2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Viimeiset kolme viikkoa on tullut koeajeltua potentiaalisia vaihtoehtoja kakkosautoksi ja vaikka omistajanvaihdoksia ei vielä ole tapahtunutkaan, niin yksi asia on ruvennut mietityttämään - tuo oman 2.0t kattilan olematon alavääntö.

Liikkeelle lähtiessä tuntuu että kierroksia ja kytkintä pitää antaa on suhteettoman paljon, jotta wagonin saa "siististi" liikkeelle. Muussa tapauksessa moottori kiittää armottomalla tärytyksellä. Kakkosvaihteella on turha uneksiakaan siisteistä liikkeellelähdöistä, jos pykälä on sattunut päälle unohtumaan esim. liikennevaloissa..

Onkohan tuohon mitään lääkettä (automaatti, tiedetään..) tai mahdollista muuta vikakohdetta kuin moottorin luontainen surkeus? En nyt enää muista onko vääntö ollut tosiaan aina noin huono, vai onko takalisto vain tottunut ajan myötä heikentyneeseen tilanteeseen.

Nyt jos koeajaisin ko. padan niin luultavasti jäisi pihaan ;)
ex-9-5 2.0t '00
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

justus5 kirjoitti:Viimeiset kolme viikkoa on tullut koeajeltua potentiaalisia vaihtoehtoja kakkosautoksi ja vaikka omistajanvaihdoksia ei vielä ole tapahtunutkaan, niin yksi asia on ruvennut mietityttämään - tuo oman 2.0t kattilan olematon alavääntö.

Liikkeelle lähtiessä tuntuu että kierroksia ja kytkintä pitää antaa on suhteettoman paljon, jotta wagonin saa "siististi" liikkeelle. Muussa tapauksessa moottori kiittää armottomalla tärytyksellä. Kakkosvaihteella on turha uneksiakaan siisteistä liikkeellelähdöistä, jos pykälä on sattunut päälle unohtumaan esim. liikennevaloissa..

Onkohan tuohon mitään lääkettä (automaatti, tiedetään..) tai mahdollista muuta vikakohdetta kuin moottorin luontainen surkeus? En nyt enää muista onko vääntö ollut tosiaan aina noin huono, vai onko takalisto vain tottunut ajan myötä heikentyneeseen tilanteeseen.

Nyt jos koeajaisin ko. padan niin luultavasti jäisi pihaan ;)
Tarkasta läppäkotelon ja sen lähettyvillä olevat alipaineletkut, ja takaiskuventtiilit esim. bensanpaineensäätimen letku. Kun meidän autosta oli bensanpaineensäätimen letkussa reikä niin alavääntö oli aivan surkea ja liikkeelle lähtiessä piti painaa kaasua paaaaljon. Uuden letkun vaihdon jälkeen pystyin ajamaan kotitiellä olevan ylämäen 3vaihteella jossa ennen piti ajaa kakkosella että pääsi mäen ylös kunnialla :)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Softapäivityksellähän tuosta saa ihan kelpo pelin :wink:
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Saab-man kirjoitti:Softapäivityksellähän tuosta saa ihan kelpo pelin :wink:
Mitä softaa suosittelet? Kokemuksesta tiedän, että ainakin BSR:llä ero vakioon tuntuu ainoastaan lompakossa ;) Tai sitten sekin liittyy tuohon saman oireeseen, mutta omasta mielestä tuolla BSR:llä ei tosiaan ollut juuri mitään vaikutusta auton kulkupuoleen.
ex-9-5 2.0t '00
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Jaa... BSR:stä ei ole kokemusta. Asioin jcarlsonin kanssa ja ihan tyytyväinen olen. Eihän tämä nyt mikään raketti vieläkään ole, mutta ero alkuperäiseen on kuitenkin tällä erää riittävä.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2583
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja Termos »

