Renkaidenvalintaongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

essal kirjoitti:Kumiukko kolhi neljästä vanteesta kolme niin, että maalissa oli kunnon kolhut. Mikä siinäkin on, että jos pitää rengasliikettä eikä osaa laittaa rengasta vanteelle kolhimatta sitä, niin ei voi laittaa vaikka varoitusta oveen: "Täällä vanteesi kolhitaan 75% varmuudella"?Taas meni yks paikka boikottiin.
Eräs kaveri sanoi kerran että täällä Suomessa "ammattimiehet" tekee eniten sutta, mutta kun ottaa ns.ei ammattimiehen/peräkylän ihmemiehen niin sit alkaa onnistumaan ja pääsee halvemmalla.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
kuikka10
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Loka 20, 2005 15:13
Paikkakunta: Pori

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja kuikka10 »

Yx kumisuutari väitti kivenkovaan, että jos rekisteriotteessa mainittu rengaskoko on 225/45 R 17 94W, niin siihen saa ihan aikuisten oikeasti laittaa vaikka V-luokan samaa kokoa oleat renkaat alle, jos auton luvattu huippunopeus jää alle 240:n (V-luokkaraja) ja jos niinikään vaihtoehtoinen koko on esimerkiksi 215/65 R 16... Samoin load indexiä voi pienentää, jos akselipainot sallivat...? Mitä sanoo saksalainen poliisi? Onk´tietoo? Ilmeisesti huomautustarralla kojelaudassa käy kaikki?

Niin ja onko jollain kokemuksia Good Yearin Opti Gripeistä koossa 225/45 17 W? :?:
Video meliora propoque deteriora sequor -
tiedän mikä on oikein, mutta kuitenkin teen väärin
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja essal »

Siis tekeekö noilla bilipaliteman rengaskoneilla oikeasti mitään?
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
puikti-1
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Joulu 20, 2007 18:28

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja puikti-1 »

Vaihdoin Pirellit Nokian Hakkaan ja olen tyytyväinen. Ajettavuus kaikinpuolin parani. Suuntavakavuus ja äänettömyys parani.
Varsinkin vaunun vedossa Pirellit veteli urien mukaan ja jyrisivät!!

Voin vilpittömästi suositella Nokian Hakka H:ta, kesän ajaneena. (205/55x16)
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja Finn »

Goodyear Optigrip 205/55-16 H-nopeusluokan setti laitettiin tänään alle. Lyhyen ajon perusteella sanoisin, että auto on hyvin tasapainoinen ja neutraali käyttäytymiseltään. Meluisiksi ei myöskään voinut noita sanoa. Lähipäivinä tulee ajoa toista tuhatta kilometriä joten sen jälkeen lisäkommentteja. Paikallisessa rengasliikkeessä töineen 400,- e sarja - ei todellakaan paha.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Noin niin kuin yleisesti ottaen tuo 9-5 ei ole oikeastaan kovin herkkä renkaille. Masiina on iso, raskas röhkö ja jopa Saabin muka-sport-alustalla varsin pehmeäalustainen auto. Mikään rengas ei tee tuosta kovin urheilullista. Alustan (jouset, vaimentimet, vakaajat) erot tekee enemmän ajettavuudelle kuin pelkkä rengaskoko.

Tämä ei tarkoita, etteikö eroja huomaisi eri kokojen ja mallien välillä, mutta eroja havaitsee ennemmin renkaiden pitokyvyn, mukavuuden tai uraherkkyyden puolella kuin ihan varsinaisen ajettavuuden (esim. ohjautuvuus, ohjauksen tunto, käytös pidon rajalla, käytös äkkitilanteissa) puolella. On autoja, jotka ovat tavattoman paljon tunnokkaampia ja sitä myöten herkempiä rengasvalinnalle ja myös koolle (niin hyvässä kuin pahassa). Näissä autoissa on useimmiten vähän vähemmän massaa ja joskus sijoitettu vetävät pyörätkin jonnekin muualle. Vastaavasti on monta muuta masiinaa, jotka on tässä suhteessa ihan samanlaisia kuin 9-5.

Vaikka omassakin on tällä hetkellä 17-tuumaiset alla, kun melko halvalla sai, niin oikeastaan optimikoko Suomessa saattaisi olla 16-tuumainen, jos ulkonäkötekijät jättää pois.

