Mutta pelkällä LL-B-025 luokituksella (kuten aika monissa öljyissä nyt) ei ole siis hyväksytty bensamoottoreihin? Oletko varma?Mimmi kirjoitti:Ei.Tri-Lo kirjoitti:Kattaako LL-B luokitus myös LL-A:n?
Molemmat luokitukset voivat kyllä olla samassa öljyssä.
Oikea ÖLJY ?
Re: Oikea ÖLJY ?
Re: Oikea ÖLJY ?
georgahti kirjoitti:vittumaisen harvoin tuo on väärässä ollut..Tri-Lo kirjoitti:..Oletko varma?

9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Oikea ÖLJY ?
"Mimmi" kirjoittaa aivan oikein. LL-B on GM:n longlife-luokitus dieselmoottoriöljylle. Tuon olemassaolo ei itsessään kerro tuotteen olemista hyväksytty GM:n bensakoneen longlife-öljyksi. Noh, aika usein näillä öljyillä kuitenkin löytyy iso kasa muita bensakoneen öljyluokituksia (esim. API, ACEA tai vaikka muiden automerkkien luokituksia). Eli usein näitä voi oikein hyvin käyttää bensiinimoottorissa, mutta eivät vaan ole GM:n hyväksymiä longlife-öljyjä eikä ehkä kannata sitten vetää sitä kolmenkympin vaihtoväliä, jos nyt muutenkaan kannattaa.Tri-Lo kirjoitti:Mutta pelkällä LL-B-025 luokituksella (kuten aika monissa öljyissä nyt) ei ole siis hyväksytty bensamoottoreihin? Oletko varma?Mimmi kirjoitti:Ei.Tri-Lo kirjoitti:Kattaako LL-B luokitus myös LL-A:n?
Molemmat luokitukset voivat kyllä olla samassa öljyssä.
Ihan yleisenä asiana mainittakoon myös se, että dieselmoottorin öljyä rasittavat ominaisuudet on erilaiset kuin bensiinikoneen ja joku öljy kestää toisia olosuhteita paremmin.
Otetaan vielä loppuun puolikäytännöllinen esimerkki vaikkapa Mobil Synt S 5W-40. Tuosta löytyy LL-B muttei LL-A:ta. Lisäksi siltä löytyy esim. Bemarin vanhempi longlife, Porschen hyväksyntä, Mersun vanhempi longlife, Volkkarin vanhemmat ei-longlife öljyluokitukset. Kenraalimpia amerikkalaisia API- ja eurooppalaisia ACEA-luokituksia siitä löytyy sekä bensa- että dieselkoneille. API-luokituksissa ne S-kirjaimella alkavat on bensiinimoottorin luokkia ja C-kirjaimella dieselien. ACEA-luokituksissa A-kirjaimella alkavat on bensiinimoottorin luokkia ja B-kirjaimella dieselien. Noista löytyy netistä varmastikin tarkempia määritelmiä. Ja vaikka sillä ei ole LL-A:ta, niin kyseinen öljy pörisee kokemusperäisesti ihan mukavasti vaikkapa mun metusalem-ikäisessä 9-5:ssa, kun pitää järkevät vaihtovälit.
E
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Oikea ÖLJY ?
Tiedän, että autoni ei tarvitse longlifea, koska moista ei (onneksi) ollut tuolloin keksitty näihin. Leikkasit myös lainauksessasi maininnan järkevistä vaihtovälistä, kuten tekstin irti koko kontekstista muutenkin.
Tuo esimerkkiöljy on ihan asiallinen öljy. On ihan turhaa käyttää "vaikka jäteöljyä" -ilmauksia. Myös samaa öljyä (lue: saman markkinanimen) voi laittaa vaihdosta toiseen, vaikka se ei olisikaan GM:ää , jonka senkin valmistanee kuitenkin joku alihankkija, joka joko pysyy tai vaihtuu. Lisäksi samalle öljylle optimoiminen edellyttäisi merkkihuolloissakin aika paljon, kun nekään eivät kaikki laita tuota GM:ää ja voivat nekin vaihtaa öljytoimittajaansa.
Over and out. Tässä kohdassa vapaa maa mahdollistaa kullekin toimimisen omien periaatteiden tai käytäntöjen tai harkinnan mukaisesti.
E
Tuo esimerkkiöljy on ihan asiallinen öljy. On ihan turhaa käyttää "vaikka jäteöljyä" -ilmauksia. Myös samaa öljyä (lue: saman markkinanimen) voi laittaa vaihdosta toiseen, vaikka se ei olisikaan GM:ää , jonka senkin valmistanee kuitenkin joku alihankkija, joka joko pysyy tai vaihtuu. Lisäksi samalle öljylle optimoiminen edellyttäisi merkkihuolloissakin aika paljon, kun nekään eivät kaikki laita tuota GM:ää ja voivat nekin vaihtaa öljytoimittajaansa.
Over and out. Tässä kohdassa vapaa maa mahdollistaa kullekin toimimisen omien periaatteiden tai käytäntöjen tai harkinnan mukaisesti.
E
Re: Oikea ÖLJY ?
Sekoitanpa omalta osaltani tätä soppaa. Valmistajien suositukset ovat ihan hyvä lähtökohta, mutta varsinkin vanhemmissa autoissa kannattaa käyttää omaa päätään. LL- luokitukset ovat nimen omaan pidennettyjä vaihtovälejä varten. Joten jos vaihtaa öljyt 10tkm. välein tai kerran vuodessa se on turha. Lisäksi öljy-yhtiöt suunnittelevat ja testaavat öljynsä lähinnä uusille ja vähän ajetuille koneille, joten yli 200tkm. ajetulle autolle ei mielestäni kannata laittaa mitään ohutta "bensansäästö-öljyä". Viskositeetin yläpää saisi olla 40 tai yli. Sitten on se kummallinen ilmiö että eri valmistajien öljyt kuluvat eri tavalla. Käytin omassa og900ssa nesteen öljyjä ja ne pysyivät ylämerkissä vaihtovälin(10tkm.). Ostin sitten halpamarketista Shell helix ultraa ja se putosi alamerkkiin, paluu vanhaan ja öljyt pysyivät. Nykyisestä 9-5 en vielä tiedä, vaihdoin nyt itse öljyt ensi kertaa ja tein samalla forte-pesun (mittarissa250tkm.) Öljyinä nyt Valvoline 5w40 täyssynteettiset+forten lisäaine, (saas nähdä vaikuttiko "käynnistyssavuihin") Toisessa autossa, vanha kadetti, käutän Valvoline Maxlifea ja voin kyllä suositella sitä vanhalle koneelle, varsinkin jos sillä on taipumusta "merkata reviiriä" ja öljyn kulutus on paljon vähäisempää kuin muilla ns. laatuöljyillä, joten jos kilometrejä paljon alla niin kokeilkaa tuota.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Oikea ÖLJY ?
Eipä moottoriöljyjäkään viitsi samanaikaisesti suuria määriä kotiinsa varastoida, kun erilaisia öljy- yms. kemikaaleja on varastoitemeiksi joka tapauksessa riittävästi, kun erilaisia kulkuneuvoja on paljon muitakin nurkissa kuin tuo Saabi ja niihin kaikkiin ei edes kuulu laittaa autoöljyjä puhumattakaan matalakitkalonglifeöljyistä. Mun Saabin öljytarpeella tämä riittävä määrä öljyä olisi äkkiä vuosien öljytarpeet. Jos ajaisin ammattiliikenteen ajomääriä, toimisin varmaankin toisin.9-5T kirjoitti:Tämän takia on varminta ostaa riittävä määrä öljyä kerralla josta vie aina huoltoon mennessä purkin mukana, halvin hinta ja taatusti samaa tavaraa.eeskola kirjoitti: Lisäksi samalle öljylle optimoiminen edellyttäisi merkkihuolloissakin aika paljon, kun nekään eivät kaikki laita tuota GM:ää ja voivat nekin vaihtaa öljytoimittajaansa.
Näin toimimalla koneet on kestänyt 0-440000km eikä ole kulumista tikusta pystynyt huomaamaan 30000km(=2kk 2007 9-5) tai 1v(=7000km 2004 9-5) vaihtovälillä. En ymmärrä mikä rajapyykki 200000km on öljyn paksuuden takia.
Minä en muuten tietääkseni ole missään vaiheessa kirjoittanut 200 tkm (tai muustakaan) kilometrirajasta, joten mun kirjoittamista teksteistä sitä ei kyllä kannatakaan yrittää ymmärtää.
E
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Oikea ÖLJY ?
Siihen pitänee luottaa, koska lainaamisen kanssa on niin tai näin.9-5T kirjoitti:Eiköhän kaikki osaa lukea ja huomaavat ketä niin kirjoitti.eeskola kirjoitti:Minä en muuten tietääkseni ole missään vaiheessa kirjoittanut 200 tkm (tai muustakaan) kilometrirajasta, joten mun kirjoittamista teksteistä sitä ei kyllä kannatakaan yrittää ymmärtää.
E
Re: Oikea ÖLJY ?
Minä sen 200tkm. kirjoitin. Se ei ole mikään varsinainen raja, vaan sanotaan nyt suomeksi että paljon ajettuun(200tkm. on toki vasta sisäänajettu) koneeseen en laittaisi kovin ohuita öljyjä, varsinkaan jos edes satunnaisesti on kovaa kuormitusta,(asuntovaunu ym.) Ja uskallan seisoa väitteeni takana, että vanha moottori edellyttää öljyltä hieman eri ominaisuuksia. Toki voi olla ettei raskaalta puolelta saamani kokemus päde salonkivaunuihin... Lisäksi täytyy ottaa huomioon että kyvyt ja mahdollisuudet omatoimiseen huoltoon vaihtelevat, joten silloin täytyy luottaa korjaamoon jos ei vie itse öljyjä mukanaan,(ja siitähän ne tykkää...) Mutta summa summarum, jos öljy on tunnetun valmistajan, ja API ym. luokitukset ovat riittävät niin ei se konetta hajota, sen puute kyllä!
Re: Oikea ÖLJY ?
Mikä öljy käytössä?9-5T kirjoitti:0-440000km on mennyt hyvin öljyn paksuutta muuttamatta, ei hikoile eikä kuluta.Juhabisti kirjoitti:sanotaan nyt suomeksi että paljon ajettuun(200tkm. on toki vasta sisäänajettu) koneeseen en laittaisi kovin ohuita öljyjä, varsinkaan jos edes satunnaisesti on kovaa kuormitusta,(asuntovaunu ym.) Ja uskallan seisoa väitteeni takana, että vanha moottori edellyttää öljyltä hieman eri ominaisuuksia.
Tottakai normaaliolosuhteissa hyvin pidetty ja huollettu auto kestää tuon ja pidempään, mutta kuluvat ne kuitenkin. Mitä paremmat ääriominaisuudet öljyllä on niin se on mielestäni "lisävakuutus". Ehkä kantaani vaikuttaa myös se että teen hommia joissa "putki punaisena" ei ole pelkkä kielikuva. Toistan kuitenkin vielä, harvemmin öljy on konetta rikkonut, sen puute kyllä.