Vakavia ongelmia!!??
Vakavia ongelmia!!??
Nyt on sellanen juttu, että tossa öljynvaihdon yhteydessä huomasin, että öljypohja on hieman halki siitä öljypropun vierestä ja öljyä tiputtaa ulos...ja tossahan on ilmeisesti öljypohja samaa pataa vaihteiston kanssa, että mitähän helvettiä tässä nyt pystyy/kannattaa alkaa tekemään...???
Saab 900 Coupe 1988, 8v Pierburg
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24617
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Vakavia ongelmia!!??
jos ei kunnon korjausjuttuja oo niin kokeilisin kemiallisella metallilla korjata vuodon.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Vakavia ongelmia!!??
No joo voishan sitä tietyst koettaa...siis saatana oikeest mikä ongelma tästäkii nyt tuli. Siis minkä takii ei voi olla erillistä öljypohjaa? Pitääkö tällasen takii laittaa auto purkuun...nyt meni kyl yöunet vähäks aikaa!
Saab 900 Coupe 1988, 8v Pierburg
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24617
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Vakavia ongelmia!!??
sen siitä saa ku kiristää öljypropun liian piukalle....
miggi laulamaan ja umpeen......
miggi laulamaan ja umpeen......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Vakavia ongelmia!!??
Näinköhän onnistuu hitsaaminen...taitaa olla alumiinia, toinen asia sitten kuinka puhdasta sellaista...täytyy nyt sitä tököttiä koettaa
Saab 900 Coupe 1988, 8v Pierburg
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24617
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Vakavia ongelmia!!??
opetus videolla korjaavat öljypohjaa ja asentavat sinne helikoil kierteen.
siis hitsaamalla
siis hitsaamalla
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Vakavia ongelmia!!??
Putsaat pinnat asetonilla ja halkeamaan ja vaikka öljyropun ympärillekkin moottorisilikonia tai muuta jäyheetä ja tarttuvaa tiivisteainetta. Luulis pitävän.
Quick & Dirty korjaus mutta tuskin haluat tuossa enään uutta ruveta tekemään.
Quick & Dirty korjaus mutta tuskin haluat tuossa enään uutta ruveta tekemään.
99T-museopeli
Re: Vakavia ongelmia!!??
Joo no...huomenna valuttelen öljyt uudestaan ulos ja tosiaan sillä asetonilla putsailen... sitte sitä kemiallista metallia kehiin ja kuivukoon yön yli. toivottavast se sitte helpottais...
Saab 900 Coupe 1988, 8v Pierburg
Re: Vakavia ongelmia!!??
taannoin löytyi ketju, jossa mainittiin paikka, joka oli erikoistunut homman hitsaamiseen, en tiedä löytyykö enää.
Siinä kuitenkin kärry pantiin yön yli hoitoon vinoon asentoon , jotta öljyt ei valu koko ajan, avattiin varmaan haavaa ja hitsattiin alumiinilla ja kierteitettiin uudelleen jne...
Eivät tuppaa pinta hitsaukset oikein kauaa pitämään, jos jää sitä hiushalkeamaa jäljelle. Siinä on niin terävä se halkeaman kärki, jotta tuppaa elämään ja etenemään.
Jotain pikaliimaa siihen vois yrittää imeyttää, kun jollain paineilmalla ja lämmityskonstilla saisi ensin öljyn pois haavasta, mutta eipä sitä taida saada, pitäis auto olla paljon vinossa. Tulpan kierteisiin jotain tiivistemassaa.
Sitten putsaa koko tulpan ja sen ympäristön taatusti puhtaaksi jollain asetonilla ja vaikka karhentaa pinnan esim teräspyöröharjalla kun tulppa on ensin uusine tiivisteineen ( muovitiivari on isompi ja mukautuvampi) paikoillaan ( tiivistepintaa ei siis saa mennä karhentelemaan).
Sitten valaa kasan oikeanlaatuista plastik- paddinkia ( siis bensankestävää laatua saa, olen joskus peltiseen bensakanisteriin sitä käyttänyt ja pitää vieläkin yli 10 vuotta) tai muuta varmasti öljynkestävää massaa koko tulpan alueelle niin, jotta koko tulppakin siihen peittyy. Ennen massan laitoa kannattaa vielä pyyhkiä asetonilla, koska se kuivuu hetkessä pois.
Sikamassa ei kestä ainakaan bensaa pitkäaikaisessa rasituksessa . Kestämättömällä massalla ei kannata kokeilla, koska siinä vain pilaa pohjat jne.. padding olis siinä mielessä hyvä, koska kovettuu nopeasti, jolloin öljy ei toivottavasti ehdi imeytyä rajapintaan.
Tää nyt on sitten vain innovatiivista ranetusta, eli paha on sanoa........
Alumiini on muuten kettumaisempi aine kuin rauta, siinä maalitkin huonommin pysyy.
Öljynvaihdot suoritetaan siitä eteenpäin imurilla
Siinä kuitenkin kärry pantiin yön yli hoitoon vinoon asentoon , jotta öljyt ei valu koko ajan, avattiin varmaan haavaa ja hitsattiin alumiinilla ja kierteitettiin uudelleen jne...
Eivät tuppaa pinta hitsaukset oikein kauaa pitämään, jos jää sitä hiushalkeamaa jäljelle. Siinä on niin terävä se halkeaman kärki, jotta tuppaa elämään ja etenemään.
Jotain pikaliimaa siihen vois yrittää imeyttää, kun jollain paineilmalla ja lämmityskonstilla saisi ensin öljyn pois haavasta, mutta eipä sitä taida saada, pitäis auto olla paljon vinossa. Tulpan kierteisiin jotain tiivistemassaa.
