Toiminta onnettomuustilanteessa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Toiminta onnettomuustilanteessa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Svc kirjoitti:
muppelo kirjoitti:Tai sitten ne tuumaa et "me lähetään syömään, ei meitä kiinnosta" :twisted:
Tuo kommentti viitannee tähän tapaukseen:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009073 ... 3_uu.shtml
Tuon jutun tilanteessa ei kolaripaikalle lähtö varmaankaan ollut yksittäisten poliisimiesten päätettävissä. Sen suhteen jos joku on loukkaantunut tuskin poliisista muutenkaan on paljoa apua, ainakin omien kokemusten mukaan katselevat vain mitä on tapahtunut, kyselevät ja juttelevat niitä näitä eivätkä juurikaan koske mihinkään ennenkuin lääkintäpuolen ammattilaisia on saapunut paikalle.

Kuka tahansa normaali tienkäyttäjä pystyy avustamaan onnettomuudessa. Tällaiseen juttuun liittyen muistuu aina mieleen tapahtuma aikanaan Turun ohikulkutiellä Littoisten risteyksessä. Risteyskolari jossa Mersu ja maasturi olivat ajaneet yhteen ja maasturi kaatuneena keskelle risteystä. Tulimme paikalle ensimmäisenä ja jätin oman autoni varmuuden vuoksi kääntymis-ja suoraanmenevien kaistojen puoliväliin hätävilkut päälle jotta kukaan ei ainakaan vauhdilla yrittäisi päälle. Silti osalle porukasta oli tärkeintä pujotella jollain konstilla lasinsirujen ja autonkappaleiden yli ohi tapahtumapaikasta. Jonoa sitten kuitenkin kerääntyi molemmista suunnista. Maasturi oli kaatunut kyljelleen niin että kuskin käsi oli auton alla. Kolmistaan emme jaksaneet nostaa autoa riittävästi jotta käden olisi saanut pois. Menin sitten pyytämään porukkaa apuun jonosta ja vain pari kaveria lähti vapaaehtoisesti. Muutaman lisää sain hakea puoliväkisin, otin itse ovet auki autosta ja komensin nostamaan. Lopulta saatiin riittävästi porukkaa jotta maasturia saatiin nostettua niin että käsi saatiin pois alta ja kuski ulos autosta mutta vähintään minuutti turhaa aikaa kului koska suurin osa porukasta ei edes vaivautunut nousemaan autoistaan muuten kuin korkeintaan kädet taskuissa ihmettelemään.

Vastaavia kädettömyyksiä on tullut nähtyä monia kertoja ja yksi pahimmista vaaratilanteiden aiheuttajista on joidenkin (useimpien?) suunnaton tarve päästä kolaripaikasta mahdollisimman nopeasti ohi. Valitettavasti onnettomuuspaikalla auttamista hankaloittaa huomattavasti on pelko siitä ettei tule itse yliajetuksi. Ehkä juuri siksi "turva-autoilijat" istuvatkin mieluummin peltikoppinsa suojassa syyllistäen kahvilla olevia poliiseja ym.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Toiminta onnettomuustilanteessa

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Eikös lakikin sano jotain tuosta kolaripaikalla auttamisesta. Taitaa velvoittaa avuksi. Lääkäri, hoitaja, ensiapukortillnen jne (Poliisi?) on velvoitettu vielä isommilla sanktioilla. En muista nyt mikä se pykälä/laki oli taas nimeltään.. Mutua tulee nyt. Kaikki eivät vain pysty toimimaan tilanteessa ja iso joukko passivoituu paikalla. Joskus on myös annettu ohjeita että pitää mennä pois turhaan jäämästä tielle että oikea apu pääsee paikalle. Monet noudattavat tätä ohjetta. Ihmiset eivät vain ole tottuneet toimimaan sellaisessa tilanteessa. On varmasti niitäkin jotka eivät halua.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Toiminta onnettomuustilanteessa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Seuraavassa linkissä hyviä ohjeita mutta kyseenalaisessa järjestyksessä.

