Pari kysymystä koskien jarruja sekä vaihteistoa
Pari kysymystä koskien jarruja sekä vaihteistoa
Tervehdin. Tämä on neitsytviestini palstalle.
Kyseessä olisi nyt vuoden 1994 2.0 l 900S.
Ostin kyseisen auton talvella huomatakseni alkukesällä (monen muun seikan ohella, jotka kylläkin jo on suurimmaksi osaksi hoidettu), etteivät jarrut enää oikein pelitä. Konepellin avattuani huomasin, että nestesäiliö oli täysin tyhjä (joku anturi ilmeisesti sökönä, kun ei asiasta valittanut).
Noh, täytin säiliön ja pumppasin poljinta, kunnes kuplia ei enää näkynyt. Myöhemmin vuoto paikallistettiin jarruputkien liitoskohdasta (ei kunnolla kiristetty). Koska ei tuolloin ollut kaveria, nestettä ei ole asianmukaisesti ilmattu. Erään huoltokirjan mukaan toimenpide on välttämätön, mikäli säiliö on päässyt tyhjenemään.
Ongelmani on tällä hetkellä se, että jarrut eivät tunnu yhtä ärhäkkäiltä kuin ennen ja liikkeellelähtö tuntuu raskaammalta. Lisäksi ohjaus puoltaa hieman oikealle. Parin ammattilaisen mielipide on se, ettei järjestelmään ole voinut päästä / jäädä ilmaa, ja ettei jarru laahaa. Lisäksi tuntuu, että kun poljinta on hetken pumppaillut, jarrut pelittävät vähän aikaa paremmin. En tosin tiedä liittyykö tähän harhaluuloa. Vaiva on kuitenkin ärsyttävä, joskaan ei varsinaisesti vaarallinen.
Puoltamiseen voinee myös vaikuttaa joku kulunut nivel tai pusla, mutta en viitsi heti siihen paneutua, kun juuri sain aurauskulmat säädettyä ja ohjaus on muulta osin mukavan tuntuinen (poislukien vielä hyvin, hyvin pieni väljyys sekä se, että ratti on suoraan ajattaessa hieman oikealle kääntynyt).
Mikä lienee foorumin mielipide jarrukysymyksessä?
Toiseksi vaihteisto: vaihteen vaihtaminen pehmeästi ja sulavasti on hankalaa (auton lämmettyä helpottaa tuntuvasti, mutta vaiva ei poistu kokonaan). Havaittavissa on myös lievää vaihdekepin heilumista ja toisinaan (tosin harvoin) vitosvaihde on hypännyt pois. Pakin kanssa oli samaa ongelmaa, mutta olen oppinut saamaan sen kunnolla pohjaan. Lieneeköhän vaihteistoöljyn vaihdossa ideaa (moottoriöljyt olivat erittäin väljät, eikä ole tietoa siitä, koska vaihteiston öljyihin olisi koskettu - tai jos on ylipäätään koskettu). Autoa on ajettu n. 254 tkm.
Ilmeisestikin hyvät öljyt pidentäisivät vaihteiston ikää. Ammattilaisen mielipide jälleen kysymystä koskien on, ettei toimenpidettä kannata suorittaa. Oireiden perusteella vaihteisto vetelee viimeisiään ja on menossa uusiksi.
Mikähän lienee foorumin mielipide?
Kiitän ajastanne sekä mahdollisista selventävistä vastauksista.
Kyseessä olisi nyt vuoden 1994 2.0 l 900S.
Ostin kyseisen auton talvella huomatakseni alkukesällä (monen muun seikan ohella, jotka kylläkin jo on suurimmaksi osaksi hoidettu), etteivät jarrut enää oikein pelitä. Konepellin avattuani huomasin, että nestesäiliö oli täysin tyhjä (joku anturi ilmeisesti sökönä, kun ei asiasta valittanut).
Noh, täytin säiliön ja pumppasin poljinta, kunnes kuplia ei enää näkynyt. Myöhemmin vuoto paikallistettiin jarruputkien liitoskohdasta (ei kunnolla kiristetty). Koska ei tuolloin ollut kaveria, nestettä ei ole asianmukaisesti ilmattu. Erään huoltokirjan mukaan toimenpide on välttämätön, mikäli säiliö on päässyt tyhjenemään.
