9-3 imusarjan karstamäärä???
9-3 imusarjan karstamäärä???
Elikkäs lueskelin täältä että tota 2,2 opelin koneen imusarja karstottuu, no ajattelin että avaan omani ja katon paljon siellä karstaa on niin olihan sitä!
Tässä pari kuvaa
Imusarja
Imusarjan koppa
Mites muilla onko löytyny paljon enemmänkin *mömmöä" imusarjasta?
Tässä pari kuvaa
Imusarja
Imusarjan koppa
Mites muilla onko löytyny paljon enemmänkin *mömmöä" imusarjasta?
Viimeksi muokannut Speed79, Ma Elo 24, 2009 14:15. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
9-3 2.2 TiD -00
Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???
Normimäärältä kai tuo näyttää.
Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???
Noin vähän? 

9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???
EGR. 

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???
Juu tiedän ilman googleakin mikä EGR on


9-3 2.2 TiD -00
Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???
Joo, karstoittumisen syypäähän se on. Hölmöläisen keksintö kuten polttomoottoritekniikan proffa osuvasti kerran totesi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???
Itse putsailin aikoinaan vanhasta traktori kolkistani ( my 01 ) imusarjan n. 110tkm kohdalla ja se näytti aikalailla samanlaiselta tämän topicin kirjoittaneen kanssa. N. 240tkm kohdalla avasin imusarjan uudestaan ja kas kummaa, paskaa ei ollut kertynyt juuri nimeksikään. Karstan muodostumiseen vaikuttanee paljolti myös ajotyyli. Disukassakin kantsii pitää välistä "vähän" kierroksia....
Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???
Samaa olen lukenut OCF:n puolelta. Moni tarkistanut myöhemmin, eikä ole tullut niin paljoa.9-3Tid kirjoitti:Itse putsailin aikoinaan vanhasta traktori kolkistani ( my 01 ) imusarjan n. 110tkm kohdalla ja se näytti aikalailla samanlaiselta tämän topicin kirjoittaneen kanssa. N. 240tkm kohdalla avasin imusarjan uudestaan ja kas kummaa, paskaa ei ollut kertynyt juuri nimeksikään. Karstan muodostumiseen vaikuttanee paljolti myös ajotyyli. Disukassakin kantsii pitää välistä "vähän" kierroksia....
Omassakin oli jo sadan tonnin kohdalla kiitettävästi karstaa. Laitoin tulpan, niin ei tarvitse kytätä karstoittumisia.
Noen lisäksi imusarjaan pitää päästä öljyä huohottimelta, jotta karstaa kertyy.
Öljyvalintakin voi siis ehkä vaikuttaa asiaan.
Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???
Huh, johan pelottelitte!
Ryhdyin tuumasta toimeen ja katselin heti rakoa kalenterista millon putsaisin itsekkin imusarjan ja tuon surullisen EGR-venttiilin. Kävin jo paikallisessa tarvikeosaliikkeessä eikä sieltä saanut imusarjan tiivisteitä ja EGR-venttiilin tiivistettä. Vaihtaahan ne kannattaa samalla kun sarjan irti ottaa mutta mistä te olette ne ostaneet? Joutuuko käymään marmoritiskillä ja onko minkä hintaset?
Kiitos jo etukäteen! Ja saa kertoa tuleeko johonkin muuhunkin varautua. Ainakin vaihdan venttiilikopan tiivisteen samalla kun purkutouhuihin ruhtyy. Näyttää pikkasen jo räkivän.
Edit: Ei ole vielä kertaakaan putsattu ja kilometrejä nyt 193tkm.
Ryhdyin tuumasta toimeen ja katselin heti rakoa kalenterista millon putsaisin itsekkin imusarjan ja tuon surullisen EGR-venttiilin. Kävin jo paikallisessa tarvikeosaliikkeessä eikä sieltä saanut imusarjan tiivisteitä ja EGR-venttiilin tiivistettä. Vaihtaahan ne kannattaa samalla kun sarjan irti ottaa mutta mistä te olette ne ostaneet? Joutuuko käymään marmoritiskillä ja onko minkä hintaset?
Kiitos jo etukäteen! Ja saa kertoa tuleeko johonkin muuhunkin varautua. Ainakin vaihdan venttiilikopan tiivisteen samalla kun purkutouhuihin ruhtyy. Näyttää pikkasen jo räkivän.
