Saab 9-3 aero Vetelee ja vaihdekeppi heiluu hullusti?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Koku
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 12:47

Saab 9-3 aero Vetelee ja vaihdekeppi heiluu hullusti?

Viesti Kirjoittaja Koku »

Joo elikkä itellä olis tällänen -00 vuosmallin 9-3 aero. Hyvin on auto pelittänyt ja tehojakin ihan kivasti :wink:

Mutta nyt oon sitten huomannu et auto vetele TODELLA pahasti ja vaihdekeppikin heiluu hulluna (vaihteet kyllä pysyvät paikallaan) Ja jos tekee nopean kiihdytyksen kakkoselta --> kolmoselle ilman että katsoo keppiä/pitää kättä siinä,se ns. "häviää" eli heilahtaa niin pahasti ettei sitä tajua mihin se menee.

Pystyisikö joku auttamaan "tyhmempää" saabistia tässä asiassa? vaikkap suorilla linkeillä osien osteluun? Ja mitä osia pitäs ostaa? Oon kuullut noista uretaanipuslista yms? mistäköhän niitä saa? Ja onko mitään valmista settiä eteen ja taakse että sais sitten kerralla tilattua kaikki, kun ei oikein tuo kielipää ole mun juttu. Ja tohon vaihdekeppi ongelmaan kanssa?

Huomasin samalla että kannentiiviste vuotaa hieman. Eikä auttanut edes kannen kiristys, Mistäköhän halvalla KESTÄVÄ kannentiiviste näihin teholukemiin +300hv?

Ja mikäs ihme tuo Clamppi on? mistäköhän sellaisetkin vois ostaa?

Kiitos jo etukäteen! :D
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Saab 9-3 aero Vetelee ja vaihdekeppi heiluu hullusti?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Vetely on ominaisuus. Jotain apua saa kun vaihtaa kaikki alustan puslat mallia powerflex ja toki kapeampi rengastus myös auttaa. Vaihdekepin seilaus kertoo että moottorin tukikumit ovat lopussa. Jos seilaus on pääasiassa pituussuuntaista niin vaihda aluksi moottorin takatukikumi (diesel mallin kannattaa laittaa). Seuraavaksi sitten laatikon pään kumi vaihtoon. Itsellä on siinä genuinesaabin kumi (elkparts myy).

Isojen poikien mukaan orkkis kannentiiviste riittää, eli merkkiliikkeestä. Clampista löytyy juttua käyttämällä palstan hakutoimintoa (samoin puslista, vetelystä, moottorintukikumeista).
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Koku
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 12:47

Re: Saab 9-3 aero Vetelee ja vaihdekeppi heiluu hullusti?

Viesti Kirjoittaja Koku »

Okei!

Joo viitsitkö laittaa suoria linkkejä että mitä kaikke pitäs tilata? Jos vaihtaa kerralla sitten kaikki puslat ja moottorin tukikumet? Niin mitä kaikkea pitää tilata? voitko vaikkapa tuolta elkpartsista laittaa tuote numeroiden perusteella mitä osia pitäs tilata? Niin laitan ensinenässä ne tilaukseen! Ja samlla se kansipahvi! Pitäs saada saabi takas tienpäälle!

Kiitos taas etukäteen! :)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3 aero Vetelee ja vaihdekeppi heiluu hullusti?

Viesti Kirjoittaja SS »

Riippuu varmaan, mitä kaikkea haluat vaihtaa. Vetelyyn vaikuttaa jo todella paljon clamppi tai sitten hammastangon kiinnityspuslien (astetta kevyempi ratkaisu) vaihtaminen uretaanisiin:
http://www.elkparts.com/saab-gm900-m94- ... p1339.html
http://www.elkparts.com/saab-gm900-m94- ... p1340.html

Seuraava askel on vaihtaa kaikki loput kuvaan merkityt puslat, etenkin nro 1.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Koku
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 12:47

Re: Saab 9-3 aero Vetelee ja vaihdekeppi heiluu hullusti?

Viesti Kirjoittaja Koku »

Moro!

Okei! Löysin tälläsen sivuston kun:
http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... 0-93.shtml

Elikkä jos tilaan ko. sivustosta alemman version, siinä tulee nuo yläkuvassa olevat puslat mukana eikö totta?

Mistä niitä moottorin kumeja saa? Jos tilaa kaikki? Ja mitä sinne taakse kuuluis sitten tilata? Ja mistä tosiaan noita clamppeja saa?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3 aero Vetelee ja vaihdekeppi heiluu hullusti?

Viesti Kirjoittaja 900i »

Jonkun verran on monessa kolkissa väljää vaihdekepissä paikallaankin kun heilutaa sitä laittamatta vaihdetta silmään asti kuitenkaan. Onko joku jotain heloja vaihellut keppi systeemiin?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Koku
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 12:47

Re: Saab 9-3 aero Vetelee ja vaihdekeppi heiluu hullusti?

