Oikea ÖLJY ?
Oikea ÖLJY ?
Meinaan laittaa Mobil 5-30 Rally Formulat 9-5\98 2,3 turboon,teenkö väärin? Ajettu 220 t,ei tunnu vielä kuluttavan öljyä.Huonon oloinen mittatikku,EI nää mittää @
Viimeksi muokannut saab 98, Ma Elo 24, 2009 18:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Oikea ÖLJY ?
Mulla ainakin tuli helpommin läpi "ohuet öljyt"vanhassa sabassa joka oli juuri samanlainen kuin sinulla!Mittarissa oli kyllä reilut kolmesataatonnia.Siinä huomasin kyllä 10/40 öljyn pysyvän paremmin sisällä eikä tullut sinisenä sauhuna niin nopsaan ulos!
VW Passat 3.6 V6, vm 2012
Re: Oikea ÖLJY ?
GM-öljyillä mennään ja kymppitonnin välein vaihto. 5 litran purkki alle 30egeä Motonetistä.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Oikea ÖLJY ?
Olisko Mobil 5-30 parempi kuin Ford 5-30,ainakin on melkein puolet kalliimpi @
Re: Oikea ÖLJY ?
GM-LL-A-025 taitaa olla hyvä tieto @
Re: Oikea ÖLJY ?
Mobil öljyissä ainoastaan 0-40W oli tuo "GM-LL-A-025 ".
Re: Oikea ÖLJY ?
Eikös tuo GM-LL-A-025 ole luokitus, joka tarvitaan jos ajetaan piiiiiiiiiiitkää öljynvaihtoväliä ja jos ajaa 10 tkm vaihtoväliä ei tuota tarvita? Mulla tosin on GM 5W-30 ja 10 tkm vaihtoväli... 

2003 9-5 estate 2.0t automatic
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Oikea ÖLJY ?
Joo, mahtoikohan tuota GM-LL-A-025 -luokitusta (GM:n long life -luokitus) olla edes olemassa vielä silloin, kun noita 98-99-malleja on tehty. Silloin varmaan ainoa oikea on ollut joku "Saab Turbo" -ihmeöljy.
Kymppitonnin vaihtovälillä ajaen mikä tahansa hyvälaatuinen (täys)synteettinen öljy, jossa järkevä viskositeettialue, toimii aivan erinomaisesti. Niillä longlife-vaihtoväleillähän taas ei ole ihan aina taidettu selvitä edes niillä virallisilla öljyillä s.e. koneet olisi pysyneet nipussa. Dogmaattisesti toki jokainen saa noudattaa mitä tahansa ohjetta.
Olisi oikeasti vaikeaa uskoa, että eri valmistajien long life -luokituksissakaan mitään ihan suunnattomia eroja olisi. Tai on aika vaikea keksiä, millä oleellisesti erilaisella tavalla vaikka valmistajan x arkinen ahdettu bensakone kohtelisi öljyä verrattuna valmistajan y arkiseen ahdettuun bensakoneeseen. Melkein helpompi olisi uskoa öljyn olevan enemmän erilaisissa olosuhteissa, jos vertaa vaikka 1.2-Corsaa ja Saabin bensaturboa, joihin molempiin ihan saman luokituksen öljy on juuri oikea... Oleelliset erot öljyvaatimuksissa tulee järjellisesti sellaisista tapauksista, joissa moottorin rakenteessa on jotain tavallisesta poikkeavaa (esim. vaikka pumppusuutinnaftat, joissa pumppusuuttimen käyttö nokka-akselilla aiheuttaa suuret pintapaineet; todella korkealle kiertävät koneet, ...).
E
Kymppitonnin vaihtovälillä ajaen mikä tahansa hyvälaatuinen (täys)synteettinen öljy, jossa järkevä viskositeettialue, toimii aivan erinomaisesti. Niillä longlife-vaihtoväleillähän taas ei ole ihan aina taidettu selvitä edes niillä virallisilla öljyillä s.e. koneet olisi pysyneet nipussa. Dogmaattisesti toki jokainen saa noudattaa mitä tahansa ohjetta.
Olisi oikeasti vaikeaa uskoa, että eri valmistajien long life -luokituksissakaan mitään ihan suunnattomia eroja olisi. Tai on aika vaikea keksiä, millä oleellisesti erilaisella tavalla vaikka valmistajan x arkinen ahdettu bensakone kohtelisi öljyä verrattuna valmistajan y arkiseen ahdettuun bensakoneeseen. Melkein helpompi olisi uskoa öljyn olevan enemmän erilaisissa olosuhteissa, jos vertaa vaikka 1.2-Corsaa ja Saabin bensaturboa, joihin molempiin ihan saman luokituksen öljy on juuri oikea... Oleelliset erot öljyvaatimuksissa tulee järjellisesti sellaisista tapauksista, joissa moottorin rakenteessa on jotain tavallisesta poikkeavaa (esim. vaikka pumppusuutinnaftat, joissa pumppusuuttimen käyttö nokka-akselilla aiheuttaa suuret pintapaineet; todella korkealle kiertävät koneet, ...).
E
Re: Oikea ÖLJY ?
Tuo gm:n öljy on sen verran halpaa, että en näe mitään syytä olla laittamatta ilman luokitusta olevaa öljyä.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Oikea ÖLJY ?
MV2007 9-5:n huoltokirjassa sanotaanMimmi kirjoitti:Laita mitä tahansa öljyä, kunhan purkin kyljestä löytyy seuraavat merkinnät: GM-LL-A-025 ja jokin näistä seuraavista: 0W-30; 0W-40; 5W-30; 5W-40
"Turboahdettuihin bensiinimoottoreihin (4-syl. ja V6) 0W-30 tai
0W-40, muita viskositeetteja kuin 0W-30 tai 0W-40 ei saa käyttää."
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Oikea ÖLJY ?
Itsellä tässä Ruotsintuonti aerossa näkyy hyvin merkkihuollon öljyn muutos eli 2007 ensimmäisessä huollossa laitettu vielä 0W40 öljy ja 2008 huollossa laitettu 5W-30 öljy, kuten myös ostoliikkeen pelkässä öljynvaihdossa. Merkattu erittäin selvästi huoltokirjaan.
Toki edelliseen aeroon pantiin jo 2006 täällä Kokkolan merkkihuollossa 5w-30 öljyä eikä merkattu huoltokirjaan ylös.
Toki edelliseen aeroon pantiin jo 2006 täällä Kokkolan merkkihuollossa 5w-30 öljyä eikä merkattu huoltokirjaan ylös.

900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Oikea ÖLJY ?
Näin toki voi olla, jos sattuu asumaan Motonetin vieressä, josta kyseistä öljyä saa ihan kohtuuhinnalla. Jollei asu, niin ei vaadi kohtuutonta uskaliaisuutta kaataa koneeseen epäortodoksista öljyä. Olen minäkin tuota joihinkin koneisiin laittanut.essal kirjoitti:Tuo gm:n öljy on sen verran halpaa, että en näe mitään syytä olla laittamatta ilman luokitusta olevaa öljyä.
Niin siis vuonna -99 masiinan öljysuosituksissa ei ollut mitään erikoista. Niissä viitattiin hyvin yleisiin luokituksiin ilman mitään GM-spesifistä, eli jollain ihmeellisellä tavalla nuo toimivat ennen GM:n Longlife-luokituksen olemassaoloa. Tosiasiallisesti koneessa ei ole myöskään tapahtunut mitään oleellisia rakenteellisia muutoksia tuon vuoden jälkeen. GM nyt on vaan halunnut harmonisoida konsernin sisällä noita luokituksiaan. Viskositeettisuosituksia on sittemmin rukattu ilmeisesti mm. kaiken maailman huohotusongelmien takia, kun on haluttu pitää nuo piiitkät vaihtovälit. Ihan tavallisilla hyvillä öljyillä noin kympin vaihtoväleillä ei pahemmin ole kai ongelmia ollut. Ohuempiin öljyihin on siirtyilty tietysti myös suosituksissa, kun on haettu pienempää polttoaineenkulutusta.
Tässä MY99:n kirjasesta:
Öljyn laatu:
Saab Turbo -moottoriöljy tai öljy, joka täyttää API - SG/SH/SJ ja ACEA A2-96/A3-96:n vaatimukset ja poistuvat CCM G4 tai G5:n vaatimukset.
Yllä mainittujen laatuvaatimusten mukaiset öljyt sisältävät moottorille hyödyllisiä lisäaineita. Emme suosittele muiden lisäaineiden käyttöä.
Viskositeetti:
SAE 10W/30 tai 10W/40
Niillä markkina-alueilla, joissa näitä öljylaatuja ei ole saatavilla, voidaan käyttää 15W/40:tä.
Lämpötilan ollessa jatkuvasti -20C (-4F) tai matalampi, käyttäkää 5W/30 tai 5W/40. Näiden tulee olla täys- tai puolisynteettisiä.
Lämpötilan ollessa jatkuvasti +15C (+59F) tai korkeampi, käyttäkää 15W/50:tä tai 20W/50:tä.
Näistä voinee päätellä kukin, että uskaltaisiko käyttää jotain muuta kuin GM-LL-A-025:ta ja juuri tämänhetkisiä viskositeettisuosituksia. Niin joo, rupeaakohan nuo koneet postuumisti toimimaan taas ilman GM-luokitusta Koenigsegg-kaudella?
E (Koneessa sattuu nyt olemaan Helix Ultra 5W-40, joka on API- ja ACEA-luokitusten lisäksi erityisesti hyväksytty vain kasaan Volkkareita, Ferrareita, BMW:eitä, Porscheja ja Mersuja muttei GM-autoihin. Toisaalta kilometrejä ei olekaan vielä kuin 303 tkm ja Garrettikin on ilmeisesti alkuperäinen - samoin jakopää.)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Oikea ÖLJY ?
-- toistaiseksi. Seuraavaan malliin suositellaan köenigseggin superöljyä, 600 euroa litra. Muiden öljyjen käyttö raukaisee takuun. 

9000CS 2,3
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Oikea ÖLJY ?
9-5T kirjoitti:Ehkä Sinun ei mutta eeskolalla taitaa olla 1km matkaa tarjoustaloon.georgahti kirjoitti:pitääkin lähteä ukista hakemaan sitä sitte...
Taitaa olla viidestä kymmeneen km. Tämän tiedon hyödyllisyys olettaen, että ovat harmonisoineet täkäläiset valikoimat jonkun muun paikkakunnan Tarjoustalon kanssa.
Oikeasti mulla ei ole sellaista viitseliäisyyttä, että etsisin dogmaattisesti jotain tiettyä öljyä. Käyttämälläni lyhyellä vaihtovälillä (jota käytän mm. vuotuisen kohtuupienen ajomäärän takia) laitan sitä, mitä sattuu kohtuuhinnalla osumaan käpälään tai mitä sattuu kotona olemaan. Esim. Mobilia, Shelliä, Nestettä, GM:ää, Valvolinea, Castrolia, Delphiä, mitäniitänytonkin.
E
Re: Oikea ÖLJY ?
Kattaako LL-B luokitus myös LL-A:n?