Uretaanipusla ongelmat

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
-valomerkki-
"Hirsch"

Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Terve!

Muistelen, että joskus oli keskustelu uretaanipuslien ongelmista. En sitä tosin enään löytänyt foorumin uumenista.

Kysymys kuuluukin, että onko 9-5:sen etuakselin puslien kanssa ollut ongelmia, Powerflex tuotteiden kanssa? Erityisesti alatukivarren "takimmaisten" puslien kanssa?
Wege
"Turbo"

Re: Uretaanipusla ongelmat

Viesti Kirjoittaja Wege »

Joo minuakin alkoi kiinnostamaan kyseinen asia; lähetin sähköpostia powerflexille kysyen onko heidän saab 9-5 etutukivarren molemmissa uretaanipuslissa suunnitteluvika; etupuslat jauhautuivat paskaksi parissa kuukaudessa .

Etuakselin originaalin takapuslan sisällä on laipallinen holkki eli pusla ottaa vastaan kiihdytys-ja jarrutusvoimia.

Uretaanisissa ei ole tämmöistä rakennetta eli takapusla ottaa vastaan jarrutuksessa syntyvät voimat ja hento etupusla taas kiihdytysvoimat.

Lisäksi etupusla on mitoitettu väärin jolloin kiinnityshaarukkaan jää muutaman millin rako joka aiheuttaa klappia alatukivarteen. Takapuslaa säätämällä välyksen saa pois mutta tämän jälkeen etupuslan toinen puolisko liukuu reiästä ulos eli ei hyvä.

Vastausta ei ole vielä kuulunut powerflexiltä.
Kuva
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
-valomerkki-
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Aiheuttiko sinulla pusla ongelmat jarruttaessa värinöitä/jumputusta yms...oireita?
Wege
"Turbo"

-valomerkki- kirjoitti:Aiheuttiko sinulla pusla ongelmat jarruttaessa värinöitä/jumputusta yms...oireita?
Ei. Ajo-ominaisuudet alkoivat kärsimään kulahtaneiden etupuslien takia.
Tällä hetkellä etupuslina on Superflexin uretaanitangosta (shore 80) sorvatut puslat jotka ovat yhtä kappaletta ja joissa on reunoilla enemmän tavaraa kuin powerflex:ssä. Ajettavuus on kyllä nyt kohdillaan, paras ikinä tässä kulkineessa minun aikana. Seurataan tilannetta kestääkö nämä omatekemät yhtään pitempään.
Ongelma on kuitenkin myös uretaani takapuslissa jotka lähtee mäkeen jos ongelmat jatkuvat.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Wege kirjoitti:Joo minuakin alkoi kiinnostamaan kyseinen asia; lähetin sähköpostia powerflexille kysyen onko heidän saab 9-5 etutukivarren molemmissa uretaanipuslissa suunnitteluvika; etupuslat jauhautuivat paskaksi parissa kuukaudessa .
Kiristitkö pultin kokonaan ennen kuin laskit auton alas? Jos näin, niin pieleen meni. Pultti pitää olla näppitiukkuudella, sitten paino renkaalle (tukivarrelle) ja vasta sitten kiristys.
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Coltti
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mitenkäs toi voi olla noitten powerflexien kanssa fataalia? Eikös ne oo kuitenki ontot uretaaniholkit, joihin tulee pienempi rosteriholkki sisään ja rasvaa sitten liukasteeksi. Vaikka kiristäisi auto ilmassa, niin eikö tuo uretaani löydä oman paikkansa, mm. rasvan ansiosta kun auton laskee maahan?

Asiahan on ainakin minun logiikan mukaan aivan eri puslien kanssa, joihin on vulkanoitu se holkki sisää.

Kertokaa joku, joka oikeesti tietää, mitä tapahtuu kun kiristää uretaanipuslan rengas ilmassa :).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Wege
"Turbo"

Powerflex aikoo ottaa ko.puslien rakenteen epäkohdat huomioon ja jos muutoksia tulee aikoivat ilmoitella. Itse testaan tätä omatekemää etupuslaa ja jos sekään ei kestä laitan takapuslaksi orkkiksen jos ei powerflex kerkeä millään uutuusmallilla väliin.