Sitten putsaa koko tulpan ja sen ympäristön taatusti puhtaaksi jollain asetonilla ja vaikka karhentaa pinnan esim teräspyöröharjalla kun tulppa on ensin uusine tiivisteineen ( muovitiivari on isompi ja mukautuvampi) paikoillaan ( tiivistepintaa ei siis saa mennä karhentelemaan).
Sitten valaa kasan oikeanlaatuista plastik- paddinkia ( siis bensankestävää laatua saa, olen joskus peltiseen bensakanisteriin sitä käyttänyt ja pitää vieläkin yli 10 vuotta) tai muuta varmasti öljynkestävää massaa koko tulpan alueelle niin, jotta koko tulppakin siihen peittyy. Ennen massan laitoa kannattaa vielä pyyhkiä asetonilla, koska se kuivuu hetkessä pois.
Sikamassa ei kestä ainakaan bensaa pitkäaikaisessa rasituksessa . Kestämättömällä massalla ei kannata kokeilla, koska siinä vain pilaa pohjat jne.. padding olis siinä mielessä hyvä, koska kovettuu nopeasti, jolloin öljy ei toivottavasti ehdi imeytyä rajapintaan.
Tää nyt on sitten vain innovatiivista ranetusta, eli paha on sanoa........
Alumiini on muuten kettumaisempi aine kuin rauta, siinä maalitkin huonommin pysyy.
Öljynvaihdot suoritetaan siitä eteenpäin imurilla

Viimeksi muokannut stara, Ke Elo 12, 2009 16:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Vakavia ongelmia!!??
Ei ole ensimmäinen Saabi, jossa on propun juuressa halkeama. Joskus 15 vuotta sitten silloisesta ysiysistäni halkeama hitsattiin. Perinteisesti ensimmäinen virhe on laittaa alkuperäisen 13mm propun tilalle 22 millinen, ja sen jälkeen kiristää se kunnolla kiinni... Tosin olen ollut siinä luulossa, että ainakin 82 mallisissa olisi ollut kaikenmaailman valuvikoja yms. muita enemmän - en tiedä onko perää. Kettumaisen paljon se alkaa öljyä valuttamaan.
Re: Vakavia ongelmia!!??
Saman ongelman kanssa olen paininut parin Saabin kanssa.
Viimeksi kokeilin "EPOXY REPAIR" ainetta, se on pyöreä potkö,
josta leikataan pätkä, ja vaivataan tasaiseksi mössöksi.
Tätä sitten laitoin halkeaman ympärille, se toimi hyvin.
Tietysti kunnon puhdistus ensin.
Käyttämäni aine oli BISON merkkistä, ja muistaakseni Motonetista.
Viimeksi kokeilin "EPOXY REPAIR" ainetta, se on pyöreä potkö,
josta leikataan pätkä, ja vaivataan tasaiseksi mössöksi.
Tätä sitten laitoin halkeaman ympärille, se toimi hyvin.
Tietysti kunnon puhdistus ensin.
Käyttämäni aine oli BISON merkkistä, ja muistaakseni Motonetista.
Re: Vakavia ongelmia!!??
Täytyy ihan avoimin mielin lähtä tilkitsemää sitä massalla...tosiaa se vaan varmasti tärkeintä, että saa "haavan" puhtaaksi.
Saab 900 Coupe 1988, 8v Pierburg
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Vakavia ongelmia!!??
Tuo tahnojen/tiivisteaineiden kanssa pelaaminen on itsensä härnäämistä.
Jos sitä ei saa hitsattua niin siihen pitää vaihtaa uusi/käytetty osa.
Itse nuorempana tuli kanssa harrastettua kaiken näköistä "virittelyä"
Mutta yleensä nämä vaan pahensi ongelmaa, ja se uusi osa olisi ollut
monta kertaa halvempi.
Mutta yrittänyttä ei laiteta, jos onnistut niin kerro muillekkin miten onnistuit.
Kohteena tuo öljyn "kyllästämä" alumiini jonka lämpötila vaihtelut saattaa
olla jopa 100 astetta on kohteena melko haastava.
http://www.roadmachine.fi/technoweld.html
Jos sitä ei saa hitsattua niin siihen pitää vaihtaa uusi/käytetty osa.
Itse nuorempana tuli kanssa harrastettua kaiken näköistä "virittelyä"
Mutta yleensä nämä vaan pahensi ongelmaa, ja se uusi osa olisi ollut
monta kertaa halvempi.
Mutta yrittänyttä ei laiteta, jos onnistut niin kerro muillekkin miten onnistuit.
Kohteena tuo öljyn "kyllästämä" alumiini jonka lämpötila vaihtelut saattaa
olla jopa 100 astetta on kohteena melko haastava.
http://www.roadmachine.fi/technoweld.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Vakavia ongelmia!!??
kevyt dementtiakohtaus iski.... millainehan paikka toi propun ympäristö olikaan...
No, mutta kuitenkin... tuolla hylomar-mönjällä on tehty ihmeellisiä asioita:
http://www.ytm.fi/tuotteet/teollisuuske ... tysaineet/
Esim: propun aluslevyksi on tehty iso alumiiniprikka, jonka alapintaan on laitettu tuota mömmöä, ja sitten propulla kiristetty kokonaisuus öljysäiliöta vasten...
Ja on kuulemma pitänyt vuosia...

No, mutta kuitenkin... tuolla hylomar-mönjällä on tehty ihmeellisiä asioita:
http://www.ytm.fi/tuotteet/teollisuuske ... tysaineet/
Esim: propun aluslevyksi on tehty iso alumiiniprikka, jonka alapintaan on laitettu tuota mömmöä, ja sitten propulla kiristetty kokonaisuus öljysäiliöta vasten...
Ja on kuulemma pitänyt vuosia...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395