Omalla tavallaanhan nykyinen tapa tehdä arkisia perusperheautoja, joissa yhdistyy pehmeä alusta, urheiluautoihin kelpaavat rengaskoot ja rengasmallit ja omituisuudet hoitava ajonvakautus, on aika kummallinen. Terveempi kokonaisuus olisi tanakampi, oikein viritetty alusta ja normaalimpi rengaskoko, mutta se ei ole niin hienon näköinen. Sellaista autoa on myös paljon mukavampi ja hallitumpi viedä kovaa pidon rajoille asti, kun ajaminen ei muistuta videopeliä.

E
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

Itsellä varmaan tulee kesänakkien hankinta eteen vielä tänä syksynä. Alla 15" vanteet, joten niille sopivia katselen. Ohjekirja sanoo 205/65-15, rekisteriote tuntee myös 195/65-15. Edellinen omistaja on jostain syystä laittanut alle 195/60-15 (mittarivirhettä ihan kiitettävästi :) ) Talvipyörinä on 195.set. Kiinnostaisi vähän laittaa nuo isommat, on vain vähän harvinaisempi koko liikkeiden varastoissa. Olisiko kellään kokemuksia/neuvoja asian tiimoilta?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Talvikiekkoina itellä pyörii orggis pelleillä 195/65R15. Minusta tuo koko talvikiekkona toimii oikein mainiosti. En epäile hetkeäkään, etteikö kesärenkaana olisi ihan yhtä hyvä perusrengas 9-5:een. Se on erittäin yleinen rengaskoko tänäpäivänä ja sitämyötä varmasti edullisin ja helpoin ratkaisu kysymykseesi. Valinnanvaraa löytyy takuulla. Pysyttelisin kuitenkin ns. merkkirenkaissa ihan turvallisuuden ja sadekelin ominaisuuksien vuoksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Mertmi kirjoitti:Talvikiekkoina itellä pyörii orggis pelleillä 195/65R15. Minusta tuo koko talvikiekkona toimii oikein mainiosti. En epäile hetkeäkään, etteikö kesärenkaana olisi ihan yhtä hyvä perusrengas 9-5:een. Se on erittäin yleinen rengaskoko tänäpäivänä ja sitämyötä varmasti edullisin ja helpoin ratkaisu kysymykseesi. Valinnanvaraa löytyy takuulla. Pysyttelisin kuitenkin ns. merkkirenkaissa ihan turvallisuuden ja sadekelin ominaisuuksien vuoksi.
Voin vahvistaa tämän käsityksen. Tuossa mun masiinassa edellisen omistajan aikana pyöri useamman kierroksen kesänakkeina(kin) tuo 195/65/15-koko (mm. Premium Contactia, NRHi:tä, saattoi olla vielä jotain muutakin). Tuli ajettua silloin masiinalla aika usein, ja tuo rengaskoko toimii ihan yhtä hyvin kuin 205/65/15-koko. On kokeiltu jopa pitkät siivut autobaanaa sen verran kuin masiinasta irtosi. Kyseessä siis 2.3t, johon myöhemmin laitettu Saabin muka-sportalusta.

Itse asiassa tuo koko toimii ehkä jopa paremmin, sillä tuo 205-koko on hiukan turhankin leveä vakiovanteelle, joka on vain 6 tuumaa leveä, ja aiheuttaa siten mun mielestä turhaa sivusuuntaista huojuntaa. 195/65/15:llä mittarivirhekin on jo ihan kohtuullinen, sillä se on vierintäkehältään hyvin sama (ellei jopa inauksen isompi käytännössä) kuin 17-tuumainen vakiorengaskoko 225/45/17.

Jos meinaa pysyä 15-tuumaisessa, en näe oikeastaan mitään syytä maksaa extrahintaa tuosta 205-koosta.

E
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Kitkana 15" on ihan liian pieni koko 9-5:n kokoiseen autoon. 205/55-16 alle ja oli ihan eri auto ajaa.

195/65-15 vs 205/55-16 hinnanero tänäpäivänä on varsin pieni verrattuna kuinka paljon parempi ajettava 16" on.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja essal »

Toisin 16" rengas pysyy huonosti 15" vanteella, eli tohon joutuu pari satalappusta laittamaan tilkkeeksi.

15" extra load on hyva valinta jos ei kuvittele osallistuvansa ratapäiville. Hyvä esimerkki siitä, että nykytyylin mukaisella rengaskoon kasvattamiselle ei tavallisessa ajossa saavuteta juuri mitään etua.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tuohan nyt oli itsestäänselvyys jota nyt ei viitsinyt vääntämään rautalangasta :D

Maailma nyt on täynnä sopivia 16" vanteita ja 15" voi myydä ng900/og9-3:n omistajille joihin 15" on vielä mielestäni menettelevä talvirengaskoko.

