turboista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jarkar
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

turboista

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Kävin satakympin huollossa aeron kanssa. tuli huoltomiehen kanssa puhetta
turboista, sanoi että kaikissa nelosissa on carretin turbo?? kutosessa on
mitsun turbo. En lähtenyt väittämään muuta kun se on varmasti ruuvannut
enemmänkin saabeja. Näitä keskusteluja lukiessani olen ymmärtänyt että
aerossa on mitsu.
Kun puhutaan etta saabismi on sairautta niin ilmeneekö se niin että
kun vähän yli satatuhatta ajetulle saabille ruvetaan puhumaan
tulevaa jakopää remppaa, Ja kumminkin haaveelee uutta saabia.

Jutteli kanssa että uuteen 9-5 nelisylinterinen lohko on täysalumiininen
ja tulee Usasta, kansi ja turbo ruotsista,kanki männät ooppelilta V6 holdenin
made in australia.
jarkar
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja jarkar »

niin se huoltomies vähän jutteli kun hain autoa pois.oli kuunnellut
pientä ketjun kilinää?? Ei kuulemma vielä vakavaa mutta tulossa on
noin 1500€ remontti. en tiedä mutta hullulta kuulostaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aerossa on Mitsu. Jakoketju voi olla vaihtokunnossa jos huohotinongelman takia ei voitelu pelaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Älä vie huoltomiehelle enää jossai tiedä mitä auto niellyt :wink:
Ei vaan, tuntuu että noita jakopäitä on juoduttu remppaamaan suht "paljon". Systerillä meni 180tkm kohdilla vaihtoon, sieltä oli se muovinen kiristin katkennut. Ei se huohotuskaan kyllä ihan kunnossa ollut... Ton jakopään saa kyllä laitatettua halvemmallakin kuin 1500e (saab muistaakseni arvioi tuon). Systerin rempasta en osaa tuon osuutta sanoa, vaihtoon kun meni aika paljon muutakin.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
jarkar
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Ehkä, Huohotin putket ovat ainakin kimmoisat.olen ajatellut että enneminkin
paljon kaupungilla ajavilla on huohotin ongelmia, kondessio ilmiö.
itse ajan alle kymmenen tuhatta vuodessa,lämmpöisestä tallista.
en tiedä entisestä omistajasta, itse oon ajanut n.30 t.

Osat ovat n.3-400€ työtä loput. On kuulemma ongelmia saada osia.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

jarkar kirjoitti:Osat ovat n.3-400€ työtä loput. On kuulemma ongelmia saada osia.
Saabin kautta ehkä, mutta esim. Pro-Carservicen kautta ongelmia tuskin tulee.
(olen siis ymmärtänyt että tämä ongelma on vain ns virallista tietä, eli Saabin kautta, osia hankittaessa.)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja Eski »

jarkar kirjoitti:Kävin satakympin huollossa aeron kanssa. tuli huoltomiehen kanssa puhetta
turboista, sanoi että kaikissa nelosissa on carretin turbo?? kutosessa on
mitsun turbo. En lähtenyt väittämään muuta kun se on varmasti ruuvannut
enemmänkin saabeja. Näitä keskusteluja lukiessani olen ymmärtänyt että
aerossa on mitsu.
Vankkaa tietoa mekaanikolla :D Aerossa ja 2.3T:ssa (220hv) on aina ollut Mitsun TD04. Jos kutosella tarkoitetaan V6-konetta, niin sekä 3.0 V6t -bensa, että 3.0 TiD -diesel koneissa on taas aina ollut Garrettin ahtimet...

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja SS »

OT (kuuluisi ihmettelyketjuun):
sillä innolla kun minulle on aina myyty (tai kysymättä laitettu muiden töiden ohessa) huohotinsarja, niin ihmettelen, että miten voi huoltokirja olla täytetty ns merkkiliikkeessä jos huohotinsarja on nykypäivänä vielä vaihtamatta...
Esimerkiksi meikäläisellä on tuollainen tilanne, ilman tätä foorumia en huohotinongelmasta olisi ikinä edes kuullut. Eipä ollut merkkiliikkeen myyjäkään. Edellisestä omistajasta en tiedä, mutta ei sitä ainakaan asennettu ollut vaikka oli vuoden välein huollatettu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jarkar
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Ysikympin huollossa parivuotta sitten sanoin, että tarkistaa huohotin samalla.
Sanoivat että se on OK, eivät puhuneet mitään päivityksestä.??
Veljen vaimolla on vm98 9-5 180t ajettu se vei sitä huoltoon, käskin hänen
sanoa että
päivittää huohotuksen.Sanoivat kuulemma että on jo aika vaihtaa uudempi
versio(delta auto).
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja arttu »

