latausvalon poltin ei pala edes virta-avaimesta kääntämällä "check engine" toiminnossa. Poltin ehjä ja kokeiltu varmuuden vuoksi kahdellakin uudella. Eli piuhassa tai mittaristossa tai jossain muualla kontaktivikaa? Aiheuttaa siis käytännössä sen, ettei lähde lataamaan akkua, ennenkuin kierrokset ovat käyneet kerran sen 2600-3100 paikkeilla. Sen jälkeen lataa aivan normaalisti 13,9 v. Laturi ja akku on uuteen on hiljattain vaihdettu, eivätkä ainakaan auttaneet tähän ongelmaan.
Kysymys, mihin ja mistä (ja mikä värinen) herätevirta- piuha oikein menee laturista? Voiko vian yrittää korjata helpostikin jollain kotikonstilla? Kiitokset vastauksista jo etukäteen.
laturin toiminta
laturin toiminta
Hanaa hillitysti!
Re: laturin toiminta
Herätevirtajohto kulkee laturin ja mittaristossa olevan latauksen merkkivalon välillä. Johto on vihreä/valkoinen 0,5 mm2 tai uusimmissa 0,35 mm2 johto. Välillä on ainakin moottorin johtosarjaliitin rintapellin/akvaarion luona, uusimmissa 70-napainen pitkä liitin, vanhemmissa jaettu useampiin liittimiin.
Yksinkertainen testi olisi kokeilla irrottaa se herätejohto laturilta ja maadottaa se. Tällöin latauksen merkkivalon kuuluu palaa kun virrat on päällä (jännitteensyöttö merkkivalolle sulakkeelta 13 kuten muuallekin mittaristoon.)
Latauksen merkkivalon pitää olla teholtaa 2 W, tehokkaampi kuin muut merkkivalot.
Yksinkertainen testi olisi kokeilla irrottaa se herätejohto laturilta ja maadottaa se. Tällöin latauksen merkkivalon kuuluu palaa kun virrat on päällä (jännitteensyöttö merkkivalolle sulakkeelta 13 kuten muuallekin mittaristoon.)
Latauksen merkkivalon pitää olla teholtaa 2 W, tehokkaampi kuin muut merkkivalot.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00