9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Pakosarjan ja turbon välinen metallitiiviste, kuparitiivisteet öljyntuloon ja vesikiertoon (ne isommat sinne), öljynpaluun paperitiiviste.
Ei pitäisi yhteensä n. paria kymppiä enempää maksaa.
Ei pitäisi yhteensä n. paria kymppiä enempää maksaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Eli tuollainen http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3636 ja turboksi tuollainen http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3471 niin yhteishinta rahteineen olisi 503 puntaa. Merkkikorjaamot ei varmaan halua tuollaista vaihtaa jos en kerran osta sitä niiltä. Kai tuollaisen homman pitäis ihan "normaalienkin" korjaamoiden osata.
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Laitoin nuo osat äsken tilaukseen. Vähän arveluttaa että jos vika ei olekaan turbossa niin nuo jää sitten hyllylle tyhjän pantiksi. Onko porukka paljon tuolta tilannut tavaraa? Meinaan että pitääkö tuo 5-9 päivää paikkansa? Ja onko ollut muita ongelmia? Kiitokset kaikille vastauksista, ilmoittelen miten homma etenee.
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Joo, tietenkään jos ei itse joudu sitä 300e maksamaan niin toki kannattaa ne putket ottaa niin on 100% alkuperäinen.georgahti kirjoitti: en väitä vastaan kun en ole sinun kanssa kompetentti asiasta väittelemään, mutta muistaakseni (ja tiedustelin tätä vielä erikseen) niillä putkilla, jotka hankittiin, ei tarvinnut MITÄÄN lisäkilkkeitä. osalistan sain PCS:ltä juuri sitä varten, ettei ns merkkihuollon asentajilla mene sormi suuhun ja toinen perseeseen, kun pitäisi tuollainen "erikois"liitos tehdä. ja kuten sanoin, niin itse tehtynä en putkia ostaisi.
Ne 12mm banjopultit saattaa tulla sen uuden putkisarjan mukana mutta vaikka ei tulisi niin ei ne montaa euroa maksa ja ne joka tapauksessa tarvitaan, standardiosaa.
Ongelman ydinhän on se, että putket ovat muuten samanlaiset mutta Garrettissa vesikierto on 14mm kierteellä ja Mitsussa 12mm kierteellä. Garrettin putkien "liian isoon" banjopäähän kuitenkin mitsun 12mm pultti tiivistyy jos välissä on hieman normaali kuparitiivistettä leveämmät prikat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Paljonkohan tulisi hintaa, jos koko auton kasaisi marmoritiskiltä ostetuista osista?Mimmi kirjoitti:Merkkiliikkeen kyseessäollessa GM Finlandin ääretön ahneus, jonka tarkoituksena on varmaankin maksaa kaikki konsernin velat 1:n asiakkaan rahoilla.V.J.S kirjoitti:Suomalaisten korjaamoiden järjetön osahinnoittelu.mrleko kirjoitti:Mikäs tuota hintaeroa voisi tehdä?
9-5 Aero - 00
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Täälläkin olisi 9-5 2.3t vm. -00 ja 232 tkm ajettu, sinistä pukkaa käynnistäessä ja öljyä kuluu. Turbonvaihto lienee siis ajankohtainen.
Kävin ohimennen PCS:llä ja uusi GT17 olisi asennettuna 1000 euroa, Mitsu 1500e. Taidan kallistua ostamaan urpon jostain muualta ja käyttämään Saabistiystävää "hyväkseni" kaljapalkalla.
Bilteman malliko siis ei ole Garrett vaikka siinä seisoo "genuine Garrett charger"? Speedpartsilla hinnat olisivat seuraavat:
GT17 570e
GT17 Stage1 594e
Mitsu Stage1 715e
Ihmeen pieni hintaero tossa tavallisessa ja Stage1-mallissa, kertokaa joku joka näistä mitään tajuatte, että miksi?
Kävin ohimennen PCS:llä ja uusi GT17 olisi asennettuna 1000 euroa, Mitsu 1500e. Taidan kallistua ostamaan urpon jostain muualta ja käyttämään Saabistiystävää "hyväkseni" kaljapalkalla.
Bilteman malliko siis ei ole Garrett vaikka siinä seisoo "genuine Garrett charger"? Speedpartsilla hinnat olisivat seuraavat:
GT17 570e
GT17 Stage1 594e
Mitsu Stage1 715e
Ihmeen pieni hintaero tossa tavallisessa ja Stage1-mallissa, kertokaa joku joka näistä mitään tajuatte, että miksi?
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Päivitetään tilannetta. Turbo saapui viime viikolla partsforsaabilta hintaan 590 e sisältäen uudet tiivisteet. Vaihtotyö maksoi paikallisella pajalla 180 eli yhteensä hintaa tuli 770 e. Savutus loppui mutta tuo nykiminen täyskaasulla tietyllä kierrosalueella (2600-2900) jäi. Turbon vaihdossa tuli aikamoinen säästö kun merkkikorjaamolla pelkästä ahtimesta olisi pyydetty 980 e. Mitäs muuten tuolla vanhalla ahtimella voisi tehdä? Verkon painoksikin turhan kevyt..
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Oliko tuo nyt se Mitsu? Eivätkö halua vanhaa sinne PFS:lle?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Nyt laitettiin ihan samanlainen Garrett tilalle. PFS taisi olla ainoa paikka missä eivät halunneet vanhaa vaihdossa, nyt sellainen lojuis turhan panttina.
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Omassani myös välillä melkoiset "käynnistyssavut". Mutta pitää ottaa huomioon saabin lentokonetausta, niinhän tuo on kuin käynnistäisi tähtimoottoria
Olen koittanut järkeillä kaikenlaista. Huohotinpäivitys nayttäisi olevan tuore, ja letkut kunnossa. Turbo on vaihdettu edellisen omistajan toimesta viime vuonna, samoin venttilinkumit. Imuputki on kuiva, sormet vähän mustuu, mutta ei todellakaan öljyinen. kone käy ja vetää hyvin, ja kulutus on ollut positiivinen yllätys, 2,3t automaatti n.7,3l. pitkällä aikavälilla matka-ajopainotteista ajoa. Öljynkulutus ollut vajaa litra/5000km, eli ei mitenkään hälyttävä. Tein öljyn vaihdon yhteydessä perusteellisen forte-pesun, ja lisäksi öljyihin forten oilfortifier lisäaine, ei näkyvää(tai paremminkin näkymätöntä)vaikutusta. Olisiko männän renkaat sitten vain niin pikeentyneet ettei tuo pesukaan niitä irrottanut? Täytyy vain seurailla tilannetta.

Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Täällä on asiasta puhuttu puhuttu ja puhuttuJuhabisti kirjoitti:Omassani myös välillä melkoiset "käynnistyssavut". Mutta pitää ottaa huomioon saabin lentokonetausta, niinhän tuo on kuin käynnistäisi tähtimoottoriaOlen koittanut järkeillä kaikenlaista. Huohotinpäivitys nayttäisi olevan tuore, ja letkut kunnossa. Turbo on vaihdettu edellisen omistajan toimesta viime vuonna, samoin venttilinkumit. Imuputki on kuiva, sormet vähän mustuu, mutta ei todellakaan öljyinen. kone käy ja vetää hyvin, ja kulutus on ollut positiivinen yllätys, 2,3t automaatti n.7,3l. pitkällä aikavälilla matka-ajopainotteista ajoa. Öljynkulutus ollut vajaa litra/5000km, eli ei mitenkään hälyttävä. Tein öljyn vaihdon yhteydessä perusteellisen forte-pesun, ja lisäksi öljyihin forten oilfortifier lisäaine, ei näkyvää(tai paremminkin näkymätöntä)vaikutusta. Olisiko männän renkaat sitten vain niin pikeentyneet ettei tuo pesukaan niitä irrottanut? Täytyy vain seurailla tilannetta.