Ei kai pienen koneen mitätöntä alavääntöä raskaan kohlon liikuttamisessa oikein mitenkään pysty kompensoimaan.
Tottahan 2-litrainen turbomoottori femmaa liikuttaa kivasti, kun imusarjassa on ylipainetta 8)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Termos kirjoitti:Ei kai pienen koneen mitätöntä alavääntöä raskaan kohlon liikuttamisessa oikein mitenkään pysty kompensoimaan.
Huono alavääntö olisi vielä hyväksyttävän rajoissa, tietäen auton koon ja moottorin luonteen, mutta kun toi nykyinen on mielestäni luokattoman huono. Pitää varmaankin käydä koeponnistamassa uudempi samanmoinen, jotta saa hieman perspektiiviä.
ex-9-5 2.0t '00
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

justus5 kirjoitti:
Saab-man kirjoitti:Softapäivityksellähän tuosta saa ihan kelpo pelin :wink:
Mitä softaa suosittelet? Kokemuksesta tiedän, että ainakin BSR:llä ero vakioon tuntuu ainoastaan lompakossa ;) Tai sitten sekin liittyy tuohon saman oireeseen, mutta omasta mielestä tuolla BSR:llä ei tosiaan ollut juuri mitään vaikutusta auton kulkupuoleen.
Jos ei ollut mitään eroa vakion ja steg 1:n välillä niin vian on pakko olla jossain muualla.
4v ajelin kolkilla jossa steg 1. Siirtyminen huomattavasti painavampaan femma wagoniin ei todellakaan ollut vääntöjen puolesta mielyttävä ja kuvaamasi oiretta ilmenee välillä. Mutta silloin yleensä on kuuma keli ja auto seisoo paikallaan hetken. Vasta kun ajaa matkan ja kone saa taas vileetä ilmaa niin toimii normisti. Itse olin ihan varma että omassani on jotain vikaa kun koitin mökillä siirrellä puukuormia perävaunun kanssa helle kelillä ;). Tai kun ruuhkassa seisomisen jälkeen polkaisee kaasua liittymässä... Talvella en ole moista ongelmaa todennut.
Saabin oma virilastu (->185/290) ei juuri tuonut helpotusta tuohon ongelmaan, ainoastaan ohittaessa sai hieman helppoutta. Nyt on sitä "hieman muokkailtu" ja maantiellä parani huomattavasti. Sen sijaan alaväännöstä ei oikein voi vieläkään puhua vrt edellinen kulkine, joskin orginaalisoftaan verrattuna on ero selkeä.
Nyt alan itse vaan "alistua kohtalooni" jolloin tilan tarve ohittaa mukavuustekijät ja on vain muistettava ajaa erilailla tuota "lullaa". Muutamaa muutakin merkkiä tullut kokeiltua eikä kyllä ihan vielä olla siinä tilanteessa että se olisi ajankohtaista.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Mitä te tarkoitatte tuolla alaväännöllä? onko se esim.1000-1500 vai 1500-2000 vai 2000-2500? totta on se että 2.3 kone herää ehkä vähän aikaisemmin kuin 2.0 mutta mielestäni toi 2.0 riittää vallan mainiosti, omassa autossani on esim.5vaihteella ja vähän yli 2000rpm jälkeen paineita n.1,4bar ja ilmamassa n.1180-1200mg/c :) enkä kyllä ymmärrä että kuinka alhaalla sen väännön sitten pitäisi olla jos toi ei riitä, tietenkin jos haluaa sitä vääntöä alle kahden tonnin niin suosittelen v6 tai v8 vaparia esim. MY02 corvetessa oli vääntöjä ihan kivasti myös alle 1500rpm 8)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos ajopeli on kunnossa, niin ei se ihan herkästi sammu liikkeellelähdössä. Jotakin on pahasti vialla, jos kierrokset pitää nostaa johonkin 2000rpm tienoille liikkeellelähdössä. Voisiko kysyjä kuvailla tarkemmin, missä tilanteessa moottori sammuu/hyytyy? On toki mahdollista että kytkimessä olisi jotain ongelmaa. Miten kytkin ottaa vauhdissa vaihdettaessa? Onko sujuva vaihteenvaihto vaikeaa liikkeelläkin ollessa? Jos asetelma on väsähtänyt, niin sujuva ajaminen on lähes mahdotonta. Itellä kävi vanhemman kaluston kanssa aikoinaan näin. Kukaan ei osannut lähteä autolla liikkeelle ja vieraat kuskit sai jopa maantienopeuksissa vaihteenvaihdon epäonnistumaan ts. aina töksäytys kytkimellä tai hirveä luistatus.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Mertmi kirjoitti:Jos ajopeli on kunnossa, niin ei se ihan herkästi sammu liikkeellelähdössä. Jotakin on pahasti vialla, jos kierrokset pitää nostaa johonkin 2000rpm tienoille liikkeellelähdössä. Voisiko kysyjä kuvailla tarkemmin, missä tilanteessa moottori sammuu/hyytyy? On toki mahdollista että kytkimessä olisi jotain ongelmaa. Miten kytkin ottaa vauhdissa vaihdettaessa? Onko sujuva vaihteenvaihto vaikeaa liikkeelläkin ollessa? Jos asetelma on väsähtänyt, niin sujuva ajaminen on lähes mahdotonta. Itellä kävi vanhemman kaluston kanssa aikoinaan näin. Kukaan ei osannut lähteä autolla liikkeelle ja vieraat kuskit sai jopa maantienopeuksissa vaihteenvaihdon epäonnistumaan ts. aina töksäytys kytkimellä tai hirveä luistatus.
Jep juurikin näin. Omassa kulkineessa alkaa 202tkm ajettu vakio kytkin olemaan kovilla ja sen kulumisen alkaa myös huomaamaan, juurikin kun yrittää lähteä autolla liikkeelle niin kytkintä on todella hankala luistattaa ja sitten se tarraa kiinni yhtäkkiä :?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja justus5 »