Viesti Kirjoittaja Koku »

Tuskimpa on? Epäilen kyllä noita moottorin kumeja. Voisko joku nyt kertoa että jos tilaan tämän http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... 0-93.shtml

Niin mitä tilaan sitten takapäähän? ja voiko joku tuolta samaiselta sivulta näyttää ne kaikki moottorin tukikumet ja kansipahvin niin tilaan nekin sitten samalla. Ettei tarvitse montaa tilausta samaan paikkaan tehdä!

Kiitos! :)
SpedeX
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Touko 21, 2009 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-3 aero Vetelee ja vaihdekeppi heiluu hullusti?

Viesti Kirjoittaja SpedeX »

Itellä meinas kanssa toi keppi lentää tuulilasista läpi välillä... molemmat päätyjen kumit oli haljennut... Se hydraulinen(takimmainen) oli ehjä...
Clamppia et tartte... osta molemmat ohjausvaihteen pidikkeenkumit powerflexiä... sekä koko keula samantien... Taliaferro myy myös pu-puslia raidetangon sisäpäihin...
Koku
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 12:47

Re: Saab 9-3 aero Vetelee ja vaihdekeppi heiluu hullusti?

Viesti Kirjoittaja Koku »

Spedex.

Jees, ok! Pystytkö laittaa suoraa linkkii sivuille?
SpedeX
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Touko 21, 2009 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-3 aero Vetelee ja vaihdekeppi heiluu hullusti?

Viesti Kirjoittaja SpedeX »

Tässä taliaferron raidetangon sisäpäät:
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=623
Tässä nuo Powerflexin kaikki tarvittavat:
http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... 0-93.shtml
SpedeX
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Touko 21, 2009 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-3 aero Vetelee ja vaihdekeppi heiluu hullusti?

Viesti Kirjoittaja SpedeX »

Nuo powerflexin kamat saa myös us-partsilta(HKI)... hintatasosta en pysty sanomaan...
Ja sitten nuo tukikumit löytyy motonetistä...
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 aero Vetelee ja vaihdekeppi heiluu hullusti?

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tääkin on ihan pätevä päivitys

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... 90d1d5ebad
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saab 9-3 aero Vetelee ja vaihdekeppi heiluu hullusti?

Viesti Kirjoittaja Rafu »

pro-carservice:n kautta saa myös speedparts osia ja asennusta. Jyväskylässä majailee.

http://www.pro-carservice.com/
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Saab 9-3 aero Vetelee ja vaihdekeppi heiluu hullusti?

Viesti Kirjoittaja upi »

Vetelyyn on myös todella suuri vaikutus renkailla, sillä on tullut kokeiltua kantapään kautta taas kerran.
Eli itselläni oli loppuun kulutetut, mutta hyvin ajettavat Nokian Z renkaat 215x45 /17 aeron vanteilla ja vaihdoin uudet ( sama koko ) Nokian Hakka V:t, jotka vetelivät, olivat uratutkat ja kurveihin ajettaessa aivan löysät ja aliohjaavat, kylläkin hiljaiset ja mukavat.
Onneksi kojeajolenkin jälkeen valittelin ja kokeiltiin lisätä vielä paineita 2,8:n mutta eipä juurikaan auttanut.
Ajelin noin 200 km ja sen jälkeen kävin juttelemassa ja sain välirahalla ja työt maksamalla vaihtaa vastaaviin Nokian Hakka Z:hin ja nyt menee, kuin juna ja kurveihin voi vetää, kuin uskaltaa, eikä aliohjaa.

Saabissani on powerflexit edessä, konin säädettävät iskarit, eibachin madallusjouset ja klämppi.
Tuohon powerflex päivitykseen en ainakaan nyt laittaisi tuota numerolla 2 olevaa puslaa, sillä alkuperäinen on parempi, eikä ala narisee kuparitahnojen hävittyä. ( Töhnät hävisivät 3-vuodessa )
Pakolliset vaihdettavat powerflexit: 1 ja 6 lopuilla ei niin suurta vaikutusta
vetelyyn.
Ohjaustuntuman kannalta väljä vetoakselin holkki tuhoaa täysin ohjaustuntuman. ( Vaihdoin väljän holkin uuteen )
Pyörän kulmat kannattaa säätää kohdalleen, etenkin auraus ja camper, jota
voi virittää hieman viilaamalla tuen yläpään 3 ruuvin reikää pitkiksi ulospäin.
Tällä hetkellä auto on tunnokkaampi ajaa, kun veljen 9-5 aero Hakka V-renkailla.
Vastaa Viestiin