Myyntifoorumilta löytyy alkuperäisiä vanteita välillä ihan järkihintaan. Blocketin hintataso taas on sitä luokkaa että vectoriin tulee talveksi 3spoke sportit 225/45-17 kitkoilla :wink:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Maikki kirjoitti:Kitkana 15" on ihan liian pieni koko 9-5:n kokoiseen autoon. 205/55-16 alle ja oli ihan eri auto ajaa.

195/65-15 vs 205/55-16 hinnanero tänäpäivänä on varsin pieni verrattuna kuinka paljon parempi ajettava 16" on.

On ihan totta Pohjoismaiden kitkoista puhuttaessa. Sen sijaan kyllä enempi mannermaiseen makuun suunnatut (esim. Conti 810 tai 830, jotka on "eurokitkoista" pitävimpiä ja itse asiassa aivan ok) toimii ihan siedettävästi myös 15-tuumaisena. Niiden käyttäminen on tietysti Suomessa yleisesti hyihyisopimatonta, mutta itse asiassa niillä pärjää ihan ok talvirajoitus-Suomessa.

E
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Viime talvena laitoin alle ei kaikkein parhaimpia arvosteluita alan lehdissä saaneet 225/45-17 Gislavedin kitkat, mutta yllätyin positiivisesti. Virossa pääväylältä sivuteille poiketessa polku on useimmiten jonkinlaisella pinnoitteella, mutta pinta on todennäköisesti karkea ja epätasainen. Tämän mainitsen nimenomaan rengasmelua ja ajomukavuutta silmässäpitäen. Verrattuna samankokoisiin, äärimmäisen laadukkaisiin "Roadstone"- kesänakkeihin auto on kitkoilla hiirenhiljainen. Sallituilla ajonopeuksilla pitää nähdä vaivaa, että auton saisi lähtemään lapasesta jopa noilla paskarenkailla. Tietenkin auton käyttäytyminen ääritilanteissa, (kuten väistötilanteessa tai ajoradan muistuttaessa uima-allasta) pitäisi olla tärkeä valintakriteeri.
15" vanteelle pitää ihan perusmatematiikan mukaan laittaa melkoisen korkeaprofiilinen kumi, että koko paketin säde pysyisi samana kuin 225/45-17 renkaalla. Ajettavuus heikkenee väistämättä, vaikka olisi kuinka hieno laaturengas. Jo pariinkin otteeseen mainittu 17 tuuman vanteenpäällinen ei ole profiilisuhteesta huolimatta millimetreissä mitattuna matala. Ainoaksi murheeksi jää leveällä renkaalla käyttäytyminen helvetillisessä loskakelissä ja mahdollinen uraherkkyys.
Pieniläpimittaisilla vanteilla varustettua vitosta katsellessa tulee mieleen setä, joka on lähtenyt kalsarit jalassa kaupungille.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Renkaidenvalintaongelma

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

Tuo ajettavuuden arvionti lienee aika henkilökohtaista. Leijonanosa omista ajokilometreistä tulee 25m. pitkällä ja 4,2 korkealla "isolla Saabilla" Joten normirengastuksen tarjoamat ajo-ominaisuudet riittävät mainiosti. Lisäksi liikun pääosin ns. alemmalla tieverkolla joissa leveä ja matala rengas ei välttämättä ole edukseen. Sitten on tuo kustannuskysymys, leveä suuren nopeusluokan rengas on kallis ja käsittääkseni kuluu nopeammin. Muistelen muuten joskus jostain lukeneeni että vierintävastuksen suhteen optimi profiili olisi 60, tärkeä kriteeri tuokin taloudellisessa mielessä, vaikea vain itse todentaa. Ulkonäköseikatkin ovat makuasioita, minusta tuo 15" kolmipuolainen saabin aluvanne on ihan hieno(vaikka ainakin tähän asti olen päällyshousuissa kylillä kulkenutkin :D ) Joskus näin kun johonkin peruspikkujapsiin oli laitettu hyvin avonaiset 17"-vanteet, niin itseäni huvitti se teetassin kokoisen takajarrurummun selvä näkyminen, jotenkin ei vain sopinut kuvaan :lol:
Vastaa Viestiin