900s ja ahtopaineen nosto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
bkt
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 23:56
Paikkakunta: Helsinki

900s ja ahtopaineen nosto

Viesti Kirjoittaja bkt »

Noniin, nyt tekis mieli hieman kokeilla isompia ahtoja. Sisällä on mittari joka näyttää että maksimi on 0,7 bar. Ajatus on nostaa tämä 0,9-1,0 bar saakka. Tiedän että sen saa säädettyä ruuvilla joka on autossani. Ongelma on vaan se että kun ei Saabin moottorit/turbot ole tuttuja. Eli siksi kyselen täältä jos saisi apua.

Eli konehuonenn etuosasasta keskeltä lähtee letku ilmeisesti turbosta IC-putkeen. Siinä on välikappale jossa on mutteria muistuttava kullattu ruuvi. Ilmeisesti tätä kääntämällä ahtipaineita nostetaan? Paljonko pitää vierittää sitä, ihan vähän vai koko kierros?

Toinen seikka on että meneekö päästöt sekasin? Katsastus kohta edessä. Eli kannattaako säätää alas ahtoja siihen?

Anteeksi vielä typerät kysymykset :)
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 900s ja ahtopaineen nosto

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ottamatta muuten kantaa kysymykseesi,niin ei vaikuta ahtojen nosto pakokaasuarvoihin.
Eli eihän siellä ole ahtoja kun tyhjäkäynnillä ja 2000rpm arvoja katsotaan.
bkt
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 23:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900s ja ahtopaineen nosto

Viesti Kirjoittaja bkt »

ok, kiitos tomaatti nopeasta vastauksesta.
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900s ja ahtopaineen nosto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

bkt kirjoitti:
Eli konehuonenn etuosasasta keskeltä lähtee letku ilmeisesti turbosta IC-putkeen. Siinä on välikappale jossa on mutteria muistuttava kullattu ruuvi. Ilmeisesti tätä kääntämällä ahtipaineita nostetaan? Paljonko pitää vierittää sitä, ihan vähän vai koko kierros?
Ei ole vakiona Saabissa mitään "ruuveja", eli autossasi lienee bleed-venttiili jälkiasennettuna ja originaali ahtopaineiden ohjaus siten ohitettu. Rohkeasti vaan kokeilemaan, että mitä mihinkin suuntaan ruuvaaminen vaikuttaa samalla sormet ristissä toivoen että bleedin asentaja on myös laittanut bensalastun jetronicille / Lucasille...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
bkt
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 23:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900s ja ahtopaineen nosto

Viesti Kirjoittaja bkt »

jep, Lucas on ja lastu vaihdettu. Se tiedossa itsellä.
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 900s ja ahtopaineen nosto

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

varmasti alkaa nakuttaa jos tuosta vielä ahtoja nostat ilman cooleria ja aiot sytkän pitää kohdallaan..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
bkt
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 23:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900s ja ahtopaineen nosto

Viesti Kirjoittaja bkt »

mikkoimp kirjoitti:varmasti alkaa nakuttaa jos tuosta vielä ahtoja nostat ilman cooleria ja aiot sytkän pitää kohdallaan..
Hieman ollut poissa eikä vielä kokeiltu paineen nostoa. Huvikseni tossa käväsin nettiautossa vilkaisemassa erästä OG 900s. Mottoritilassa ei näyttänyt löytyvän IC:tä. Onko orkkis malli ilman välijäähyä? Itsellä löytyy kyllä IC konepellin alla.

Pitänee laittaa kuva tänne omasta konehuoneesta ja ruuvista mitä tarkoitan.

