Saab 900 $

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mulla ei ole moneen vuoteen ollut tuossa yhdessä satkussa jarrukilpiä ja aina on mennyt läpi.
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Rohkaisevien sanojen innoittamana lisää kuvia, vaikkei paljon mitään ole tapahtunutkaan. Kaikkiahan kiinostaa, minkä näköinen ruosteinen ja paskainen joustintuki on ja sama osa puhtaana. Eli tällainen se on painepesurin ja vähäisen rälläköinnin jälkeen:
Kuva

Seuraavaan aamuun mennessä joku oli käynyt sotkemassa soodaveden:
Kuva

Parit sitruunahappokylvyt perään ja hipaisu teräsvillalla muutamaan sitkeään massan hippuseen ja näyttää tältä:
Kuva

Melkein uskaltaa kohta laittaa maalit päälle. Happoa pohjalle, jonka päälle inerta epoksi ja lopuksi polyuretaani pintaan. Biltema näkyy myyvän tuota jälkimmäistä, joten taidan laiskuuttani kokeilla sillä alkuun. Vähän olen meinaillut, etten laita minkäänlaista massaa, kun autolla ei ole tarkoitus sorateillä eikä talvella rällätä.

Jarrulevyistäkin tuli ihan söpöt kylpyjen jälkeen:
Kuva

Melko ihmeitäkin saa aikaan noilla kylvyillä. Alla jarruletkujen korinpuolipäät, jotka oli kuvan mukaisesti ruostuneet huolella yhteen tuohon letkujen ja korin väliin tulevaan lirpakkeeseen. Niin vain lähti sekin irti.

Kuva

Puslia tilasin muutamilla sadoilla euroilla, eli postissa pitäs tulla kaikki mahdolliset Powerflexin puslat. En tiedä oliko järkeä, mutta kerranhan tuo kirpaisi. Kromimaski odottaa myös asennusta ja jonkinlainen APCkin löytyi. Nuokin kyllä joutuu hetken odottamaan asennusta.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Puslien irrotusta sun muuta varten oli tarkoitus tehdä itse prässi, mutta kun kaupasta löytyi 139 eurolla 12 tonnin vehje, ei laskutoimitusten jälkeen olisi oikein tekopalkoille jäänyt. Ainakin tuolla puslat lähtee irti leikiten. Alla muutama kuva takatukivarsien puslien irrotuksesta, missä Bilteman hylsysarjallekin tuli käyttöä. Yhteensä kahdeksan puslaa irrottelin, eikä kyllä aikaa mennyt juuri mitään. Levottomasta mielestä olisi kyllä muilla konsteilla järki lähtenyt, sen verran lujaan oli osa tarttunut seinämiin, kuten viimeisestä kuvastakin näkyy. Palasina irti.

Kuva

Kuva

Kuva
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Olikos noille sitruunahappokylvyssä olleille osille tehty muutakia?
Itse kokeilin muutaman prosentin sitruunahapposeoksella ja ei kyllä kovin kummosta jälkeä tullut...

Paljonko itse laitoit?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Coltti kirjoitti:Olikos noille sitruunahappokylvyssä olleille osille tehty muutakia?
Itse kokeilin muutaman prosentin sitruunahapposeoksella ja ei kyllä kovin kummosta jälkeä tullut...

Paljonko itse laitoit?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9&start=60

Eli 4% on ilmeisesti optimi.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

V.J.S kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9&start=60

Eli 4% on ilmeisesti optimi.
Jep, tuo on sekoitussuhde omassakin litkussa. Osat on ollu ensin tuolla elektrolyysikylvyssä, joka irrottaa paksunkin ruosteen melko mukavasti. Viimeksi eilen oli jarrusatulan osa, joka oli melko toivottoman näköinen, kylvyssä ja lähti kaikki paksu ruoste kerralla. Joku suositteli paiskaamaan "viimeistelyyn" sitruunakylpyyn, ja näin olen tehnyt. Osa mustasta mönjästä lähtee tuolla sitruunassa irti, eli tavallaan osat kirkastuu elektrolyysin jäljiltä. Ei näilläkään keinoilla täysin ilman käsitöitä pääse, mutta helpottaa merkittävästi.

Aiemmin mainitsemani nopan käänsin tuossa pari viikkoa sitten takakuormaajalla kyljelleen viimeisten osien irrotusta varten ja siinä tuli pantua merkille, että melko optimaalinen asento olisi autolle pohjan laittoa varten. Mitäpä arvelette, jos värkkäisi sekä taka- että etuhinauskoukkuihin jonkun viritelmän, jonka varassa auton saisi ilmaan ja pyöräytettyä 90 astetta? Pitäisi mielestäni noiden koukkujen kestää helposti, kun koneen ja ovetkin irrottaa ensin. Kaveri rupatteli toisestakin vaihtoehdosta, eli joku oli keikauttanut autonsa villapakettien päälle, eikä kylki ollut kärsinyt mitenkään.

Auton värimaailmaakin olen tässä uudelleen harkinnut, ja nyt alkaa tuntumaan, että siitä tuleekin valkoinen puskureineen. Vähemmän tulisi samanlaisia vastaan, ja mikä tärkeintä, ei olisi ihan niin herkkä väri näyttämään kaikkia tekijän heikkouksia.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Oisko antaa ohjetta elektrolyysikylpyä varten? vois kokeilla...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Tasajännitelähteen tarvit jostakin, kuulema 12V akkulaturikin käy. Kidesoodaa n. 2% seos veteen, anodiksi (+) jokin rautakappale (ei mielellään rosteria), itellä on vanha porrasralli ja muuta jäterautaa, ja katodiksi (-) puhdistettava kappale. Virrat päälle, ja nosta seuraavana päivänä ruosteeton kappale kuravedestä. Väheisempi ruoste lähtee muutamassa tunnissakin virtalähteen tehosta riippuen. Varsinkin paksun ruosteen kanssa tämä konsti on selvästi tehokkaampi kuin sitruunahappo.

Eilen ostin palstan thyyning-osaston innoittamana viimeiset kirkkaat vilkut etunurkkiin ja -sivuihin mötönetistä. Perhanan kallista 2K-happomaaliakin hain muutaman litran, mutta tuosta kyllä riittää jälkipolvillekin, sen verran lirua tavaraa on. Delfleet F393 näkyy olevan sortti, ja missään ei kyllä tiedoissa lue sanaa happo, mutta kai se sitä on, kun oikein maaliasiantuntijat pyynnöstä pönttöön laittoivat.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Selällään naama mustana kontin pohjaa hinkatessa alkoi epätoivo hiipimään puseroon, kun katsoi minkä verran pohjaa oli vielä jäljellä. Koripukin tekemisestä aiemmin vihjailinkin, ja sellainen tuli tehtyä (isä sen kyllä oli innostunut tekemään 95% valmiiksi jo ennen viikonloppua). Helpottui kyllä erittäin paljon pohjan laitto, mutta ihan riittävän hidasta homma on vieläkin, vaikka auto onkin optimaalisessa asennossa.

Kuva Kuva

Kuten näkyy, ei maltettu ottaa konetta irti ennen kääntöä, vaan laskin öljyt vain pois (ja vedet kun oli käännetty) ja poistin isommat luukut. Tuli pieni erhekin suunnittelussa, tai se oikeastaan puuttui kokonaan, kun vein vain isälle aiemmin netistä löytämäni jonkun pukin piirustukset, minkä mukaan se sitten tuli tehtyä. Painopisteen säätövara jäi turhan niukaksi, ja kun kiinnityspisteet saappissa ei ole aivan pohjan tasalla, ei sitä varsinkaan kone paikallaan saa lähellekään tasapainoa. Senpä takia tuossa tuo talja, jolla auton kyllä saa kevyesti kallelleen. Akseleissa on vielä reiät läpi, että sen saa lukittua tuohon asentoon, ettei pelkän taljan varassa ole. Pukki ajaa asiansa tällaisenaankin, joten tuskin jaksan ruveta muokkaamaan sitä.

Tänään ehdin sitten koskettelemaan rälläkällä auton pohjaa, ja alla näkyvään pisteeseen ehdin hinkata. Töskäsin teräsharjalaikalla ja tummaihoisenhenkilönhiustyypinlaikalla, joista jälkimmäinen ehkä oli hivenen tehokkaampi tasaisella pinnalla. Uusia reikiäkin löysin muutaman työn ohessa, joten hitsausharjoituksia riittää tulevaisuudessakin.

Kuva

Lopuksi aloitin hivenen oikean etulokarin sisällön purkamista, kun oli niin kivan näköisesti kaikki hollilla ja pulttipyssy viekoittelevasti jalan juuressa. Napsahti sitten alemmasta kolmiotukivarresta poikki tuo iskarin alapään kiinnitys muutamalla iskulla. Melko pehmeäksi oli mennyt. Tirautin kyyneleen ja siivosin rojut pois.

Kuva

Sähkölasit ja -peilitkin löytyi foorumin kautta jo muutama viikko sitten, ja ovat hinkauksen kohteena parhaillaan. Sähköjä noihin pitää ihmetellä tuonnempana, kun en taaskaan muistanut katsoa mille ne näyttävät auton puolella. Helppo konsti avata nostimenmoottorin luukku on laittaa koko vehje astianpesukoneen lipeän kanssa ja huomata niittien hävinneen. Tuon kokeiltuani selvitin itselleni, että lipeäpesu ei ole jees alumiinin ja sinkin kanssa.

Uretaanipuslatkin saapui Briteistä joitakin aikoja sitten yhtä paria lukuunottamatta. Aikoivat laittaa senkin perään. Taka-akseliston puslat voi kohta laitella valmiiksi paikoilleen, kunhan saan osat maalattua. Ja lopuksi päivän tyhmä kysymys: eihän panhard-tangon röörien ole tarkoitus olla samassa linjassa?
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja JuHem »

On siinä saanu rälläkkä laulaa pohjaa putsatessa :) Olis varmaan ilman koripukkia jääny noin tarkkaan tekemättä!

Juu, ne panhardin puslien reiät on ovelasti eri asenoissa, niin että itse ainakin joutui paikoilleen laittaessa tovin ihmettelemään, että mikä se onkaan oikea asento.

Saattaa olla jo tuttua tietoa, mutta ne panhardin kiinnitys pultit on sitten tuuma kokoa, joten ei tarvi ihmetellä jos normipulteista ei tunnu löytyvän sopivaa millään... Sitä sen sijaan voi ihmetellä, että miksi hitossa ruotsalaiseen autoon on pitäny laittaa kaksi tuuma mitoilla olevaa pulttia... Ei pysty ymmärtämään :roll:
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

JuHem kirjoitti:On siinä saanu rälläkkä laulaa pohjaa putsatessa :) Olis varmaan ilman koripukkia jääny noin tarkkaan tekemättä!
Son yks mikä on varma! Aikaahan siihen menee nytkin, mutta tuossa asennossa työstä jo suorastaan nauttii. Vielä tuossa on melkein puolet hinkaamatta, ja vielä lokarit päälle. Aina jälkeenpäin on mukava miettiä, että kun ois heti ensimmäisenä tehnyt tuon koripukin ja purkanut suoraan tuolle mallille, kuin tuo auto on nyt. Arastellessa mennyt aikaa polusta melko paljon.
JuHem kirjoitti: Juu, ne panhardin puslien reiät on ovelasti eri asenoissa, niin että itse ainakin joutui paikoilleen laittaessa tovin ihmettelemään, että mikä se onkaan oikea asento.
Kiitos varmistuksesta. Kattelin tuota akselia, että siinä nuo tangon kiinnitykset ovat myös vähän vintturassa, ja tuli jo pieneen mieleen, että onko tuo vääntynyt. :lol:
JuHem kirjoitti: Saattaa olla jo tuttua tietoa, mutta ne panhardin kiinnitys pultit on sitten tuuma kokoa, joten ei tarvi ihmetellä jos normipulteista ei tunnu löytyvän sopivaa millään... Sitä sen sijaan voi ihmetellä, että miksi hitossa ruotsalaiseen autoon on pitäny laittaa kaksi tuuma mitoilla olevaa pulttia... Ei pysty ymmärtämään :roll:
Joo, tosta luin jo aiemmin jossain toisessa ketjussa ja samaa ihmettelin. Mittelin tönärin kans tuota puslan holkkia, ja hyvin on justiin puolessa välissä millikokoja. Oon semmostakin pyöritelly mielessä, että jos laittas nuo vanhat pultit takaisin uudelleen pinnotettuina, jossei uusia löydy helpolla.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tuumasia pulttejahan saa kaupasta. Panhardin kuuluu olla hieman "vääntyneen" näköinen.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Jep, kaupasta saa. Mä tein ihan niin että otin vanhan pultin mukaan paikalliseen liikkeeseen ja sanoin, että tämmöinen pitäis saada.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Pohjan hinkaus jatkui viikonloppuna, ja se homma alkaa olemaan vähää vaille valmis. Ois ollu jo kauan sitten, jos olisin heti hoksannu, että tuota teräsharjalaikkaa kun kääntelee tiheään tahtiin, puree se monta kertaa tehokkaammin.

Puhdistaessa valkeni sekin itsestäänselvyys, että tunkin paikat on ainakin kuskin puolelta mätiä. Otin ne kokonaan pois + ympäröivää peltiä sen mitä ruoste oli edennyt, ja suunnittelin laittavani paikan päälle korkeintaan lattaraudan palasen pitkittäin tilalle, jos sitäkään. Orkkistunkkiin en ole koskemassa, ja vararengastakaan ei taida kyytiin tulla ollenkaan, joten turhat kapistukset ovat he. Vaikuttavat varmasti ilmanvastukseenkin. :P

Keulasta purin napa-asetelmat pois molemmin puolin, ja kuskin puolelta löytyi aivan mahtavan lujaan ruostunutta tavaraa. Alapallonivel ei änähtänytkään, eikä ulosvetäjäkään mahtunut väliin, koska sen haarukka on liian kapea. En kehdannut leventääkään, kun ei oma ollut, joten nivel jäi odottamaan toisia konsteja. Lisäksi samaisen nivelen ja tukivarren läpi menevistä pulteista toinen oli muuttunut yhdeksi nivelen kanssa. Ei lähtenyt irti, vaikka sai hottia butaania ja lekaa. Ei jaksanut haaskaata aikaa tuonkaan kanssa sen enempää, vaan siirryin näkyvämpään hommaan.