Ongelmani on tällä hetkellä se, että jarrut eivät tunnu yhtä ärhäkkäiltä kuin ennen ja liikkeellelähtö tuntuu raskaammalta. Lisäksi ohjaus puoltaa hieman oikealle. Parin ammattilaisen mielipide on se, ettei järjestelmään ole voinut päästä / jäädä ilmaa, ja ettei jarru laahaa. Lisäksi tuntuu, että kun poljinta on hetken pumppaillut, jarrut pelittävät vähän aikaa paremmin. En tosin tiedä liittyykö tähän harhaluuloa. Vaiva on kuitenkin ärsyttävä, joskaan ei varsinaisesti vaarallinen.
Puoltamiseen voinee myös vaikuttaa joku kulunut nivel tai pusla, mutta en viitsi heti siihen paneutua, kun juuri sain aurauskulmat säädettyä ja ohjaus on muulta osin mukavan tuntuinen (poislukien vielä hyvin, hyvin pieni väljyys sekä se, että ratti on suoraan ajattaessa hieman oikealle kääntynyt).
Mikä lienee foorumin mielipide jarrukysymyksessä?
Toiseksi vaihteisto: vaihteen vaihtaminen pehmeästi ja sulavasti on hankalaa (auton lämmettyä helpottaa tuntuvasti, mutta vaiva ei poistu kokonaan). Havaittavissa on myös lievää vaihdekepin heilumista ja toisinaan (tosin harvoin) vitosvaihde on hypännyt pois. Pakin kanssa oli samaa ongelmaa, mutta olen oppinut saamaan sen kunnolla pohjaan. Lieneeköhän vaihteistoöljyn vaihdossa ideaa (moottoriöljyt olivat erittäin väljät, eikä ole tietoa siitä, koska vaihteiston öljyihin olisi koskettu - tai jos on ylipäätään koskettu). Autoa on ajettu n. 254 tkm.
Ilmeisestikin hyvät öljyt pidentäisivät vaihteiston ikää. Ammattilaisen mielipide jälleen kysymystä koskien on, ettei toimenpidettä kannata suorittaa. Oireiden perusteella vaihteisto vetelee viimeisiään ja on menossa uusiksi.
Mikähän lienee foorumin mielipide?
Kiitän ajastanne sekä mahdollisista selventävistä vastauksista.
Re: Pari kysymystä koskien jarruja sekä vaihteistoa
Ach, vielä lisäksi! Jarruttaessa kuuluu usein voimakas, metallinen vinkuääni. Onko tämä asianmukaista? Kuuluuko jarrujen myös pääsylinterin puolelta suhista poljinta painattaessa?
Ja vaihteistosta vielä sitä, että (varsinkin 1., 2. ja 5.) vaihteet tuntuvat raskailta laittaa päälle.
Käynpä ajan kuluksi pienellä ajolla testaamassa lämpiävätkö vanteet!
Ja vaihteistosta vielä sitä, että (varsinkin 1., 2. ja 5.) vaihteet tuntuvat raskailta laittaa päälle.
Käynpä ajan kuluksi pienellä ajolla testaamassa lämpiävätkö vanteet!
Re: Pari kysymystä koskien jarruja sekä vaihteistoa
Olen huomaavinani lievää lämpenemistä, ja pyörien (varsinkin etu-) sisältä nousee lämminta, kärähtäneen hajuista ilmaa. Ajoin noin 40 km maan- ja moottoritiellä hyvin kevyin ja mahdollisimman harvoin jarrutuksin.
Jonkinasteista lämpenemistä varmaan on odotettavissa. Kö?
Olenkohan hullu? Auto kyllä rullaa lievässäkin alamäessä. Saabihan kuitenkin painaa jonkin verran, ja tästä syystä mietinkin, voiko jarru laahata niin vähän, että auto jaksaa rullata vapaalla lievässä alamäessä vauhdista 0 km/h, mutta kuitenkin tuntua lievänä estona kiihtymiselle? Ja voiko syy tähän olla jarrunesteessä mahdollisesti piilevä ilma?
Se tuskin kuitenkaan on syynä puoltamiseen, mikäli se niin pientä on.
Jonkinasteista lämpenemistä varmaan on odotettavissa. Kö?
Olenkohan hullu? Auto kyllä rullaa lievässäkin alamäessä. Saabihan kuitenkin painaa jonkin verran, ja tästä syystä mietinkin, voiko jarru laahata niin vähän, että auto jaksaa rullata vapaalla lievässä alamäessä vauhdista 0 km/h, mutta kuitenkin tuntua lievänä estona kiihtymiselle? Ja voiko syy tähän olla jarrunesteessä mahdollisesti piilevä ilma?
Se tuskin kuitenkaan on syynä puoltamiseen, mikäli se niin pientä on.