Tällä hetkellä Aero on niin saatanan hyvä ajaa ettei millään viitsisi luopua uretaaneista.
Palataan astialle ja nähdään näkyjä :mrgreen:
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
1000r
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja 1000r »

Wege kirjoitti:Powerflex aikoo ottaa ko.puslien rakenteen epäkohdat huomioon ja jos muutoksia tulee aikoivat ilmoitella. Itse testaan tätä omatekemää etupuslaa ja jos sekään ei kestä laitan takapuslaksi orkkiksen jos ei powerflex kerkeä millään uutuusmallilla väliin.

Tällä hetkellä Aero on niin saatanan hyvä ajaa ettei millään viitsisi luopua uretaaneista.
Palataan astialle ja nähdään näkyjä :mrgreen:
Minkällaiset puslat pitäis tilata aero -00 onko montaakin kokoa, varaosa nro:?
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
Wege
"Turbo"

En kyllä tilais yhtään mitään ennen kuin powerflex saa tuon etupuslansa kondikseen.
Kuvissa 1-3 on powerflexejä 2 kk ajon jälkeen (mm. asuntovaunua vedetty 2500 km) ja neloskuva omatekemä joka on "kestotestissä".

Kuva
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Coltti
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Missäs kunnossa toi pusla on autossa joka on yli 3 vuotta vanha ja saman verran ajettu?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Wege
"Turbo"

Back in business !!

Powerflex:llä ottivat siis onkeensa tämän puslaongelman ja niinpä Englannista tuli viime viikolla paketti joka sisälsi uutta designia olevat etupuslat.
Puslat ovat asennettuna ja täytyy sanoa että aina vaan paranee.
Kyllä on jämy ja tarkka ohjaustuntuma, renkaina mulla on goodyear optigrip 225/45-17, auto ei piittaa urista, kulkee kuin juna ja mutkateillä kurvailu on yhtä juhlaa.

Eipä tullut vielä kysyttyä milloin nämä ovat tuotannossa (ovat prototyypit) mutta uskoisin että jos tämä on sitten se joka korvaa tuon vanhan mallin niin tuskin kovin kauaa tarvii odottaa.

Näköjään etupään puslilla on melkoinen vaikutus auton ajettavuuteen.
Niillä löllöillä wanholla kumipuslilla heitän mieluusti vesilintua.

Laitoin vanhan PU-puslan verrokiksi kuvaan.

Kuva

Kuva
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
jyyrä
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Olen sitä mieltä että noi kaikki powerflex:in puslat on hanurista, siis ainakin 9-5:sen. Olen ollut myös yhteydessä sinne tehtaalle ja sieltä vaan väitetään kivikovaa että heidän tuotteista ei ole tullut koskaan valituksia ja että minun tapaus on ainut laatuaan :lol: Olen laittanut Gallup osioon kyselyn puslista ja toivoisin että kävisitte äänestämässä sinne mitä mieltä olette tuotteista niin voisin kertoa sinne tehtaalle että kuinka tyytyväisiä heidän asiakkaat oikeasti ovat... Wegelle tiedoksi että tuskin noi pelkkien etupuslien vaihto kauaa vaikuta kun se suunnittelu moka on myös siinä etutukivarren takapuslassa joka antaa tukivarren liikkua eteen ja taakse ja näin ollen tukivarteen kohdistuva vääntö alkaa syömään sitä etupuslaa juuri niinkuin sulla oli jo käynyt ja niin on myös käynyt minun autossa :evil: Autoni kesä renkaat ovat alkaneet kulumaan sisäreunasta aivan *itusti koska pyörän kulmat muuttuu kokoajan, ja ajettavuus muuttuu aina vaan lähemmäs vanhaa taunusta :cry: Yritän saada viikonloppuna otettua kuvia puslista ja myös jonkin video pätkän niistä takatukivarren etupuslista samalla kun väännän sitä tukivartta meisselillä, se pusla antaa periksi joka suuntaan varmaan 5mm...
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Wege
"Turbo"

Jyyrä puhut asiaa ja kyllä mullakin sama pelko persiissä ettei nämä uutuuspuslat kestä sen kummemmin kuin noi toisetkaan. Noissa omatekemissä oli kuukauden ajon jälkeen jo semmoinen puolen millin kuluma siinä etupinnassa joten eipä se ongelma ole noissa uutuusmalleissa mihinkään muuttunut.

Eivät prkl usko puslatehtaalla että sille takapuslallekin pitäis tehdä jotain.
Kuten sanottu nyt kun puslat ovat vielä ehjät ajettavuus on kyllä ihan kymppi.
Ja niinkuin kuvistakin näkee kaikki paska pääsee tuonne puslan ja kiinnityshaarukan väliin esteettä jauhautumaan ja syömään puslaa joten ei noi voi pitkäikäiset olla.

Pelleily näitten urtsujen kanssa loppuu minun osaltani jos/kun näihin uutuuksiin tulee hiemankin klappia. Terweisiä wojtekille. :mrgreen:
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
jyyrä
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Wege kirjoitti:Jyyrä puhut asiaa ja kyllä mullakin sama pelko persiissä ettei nämä uutuuspuslat kestä sen kummemmin kuin noi toisetkaan. Noissa omatekemissä oli kuukauden ajon jälkeen jo semmoinen puolen millin kuluma siinä etupinnassa joten eipä se ongelma ole noissa uutuusmalleissa mihinkään muuttunut.

Eivät prkl usko puslatehtaalla että sille takapuslallekin pitäis tehdä jotain.
Kuten sanottu nyt kun puslat ovat vielä ehjät ajettavuus on kyllä ihan kymppi.
Ja niinkuin kuvistakin näkee kaikki paska pääsee tuonne puslan ja kiinnityshaarukan väliin esteettä jauhautumaan ja syömään puslaa joten ei noi voi pitkäikäiset olla.

Pelleily näitten urtsujen kanssa loppuu minun osaltani jos/kun näihin uutuuksiin tulee hiemankin klappia. Terweisiä wojtekille. :mrgreen:
Minun mielestä olisivat velvollisia palauttamaan sen ~200€ mitä olen niiden paska pusliin laittanut+80€ pyöränkulmien säätö. Yritän pommittaa sitä tehdasta niin kauan että suostuvat tekemään jotain. Sanoin niille että ottakaa yhteyttä Speedpartsiin ja kysykää että miksi he ovat alkaneet tekemään niitä takatukivarren puslia itse ja paaaljon kovemmasta uretaanista, no eilen tuli vastaus ettei speedpartsilla ollut mitään valittamista heidän tuotteista 8O Siis mitä *ittua eikö oikeasti kukaan uskalla sanoa niille päin naamaa että ne puslat on *itun *askoja :? Ilmeiseti englantilaisilla on sama periaate kuin italialaisilla, mitä *askempi tuote sitä enemmän väitetään sitä täydelliseksi ja etteivät he tee virheitä vaan muut ei vain osaa käyttää niitä :lol: Tekisi mieli lähteä käymään siellä omalla Saabilla ja näyttää kuinka hyvin ne puslat todellisuudessa toimii.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Coltti kirjoitti:Mitenkäs toi (viittaa aiempaan V.J.S:n kommenttiin puslien kiristämisestä rengas maassa) voi olla noitten powerflexien kanssa fataalia? Eikös ne oo kuitenki ontot uretaaniholkit,...
Asiahan on ainakin minun logiikan mukaan aivan eri puslien kanssa, joihin on vulkanoitu se holkki sisää.
Tottahan tuo on. Jos oikein tarkkaan katsoo tuota "vanhaa" powerflex-puslaa, niin noista ekalla sivulla postatuista kuvista katsoen kyllä näyttää siltä, että itse muovi/kumiosa puslasta kiristyy noiden laippojen väliin, ei se rosteriholkki (holkki on liian lyhyt) --> alkukiristyksellä on jonkin verran väliä, mutta aika marginaalisesti.
Sen sijaan en usko että tuo uusikaan PU-pusla toimii kovin pitkään, sillä sekin näyttäisi kiristyvän tuosta kumiosastaan laippojen väliin. Erinomaisen bad idea, koska tukivarresta välittyy jatkuvaa kiertoliikettä tuohon puslan "lippaan". Eli se kiertoliike syönee tuon paksummankin lipan puhki ajan kanssa.
Toi Saabin orkkispusla (http://www.nousuhumala.fi/saabclub/albu ... 09_002.jpg)on helkkarin paljon fiksummin tehty, siinä ei kiertoliike pääse syömään puslan kumiosaa mitenkään, vaan tukivarren kiertoliike kohdistuu juuri oikein kumille tuon holkin / tukivarren kautta.
Näiden kuvien perusteella en kyllä käyttäis PU-puslaa femman tukivarressa kuin korkeintaan anopin autoon :)
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin