Takatukivarren puslan vaihdosta
Takatukivarren puslan vaihdosta
Kyseessä siis tukivarsi, joka lähtee akselilta taaksepäin koriin, ja sen akselinpuolen pusla. Huvikseni kyselen, tuleeko orkkispuslan mukana uusi tuo n. millin vahvuinen metallinen ulkokuori? Vanhaa puslaa pois prässätessä tuo jäi vielä kiinni tukivarteen, kun en tiennyt varmaksi onko se tarkoitus irroittaa. Uusi powerflex ei ainakaan mahdu tuon sisään ilman väkivaltaa, joten selvästikin se on tarkoitus ottaa pois?
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Takatukivarren puslan vaihdosta
Sen vanhan metalliholkin voi nakutella pois. Powerflexin pusla ei tarvi sitä(eikä se mahdukkaan olemaan siellä). Pitää muistaa vaan voidella ne puslat mukana tulevalla tahnalla.
Täällä on about kaikki takapuslat korvattu Powerflexeillä. Ja hyvältä tuntuu.
Olen juuri vaihtamassa myös vakaajien puslia myös uretaanisiin kuhan vakaajien maalipinta kuivuu.
Täällä on about kaikki takapuslat korvattu Powerflexeillä. Ja hyvältä tuntuu.

