkaan väyläkommunikaationa.
Täytyy sanoa että hyvä go Nordic
Tänään on sunnuntai ja mies vaivautuu vääntämään mulle tarinaa, vaikken ole koskaan ostanut heiltä mitään tai lupautunut ostamaan. Kuinka monen muun firman tiedätte toimivan tällä tavalla?
Itse tuskin tulen Nordicilta koskaan ostamaan mitään, hinnat kun ovat aika kovia.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Se eka postaus on poistettu näköjään..Vigge kirjoitti:
Rolf Nordicilta ei tekstissään ota kataa softien nakutus asiaa, mutta kertoo tarinan siitä miten heidän tutkimuksiensa mukaa on käynyt muutamalle T7 saabille kun kone on possahtanut. Jos oikein ymmärsin niin kyse on siitä että suuttimet pissiin "keittää" mottorin sammuttamisen jälkeen pyttyy kamaa ja kun moottori käynnistetään uudestaan niin pytyssä oleva bensiini ei pääse paisumaan minnekkään vaan se aiheuttaa murtuman männänrenkaissa. Vaurio ilmenee pienenä nakutusäänenä ja jos siihen ei reagoi laukeaa koko kone.
Joku muu voi selittää tarkemmin, itselläkin hieman vaikeuksia jutun kanssa.
Mä ymmärsin ton rolfin jutun niin että kone karstoittuu ja näinollen tila vähenee sitten kun suuttimet vuotaa niin heti startatessa saattaa sylinteriin joutua niin paljon tavaraa että rasitus tulee niin suureksi että mäntään 1 ja 2 männänrenkaan välille tulee pieni halkeama.
T5 koneissa on kait erilaiset männät eikä niissä ole ollut tällaisia ongelmia, ja T7 koneetkin ilmeisesti about järjestään kaikki sellaisia joita ei ole kengitty.
Eli poljetaan niitä T7 koneita riittävästi ettei pääse karstoittumaan
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Toimii..vielä.
Tähän asti ovat Nordicin kamat hienosti pelanneet..eikä ole ollut laihalla,eikös joskus ollut puhetta että ne voisivat säätää seoksen liian laihalle ja sen takia olla nykimistä..
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Takomäntiä!
Hui Kylläpäs oli harvinaisen karmaiseva näky noin jos ajatteelee että sama vois käydä omassa moottorissa..hmm seuraavaksi vain takomännät kehiin
En jaksa uuttaa aihetta tehdä aiheesta, joten pistän tähän perään.
Nyt jysähti viggen kone valloissa, ilman mitään viriä.
I am writing this post to alert Viggen owners of a potential problem with their cars. My 2000 Viggen recently suffered a catastrophic engine failure that likely resulted from a pre-ignition that cracked the piston in cylinder #1. The cracked piston eventually failed and the subsequent damage the engine was terminal.
After several fruitless telephone conversations with both Saab USA and my local dealer (Saab Nashua North in Merrimack, NH), I have taken it upon myself to bring the car to an independent dealer to have the engine rebuilt, completely at my expense.
From what I have read on this message board, the fate of my car is by no means unique. Saab is well aware that there is a problem with the Viggen's B235R engine; however they are heretofore refusing to acknowledge and/or accept responsibility for their flawed product.
As a loyal Saab owner/enthusiast, my disappointment is titanic. The customer service reps were exceptionally rude and curt and refused to answer my questions, to provide me with information, or to allow me to speak to anyone with decision making authority within the company. I was originally offered $2,000 toward the purchase of a $6,000 used engine with no additional cash for labor.
The car had only 57,000 miles on it and was exceptionally well maintained. Its oil was changed every 5,000 miles with Mobil 1, and the engine (other than the failed piston) looked like brand new when disassembled, i.e., no deposits, no wear. While I admit the vehicle was 7,000 miles out of warranty, I feel it is the responsibility of a company to stand behind their product. No one buys a $38,000 vehicle with the expectation of fewer than four years of practical use.
I am severely unhappy with Saab and am contemplating class action. I will soon post pictures of the damaged engine components and would look forward to replies from any other Viggen owners who have either experienced this problem themselves or who are fearful they too might soon be the proud owners of expensive lawn ornaments.
Nyt jysähti viggen kone valloissa, ilman mitään viriä.
I am writing this post to alert Viggen owners of a potential problem with their cars. My 2000 Viggen recently suffered a catastrophic engine failure that likely resulted from a pre-ignition that cracked the piston in cylinder #1. The cracked piston eventually failed and the subsequent damage the engine was terminal.
After several fruitless telephone conversations with both Saab USA and my local dealer (Saab Nashua North in Merrimack, NH), I have taken it upon myself to bring the car to an independent dealer to have the engine rebuilt, completely at my expense.
From what I have read on this message board, the fate of my car is by no means unique. Saab is well aware that there is a problem with the Viggen's B235R engine; however they are heretofore refusing to acknowledge and/or accept responsibility for their flawed product.
As a loyal Saab owner/enthusiast, my disappointment is titanic. The customer service reps were exceptionally rude and curt and refused to answer my questions, to provide me with information, or to allow me to speak to anyone with decision making authority within the company. I was originally offered $2,000 toward the purchase of a $6,000 used engine with no additional cash for labor.
The car had only 57,000 miles on it and was exceptionally well maintained. Its oil was changed every 5,000 miles with Mobil 1, and the engine (other than the failed piston) looked like brand new when disassembled, i.e., no deposits, no wear. While I admit the vehicle was 7,000 miles out of warranty, I feel it is the responsibility of a company to stand behind their product. No one buys a $38,000 vehicle with the expectation of fewer than four years of practical use.
I am severely unhappy with Saab and am contemplating class action. I will soon post pictures of the damaged engine components and would look forward to replies from any other Viggen owners who have either experienced this problem themselves or who are fearful they too might soon be the proud owners of expensive lawn ornaments.
#1730
500whp.net member
500whp.net member