Mutta kuka astuu esiin ja ilmoittaa että hän teki palotilojen ja männän/ öljyrenkaiden karstanpoiston kaatamalla/suihkuttamalla sen ja sen firman tököttiä palotilaan ja antoi vaikuttaa niin ja niin monta tuntia ja senjälkeen moottorin sisäpesun sillä ja sillä tehokkaalla aineella

Esimerkiksi Eski on puhunut tuosta liotusjutusta joten nyt ainakin minä kaipaan Faktoja pöytään!
Onhan näitä aineita Fortesta, STP kautta Mollyyn mutta onko muuta tuotetta kuin AC Delco Compustion Chamber Cleaner joka todella sprayjataan imusarjaan, tässä tuotteessa vain se huonopuoli etten ainakaan minä ole sitä mistään Suomesta löytänyt

Tuolla muilla foorumeilla on samasta asiasta: palotilan karstoittuminen ,männän/öljyrenkaiden jumiutuminen käyty rakentavaa keskustelua : Pistetään polttoaineen joukkoon asetonia tai jopa ksyleeniä ja hyvää tulee

On vaan tavallisen outoa että tämänhintaluokan kulkineessa esimerkiksi tuo huohotinjärjestelmän päivityksen päivitykset vie ainakin 6 vuotta! On nykyaikaan kaikki suurta ja tehokasta ja missäs sitä nyt ollaan


Ei taida hyötyä näistä ongelmista muut kuin korjaamot ja näiden ihmeplitkujen valmistajat ja myyjät!
Mutta nyt se hyvä ja turvallinen ohje kehiin

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
J.V.A. Puhuu täyttä asiaa. Noista "ihmeaineista" pitäisi löytää kunnon testituloksia. Esim. juuri Fortesta niitä olen nähnyt, mutta ainakaan omalla kohdallani ei antanut apua siihen mitä hain. Aineet maksoivat 90€ joten ei niitä kyllä viitsisi huvikseen ostella
No, niin kauan kun öljynkulutus ei tuosta dramaattisesti lisäänny, en aio ottaa ressiä. Käsittääkseni muuten näissä koneissa on kapeammat männänrenkaat kuin esim. 9000:sen koneessa? Yritetty hakea pienempää sisäistä kitkaa. Tästä hyvä esimerkki on Opelin ecotec-moottorit 90-luvun alusta. Ainakaan 1,6 litraisella ei ole tainnut kukaan päästä 200tkm. ilman remonttia 


Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Tässähän olisi hyvä juttuaihe vaikka TM:lle. Olisko aiheellista ehdottaa 

Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Kaverin isäukko tuollaisen 1.6 A-vectran uutena osti ja 2 vuotta sitten vielä samaa autoa ajeli. Kilsoja oli 360t eikä ylimääräistä remonttia, tosin väljä se alkoi olla kun viimeisen 90tkm aikana öljyjä ei vaihdettu kertaakaan, kaadettiin vain reilusti lisää.Juhabisti kirjoitti:Tästä hyvä esimerkki on Opelin ecotec-moottorit 90-luvun alusta. Ainakaan 1,6 litraisella ei ole tainnut kukaan päästä 200tkm. ilman remonttia
Tuo on sitä kustannustehokasta auton käyttöä.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 9-5 Savuttaa, nykii ja vie öljyä
Kirjoitellaan taas tänne kun tuli pidempi reissu ajetua. Nykiminen muuttuu koko ajan voimakkaammaksi ja varsinkin ohitukset tekevät tiukkaa. Aivan kuin polttoaineen saannissa olisi jotain häiriötä. Voisiko esim. bensapumppu tehdä tuollaista ongelmaa? Vai mitä tarttis tehdä?