Re: Pari kysymystä koskien jarruja sekä vaihteistoa
Kannattaa ehdottomasti vaihtaa ne laatikkoöljyt, maksaa merkkiliikkeessä noin 10€/l ja tilavuus on kaksi litraa. Oikea öljy ja huuhteluohje löytyvät tältä foorumilta käyttämällä hakutoimintoa.
Vaihdekepin heiluminen loppuu vaihtamalla moottorin tukikumit (takimmainen ja laatikon pääty). Myös näistä löytyy lisää tietoa haulla.
Vaihdekepin heiluminen loppuu vaihtamalla moottorin tukikumit (takimmainen ja laatikon pääty). Myös näistä löytyy lisää tietoa haulla.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Pari kysymystä koskien jarruja sekä vaihteistoa
Minä kiitän!
Re: Pari kysymystä koskien jarruja sekä vaihteistoa
Vitosen ja pakin päälle menemisen ongelma voi myös johtua vaihteensiirtotangon muovisesta helasta, joka oli ainakin itselläni antautunut tuossa taannoin. Tosin silloin vaivan voisi kuvitella olevan enemmänkin pysyvä kuin vaihteleva...
Puoltaminen puolestaan johtuu melko suurella varmuudella mieluumminkin alustasta kuin jarruista. Tämä ng-satku tuntuu olevan aikamoinen "uraohjus", eli suorastaan nuuhkii sieltä tiestä kaikki urat ja hakeutuu niihin. Siihenkin tottuu ajan myötä. Asiaa toki helpottaa alustan päivittäminen pois alkuperäisestä, jolloin lullaaminen vähenee huomattavasti.
Puoltaminen puolestaan johtuu melko suurella varmuudella mieluumminkin alustasta kuin jarruista. Tämä ng-satku tuntuu olevan aikamoinen "uraohjus", eli suorastaan nuuhkii sieltä tiestä kaikki urat ja hakeutuu niihin. Siihenkin tottuu ajan myötä. Asiaa toki helpottaa alustan päivittäminen pois alkuperäisestä, jolloin lullaaminen vähenee huomattavasti.
Re: Pari kysymystä koskien jarruja sekä vaihteistoa
- Joo, ajattelin, että tuossa keväällä voisi vaihtaa tukivarret puslineen päivineen (jos nyt yksi menee, niin mitä luultavimmin loputkin jokin päivä?) jne, säädätyttää sen jälkeen taas aurauskulmat ja ostaa päälle uudet renkaat.Azanovix kirjoitti:Vitosen ja pakin päälle menemisen ongelma voi myös johtua vaihteensiirtotangon muovisesta helasta, joka oli ainakin itselläni antautunut tuossa taannoin. Tosin silloin vaivan voisi kuvitella olevan enemmänkin pysyvä kuin vaihteleva...
- Vaihteen pois hyppiminen on vitosen osalta ailahtelevaa ja toistaiseksi erittäin harvinaista. Pakki puolestaan teki sitä jatkuvasti, mutta kun oppi laittamaan sen voimalla, niin se pysyi. Ja pysyy vielä. Kun auton hommasin, vitosta ei meinannut millään saada päälle, joten vein auton takaisin, jolloinka autoliike suoritti "joitain säätöjä" vaihteistolle, ja vitonenkin muuttui kiltimmäksi. Pakki tosin pysyi ennallaan. Ilmoittivat, että "kannattaa vaan tottua, vanhahan se auto kumminkin on". Naiivina ajattelin, että "OK". Myöhemmin kävi mm. ilmi, että vuotavalle pakoputkelle oltiin tehty pelkkä pikatiivistys, jarruputket vuosivat jne...
Azanovix kirjoitti:Puoltaminen puolestaan johtuu melko suurella varmuudella mieluumminkin alustasta kuin jarruista. Tämä ng-satku tuntuu olevan aikamoinen "uraohjus", eli suorastaan nuuhkii sieltä tiestä kaikki urat ja hakeutuu niihin. Siihenkin tottuu ajan myötä. Asiaa toki helpottaa alustan päivittäminen pois alkuperäisestä, jolloin lullaaminen vähenee huomattavasti.
Jarrut tosin vielä ovat mysteeri, joskin toimivat, mutta. No, eivät ne katastrofaaliset ole, mutta haluaisin päästä mahd. lähelle täydellisyyttä.
Mitenköhän on tuon ilman laita? Fysiikan ymmärrykseni on rajallinen. Tiedän vain, koska "tuntuu hassulta".
Re: Pari kysymystä koskien jarruja sekä vaihteistoa
Ilmaus on helppo juttu jos hommaa Biltemasta ilmaustyökalun ja ilmausruuvit vaan aukeaa. Sillä ainakin varmistaa ettei ole ilmaa.
Jumittava satula voi olla myös syyllinen. Jarruttaa vain toisella jarrupalalla. Oletko tarkistanut missä kunnossa jarrupalat on jos kerran välillä kuuluu ääntäkin.
Jumittava satula voi olla myös syyllinen. Jarruttaa vain toisella jarrupalalla. Oletko tarkistanut missä kunnossa jarrupalat on jos kerran välillä kuuluu ääntäkin.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Pari kysymystä koskien jarruja sekä vaihteistoa
Mulla on ollut tai on vieläkin juurikin samoja ongelmia paitsi jarrujen vuodot o puuttunu.. tässä mitä oon ite tehny.
-Herkistä jarrusatulat liikuttelemalla niitä ja paukuttelemalla töhnät ja paskat välistä.
-Vinkumiseen lääkettä voi olla muutamat tiukemmat jarrutukset eli palojen pinta on kiillottunut, jos ei auta voi levyt olla kulunut kaarelle. Palatkaan ei kalliit ole kyllä vaihdettavaks.
-Vaihdeloota oli itelläkin takkuinen, vanhat öljyt pois, vajaa pullo uutta läpi valuttaen, jotakin läpi millä putsaa lootan (esim diisseliä) sit vielä vähän öljyä, tulppa kiinni ja uudet punkut sisään... se autto kummasti mulla
-Hyvä kikka on laittaa vahvat magneetit (esim tietokoneen kovalevystä) öljynsuodattimeen ja vaihdelaatikon proppuun kiinni, öljyn kiertäessä koneessa ja lootassa metallihilu jää kiinni magneettiin eikä jää koneeseen kiertämään.
-Puoltamiseen löyty kanssa viime vklp apu, vaihdoin alle samaa paria olevat tukivarret ja puolto tiessään.. vanha omistaja oli laittanut ihan random tavaran alle ja auto haki kokoajan oikeelle
Toivottavasti helpotti ees vähän
-Herkistä jarrusatulat liikuttelemalla niitä ja paukuttelemalla töhnät ja paskat välistä.
-Vinkumiseen lääkettä voi olla muutamat tiukemmat jarrutukset eli palojen pinta on kiillottunut, jos ei auta voi levyt olla kulunut kaarelle. Palatkaan ei kalliit ole kyllä vaihdettavaks.
-Vaihdeloota oli itelläkin takkuinen, vanhat öljyt pois, vajaa pullo uutta läpi valuttaen, jotakin läpi millä putsaa lootan (esim diisseliä) sit vielä vähän öljyä, tulppa kiinni ja uudet punkut sisään... se autto kummasti mulla
-Hyvä kikka on laittaa vahvat magneetit (esim tietokoneen kovalevystä) öljynsuodattimeen ja vaihdelaatikon proppuun kiinni, öljyn kiertäessä koneessa ja lootassa metallihilu jää kiinni magneettiin eikä jää koneeseen kiertämään.
-Puoltamiseen löyty kanssa viime vklp apu, vaihdoin alle samaa paria olevat tukivarret ja puolto tiessään.. vanha omistaja oli laittanut ihan random tavaran alle ja auto haki kokoajan oikeelle
Toivottavasti helpotti ees vähän

#4113
Ng900 -94
Ng900 -94
Re: Pari kysymystä koskien jarruja sekä vaihteistoa
On siellä muutakin metallia liikenteessä kun alumiinia... 

#4113
Ng900 -94
Ng900 -94
Re: Pari kysymystä koskien jarruja sekä vaihteistoa
Siinä meillä oikein ylioppilas...



Re: Pari kysymystä koskien jarruja sekä vaihteistoa
Yhden vaihdelaatikon (ei saab) olen avannut ja siellä oli ihan tehtaan toimesta asennettuna magneetti pohjalle joka keräsi metallihituset talteen. Reilut 200tkm ajetun loodan sisällä oli muuten melkoinen läjä magneettiin tarttunutta mössöä. Ainakin siis vaihdelaatikossa magneetista on iloa.
Onpa siellä moottorin puolellakin varmasti magneettisia metalleita vaikka kone muuten alumiininen olisikin.