jyyrä kirjoitti:Mitä te tarkoitatte tuolla alaväännöllä? onko se esim.1000-1500 vai 1500-2000 vai 2000-2500?
Varmaankin tässä tapauksessa tuolla 1000-2000 rundin kohdilla liikutaan, eli alue millä pyritään lähtemään liikkelle. Tyhjäkäynti lienee jossain 800rpm kieppeillä?

Kytkin ja vaihdot toimivat ok kunhan vaunun saa liikkeelle, eli ongelma (tai ominaisuus) koskee ainoastaan liikkeellelähtöjä; Kierrokset joutuu laittamaan lähemmäksi 2000 kuin 1500, että lähtee sujuvasti liikkeelle ykkösellä.

Ja tosiaan, väittäisin että BSR:n päivitys ei juurikaan menopuolta piristänyt alarekisterissä TAI maantienopeuksissa. Kyllähän sillä lentävällä lähdöllä mukavasti ohi pääsee, mutta niin pääsi jo ennen softamuutoksiakin. Takapuolituntumalla eroa ei kyllä tunne.

Auto on menossa Holmbergille huohotinpäivitykseen lähiaikoina, niin pyydään tarkistamaan myös muun letkuosaston josko jotain vuotoa löytyisi.
ex-9-5 2.0t '00
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Omassa kulkineessa kytkin selkeästi takeltelee, vaikka metrejä vasta 182tkm. Hieman luistattelun puolelle menee, jotta saa jouheasti liikkeelle ja väliin tökkii ja nytkäyttelee ajossakin. Pakilla lähtiessä ottaa jotenkin kaksivaiheisesti. Väliin kuuluu tyhjäkäynnillä paikallaan ollessa karmea rallatus ikään kuin olisi painelaakerin siirtohaarukka irti tai jokin jousi poikki, väliin taas on ihan hiljaa. Lienee paikallaan avata lähiaikoina...
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Justus5: Kyllä sinun autossa on jotain vikaa vaikkei 2.0t mikään vääntöihme olekaan alakierroksilla niin kyllä liikkeelle pitäisi päästä nätisti pienellä kaasunpainalluksella n. 1200-1300rpm ja suuremmin kytkintä luistattamatta.

Samoin jos ei huomaa eroa vakion ja steg1:n välillä niin vikaa on...virisoftahan tuo lisää vääntöä myös alakierroksille.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

justus5 kirjoitti:Ja tosiaan, väittäisin että BSR:n päivitys ei juurikaan menopuolta piristänyt alarekisterissä TAI maantienopeuksissa. Kyllähän sillä lentävällä lähdöllä mukavasti ohi pääsee, mutta niin pääsi jo ennen softamuutoksiakin. Takapuolituntumalla eroa ei kyllä tunne.
Oliko autossasi varmasti vakio boksi ennen bsr päivitystä? Jos siinä oli vaikka saabin 185hv boksi jo asennettuna, silloin ero bsr:ään ei ole enään niin suuri. Mutta jos siinä oli ennen 150hv boksi ja sen olet vaihtanut bsr:ään niin sit kyllä pitäisi olla jo huomattava ero myös pienimmillä kierroksilla.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin