Joo eli 99 päätti et on-off-jarru on tosi kiva juttu, ja päätti sit käydä keskellä vilkkainta Helsinkiä upottamaan jarrupoljinta pohjaan ja löysäämään jarrua sit. Tosi kiva juu valoissa . Kävi pari kertaa, sitten hävisi vähäksi aikaa. Normaalisti muuten kyllä jarruttaa ajossa, tai jarrutti, kunnes tuossa viikonloppuna kuumilla säillä pitkän ajon päätteeksi päätti et jarruttaminen alamäessä hitaassa vauhdissa onkin jo ihan turhaa. Tämä onneksi ei esiintynyt usein ja auto pysähtyi nätisti kyllä kun tarvitsi. Pumppaus auttaa, kun uppoamisoire ilmenee paikallaan ollessa juuri. Käytin huollossa, eivät löytäneet vikaa. Ei vuoda putketkaan, koska jarrunestesäiliö on täysi, nyt on uudet nesteetkin. Puhuttu on sylinteriongelmasta, liekö pitää kutinsa? Ja jos kyseessä pääsylinteriremppa, onkohan se kallistakin puuhaa sitten? Kannattaako tehdä autolle, jonka moottori toimii nätisti edelleen? Ei minkään sortin vikaa siinä ja muuten toimii, mutta kilsoja on nyt jo yli 434000 kerättynä. Ja mistä saisi edukkaimmin uuden apparin penkin, kun vanha päätti et pohja on ihan turha ja hajos isomman kaverin alla .
Erikoista, että vänkärinpenkki antautuu, tiä mitä siel on aikanaan kuskattu (joku hehtaarihanuri ) , korjaussarjaa tai sitten jos on helppo väri, (niin mikä muuten on?), toki jos ei värillä väliä, niin 99 penkkejä kyllä löytyy joka kolkasta suunnilleen.
Jarruissa pääsylkky on kyllä tainnut pettää, mutta kannattaa kuitenkin kattoa letkut, alipainetehosteiset jarruthan tuossa on, mutta epäilisin pääsylinteriä. Toimiva jostain, tai sitten korjaussarjaa, mulkerohko homma purkaa pois ja korjata, mutta kyl sen kesäkelissä hoitaa ja matka jatkuu.
Adasea kirjoitti:Joo eli 99 päätti et on-off-jarru on tosi kiva juttu, ja päätti sit käydä keskellä vilkkainta Helsinkiä upottamaan jarrupoljinta pohjaan ja löysäämään jarrua sit. Tosi kiva juu valoissa . Kävi pari kertaa, sitten hävisi vähäksi aikaa. Normaalisti muuten kyllä jarruttaa ajossa, tai jarrutti, kunnes tuossa viikonloppuna kuumilla säillä pitkän ajon päätteeksi päätti et jarruttaminen alamäessä hitaassa vauhdissa onkin jo ihan turhaa. Tämä onneksi ei esiintynyt usein ja auto pysähtyi nätisti kyllä kun tarvitsi. Pumppaus auttaa, kun uppoamisoire ilmenee paikallaan ollessa juuri. Käytin huollossa, eivät löytäneet vikaa. Ei vuoda putketkaan, koska jarrunestesäiliö on täysi, nyt on uudet nesteetkin.
Toimiiko paremmin uusilla nesteillä? Itselläni oli samanlainen oire, ilmeni tosin ainostaan kun seisoin risteyksissä: jarrupoljin saattoi yhtäkkiä humpsahtaa pohjaan. jarrunesteiden vaihto poisti ongelman.
tosin autosta löytyi myöskin vuotava takajarrusatula ja nesteiden vaihdon jälkeenkin se oli sellainen että risteyksissä poljin hiipui hyvin hitaasti lattiaa kohti mutta sitä tuskin huomasi ellei polkimen päällä "seissyt" koko painolla.