Onpa siellä moottorin puolellakin varmasti magneettisia metalleita vaikka kone muuten alumiininen olisikin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Pari kysymystä koskien jarruja sekä vaihteistoa
Kyllä se enimmäkseen teräsputua on mitä moottoreissa ja vaihdelaatikoissa käytön myötä syntyy, harvassa ovat esim. alumiiniset varsinaisesti kuluvat osat, poislukien männät sekä öljypumppujen kuoret. Ja vaihdelaatikoissa vielä vähemmän.
Osa on tietenkin laakereista peräisin olevia valkometalleja tai pronssia.
Ja mitä siitä saivartelemaan mitä magneetti kerää, onhan sekin jo plussaa että edes teräspuru tulee kerätyksi pois, tosin on sitten toinen juttu että mitä haittaa on muutaman mikrometrin tavarasta joka normaalisti menisi suodattimen läpi ja joka on pienempää kuin öljykalvon paksuus moottorissa..
Noita öljynsuodattimen ympärille asennettavia magneettivöitähän on kaupankin, etenkin jenkkilässä.
Jos joku tuollaista itse soveltelee niin sen magneetin on sitten syytä olla vahva neodyymimagneetti joka sietää lämpöä ja tärinää ominaisuuksiaan menettämättä, ja myöskin pitää keräämänsä moskat kiinni öljynsuodattimen kuoressa eikä ensimmäisessä terävässä röykyssä päästä koko keräämäänsä mälliä takaisin kiertoon tai tukkimaan kerralla koko suodatinpanosta.
Osa on tietenkin laakereista peräisin olevia valkometalleja tai pronssia.
Ja mitä siitä saivartelemaan mitä magneetti kerää, onhan sekin jo plussaa että edes teräspuru tulee kerätyksi pois, tosin on sitten toinen juttu että mitä haittaa on muutaman mikrometrin tavarasta joka normaalisti menisi suodattimen läpi ja joka on pienempää kuin öljykalvon paksuus moottorissa..
Noita öljynsuodattimen ympärille asennettavia magneettivöitähän on kaupankin, etenkin jenkkilässä.
Jos joku tuollaista itse soveltelee niin sen magneetin on sitten syytä olla vahva neodyymimagneetti joka sietää lämpöä ja tärinää ominaisuuksiaan menettämättä, ja myöskin pitää keräämänsä moskat kiinni öljynsuodattimen kuoressa eikä ensimmäisessä terävässä röykyssä päästä koko keräämäänsä mälliä takaisin kiertoon tai tukkimaan kerralla koko suodatinpanosta.
Re: Pari kysymystä koskien jarruja sekä vaihteistoa
Toi tietokoneen kovalevyn magneetti on sen verran ytyä tavaraa että saa oikein repiä irti. Siinä on joo siinä vaihdelootan propussa pieni magneetti mutta laitoin siihenkin isomman
ja kyllä sitä jokakerta on vaan sitä metallihilua mangeetin kohalle tarttunu että ei se ihan hyödytöntään voi olla

#4113
Ng900 -94
Ng900 -94
Re: Pari kysymystä koskien jarruja sekä vaihteistoa
Ohhoh! : OOO
Jopas on taas tullut viestiä. Ja monta varteenotettavaa vinkkiä.
Lompakko on reistaillut jo pidemmän aikaa, mutta ainakin ne vaihdelootan öljyt haluaisin vaihtoon mitä pikimmiten.
Noista mahdollisesti jumittavista jarrusylintereistä/-männistä, niin olen harjoittanut tuota voimakasta jarruttelua useaan otteeseen. Sillä tuntuu olevan ainakin tilapäinen vaikutus, mutta ehkä tämä on pelkkää mielikuvitusta...
Kuitenkin, tästä on varmasti hyvä jatkaa. Ja kiitän kaikille avusta!
Ilmoittelen sitten, kuinka tilanne kehittyy (viimeistään joskus keväällä kuitenkin
)
Jopas on taas tullut viestiä. Ja monta varteenotettavaa vinkkiä.
Lompakko on reistaillut jo pidemmän aikaa, mutta ainakin ne vaihdelootan öljyt haluaisin vaihtoon mitä pikimmiten.
Noista mahdollisesti jumittavista jarrusylintereistä/-männistä, niin olen harjoittanut tuota voimakasta jarruttelua useaan otteeseen. Sillä tuntuu olevan ainakin tilapäinen vaikutus, mutta ehkä tämä on pelkkää mielikuvitusta...
Kuitenkin, tästä on varmasti hyvä jatkaa. Ja kiitän kaikille avusta!
Ilmoittelen sitten, kuinka tilanne kehittyy (viimeistään joskus keväällä kuitenkin