Edit: Ei ole vielä kertaakaan putsattu ja kilometrejä nyt 193tkm.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???
Esim motonetistä ostin omani, sanoin että katsovat opelin kohdalta ja sieltähän ne löytyi.Limu kirjoitti:Huh, johan pelottelitte!
Ryhdyin tuumasta toimeen ja katselin heti rakoa kalenterista millon putsaisin itsekkin imusarjan ja tuon surullisen EGR-venttiilin. Kävin jo paikallisessa tarvikeosaliikkeessä eikä sieltä saanut imusarjan tiivisteitä ja EGR-venttiilin tiivistettä. Vaihtaahan ne kannattaa samalla kun sarjan irti ottaa mutta mistä te olette ne ostaneet? Joutuuko käymään marmoritiskillä ja onko minkä hintaset?
Kiitos jo etukäteen! Ja saa kertoa tuleeko johonkin muuhunkin varautua. Ainakin vaihdan venttiilikopan tiivisteen samalla kun purkutouhuihin ruhtyy. Näyttää pikkasen jo räkivän.
Edit: Ei ole vielä kertaakaan putsattu ja kilometrejä nyt 193tkm.
27-2361 imusarjan ylä/alaosan väliin tiiviste
27-2360 imusarjan alatiiviste
Polttoaineen paluuletkut kannattaa vaihtaa samalla, 3,2mm polttoaineletkua riittää 1m ja 3kpl t-haara liittimiä.
9-3 2.2 TiD -00
Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???
EGR tais olla o-renkaalla tiivistetty ja tiivisteet tais maksaa melkein kympin marmorilla.Limu kirjoitti:Huh, johan pelottelitte!
Ryhdyin tuumasta toimeen ja katselin heti rakoa kalenterista millon putsaisin itsekkin imusarjan ja tuon surullisen EGR-venttiilin. Kävin jo paikallisessa tarvikeosaliikkeessä eikä sieltä saanut imusarjan tiivisteitä ja EGR-venttiilin tiivistettä. Vaihtaahan ne kannattaa samalla kun sarjan irti ottaa mutta mistä te olette ne ostaneet? Joutuuko käymään marmoritiskillä ja onko minkä hintaset?
Kiitos jo etukäteen! Ja saa kertoa tuleeko johonkin muuhunkin varautua. Ainakin vaihdan venttiilikopan tiivisteen samalla kun purkutouhuihin ruhtyy. Näyttää pikkasen jo räkivän.
Edit: Ei ole vielä kertaakaan putsattu ja kilometrejä nyt 193tkm.
Edit: Meni melkein huijaamiseks, nehä makso melkein kympin kappale mutta motonetist saa myös ku pyytää ooppelin osaa.
Täällä aiempaa juttua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=73005
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???
Tuossa 9-5:n nuohouksen työmaa noin 230 tkm:n kohdalta:
http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... G_7781.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... G_7785.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... G_7775.jpg
Ihan tarkkaan en muista missä kilometreissä egr on vaihdettu (jossain 100-130 tkm:n kohdalla, pitäisi tarkistaa) ja silloin on varmaan nuohottu.
http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... G_7781.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... G_7785.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u220 ... G_7775.jpg
Ihan tarkkaan en muista missä kilometreissä egr on vaihdettu (jossain 100-130 tkm:n kohdalla, pitäisi tarkistaa) ja silloin on varmaan nuohottu.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???
Mikäs on paras konsti tuon noen irroitukseen/putsaukseen? Olen kuullut puhuttavan puukosta, mutta tuntuu työläältä
Viime talvena seurasin kun pomo puhdisti Mersun imusarjaa upottamalla se löpöön liukenemaan. Sen jälkeen työkalut olivat tiskiharja, pulloharja ja paineilma. Siistiä tuli.
Onko muita kokemuksia?

Viime talvena seurasin kun pomo puhdisti Mersun imusarjaa upottamalla se löpöön liukenemaan. Sen jälkeen työkalut olivat tiskiharja, pulloharja ja paineilma. Siistiä tuli.
Onko muita kokemuksia?
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!