Olen juuri vaihtamassa myös vakaajien puslia myös uretaanisiin kuhan vakaajien maalipinta kuivuu.
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Re: Takatukivarren puslan vaihdosta
Nätisti vaan rautasahalla se ulkokehä poikki, sitten vähän jotain crc:tä ja naputtelee sen metallin pois.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Takatukivarren puslan vaihdosta
Ilmeisesti tässä tarkoitetaan takatukivarrella reaktiotankoa?
Omassa satkussa on myös nuo puslat ihan riekaileina, onko kovakin työ vaihtaa? Onnistuuko uuden puslan painamaan paikoilleen normi viilapenkissä?
Omassa satkussa on myös nuo puslat ihan riekaileina, onko kovakin työ vaihtaa? Onnistuuko uuden puslan painamaan paikoilleen normi viilapenkissä?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Takatukivarren puslan vaihdosta
ongelma on siinä, jotta tarvii olla juuri sopivan halkaisijaiset putkenpätkät joilla sen puslan työntää ulos ja vetää sisään. vielä parempi kun ko. putkenpätkään on hitsattu reiällinen prikka päähän, laippa tukee putkea ja mahdollistaa pultilla vedättämisen ( tosin silloin pitää olla prikka toisellakin puolella. ilman noita työkaluja se on toivotonta leikkimistä. purettua jotenkin saa, kuten yllä on kerrottu eli kumi lähti ensin ja holkki nysvättiin sitten. Tosin vanha on aina lujemmassa kun on ryytynyt . Hyvällä tuurilla vanhalla holkilla saisi uuden painettua sisään, mutta kun se nysvätessä menee entiseksi.99 GL kirjoitti:Ilmeisesti tässä tarkoitetaan takatukivarrella reaktiotankoa?
Omassa satkussa on myös nuo puslat ihan riekaileina, onko kovakin työ vaihtaa? Onnistuuko uuden puslan painamaan paikoilleen normi viilapenkissä?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Takatukivarren puslan vaihdosta
Okei, pitänee tutkia asiaa. Jospa hommais toiset reaktiotangot ja vaihtelis niihin puslat niin ei tarttis autoa seisottaa
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Takatukivarren puslan vaihdosta
tota linjaa olen pyrkinyt itsekin suosimaan, vähentää yleensä ketutusta.99 GL kirjoitti:Okei, pitänee tutkia asiaa. Jospa hommais toiset reaktiotangot ja vaihtelis niihin puslat niin ei tarttis autoa seisottaa
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Takatukivarren puslan vaihdosta
Jos ilkeää ostaa, niin nuo powerflexithän on kahdessa palasessa, jotka menee sormilla painamalla paikalleen. Muistaakseni vänkärin puolen tangon irrotuksessa oli jotenkin tankki ikävästi edessä, ja irrotin sen pään vasta siinä vaiheessa, kun purin tankinkin pois.
Tuon reaktiotangon (kiitos virallisesta nimestä) isompien puslien mukana tuli muuten jostain syystä sisäholkit kahta eri kokoa, saa valita 10 tai 12 mm pultin. Onko noissa ollut auton mallikohtaista eroa?
Tuon reaktiotangon (kiitos virallisesta nimestä) isompien puslien mukana tuli muuten jostain syystä sisäholkit kahta eri kokoa, saa valita 10 tai 12 mm pultin. Onko noissa ollut auton mallikohtaista eroa?
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Takatukivarren puslan vaihdosta
On ero, jossain 80- luvun loppupuolella muuttuu isommaksi.rökösö kirjoitti:Jos ilkeää ostaa, niin nuo powerflexithän on kahdessa palasessa, jotka menee sormilla painamalla paikalleen. Muistaakseni vänkärin puolen tangon irrotuksessa oli jotenkin tankki ikävästi edessä, ja irrotin sen pään vasta siinä vaiheessa, kun purin tankinkin pois.
Tuon reaktiotangon (kiitos virallisesta nimestä) isompien puslien mukana tuli muuten jostain syystä sisäholkit kahta eri kokoa, saa valita 10 tai 12 mm pultin. Onko noissa ollut auton mallikohtaista eroa?
Reaktiotanko ja takatukivarsi huolehtivat yhdessä taka- akselin ja korin välisien voimien hallinnasta. kun taka- akseli jarruttaa eli tekee aktiota ( action), niin korin ja taka- akselin välille syntyy re- aktiota eli vastavoimia.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Takatukivarren puslan vaihdosta
Kyseinen operaatio on edessä lähiaikoina. Puslat on hankittu Motonetistä. Pitäisikö näitä asentaessa käyttää jotain liukastetta välissä vai meneekö paikoilleen ilman? Näissähän ei mitään tahnaa tullut mukana. Metallikuorella varustettuja katsellessa tuli mieleen, että jos ne laittais pakastimeen jäähtymään niin saattaisivat mennä paremmin paikoilleen. Liekö kukaan kokeillut?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Takatukivarren puslan vaihdosta
ja jos haluaa saab 900 i mallista ne varret, löytyy täältä suoraan hyllystä edull.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Takatukivarren puslan vaihdosta
ulospuristaminen yleensä vaikeinta, koska osin ryytynyt, pitäisi olla sopiva pusla. millä sitä ulos puristaa, hylsyistä voi tuurilla sopiva löytyä. sisäänpanossa voi yrittää hyödyntää vanhaa. Tuurilla löytyy foorumilta lähipaikkakunnalta saabisti, jolla oikein sorvatut palikat on lainata.Saab-man kirjoitti:Kyseinen operaatio on edessä lähiaikoina. Puslat on hankittu Motonetistä. Pitäisikö näitä asentaessa käyttää jotain liukastetta välissä vai meneekö paikoilleen ilman? Näissähän ei mitään tahnaa tullut mukana. Metallikuorella varustettuja katsellessa tuli mieleen, että jos ne laittais pakastimeen jäähtymään niin saattaisivat mennä paremmin paikoilleen. Liekö kukaan kokeillut?
vankka vaihtoehto on myös ostaa foorumilta vanhat hyväkuntoiset asevelihintaan, niin ei tarvitse ryhtyä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Takatukivarren puslan vaihdosta
Uskon kyllä, että ne vanhat lähtee jollain tapaa irti, vaikka sitten millin palasina. Enemmän arveluttaa tuo uusien paikoilleen survominen. Työhön menevä aika ei sinänsä ole määräävä tekijä. Toinen auto kun on ajossa, voi toinen seistä tallissa. Ja jos ei muuten onnistu, niin kiikuttaa ne sitten vaihdettavaksi johonkin pajalle josta löytyy oikeanlaiset työkalut.

Siis varret ilman puslia? Kiinnostaa kyllä ainakin periaatteessa? Riippuu toki hinnastamestari kirjoitti:ja jos haluaa saab 900 i mallista ne varret, löytyy täältä suoraan hyllystä edull.

Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06