SID2 korjausopas
Re: SID2 korjausopas
Mistä löytyy tällä hetkellä halvin sid2 loota uutena?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: SID2 korjausopas
Tarkoitatkohan sellaista kumimaista ainetta jonka avulla tehdään liitos monessa laitteessa piirilevyn ja nestekidenäytön välille? Tällöin näyttölasi on suoraan piirilevyn päällä ja välikköön laitetaan tällainen kumi. Siinä on vuorotellen sähköä johtavia ja johtamattomia kerroksia joiden ansiosta sähkö kulkee piirilevyltä näyttöön kumin poikki mutta ei oikosulje vaakatasossa eri kontakteja toisiinsa.Zomm kirjoitti:Tuli taas ilmaistua asia epäselvästi. Elektronit säntäilee kyllä kyseisessä teipissä molempiin suuntiin siinä suunnassa missä tuote johtaa sähköä. Jos otetaan avuksi koordinaatisto, niin teippi johtaa sähköä esim x- suunnassa, mutta y-suunnassa ei liiku mitään. Yritän ehtiessäni ja muistaessani etsiä tuotetiedot. Linkki on työkoneella ja nyt on loma.
Tällaista ei kyllä voi käyttää kiinnitysvälineenä, vaan pelkkänä tiivisteenä joka vaatii ulkopuolisen puristuksen.
Jos syövytät lattakaapelin, niin sulla lienee käytettävissä jotain fotolitografisia menetelmiä ja systeemit millä saat kopioitua alkuperäisen lattakaapelin johdotuksen?
Re: SID2 korjausopas
Tuote on kutakuinkin kuvailemasi ja tulee käyttöön varmasti kaapelin näytön puoleisessa päässä.
Skannasin kaapelin ja fiksailin tulosta hieman photoshopilla, muutama koevedos paperille mittakaavan tarkistamiseksi. Lopputulos kalvolle. Taipuisalla materiaalilla en ole vielä syövyttämistä kokeillut, mutta tavallista kovaa piirilevyä käytettäessä lopputulos on kyllä onnistunut. Prosessi kokonaisuudessaan lienee tiedossasi.o--o kirjoitti:Jos syövytät lattakaapelin, niin sulla lienee käytettävissä jotain fotolitografisia menetelmiä ja systeemit millä saat kopioitua alkuperäisen lattakaapelin johdotuksen?
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: SID2 korjausopas
Mahtaakohan tämä korjausidea toimia:
Lattakaapeli irrotetaan ja kaikki sähköä johtava liima poistetaan joko liuottamalla tai raaputtamalla. Sen jälkeen lattakaapelin jokaiseen liitoskohtaan juotetaan ohut lyhyt kuparilankasäie. Kuparilankasäikeiden toiset päät juotetaan piirilevyyn. Tällaisia kuparisäikeitä saisi esim. vanhasta verkkojohdosta tai kuorimalla käämilankaa.
Avainkysymys kuuluu: Tarttuuko juotostina kaapelin metallointeihin? Jos ei tartu, niin hommasta ei tule mitään. Jos tarttuu, niin se olisi yksi korjausratkaisu mikäli sorminäppäryyttä riittää ja kolvin kärki on riittävän terävä.
Tietysti kaapelia voisi yrittää juottaa suoraankin piirilevylle, mutta tässä on sama ongelma eli tarttuuko tina kaapelin metallointeihin. Lisäongelmana olisi se että koko rivi pitäisi saada pysymään sulana kerrallaan.
Piirilevyn puolelle tina tarttuu varmasti.
Lattakaapeli irrotetaan ja kaikki sähköä johtava liima poistetaan joko liuottamalla tai raaputtamalla. Sen jälkeen lattakaapelin jokaiseen liitoskohtaan juotetaan ohut lyhyt kuparilankasäie. Kuparilankasäikeiden toiset päät juotetaan piirilevyyn. Tällaisia kuparisäikeitä saisi esim. vanhasta verkkojohdosta tai kuorimalla käämilankaa.
Avainkysymys kuuluu: Tarttuuko juotostina kaapelin metallointeihin? Jos ei tartu, niin hommasta ei tule mitään. Jos tarttuu, niin se olisi yksi korjausratkaisu mikäli sorminäppäryyttä riittää ja kolvin kärki on riittävän terävä.
Tietysti kaapelia voisi yrittää juottaa suoraankin piirilevylle, mutta tässä on sama ongelma eli tarttuuko tina kaapelin metallointeihin. Lisäongelmana olisi se että koko rivi pitäisi saada pysymään sulana kerrallaan.
