Kiertokangen ja kampiakselin laakerit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
PaP
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 21:06
Paikkakunta: Oulu

Kiertokangen ja kampiakselin laakerit

Viesti Kirjoittaja PaP »

Aukaistiin tänään konetta jako- ja tasapainopuolen remontin takia. Homma tehdään huolenpito-ohjelmalla :).

Mitä olette mieltä kiertokangen ja runkolaakereiden kunnosta? Ohessa kuvat kahdesta kiertokangen laakeriparista ja kahdesta kampiakselin pukin laakerista. Kiertokangen männänpuoleisissa laakeriliuskoissa oli keskellä selvästi eriväriset alueet, onkohan ylin laakerimetallikerros kulunut jo pois. Runkolaakereissa oli samantapaisia kulumajälkiä.

Pitäisikö vaatia huolenpito-ohjelmaan vielä puolimoottori vai menisikö tuo pelkillä laakereiden vaihdolla?

Ajettu on 202 tkm ja öljyt vaihdettu aina 10 tkm välein. Kampikammio ja öljypohja olivat yllättävän siistissä kunnossa.

www.fotopankki.fi/PaP/kuvat
#3504
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kiertokangen ja kampiakselin laakerit

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Itelle tein kesällä konerempan. Kankien laakerit oli about samannäköiset. Vaihdoin vaan ne uusiin. (Vaihtoon meni paljon muutakin, mutta siitä voit lukea raportistani.)

Muuten, kun kone on jo noin paljon purettu, niin sinuna repisin sylinterikannen pois ja katsoisin männänrenkaiden kunnon. Oma moottorini nimittäin oli sisuskaluiltaan ihan saman näköinen, jopa imusihdin karstan määrä oli samanlainen. Silti mäntien öljyrenkaat oli jumissa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Kiertokangen ja kampiakselin laakerit

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

kyllähän nuo laakerit kannattaa vaihtaa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiertokangen ja kampiakselin laakerit

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla tehtiin vuosi sitten ketjuremppa GM:n piikkiin. Samalla laitettiin uudet laakerit ja männän renkaat. Tuossa vaiheessa kun kaikki on auki, niin investointi on pieni. Ja sitten voikin huoletta ajella taas pitkän aikaa.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kiertokangen ja kampiakselin laakerit

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

PaP kirjoitti:Aukaistiin tänään konetta jako- ja tasapainopuolen remontin takia. Homma tehdään huolenpito-ohjelmalla :).

Mitä olette mieltä kiertokangen ja runkolaakereiden kunnosta? Ohessa kuvat kahdesta kiertokangen laakeriparista ja kahdesta kampiakselin pukin laakerista. Kiertokangen männänpuoleisissa laakeriliuskoissa oli keskellä selvästi eriväriset alueet, onkohan ylin laakerimetallikerros kulunut jo pois. Runkolaakereissa oli samantapaisia kulumajälkiä.

Pitäisikö vaatia huolenpito-ohjelmaan vielä puolimoottori vai menisikö tuo pelkillä laakereiden vaihdolla?

Ajettu on 202 tkm ja öljyt vaihdettu aina 10 tkm välein. Kampikammio ja öljypohja olivat yllättävän siistissä kunnossa.

http://www.fotopankki.fi/PaP/kuvat
Nuo laakerithan on täysin kondiksessa, kuten kone muutenkin, siis laakeriliuskoissa näkyy mielestäni ihan normaalia lieviä kulumajälkiä, vielä on pitkä matka ennenkuin alkaa tulemaan eriväristä metallia esiin?
Kone muutenkin on puhdas kuin mikä, ei karstaa missään, edes sihdissä, jne, niin miksiköhän tuo edes ylipäätään avattiin?
(Aika kalliiksi tulee GM:lle tälläiset turhat remontit, jos jakopään ketju ääntelee jossain 200tkm:n paikkeilla, niin omasta mielestäni se saakin tehdä niin, onhan esim 200tkm jo älyttömän pitkä ajomatka kuitenkin yhdelle ketjulle)
No eikait nyt missään nimessä voi vaatia uutta alakertaa täysin ehjän tilalle? :D


Edit: paitsi että mistä nuo pienet metallinpalaset on peräisin joita on öljysihdissä ja öljypohjassa? Sihdissähän on vain tuolaisia suht pieniä, mutta onko nuo öljypohjassa olevat roskannäköiset roskia, vaiko ilmakuplajälkiä joita on tullut öljypohjaa valettaessa?