Eski kirjoitti:
jarkar kirjoitti:Kävin satakympin huollossa aeron kanssa. tuli huoltomiehen kanssa puhetta
turboista, sanoi että kaikissa nelosissa on carretin turbo?? kutosessa on
mitsun turbo. En lähtenyt väittämään muuta kun se on varmasti ruuvannut
enemmänkin saabeja. Näitä keskusteluja lukiessani olen ymmärtänyt että
aerossa on mitsu.
Vankkaa tietoa mekaanikolla :D Aerossa ja 2.3T:ssa (220hv) on aina ollut Mitsun TD04. Jos kutosella tarkoitetaan V6-konetta, niin sekä 3.0 V6t -bensa, että 3.0 TiD -diesel koneissa on taas aina ollut Garrettin ahtimet...

Eski
Tässähän on hyvä sauma tarkistaa omaa tietoutta.

Elikkä ysitonttu aerossa on Mitsu TD04-15T 6-pesällä niin oliko noissa 9-3 ja 9-5 aeroissa muuten sama mitsu t-25:sen laipalla mutta se turbiinin pesä hitusen pienempi?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

9000 Aerossa 94-98 (manuaali ja 2.3, eli ei italiamalli) on TD04-15T #6.
9000 Aerossa '93 (pitkälohko) on TD04-15G #6, hieman isompi kompressorisiipi.

9-3 ja 9-5 Aeroissa on TD04-15T #5 eli sama laippa mutta pienempi pakopesä. Kompressorikotelon imuputken lähtö on myös V-bandilla vrt. klemmariliitos 9000:ssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nokkaketju
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 22:14
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja Nokkaketju »

No niin meikäläinenkin ilmottautuu Saabistien joukkoo, toisin hivenen hampaita kiristellen.

Tuli hankittua tuollainen vajaa 130t ajettu turbo. Ostettaessa kuului jostain pientä helinää joka noin 500 km ajon jälkeen mielestäni hivenen lisääntyi. Ei siinä muuta kuin auto merkkiliikkeeseen tarkastettavaksi ja syyksi paljastui jakopään ketjun venymä jota korjaamolla epäiltiin ennen kuin olivat edes nähneet autoa. Kiristimen ulkonema 19 mm ja kustannus arvio rempalle 2000-2200€ ja mikäli kannentiiviste vaihdetaan 3000€. Itse ihmettelen miten kannentiivisteen vaihto maksaa tonnin kun huoltopäällikön mukaan jakopääremontissa juodutaan muutenkin ottamaan kansi irti. :evil:

Mitäs mieltä muut Saabistit ovat uskaltaako tuolla enää ajaa ja mitä muuta remottia tuohon samalla pitäisi harkita?
Saab 9-3 2.0 turbo 2002
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: turboista

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Nokkaketju kirjoitti:No niin meikäläinenkin ilmottautuu Saabistien joukkoo, toisin hivenen hampaita kiristellen.

Tuli hankittua tuollainen vajaa 130t ajettu turbo. Ostettaessa kuului jostain pientä helinää joka noin 500 km ajon jälkeen mielestäni hivenen lisääntyi. Ei siinä muuta kuin auto merkkiliikkeeseen tarkastettavaksi ja syyksi paljastui jakopään ketjun venymä jota korjaamolla epäiltiin ennen kuin olivat edes nähneet autoa. Kiristimen ulkonema 19 mm ja kustannus arvio rempalle 2000-2200€ ja mikäli kannentiiviste vaihdetaan 3000€. Itse ihmettelen miten kannentiivisteen vaihto maksaa tonnin kun huoltopäällikön mukaan jakopääremontissa juodutaan muutenkin ottamaan kansi irti. :evil:

Mitäs mieltä muut Saabistit ovat uskaltaako tuolla enää ajaa ja mitä muuta remottia tuohon samalla pitäisi harkita?
Sanoisin että tarkista tuon remontin perusteet ja kustannukset jostain muualta, esim. Pro Car Serviceltä Jyväskylästä. Vaikka matkaa tulisikin, tulee taatusti halvemmaksi kuin mainitsemasi merkkiliikkeen "tarjous".
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Vastaa Viestiin