Ps. Mistä tiedän onko sytkä kohdillaan? Nykiikö ja sammuu jos ei ole?
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: 900s ja ahtopaineen nosto

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ässässä ei ole koskaan ollu välijäähdytintä vakiona.

urbaanilegenda kertoo, että lisävarusteena on otettu... tehtaan työntekijät tilaajina.

jos sytkä pielessä, nii auto ei kulje.

mäntäpistiäinen tulee jos paineita liikaa ja ei ole nakutustunnistinta, eli apc- järjestelmää.

ei yli kiloa paineita :wink:

ps. ässän vakio kello on liian löysä muutenkin vakaaseen ahtopaineeseen..
bkt
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 23:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900s ja ahtopaineen nosto

Viesti Kirjoittaja bkt »

E: poistettu tekstiä kun löysin/sain hieman lisää infoa...

Mieli nyt äskeisen katsastuksen myötä muuttunut. Vaikka ei mennyt läpi, niin hyvä olo jäi. Asiantunteva ja ammatimies katsastamassa. Ilmeisesti aika paljon Saabeja katsastanut, tai itse Saab mies (sen tuntuman sain). Syy miksi ei mennyt läpi oli oikea käsijarru jonka lukemat 0. Eli ihan perusteltu, ja itsekkin huomannu että kässäri ei oikeen pidä kunnolla. Muutama korjauskehotus tuli kanssa, ja nämä oli jo itsellä tiedossa yhdestä lukuunottamatta. Kehotukset:

-Öljuvuoto. Tiputtaa pari pisaraa. Oma tieto on että luultavasti kampuran etustefa, katsastusmies kertoi että voi olla myös öljypumppu. Selviää pesulla. Tämä menee nyt tutkittavaksi ihan omastakin halusta.
-Jarruvalo jää päälle. Tämä tiedossa ennestään. Katsastusmies kertoi miten korjaan asian itse, kullemma helppo pari mutteria löysäämällä ja säätämällä. Erittäin hyvää palvelua.
-Alustaa hän kehui vuolaasti. Siinä on edelliset ruostekorjaukset jotka tyypilliset Saabille hitsattu kuntoon. Yksi pieni reikä josta tuli korjauskehoitus. Tämä menee hoitoon kunhan löytyy sopiva hitsaaja. Muuten ruosteenosalta kaikki yllättävän hyvin, iskarit sun muut hyvässä kunnossa (sen olen huomannut kyllä itsekkin ajossa)
-Näköeste. Navigaattori ja pieni pupu jonka sain naisystävältä joka roikkui perutuspeilissä :) . Kehoitus, ota ne pois seuraavaan katsastukseen :)

Muuten, kuten itsekkin, hän piti auton olevan hyvässä kunnossa. Ja vaikka hieman ulkopuolisia kauneusvirheitä löytyy, niin ei koskaan ole nikotellut omistusaikanani. Öljyäkään ei ole pahemmin syönnyt/tiputtanut. (Alkuperäinen tavoite oli hankkia auto joka ei jätä tielle ja toimii ilman ongelmia touko-syyskuu 2009 pääsääntöisesti Kehä 1 ajeluun, ja muuten mökkimatkoille jolla ei tarvitse pelkää ohitustilanteita). Eli tämä yksilö saa nytten erikoiskohtelun. Ahtopaineita en ala nostamaan, annetaan vanhalle koneelle (377 tkm) hieman lepoa. Pistetään muut asiat kohdalleen ja saa jäädä jokapäiväiseksi autoksi. Kiitokset edellisille omistajille että on pidetty huolta.

Korjausarvio noista yllämainituista oli noin 160 eur, lukuunottamatta hitsausta ja pupujussin & navigaattorin poistamista :) . Hitsaaminen 62 Eur/H, ei pystytty vielä antamaan suoraa arvioita. Tosin siinä saattaa olla että löytyy "tutun-tuttu" joka tekee sen inhimilliseen hintaan. En tiedä onko se 160 nyt sitten paljon, mutta itse en käsijarrua ala säätäämään/uusimaan. Jarruvalon voisin kyllä itse, mutta menköön samaan pakettiin. Kauneusvirheet koitan hieman paranella, mutta toki en maalauta autoa kokonaan uusiksi, vaan lähinnä ovien sisäpuoli ruosteet kuntoon ja jotain lasikuitu systeemiä päälle.
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
Vastaa Viestiin