Kuitenkin enivei TODELLA puhdas ja hyväkuntoinen moottori!!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Re: Kiertokangen ja kampiakselin laakerit

Viesti Kirjoittaja raiveh »

Itse laittaisin uudet laakerit kun kone on auki ,,jos ei muuta niin saa mielenrauhan siitä että laakerit on kunnossa
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kiertokangen ja kampiakselin laakerit

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ne mustat kikkareet siellä sihdissä on karstanpaloja. Miksi jättää laakerit vaihtamatta, kun kulut on jotakin 50euroa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Kiertokangen ja kampiakselin laakerit

Viesti Kirjoittaja arto »

Jep hyvän näköinen kone ja laakerit. Itellä oli saman näköinen 140tkm jälkeen. Jouduin avaamaan koneen kun haloin mäntiä...

Jakoketjun kiristin oli mulla ainut asia joka kertoi kilometreistä koska oli lähellä ohje yläraja-arvoa.

Lakrut kyllä vaihtaisin kun kerran kone on auki. Ja männät pöydälle tsekattavaksi. Näitä uusien autojen koneita, kun ei viitti avata viikonloppuna huvikseen niinkuin vanhoja takaveto-opeleita ;)
PaP
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Maalis 11, 2004 21:06
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiertokangen ja kampiakselin laakerit

Viesti Kirjoittaja PaP »

Kerrotaanpa viimein miten remontissa kävi.

Korjaamo toimitti laakereista tarvittavat tiedot ja valokuvat GM:lle, jolta tuli myönteinen päätös puolimoottorin vaihdosta.

Turbo oli tarkoitus huoltaa omaan laskuun, mutta siinä havaittiin voiteluhäiriöstä johtuva kuluminen ja sekin uusittiin GM:n luvalla.

Kansi kunnostettiin koneistamolla: tasopinnan oikaisu, seetin renkaiden koneistus, venttiilien hionta ja venttiilivarren kumien vaihto.


Kustannuksia korjauksesta tuli itselle maksettavaksi:
- Kannen koneistustyöt 280 €
- Kannen pakosarjan katkennut pultti 30 €
- Venttiilivarren kumit 64 € (GM)
- Turbon purku ja tarkastus 30 €
- Urahihna ja hihnapyörä 108 € (GM)
- Termostaatti 16,84 € (GM)
- Tulpat 13,60 €

GM:n piikkiin menivät puolimoottorin ja turbon lisäksi moottoriöljyt + suodatin, jäähdytysneste, ohjustehostimen öljy sekä ilmastointilaitteen täyttö.



Remontin jälkeen koneella on nyt ajettu n. 9 tkm ilman minkäänlaista ongelmaa. Öljyn kulutus on myös loppunut. Ennen remonttia öljyä kului 1-1,5 l / 10 tkm. Öljyjälkien mukaan öljyä vuosi palotilaan ainakin turbon ja venttiilivarren kumien (imuventtiilit) kautta. Mäntien ja männänrenkaiden kunnosta ei ole tietoa, koska niitä ei irrotettu vanhasta koneesta.


Onko kellään tietoa huolenpito-ohjelmassa asennettavista puolimoottoreista, onko ne uusia vai korjattuja? Uusitun moottorin numerokilvessä on merkinnät GM 603993 B235R 102602. Alkuperäinen kone oli B235E. Uusi kone on näyttää olevan R-tyyppiä eli sama kuin Aerossa. Palstan keskustelujen perusteella kuitenkaan E- ja R-tyyppien puolimoottoreilla ei pitäisi olla mitään eroja.