Piirilevyn puolelle tina tarttuu varmasti.
Re: SID2 korjausopas
Itänaapureissa on kokeiltu karvojen juottamista/liimaamista kaapeliin vaihtelevalla menestyksellä. Annan suosiolla osaavampien tinureiden yrittää.
Eestin poikien itse tekemät, paremmasta materiaalista olevan lattakaapelin piirilevyn puoleinen pää on joissakin tapauksissa liitetty juottamalla. Alkuperäisen kaapelin johtavat osat eivät taida olla suotuisia juotostekniikalle.
Se polymeeri/teippi lienee tätä: http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/e ... ageHandler
Eestin poikien itse tekemät, paremmasta materiaalista olevan lattakaapelin piirilevyn puoleinen pää on joissakin tapauksissa liitetty juottamalla. Alkuperäisen kaapelin johtavat osat eivät taida olla suotuisia juotostekniikalle.
Se polymeeri/teippi lienee tätä: http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/e ... ageHandler
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: SID2 korjausopas
Minulla on sid2 toiminut aika hyvin piikillä painelun jälkeen jo n. vuoden. Oikeasta nurkasta on kuitenkin yksi pystylinja kadonnut esim. päivämäärässä kuukausi nyt JU_. Koetin pistellä sieltä oikeasta reunasta liimaliitosta mutta ei auttanut. Vai missä kohtaa liimasaumassa on nyt vika.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
Re: SID2 korjausopas
Paljonko tuo uusi sid loota maksaa halvimmillaan?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: SID2 korjausopas
Huh mikä linkki. Se sotkee Safari selaimella koko foorumin sivun mutta Firefox osaa näköjään rivittää sen. (En voi lukea enää tätä foorumin sivua Safarilla)Zomm kirjoitti:Itänaapureissa on kokeiltu karvojen juottamista/liimaamista kaapeliin vaihtelevalla menestyksellä. Annan suosiolla osaavampien tinureiden yrittää.
Eestin poikien itse tekemät, paremmasta materiaalista olevan lattakaapelin piirilevyn puoleinen pää on joissakin tapauksissa liitetty juottamalla. Alkuperäisen kaapelin johtavat osat eivät taida olla suotuisia juotostekniikalle.
Se polymeeri/teippi lienee tätä: http://solutions.3m.com/wps/...
Vihjeenä vastaisuuden varalle http://tinyurl.com/ , jolla pitkät linkit saa lyhyiksi.
Sama linkki lyhyenä: http://tinyurl.com/ng6e82
=== ASIAA ===
Ja sitten itse asiaan: Ahaa, siis tuo paperi ilmeisesti johtaa z-akselin suuntaan, eli sähkö kulkee sen läpi mutta ei kulje sitä pitkin.
Tuosta paperista on sitten ilmeisesti tarkoitus leikata suikale ja laittaa se piirilevyn ja kaapelin väliin kaksipuoliseksi sähköä johtavaksi teipiksi. Olisit heti sanonut

Re: SID2 korjausopas
Vinkkinä katso täältä suunnilleen puolessa välissä olevaa pitkää viestiä:arska kirjoitti:Oikeasta nurkasta on kuitenkin yksi pystylinja kadonnut esim. päivämäärässä kuukausi nyt JU_. Koetin pistellä sieltä oikeasta reunasta liimaliitosta mutta ei auttanut. Vai missä kohtaa liimasaumassa on nyt vika.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=165
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Su Heinä 10, 2005 22:18
Re: SID2 korjausopas
Jo vain, omalta osaltakin kokeiltu nyt tuota SIDin korjausta ja tämän threadin ohjeilla onnistui oikeinkin hyvin! Vaikeinta koko projektissa taisi olla soittimen irroitus että saa SIDin vedettyä ulos.
Lähtötilanne:
- kellosta puuttui sekä kymmenet tunnit, että kymmenet minuutit
- pystyrivejä puuttui varmaan kymmenkunta sieltä täältä, näytön teksteistä ei saanut selvää kuin päättelemällä
Toteutus:
- tämän threadin aloitussivun kuvien avulla SIDin purkaminen helppoa!
- työpaikan T&K-labran (IT-ala) tarjoamat puitteet; huononäköiselle mikroskooppi ja kunnon valo +muut työkalut!
