"Tehoton" 9-3 Aero

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Tneo
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Elo 29, 2009 17:34

"Tehoton" 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja Tneo »

Tervehdys Klubilaiset.

Omistan ensimmäinen Saabini joka on siis -01 Mallinen 9-3 Aero, manuaali.
Nyt minua häiritsee auton "mopomaisuus", eli se tuntuu jotenkin tehottomalta.
Autolla on ajettu 110 Tkm ja siinä Nordic stage 2 ohjelma, muuten täysin vakio.

Muutama seikka mikä minua ihmetyttää :

-ahdot nousee mielestäni hitaasti, n.4000 kierroksen jälkeen vasta alkaa tapahtumaan
-alavääntö puuttuu mielestäni
-max. ahdot 1bar
-5. vaihteella ei tarvitse ohitusta edes miettiä, koska ei jaksa lähteä vetämään
-joskus auto tuntuu pirteämmältä ja joskus taas laiskemmalta

Olen vaihtanut ilmamäärämittarin ja by-passin. Ehkä hiukan parempi.

Testasin myös seuraavan : Otin By-passin paluupuolen irti ja tulppasin paluuletkun, moottori ei käynyt enää kunnolla, tyhjäkäyntiä tuskin ollenkaan, sammuili. Ei muutosta vetoon.
Seuraavaksi tulppasin myös painepuolen, jätin by-passin ohjausletkun paikoilleen, moottori kävi normaalisti ja ahdot nousivatkin jo 1,3 bar ja tuloksena myös moottorihäiriövalo.

Nyt minua mietityttääkin seuraava: Onko by-passia ohjaava taho viallinen, kenties magneettiventtiili(t) ??? Ja mikä mahtaisi olla max. ahdot Nordic stage 2: lla ?? Onko jotain muuta mikä voisi olla syy tehottomuuten, vai onko tämä luulosairautta??? Vastauksista ja neuvoista kiitollinen.

TNe
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: "Tehoton" 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Tneo kirjoitti:Tervehdys Klubilaiset.

Omistan ensimmäinen Saabini joka on siis -01 Mallinen 9-3 Aero, manuaali.
Nyt minua häiritsee auton "mopomaisuus", eli se tuntuu jotenkin tehottomalta.
Autolla on ajettu 110 Tkm ja siinä Nordic stage 2 ohjelma, muuten täysin vakio.

Muutama seikka mikä minua ihmetyttää :

-ahdot nousee mielestäni hitaasti, n.4000 kierroksen jälkeen vasta alkaa tapahtumaan
-alavääntö puuttuu mielestäni
-max. ahdot 1bar
-5. vaihteella ei tarvitse ohitusta edes miettiä, koska ei jaksa lähteä vetämään
-joskus auto tuntuu pirteämmältä ja joskus taas laiskemmalta

Olen vaihtanut ilmamäärämittarin ja by-passin. Ehkä hiukan parempi.

Testasin myös seuraavan : Otin By-passin paluupuolen irti ja tulppasin paluuletkun, moottori ei käynyt enää kunnolla, tyhjäkäyntiä tuskin ollenkaan, sammuili. Ei muutosta vetoon.
Seuraavaksi tulppasin myös painepuolen, jätin by-passin ohjausletkun paikoilleen, moottori kävi normaalisti ja ahdot nousivatkin jo 1,3 bar ja tuloksena myös moottorihäiriövalo.

Nyt minua mietityttääkin seuraava: Onko by-passia ohjaava taho viallinen, kenties magneettiventtiili(t) ??? Ja mikä mahtaisi olla max. ahdot Nordic stage 2: lla ?? Onko jotain muuta mikä voisi olla syy tehottomuuten, vai onko tämä luulosairautta??? Vastauksista ja neuvoista kiitollinen.

TNe
tarkistappa noiden kunto ainakin-->
tulpat?
ilmansuodatin?
pakoputki tukossa?

muut saa lisäillä listaa :D
#2285
Tneo
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Elo 29, 2009 17:34

Re: "Tehoton" 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja Tneo »

Ilmansuodatin vaihdettu, tulppia ei vielä.
Pakopaineet mitattu "helpommasta" lambdasta.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: "Tehoton" 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kokeile ohittaa koko magneettiventtiili laittamalla bypassin ohjausletku suoraan imusarjaan siihen lähtöön josta menee alipaine sille magneettiventtiilille.

Max. ahdot tuolla stagella on ehkä juuri siellä 1,3 bar.

Voihan se magneettiventtiili olla rikki jolloin ei päästä painetta bypassin ohjaukseen jolloin ahtopaine saattaa työntää venttiilin auki ja ahdot karkaa imupuolelle takaisin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: "Tehoton" 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Samalla softalla 60 tkm ajelleena (autoni tosin automaatti) täytyy sanoa että alavääntö oli... Tai no, sitä ei ollut. Paljon sai kaasua painaa ennen kuin tapahtui. Sitten kyllä liikahti, max. ahdot 0,9 - 1,0 luokkaa. Manuaalivaihteisen softassa ilmeisesti hivenen korkeampi ahtopyyntö. Mutta luultavasti aloittajan autossa on jotain oikeaa vikaa, veikkaisin mankkuvenaa.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1108
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: "Tehoton" 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

nii ja voihan siel olla actuaattorin jousi väsähtäny....
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Tneo
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Elo 29, 2009 17:34

Re: "Tehoton" 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja Tneo »

sabatti 96 kirjoitti:nii ja voihan siel olla actuaattorin jousi väsähtäny....
Nyt täytyy kyllä kysyä, että minkä jousi??? 8O

Ja onko ton magneettiventiilin testaaminen mahdollista muuta kuin vaihtamalla?
Jos jollain hyviä neuvoja, niin otetaan kiitollisena vastaan!
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1108
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: "Tehoton" 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

hukkaportin kello...
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Re: "Tehoton" 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Voip olla tyhmä kommentti, mut onhan tankissa 98:sia? Oma auto oli samanlainen kun ajoi 95:sella. Mutta kun tankkas 98:sia, niin ero oli kuin yöllä ja päivällä.. Niin ja tulppien vaihto poisti omasta nykimisen.
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: "Tehoton" 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja baasenar »

hakuba2 kirjoitti:Voip olla tyhmä kommentti, mut onhan tankissa 98:sia? Oma auto oli samanlainen kun ajoi 95:sella. Mutta kun tankkas 98:sia, niin ero oli kuin yöllä ja päivällä.. Niin ja tulppien vaihto poisti omasta nykimisen.
Onko tosiaan 98:lla noin suuri merkitys? Korostuuko tuo polttoaineen laatu etenkin näillä "stagetetuilla" versioilla?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Vastaa Viestiin