9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Eli mistä lähtisin vikaa etsimään. Kylmänä kun käynnistää lykkää mahtavat siniset savut ilmoille, lämpimänä ei savuta. Täyskiihdytyksessä kierroksilla 2500-3000 nykii hieman. Öljynkulutus on n. 1 litra/3000 km. Öljynä GM:n 5w30 ja uusin huohotinpäivitys. Päivityksen vaihdon yhteydessä katsoin että kaikki vanhat letkut olivat ihan kunnossa ja täysin puhtaita. Öljyt olen vaihtanut 10 tkm välein. Auto on 2-litrainen vm. 2000 ja ajettu 150 tkm. Ja mihin päin Uusikaupunki-Rauma-akselilla kannattaisi auto viedä? Ja kyllä, olen hakua käyttänyt, mutta osa viittais kansivikaan ja osa turboon.
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Jos tuon turbon vaihtaa niin kannattaako sinne löydä tollasta samanlaista? Käsittääkseni joku Mitsun turbo olisi parempi? Ja mitäs tuollainen homma suunnilleen kustantaa?
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Siis mitsu vai garretti... riippuu siitä kuika kauan meinaat autoa pitää, ja paljonko olet ajatellu ajella ennen uuteen vaihtamista, seuraavalle ostajalle tuolla asialla ei liene rahan arvoista merkitystä.
Mitsu on hiukan kalliimpi ja työläämpi vaihtaa kuin vastaava garretti.
vaihto kustannus sitten riippuu paikasta jossa homman teetätät, jos et itse moiseen ryhdy.
Itse vaihdoin garretin tilalle samanlaisen, kun autolla oli ajettu 170 000, nyt mittarissa 255 000, ja meinasin pitää tätä "koslaa" vielä muutaman vuoden.
Mitsu on hiukan kalliimpi ja työläämpi vaihtaa kuin vastaava garretti.
vaihto kustannus sitten riippuu paikasta jossa homman teetätät, jos et itse moiseen ryhdy.
Itse vaihdoin garretin tilalle samanlaisen, kun autolla oli ajettu 170 000, nyt mittarissa 255 000, ja meinasin pitää tätä "koslaa" vielä muutaman vuoden.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Oireet kansi- ja turbovioissa ovat niin samankaltaiset (savutus, öljynkulutuksen lisääntyminen) ettei tutkimatta pysty sanomaan kummassa on vika vai onko molemmissa. Turbon tutkimisesta on helpompi aloittaa ja jos siitä löytyy vikaa eikä vaihdon jälkeen oireet poistu joudutaan jatkamaan kansiremontilla (ja jos turbosta ei löydy vikaa siirrytään kansiremonttiin).
Nykiminen ei liity välttämättä samaan vaan ennemminkin sytytykseen tai ilmamassamittariin.
Mulla vm 02 165tkm 2,3t:ssä oli samat oireet ja ratkaisuun vaadittiin 1. Turbon uusiminen 2. Kansiremontti sis pakoventtiilit (olisi pitänyt laitattaa männätkin samalla) 3. Sytytyskasetti (ja tulpat) 4. Ilmamassamittari. Savutus korjaantui kohdilla 1 ja 2, nykiminen kohdilla 3 ja 4. Köyhdyin 5000 euroa ja vaihdoin autoa kun Saab oli aina korjaamolla. Olisi pitänyt vaihtaa ennen kuin aloin korjaamaan, ehkäpä sunkin kannattaa vaihtamista harkita.
Nykiminen ei liity välttämättä samaan vaan ennemminkin sytytykseen tai ilmamassamittariin.
Mulla vm 02 165tkm 2,3t:ssä oli samat oireet ja ratkaisuun vaadittiin 1. Turbon uusiminen 2. Kansiremontti sis pakoventtiilit (olisi pitänyt laitattaa männätkin samalla) 3. Sytytyskasetti (ja tulpat) 4. Ilmamassamittari. Savutus korjaantui kohdilla 1 ja 2, nykiminen kohdilla 3 ja 4. Köyhdyin 5000 euroa ja vaihdoin autoa kun Saab oli aina korjaamolla. Olisi pitänyt vaihtaa ennen kuin aloin korjaamaan, ehkäpä sunkin kannattaa vaihtamista harkita.
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
No mitäs tollanen turbo sitten maksaa? Vois sitä itsekin vaihtaa tossa tallissa jollei se oikeasti mikään mahdoton homma ole. Tarvitsee varmaan huomenna soitella johonkin merkkiliikkeeseen ja kysellä hintoja. Autoa en mielelläni vaihtais kun kori ja sisusta on virheettömässä kunnossa ja autolla on niin mukava ajaa. Jos nyt saisi tuon savuttamisen ja öljynkulutuksen vaan aisoihin.
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Menee hiukan monologiksi mutta onko se sitten tuollainen? http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3471
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Sepä se. Merkkiliikkeessä maksaa 995 euroa, ebaysta saa saman suunnilleen 400 eurolla. Biltemastakin löytyy, muistaakseni noin 300 euroa, Bilteman saattaa erota alkuperäisestä (saattaa myös olla parempi kuin Garrett, en tiedä). Turbon vaihto merkkiliikkeessä noin 700 euroa eli ehkäpä siihen useampi tunti menee.
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Aika kovaa kusetusta, jos turbon vaihdosta pyydetään 700 euroa!!! Länsiautossa laskuttivat hieman yli 300 ja siinä oli mukana turbon vaihtokeikkaan kuuluva öljyn vaihto + öljyt.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Bilteman on huonompi kuin orkkis ainakin ominaisuuksiltaan (kiinakopio, herää laiskemmin). Kestävyys voi olla ihan ok.
Mitsun TD04-15T aerosta sinne kannattaa laittaa jos vaihtaa, se alkuperäinen GT17 on täysi susi kaikinpuolin.
Mitsun TD04-15T aerosta sinne kannattaa laittaa jos vaihtaa, se alkuperäinen GT17 on täysi susi kaikinpuolin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Oliko se niin, että TD04-15T ei mene ihan heittämällä vaan pitää kikkailla öljy-/vesiputkien kanssa?
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Öljyputket sopii suoraan, vesiputkiin tarvitsee pienemmät banjopultit ja ylikokoiset prikat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Ne samat 12mm banjopultit tarvitsee myös uusien putkien kanssa joten 300 euroa jää hintaa sille vaivalle että ei viitsi hommata 4kpl tiivisteprikkaa joissa on 12mm reikä ja yli 14mm ulkohalkaisija.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Soittelin korjaamolle ja hinnaksi sanottiin n. 1300 sisältäen öljynvaihdon. Ahtimen hinta tästä oli 980 e. Tässä tapauksessa tuo vaihdettiin täysin samanlaiseen. Aika kalliilta kuulostaa tuo turbon hinta, jos katsoo mihin hintaan sen saa esim. Englannista. Mikäs tuota hintaeroa voisi tehdä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Suomalaisten korjaamoiden järjetön osahinnoittelu.mrleko kirjoitti:Mikäs tuota hintaeroa voisi tehdä?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
No jos tilaan tuolta partsforsaabilta tuon ahtimen ja kiikutan sen auton mukana korjaamolle. Tuleeko siihen jotain tiivisteitä jonnekin vaihdon yhteydessä vai onko tuossa työn lisäksi kaikki kustannukset? Säästäisi aika sievoisen summan.