Oulun AutoÅström hoiti remontin todella mallikkaasti vaikka se laajenikin jakopään remontista koko moottorin korjaukseen. Aikaan meni kaikkiaan vain n. 2 viikkoa GM:n kyselyineen ja osien tilauksineen.

Saabin asiakaspalvelu oli remontin aikana ja sen jälkeen minuun yhteydessä puhelimitse 3-4 kertaa. Asiakaspalvelu halusi osaltaan varmistaa, että korjaus oli edennyt hyvin.

Eli huolenpito-ohjelma toimi todella hyvin.
#3504
900i 16v -89 ja
9-5 2,3 t -01
teetee
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Joulu 23, 2009 09:17
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiertokangen ja kampiakselin laakerit

Viesti Kirjoittaja teetee »

PaP kirjoitti:
Oulun AutoÅström hoiti remontin todella mallikkaasti vaikka se laajenikin jakopään remontista koko moottorin korjaukseen. Aikaan meni kaikkiaan vain n. 2 viikkoa GM:n kyselyineen ja osien tilauksineen.

Saabin asiakaspalvelu oli remontin aikana ja sen jälkeen minuun yhteydessä puhelimitse 3-4 kertaa. Asiakaspalvelu halusi osaltaan varmistaa, että korjaus oli edennyt hyvin.

Eli huolenpito-ohjelma toimi todella hyvin.
Seuraavaksi katkeraa tilitystä:

Tämä kyllä yllättää meikäläisen. Minulla oli nelisen kuukautta sitten savutusongelmia ja turbohan se oli rikki. Itse kun kävin tiedustelemassa tästä huolenpitohommasta, niin eivät olleet tietävinään oikein mitään. Heitä ei kiinnostanut esim. ketjunkiristimen mittaus korvausta vastaan.

Huoltokirja oli vaatimusten mukainen. Kaikki huollot merkkiliikkeessä ja ajallaan. (Vaikka merkkiliike ei taida olla vaatimuslistalla.)

Muutakin valittamista olisi Åströmistä, mutta ne on eri juttuja :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kiertokangen ja kampiakselin laakerit

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

teetee kirjoitti: Seuraavaksi katkeraa tilitystä:

Tämä kyllä yllättää meikäläisen. Minulla oli nelisen kuukautta sitten savutusongelmia ja turbohan se oli rikki. Itse kun kävin tiedustelemassa tästä huolenpitohommasta, niin eivät olleet tietävinään oikein mitään. Heitä ei kiinnostanut esim. ketjunkiristimen mittaus korvausta vastaan.

Huoltokirja oli vaatimusten mukainen. Kaikki huollot merkkiliikkeessä ja ajallaan. (Vaikka merkkiliike ei taida olla vaatimuslistalla.)

Muutakin valittamista olisi Åströmistä, mutta ne on eri juttuja :)
Ei sinänsä mikään ihmekään. Minusta tuo kiristimen punominen irti on melko ikävä homma. Omasta jouduin tuota kiristintä aukomaan useaan otteeseen, kun se onneton tiiviste jäi vuotamaan (ja vaihtelin paininkuppeja, nokka-akselia ja muuttelin jakoa). Sen kiristimen pystyy kyllä avaamaan isommalti purkamatta konetta, mutta siinä moottorin korvakossa olevassa reiässä töröttää hihnankiristinrullan pultin jengat. Ite otin kiristimen sillätapaa irti, että löysäsin käyttöhihnan kiristinrullan, punoin sen edessä olevan pikkurullan pulttia niin paljon auki, että isohylsy sopii menemään korvakon läpi. Sitten kiristimen pikkuruuvi ensin pois (jousta ja muovinippeliä hukkaamatta) ja sen jälkeen pääseekin käsiksi itse kiristimeen. Tähän hommaan ei sitten kannata lähteä kiireellä. Ahdasta, ei näe mitään jne. tai jos haluaa nähdä ja ei ole ahdasta, niin pura moottorin kannatinta pois...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin