![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Saappaan speksit:
9-5 2.0t, vm. 2003, automaatti, sedan, ajettu n. 112000 km, uusin huohotinpäivitys paikallaan ja 110tkm huolto tehty n. 10tkm sitten PCS:ssa.
Vikakuvaus:
Sammui kesken ajon, kone normaalilämpöinen, vauhtia oli n. 40-50 km/h. Check engine -valo ja öljyvalo syttyivät. Sain työnnettyä auton parkkiruutuun (sattui siis onneksi kaupungissa n. 10 km:n päässä kotoa eikä missään metsätiellä) ja perheen taksiin, jonka jälkeen aloin ihmetellä vikaa. Jonkin aikaa seistyään (10 min tjsp.) yritin startata ja kone käynnistyi 1-2 sekunniksi. Kun seisoi n. tunnin, käynnistyi n. 10 sekunniksi. Kävi mielestäni tuon hetken ihan normaalisti. SID sanoo käynnistyksen yhteydessä aina "check ok".
Käänsin takapenkin alta bensapumpun kannen esiin ja kuuntelin pumppua virta-avainta käännellessäni. Kun sytytysvirrat kytki, bumpusta kuului sellaiset tsiuh-tsiuh-tsiuh-äänet. Koetin taas käynnistää, ja käynnistyikin taas muutamaksi sekunniksi. Kuuntelin pumppua samalla ja samalla hetkellä kun kone sammui, loppui myös pumpun ääntely. Vai pitäisikö sanoa näin päin: kun pumpun ääntely loppui, konekin sammui? Välillä avainta kääntäessäni pumpusta ei kuulunut mitään, jossain keskusteluketjussa joku tosin totesi, että jos bensalinjastossa on riittävästi painetta, ääntä ei kuulukaan.
Sain kaverin haistelemaan pakoputken päätä konetta käynnistäessäni ja hänen mukaansa sieltä ei kummoisempaa bensanhajua tullut, "vain vieno haju" kuulemma.
Sammuilua on ollut muutaman kerran aiemmin (2 tai 3 kertaa), ovat tapahtuneet kun auto on seissyt yön yli parkissa, sen jälkeen, kun auto on käynnistetty, automaagilootan valitsin on siirretty asentoon R ja jalka nostettu jarrulta. Käynnistynyt ja toiminut tuon jälkeen ihan normaalisti, ihan kuin kylmänä olisi ongelmaa lähteä pakilla liikkeelle. Muutenkin kylmänä pakittaessa parkkiruudusta ulos nykii välillä vähän. Mielestäni eteenpäin lähdettäessä samaa nykimistä ei tapahdu.
Muuten ajossa toiminut ihan normaalisti, tämä oli eka kerta, että sammui tyystin kesken ajon.
Foorumin selaus paljasti muutaman mahdollisen vikakohteen, joita näyttäisivät olevan ainakin
- bensapumppu
- DI-kasetti
- kampiakselin asentoanturi.
Kyselisin ennen Saabin mahdollista korjaamollehinausta apua foorumilaisilta:
- vaikuttaisiko bensa- vai sähkövialta? Bensapumppu oli noista helpoin tarkistaa näin korvatestillä, mutta aukotonhan tuo kuuntelutesti ei tietty ole
- miten voisin rajoittaa/paikallistaa vikaa tarkemmin?
- jos korjaamoa on käytettävä, mihin korjaamoon tuo kannattaisi kaskovakuutuksen hinausturvan avustuksella pääkaupunkiseudulla (mieluiten Helsingissä) hinauttaa? Priorisoin korjaamossa nyt nopeutta (mm. varaosien saanti helposti), luotettavuutta ja hintaa, tässä järjestyksessä. Edullisuudesta toki plussaa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Olettaisin, että sulakkeet ja releet ovat ok, kun kone kerran lähtee käyntiin hetkeksi. Vesisateessa vianmääritys jäi tosin vähän vajaaksi.
Jos joku foorumilainen haluaa aktiivisesti osallistua pelastusoperaatioon, niin DI-kasetin lainaustarjous vianrajoitusmielessä kokeilua varten otetaan mielellään vastaan. Tämä homma pitäisi tosin hoitaa heti huomenna, yritän saada lotjan korjaamoon asap. Auto seisoo tällä hetkellä Hgin Töölössä Urheilukadulla (varkaat älkööt vaivautuko, kaikki arvokas on kyllä evakuoitu autosta), olisin mielellään ajanut sen tänäänkin kotiinsa Pihlajamäkeen saakka..
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Kiitos etukäteen korjausvinkeistä ja avusta!
t.Björn / 040 774 3331