http://www.redcross.fi/ensiapu/ensiapuo ... nettomuus/

Itse olisin kyllä sitä mieltä että lisäonnettomuuksien ehkäisy ja ensiapu on tärkeintä, jostain kumman syystä tässäkin neuvotaan ensin soittamaan hätänumeroon ja vasta sitten pelastettisiin hengenvaarassa olevat ja laitettaisiin hätävilkut päälle !
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Toiminta onnettomuustilanteessa

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Sitä tulee todella usein huomattua ettei ihmiset osaa toimia "paineen" alla. Liikutaan ku hidastetussa elokuvassa.Toivottavasti jokaiseen tilanteeseen löytyy ihminen joka ottaa käskyttäjän roolin. Pääkaupunkiseudulla taas ihmiset jäävät aina katsomaan mitä on tapahtunut(autolla,kävellen) jolloin he ovat vain aina haitaksi,Tukitaan liikenne ja sen sellaista...
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Toiminta onnettomuustilanteessa

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

wesku kirjoitti:
http://www.redcross.fi/ensiapu/ensiapuo ... nettomuus/

neuvotaan ensin soittamaan hätänumeroon ja vasta sitten pelastettisiin hengenvaarassa olevat ja laitettaisiin hätävilkut päälle !
Tämä on juuri oikea menettelytapa.
On ehdottoman tärkeää että hätänumeroon soittaa niin pian kuin mahdollista. Tällöin paikallee saa sairaskuljetuksen, ja poliisit ojhaamaan liikennettä jos tarve niin vaatii.

Sisäisiä vammoja/verenvuotoja ei pysty maallikko onnettomuustilanteessa toteamaan, eikä hoitamaan. Siksi on tärkeää saada ambulassi paikalle niin pian kuin suinkin mahdollista.

Pelisilmää käyttäen tietenkin, Jos tilanne niin vaati... Auto syttyy tuleen, uppoaa järveen tms.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Toiminta onnettomuustilanteessa

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

(Komppaan edellistä) Varmaan se siksi on ensiksi se soitto, että jokainen sekuntti ratkaisee että ammattilaiset ja kalusto saadaan liikkeelle. Näppäilee vaan hätänumeron puhelimeen ja samalla kun tekee muuta vastailee. Voihan siinä olla, että menet itse paniikkiin nähdessäsi tilanteen karmeuden ja apu jää saamatta kun unohtuu.
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Toiminta onnettomuustilanteessa

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Tähän saa varmaan kirjoittaa mitä joskus aikanaan tapahtui onnettomuus tilanteessa.

Vantaalla vuosi 2001. Saavuin onnettomuus paikalle,Auto ajanut mutkan suoraksi ojaan.Kadun toiselle puolella mies puhuu puhelimeen ja katsoo autoon päin,ei muuta.

Ei muuta kuin auto parkkiin ja möyryämään munat maissa autoa tarkistamaan.Kyydissä istuu kaksi vanhempaa herraa liikkumatta..Pyysin heitä Kertomaan vuorollaan onko kaikki kunnnossa.-hiljaisin kohde henkilö on yleensä eniten loukkaantunut. Molemmista tulee jonkin kuuloista vastausta kysymyksiini. Jonka jälkeen kiertämään autoa ympäri onko vuotoja/paloja. Ei ollut. Takaisin matkustajien luo ja kertomaan että olisivat paikoillaan autossa-Mahdollisten murtumien/halvaantumisriskien takia. Sitten odottamaan matkustajien luo ambulanssia. Hetken kuluttua onnettomuus paikalle saapuu poliisi. Poliisit hyppäävät autostaan ulos ja kysyy minulta että mikäs täällä on tilanne ja katsovat autoa kohti, Jonka jälkeen poliisit huutavat autoon "Kalle ja pekka tulkaa ulos sieltä!!!" autosta kömpivät miehet ulos. Poliisit siis eivät ollenkaan katsoneet missä kunnossa miehet olivat. Tunsi siinä itsensä todella tärkeäksi :)

No ne miehet olivat poliisien tuttuja rattijuoppoja eli silleen aivan sama oliko niillä jotain vammoja tullut kolarissa :)
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Toiminta onnettomuustilanteessa