- flexikaapeliin pistelyyn käytin hienomekaniikkasarjoista löytynyttä pienintä lattapäämeisseliä, jonka särmällä painelin eli pistelin viistosta
=> johtimelle/padille tullut kuvio "pyramidi kärjellään", jokaiselle kontaktille kaksi pistoa
Lopputulos:
- kaikki pikselit toimii, samoin kello, wuhuu! \o/
Kattoo nyt sitten miten tuo korjaus kestää ajoa ja talven pakkasia..
Lähtötilanne:
- kellosta puuttui sekä kymmenet tunnit, että kymmenet minuutit
- pystyrivejä puuttui varmaan kymmenkunta sieltä täältä, näytön teksteistä ei saanut selvää kuin päättelemällä
Toteutus:
- tämän threadin aloitussivun kuvien avulla SIDin purkaminen helppoa!
- työpaikan T&K-labran (IT-ala) tarjoamat puitteet; huononäköiselle mikroskooppi ja kunnon valo +muut työkalut!
- flexikaapeliin pistelyyn käytin hienomekaniikkasarjoista löytynyttä pienintä lattapäämeisseliä, jonka särmällä painelin eli pistelin viistosta
=> johtimelle/padille tullut kuvio "pyramidi kärjellään", jokaiselle kontaktille kaksi pistoa
Lopputulos:
- kaikki pikselit toimii, samoin kello, wuhuu! \o/
Kattoo nyt sitten miten tuo korjaus kestää ajoa ja talven pakkasia..
Re: SID2 korjausopas
Kappas vaan... täsmälleen sama työkalu kuin minulla oli. Myös minulla on 2 pistoa/liitos.Siltavahti kirjoitti: - flexikaapeliin pistelyyn käytin hienomekaniikkasarjoista löytynyttä pienintä lattapäämeisseliä, jonka särmällä painelin eli pistelin viistosta
=> johtimelle/padille tullut kuvio "pyramidi kärjellään", jokaiselle kontaktille kaksi pistoa
Sain saman lopputuloksen.Siltavahti kirjoitti: Lopputulos:
- kaikki pikselit toimii, samoin kello, wuhuu! \o/
Re: SID2 korjausopas
Kolme vuotta sitten harpinkärjellä paineltu toimii edelleen täydellisesti.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
#2403
-
- "Kaasari"
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
- Paikkakunta: Oulu
Re: SID2 korjausopas
Mitäs sitten jos koko SID2- näyttö vilkahtelee ajossa satunnaisesti ja ainoa toimiva info on lämpötila? Onko lattakaapeli revennyt irti reilummasti ja auttaako tuohon enää pistely/silittely raudalla? Mittariston valoa säädettäessä säätyy ainoastaan SID:n taustavalo... ja välillä startatessa mittaristo jää valaisemattomaksi, mittarit toimii kyllä... Eli onko jollain kokemusta vastaavasta ja kannattaako ropeltaa itse vai hakea purkamolta "parempi" SID?
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
Re: SID2 korjausopas
Kokemusta ei ole, mutta jos itse olisin samassa tilanteessa, niin kokeilin liimata kaapelin uudelleen sähköä johtavalla liimalla.linkkimasto kirjoitti:Mitäs sitten jos koko SID2- näyttö vilkahtelee ajossa satunnaisesti ja ainoa toimiva info on lämpötila? Onko lattakaapeli revennyt irti reilummasti ja auttaako tuohon enää pistely/silittely raudalla? Mittariston valoa säädettäessä säätyy ainoastaan SID:n taustavalo... ja välillä startatessa mittaristo jää valaisemattomaksi, mittarit toimii kyllä... Eli onko jollain kokemusta vastaavasta ja kannattaako ropeltaa itse vai hakea purkamolta "parempi" SID?
Tässä pari mielenkiintoista linkkiä kahdesta aivan erilaisesta aineesta:
http://www.yeint.fi/index.php?main=64&p ... ctID=15120
http://wautsi.com/2009/03/06/sahkoa-joh ... aa-kolvin/
Kummastakaan minulla ei ole tarkempaa tietoa. Muitakin vaihtoehtoja löytyy Googlella. Jos kokeilet, niin kerro miten kävi. (Minulla yksi pystyrivi on alkanut ajoittain pätkiä uudelleen. Onneksi se on sellaisessa paikassa että se ei paljoa haittaa näytön tiedon lukemista. Silti sen pätkiminen ärsyttää.)
Kun tuo liitoskohta näyttää olevan tyyppivika, niin SIDin vaihto tuo todennäköisesti saman ongelman eteen uudelleen jossain vaiheessa. Luulisin.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.