Moniurahihnan rullan pidike murtui...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Tahvo
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 13:00

Moniurahihnan rullan pidike murtui...

Viesti Kirjoittaja Tahvo »

Olipas aamu! Ensin syttyi laturin merkkivalo ja sitten punainen kolmio.
Nokkapelti auki ja toteamus: yksi moniurahihnan rullan pidike (ohjaamosta katsottuna ylhäältä ensimmäinen, englannin kielisen korjauskirjan mukaan Idler pulley) oli hihnan päällä tillintallin. Tarkempi tutkiskelu osoitti pidikkeen murtuneen.
Ei auttanut muu kuin hinuri paikalle.

Lienee aika harvinainen vika; ruotsista lupasi merkkiliike moottorin osan tilata.

Mistä moinen vika johtunee?

Pystyykö kyseisen moottorin kuoren osan itse vaihtamaan tavanomaisin työkaluin?


Tahvo

:?:
Tahvo

Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Moniurahihnan rullan pidike murtui...

Viesti Kirjoittaja SS »

Pyöriikö itse rulla vai oliko laakeri leikannut kiinni aiheuttaen tuhoa? Tuohan on kai kriittisin noista 110tkm välein vaihdettavista rullista.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moniurahihnan rullan pidike murtui...

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ainakin og9-3:ssa ko. rulla ja sen kannatin on samalla kiristin ja se on vain yhdellä isolla kuusiokoloruuvilla kiinni. Hihna ja rullan vaihtoon löytyy useita tarinoita tältä foorumilta mitä työkaluja ja missä järjestyksessä tarvii tehdä. Ei ole vaikea kokonaisuus.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Tahvo
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 13:00

Re: Moniurahihnan rullan pidike murtui...

Viesti Kirjoittaja Tahvo »

Rulla pyörii tosi herkästi.

Se on yhdellä ruuvilla kiinni.

Ongelma on, kun itse pidike murtui (kiinityspultti jäi murtuneeseen ja siten irtonaiseen kiinnikkeeseen). Nythän tulee uusia se osa moottorin "kuoresta", johon kiinnike kuuluu.

Siis mitenhän paljon osan vaihto vaatii purkutyötä ja minkä laatuista?
Tahvo

Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moniurahihnan rullan pidike murtui...

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

no esim. täällä on keskustelua ja jopa kuva ko. kohteesta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... in#p423229

lisää löytyy hakusanoilla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
seatbelts
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 12:32
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Moniurahihnan rullan pidike murtui...

Viesti Kirjoittaja seatbelts »

moro itelleni kävi vastaavalla tavalla... taittopyörän kannake meni paskaksi. kokkolassa on eräs purkaamo josta tilasin uuden kannakkeen ja makso vaivattomat 40€ :)
Tahvo
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2008 13:00

Re: Moniurahihnan rullan pidike murtui...

Viesti Kirjoittaja Tahvo »

Tervehdys Savosta!

Enpä onnistunut löytämään Kokkolan ko. hajottomoa.

Toisaalta vakuutukseen menevällä hinauksella hinautin auton merkkikorjaamon pihaan.

Niinpä murtunut osa Ruotsista. Homma töineen merkkiliikkeessä maksoi tasan 400 euroa, josta murtuneen osan hinta vajaa 100 euroa.

Taas mennään...

:D
Tahvo

Saab 9-3 1998/2.3
Kuopio
Vastaa Viestiin