Joo ja koko istuinta ei kannata vaihtaa kun etsii käsiinsä vain uuden "pohjan". Jos käyttää motonetin vitkuttimia, jousien pingoitus vaatii melkoista akrobatiaa ja operaatio on muistaakseni helmpompi tehdä "yläkautta" eli purkamalla istuinosan verhouksen pois. Minulla on yksi sellainen vanhanaikainen kumilerputinpohja ylimääräisenä, en anna mitään takuuta kestoiälle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jeps, uudet nesteet lievens oiretta hetkeks, mut sit tosiaan useamman sadan kilometrin ajon jälkeen kävi poljin taas humpsahtelemaan pohjaan. Ei niin radikaalisti risteysseisonnassa kuin vanhoilla nesteillä, mutta uutuutena tuli se jarruttaessa tapahtuva uppoaminen. Väitti korjaaja, joka vaihto nesteet, ettei pysty ilmaamaan kunnolla kun on kuulemma ilmausruuvit niin ruosteessa, että menee poikki jos kääntää :S Tosin tyyppi ei ole ko. merkin harrastaja, ni oiskohan viitseliäisyydestä kiinni...
Joo, manaatissa huomasin samantyyppistä pulmaa tänään... siihen kun ilmaantuu joka päivä joku uus ominaisuus.
Eli jarruttaessakin huomasi, että poljinta sai painaa aika syvälle, että alkoi vauhti hiipua. Valoissa seistessä se ei oikein edes tuntunut pitävän kun hetken kerrallaan ja narinan kautta auto alkoi sitten valui taaksepäin. Onneksi käkkärillä pysyi paikallaan. Tuossahan saattaa olla ties kuinka helkkarin vanhat nesteet, että niiden vaihdosta kannattaa varmaan lähteä liikkeelle? Jarrupalat vaihdettiin hiljan(liikkeessä, kytkinrempan ohessa), mutta eivät joko huomanneet mitään muuta outoa tai sitten eivät vaan välittäneet...
Saas nähä tuleeko vloppuna puhelua, että Saabissa ei toimi jarrut.
Noh, mieluummin semmonen puhelu kun että "se varastettiin taas!"
Mulla oli 99:ssä pääsylinterin tiivisteet lopun edellä. Teki ihan samaa, että jarrua pitäessä paineet katoaa, toisinaan painui todella syvälle vaikkakin jarrut toimivat jne. Kerran taisi olla niin, että jarruttaessa meni pari kertaa poljin lattiaan.
Mun tapauksessa kävi vielä niin, että nesteiden vaihto pahensi asiaa ja loppujen lopuksi töihin lähtiessä ekan jarrun painalluksen jälkeen jarrut jäivät päälle.
Joten suosittelen vaihtamaan ne tiivisteet. Omani ostin ennen kuin tiivisteet totaalisesti hajosivat, ja mistäpä muualta kuin PCS:ltä Jotenkin on muistiin jäänyt joku 5-7€ hinta.
Jarrunesteiden vaihto ei oo kai turhaan huolto-ohjelmassa. Purin omasta 900:sesta etujarrusatulat atomeiksi ja sisältä ei paljastunut jarrunestettä vaan jarrugeeliä. Oli aivan hirveen näköstä mössöö. Mutta eipä sitä usko ennenku itte näkee
Nesteen vaihto on ennaltaehkäisevää huoltoa. Sillä ehkäistään jarrujen häipymistä ja paikkojen ryytymistä - mutta ei nesteen vaihdolla voi korjata mitään polkimen painumisia tms. vikoja. Jos poljin painuu pohjaan, vuotaa joku satula tai vielä todennäköisemmin pääsylinterin tiivisteet. Sinänsä vanha neste toimii ainakin normaalissa ajossa aivan yhtä tehokkaasti - edellyttäen, ettei järjestelmässä ole ilmaa.
Nesteen vaihto on ennaltaehkäisevää huoltoa. Sillä ehkäistään jarrujen häipymistä ja paikkojen ryytymistä - mutta ei nesteen vaihdolla voi korjata mitään polkimen painumisia tms. vikoja. Jos poljin painuu pohjaan, vuotaa joku satula tai vielä todennäköisemmin pääsylinterin tiivisteet. Sinänsä vanha neste toimii ainakin normaalissa ajossa aivan yhtä tehokkaasti - edellyttäen, ettei järjestelmässä ole ilmaa.
.. ja jos neste on nestemäistä eikä esim ruskeanvihreää geelimömmösittiä...