Viesti Kirjoittaja wesku »

DIggItaLLr kirjoitti: Pelisilmää käyttäen tietenkin, Jos tilanne niin vaati... Auto syttyy tuleen, uppoaa järveen tms.
Niinpä. Olkoon sitten tuli tai järvi tai päälle kaatunut auto, välittömässä hengenvaarassa olevat pelastetaan ennenkuin edes etsitään puhelinta taskusta.
Rambel
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ti Huhti 18, 2006 18:37
Paikkakunta: Veteli/Kokkola

Re: Toiminta onnettomuustilanteessa

Viesti Kirjoittaja Rambel »

Myös lisävahinkojen syntyä täytyy välttää esim. sillä että miettii minne pysäköi oman autonsa kun pysähtyy auttamaan, että ei aiheuta toista kolaria.
9-5 Aero, 90 #4107

Police:whats in that car??
Jason Statham: seats and a stearing wheel!
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Toiminta onnettomuustilanteessa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Oma käsitykseni on mikäli tiellä on jotain estettä (autonkappaleita, makaavia uhreja ym.) oma auto aina mahdollisimman keskelle tietä hätävilkut päälle niin ettei kukaan kuvittelekaan pääsevänsä vauhdilla läpi (ja/tai uhreja suojaamaan). Suurin osa porukasta jostain syystä yrittää mahdollisimman reunaan joka ei todellakaan ole tarpeen. Liikenne on ensin pysäytettävä joka suunnasta ja se onnistuu huomattavaasti helpommin auton kuin käsimerkkien avulla.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Toiminta onnettomuustilanteessa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Näinkin voi käydä:

http://www.ts.fi/online/lahialue/65068.html

Ohikulkija hyökkäsi pelastajien kimppuun kolaripaikalla Paimiossa

Turun Sanomat 3.8 2009 16:32:09

Sivullinen ohikulkija ajautui käsirysyyn onnettomuuspaikalle saapuneen hoitohenkilökunnan kanssa maanantaina Paimion Vistantiellä. Neljäkymppinen paimiolaismies kimpaantui moottoripyöräonnettomuutta selvittämään tulleille pelastajille. Miestä ilmeisesti riepoi, että pelastuslaitos esti kulun kevyenliikenteen väylällä, jossa hetkeä aiemmin oli sattunut moottoripyörän ja auton kolari.

Mies ilmestyi suljetulle onnettomuuspaikalle ja joutui tappeluun häntä poistamaan tulleiden palomiesten kanssa. Hän rauhoittui vasta saatuaan sakot paikalle tulleelta poliisilta
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Toiminta onnettomuustilanteessa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kuinkas monella on autossa mukana heijastinliivit...?
Kuva
Ihan muuten vaan ajatellen tätä toimintaa onnettomuuspaikalla mm..iltaisin/öisin.
Itselläni on pari kappaletta aina mukana ( takakontissa, ensiapu pakkauksen vieressä )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Toiminta onnettomuustilanteessa

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

15v sitten vanhentuneet ea kortit 1 ja 2 löytyy, peräkontissa on vanhentunut ea laukku ja kotona naulakossa heijastinliivejä. :oops:
9000CS 2,3
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Toiminta onnettomuustilanteessa

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Saappi Kuski kirjoitti:15v sitten vanhentuneet ea kortit 1 ja 2 löytyy, peräkontissa on vanhentunut ea laukku ja kotona naulakossa heijastinliivejä. :oops:
Pitkälti samoilla mennään :D

Tosin tuntuu että ainoa "uusi" asia mikä tulee EA kurssilla on elvytykseen liittyvä painallus/puhallus suhteen/lukumäärän muuttuminen.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Toiminta onnettomuustilanteessa

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Mulla olis alunperin ollu valtion koulutuksen jälkeen EA 1 & 2 mutta sain kuulla että SPR oli kieltäny antamasta noita lääkintämiehille. En tiedä pitikö paikkansa.
Jokatapauksessa tuo sotilaspassi ei vanhene :wink:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Vastaa Viestiin