Etuvakaajan isoista alumiinirikoista oli hävinnyt materiaalia huomattavia määriä. Pitää nekin etsiä jostakin ehjät tilalle. Niveletkin laitan suosista uudet kaikki, kun ei noiden iästä ole tietoa. Nämähän oli vissiin kans niitä, joita ei motonetistä kannata hakea?

Sisältä purin pilarien verhoilut ja turvavyöt pois, ja alta löytyi ilmeisesti ne sähkövermeiden pistokkeet valmiina (kolminapainen ja yksinapainen liitin B-pilarissa).

Takapään tukivarret on saaneet maalin, ja työntelin jo puslia valmiiksi paikoilleen. Panhard-tankoon vaan ei tunnu asettuvan hyvällä nuo Powerflexit, vaan tursuavat väkisin molemmin puolin yhteensä viis milliä ulos, kun sisäholkin työntää paikalleen. Laitoin vali-valia Powerflexille, josta tuli täytettäväksi lomake, jossa oli mm. valmiita kohtia ruksattavaksi kuten liian iso, pieni, pitkä, jne., joten ei ihan ensimmäinen valitus ollut vissiin. Mielenkiintoista nähdä mitä vastaavat.

Kamerasta oli akku mykkä ja laturi on hukassa, joten ei kuvia tällä kertaa.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Saab 900 $

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Viikonloppuna irrotin moottorin. Kaveri kävi etukuormaajalla nostamassa sen pois, kun olin saanut kaiken tarvittavan irti koneesta. Ei mennyt edes montaa tuntia koko hommaan, kun oli jo siitä nopasta kokemusta. Vetarit ja pakoputki oli kyllä jo valmiina irti. Kytkimeenkin löysin jotain vaijerin tapaista, joka tuntui ainakin jäävän puristuksiin kynsien väliin, mutta en tiedä onko riittävästi. Syylärin puhkaisin jo edellisellä kerralla koripukkia väsätessä. Ei paljoa tarvinnut putken päällä tökätä, kun alkoi lirisemään. Saapahan nyt hyvillä mielin vaihtaa alumiinisen tilalle, kun entinen näytti melko uudelta ja ei ehkä olisi raahtinut muuten vaihtaa.

Pohjan hinkausta ulko- ja sisäpuolelta jatkoin jonkun verran, samoin pyöräkotelot edestä on nyt aikalailla pellillä. Konehuonettakin aloitin hivenen. Pohjasta leikkasin muutamia palasia jo valmiiksi irti odottamaan korjauspaloja, sillä hitsausvehkeet on juuri telakalla, koska kaasupullo on täytettävänä. Koripukista on kyllä verraton apu tuohon pohjan laittoon. Leikatessa pitää kuitenkin katsoa vähän molemmin puolin mitä tekee, ja nyt moottorin poiston jälkeen kääntö eri asentoon käy yhdellä kädellä parissa sekunnissa.

Säiliöllisen hiekkapuhaltimen arvelin investoida seuraavaksi. Kattelin, että parin millin suuttimella pitäisi riittää puhku omissa kompuroissa. Jos sillä sais nuo loput paikat, mihin rälläkällä ei pääse.

Vetaritunneleihinkin pitää loihtia uusia paikkoja. Joku entisistä omistajista oli tuota jo paikannutkin, mutta niin huonoa oli työn jälki, että uusiksi menee kaikki ne rävellykset. Ratsupaikkoja sinne sun tänne vanhojen paskojen päälle lätkitty, ja paikkapalat oli kuskin puolelta jo keskeltä uudestaan puhki. Ei näin. Etuiskarit lähti myös rälläkällä irti, meni hermot aika pian mutterin kanssa nysväämiseen. Jarruputkia joutuu myös ainakin toisen uusimaan eteen, kun ei näytä hyvällä irtoavan läpiviennistä.

Lisäksi näyttää, että talveksikin tulee edes jonkunlainen paikka, missä voi hommaa olkolämpötilan salliessa jopa jatkaa, kun isä innostui tekemään autotallin päähän katosta. Ei ainakaan lumeen pääse hautautumaan projekti.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Vastaa Viestiin