Aiheesta ei löytynyt (helposti) omaa ketjua, joten aloitetaanpa tälläinen yleinen.
Itsellä tarkoitus vaihtaa -89 kaasari satkusta jouset + iskarit vm. 900i:hin. Menevätkö suoraan paikalleen? Jotain osia syytä uusia?
900 jouset ja iskarit
900 jouset ja iskarit
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: 900 jouset ja iskarit
Kun ne asenettavat osat on purettu irti varaosa-autosta niin siinä vaiheessa se vasta selviää. MUTU on että kumeja, pultteja, muttereita on hajonnut, kulunut, pahoin ruosteessa. Eli vaihto-osat irti ja tarkistus mitä tarvitaan. Jousilautanen etupäästä kannattaa myös tarkistaa/vaihtaa, ruostuu puhki. No tuurilla neljästä on kaksi kelvollista.
Jaahas, näköjään pääsin yli 300 viestin kun on nyt "AERO" ja se sopii SAAB_Aero-miehelle


Jaahas, näköjään pääsin yli 300 viestin kun on nyt "AERO" ja se sopii SAAB_Aero-miehelle


Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 900 jouset ja iskarit
Samaa ajattelin itsekkin , tuppaa olemaan aika rapeaa tavaraa varsinkin jousilautaset. Itsellä näytti myös ruoste syöneen iskarin päästä kierteen alta tapin aika ohueksi. Eli ei oikein enää kehtaa laittaa paikalleen , vaikka tehot tuntuisi olevan tallessa . ja toinen vaati rälläkällä katkaisun , sillä ei suostunut aukeamaan millään.. Samoin mutterit sai aukoa aika varovaisesti , kun kierteet oli ruostuneet . Välillä teräsharjalla harjaten kierteitä ja välillä crc:llä voidellen.tUrpoEinari kirjoitti:Kun ne asenettavat osat on purettu irti varaosa-autosta niin siinä vaiheessa se vasta selviää. MUTU on että kumeja, pultteja, muttereita on hajonnut, kulunut, pahoin ruosteessa. Eli vaihto-osat irti ja tarkistus mitä tarvitaan. Jousilautanen etupäästä kannattaa myös tarkistaa/vaihtaa, ruostuu puhki. No tuurilla neljästä on kaksi kelvollista.
Kierteethän silti kärsi tuossa ja varmaan kasatessa olisi viisasta olla uusia pultteja ja muttereita.. Ainakin iskarin yläpään kumit oli täysin pilalle halkeilleita.
Eiköhän ne muuten ole vaihtokelpoisia keskenään? Mutta jousethan vielä ehkä ovat ehjät?


900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Re: 900 jouset ja iskarit
etuiskarit parhaiten lähtee pulttikoneella, ja 1 mutteri tietenkin kerrallaan, jos on 2 mutteria päällekkäin kontrassa niinkuin ainakin orkkisasennuksessa on.
takaiskarien yläpää ei taida aueta ehjänä muuten kuin halkaisemalla mutteri, jos on siellä monta vuotta ruostunut. Mä taisin panna letkunpätkän ja vaseliinin kierteeseen, jos joskus pitää avata.
takaiskarien alapään kiinnitys voi olla aika kenkku, jos on kireelle vedetty ja mutteria on pyöristetty, siitä saa huonosti kiinni lenkillä. lenkin reunapyöristyksen hiominen pois antaa pari milliä lisää tasopintaa. 6- kulmainen lenkkiavain on ottavampi, itselleni tekaisinkin sellaisen ottamalla pätkän jostain pitkästä hylsystä ja hitsasin siihen lyhyen varren, toimii ko kohteessa lyöntiavaimena.
Mulla oli se kotelo painunut n. millin kasaan ( vissiin edellisten iskarien holkki oli sen verran kapeampi, hioin siis uuden holkin vastaavasti, eihän sitä muuten sinne saanut.
Jousien jäykkyyttä kannattaa tutkailla etukäteen, sellainen tuntuma , jotta jossain - 89 mallin jälkeen ovat vetelöityneet. itse panin 91 malliin taakse 89 combin ja eteen vissiin 88 turbon vieterit, varsinkin perspää tuppas roikkumaan, jos oli porukkaa tupa täynnä.
Kaikenkaikkiaan aika työläs homma purkaa 2 ja kasata 1 ( varsinkin jos joku juttu alkaa takkuamaan). Maassa taitaa olla paras tehdä, saa ristikkotunkeilla tuettua taka- akselia, koska mm. muuten se tuppaa roikkumaan niin alhaalla, ettei lenkkiavain mahdu kääntymään. Samoin etupään napaa voi nostattaa aputunkilla maasta jne..
takaiskarien yläpää ei taida aueta ehjänä muuten kuin halkaisemalla mutteri, jos on siellä monta vuotta ruostunut. Mä taisin panna letkunpätkän ja vaseliinin kierteeseen, jos joskus pitää avata.
takaiskarien alapään kiinnitys voi olla aika kenkku, jos on kireelle vedetty ja mutteria on pyöristetty, siitä saa huonosti kiinni lenkillä. lenkin reunapyöristyksen hiominen pois antaa pari milliä lisää tasopintaa. 6- kulmainen lenkkiavain on ottavampi, itselleni tekaisinkin sellaisen ottamalla pätkän jostain pitkästä hylsystä ja hitsasin siihen lyhyen varren, toimii ko kohteessa lyöntiavaimena.
Mulla oli se kotelo painunut n. millin kasaan ( vissiin edellisten iskarien holkki oli sen verran kapeampi, hioin siis uuden holkin vastaavasti, eihän sitä muuten sinne saanut.
Jousien jäykkyyttä kannattaa tutkailla etukäteen, sellainen tuntuma , jotta jossain - 89 mallin jälkeen ovat vetelöityneet. itse panin 91 malliin taakse 89 combin ja eteen vissiin 88 turbon vieterit, varsinkin perspää tuppas roikkumaan, jos oli porukkaa tupa täynnä.
Kaikenkaikkiaan aika työläs homma purkaa 2 ja kasata 1 ( varsinkin jos joku juttu alkaa takkuamaan). Maassa taitaa olla paras tehdä, saa ristikkotunkeilla tuettua taka- akselia, koska mm. muuten se tuppaa roikkumaan niin alhaalla, ettei lenkkiavain mahdu kääntymään. Samoin etupään napaa voi nostattaa aputunkilla maasta jne..
Viimeksi muokannut stara, To Elo 13, 2009 20:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 900 jouset ja iskarit
Saa nähdä montako toimivaa osaa on tuon remontin jälkeen jäljellä
Ruiskussa tosiaan perä on melko matalalla, ja pari ihmistä taakse, niin pohjaa suojateiden korotuksissa. Olisikohan kohta helpompi hakea motonetistä uusi satsi tilalle
Toisaalta ruostevaurioita on sen verran, ettei hirveästi haluttaisi investoida tuohon koslaan...

Ruiskussa tosiaan perä on melko matalalla, ja pari ihmistä taakse, niin pohjaa suojateiden korotuksissa. Olisikohan kohta helpompi hakea motonetistä uusi satsi tilalle

Toisaalta ruostevaurioita on sen verran, ettei hirveästi haluttaisi investoida tuohon koslaan...
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89