Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
sunn
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 00:41

Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sunn »

Vika ilmeni yön aikana, nyt aamulla emäntä ei päässyt autolla töihin. Ei ole (kuulemma) oireillut mitenkään havaittavasti ja startannut aina hyvin. Vm. -98 2.0.

Jos autoa kampeaa suoraan käyntiin, niin startti kyllä pyörii reippaasti, mutta auto ei käynnisty. Toisella yrityksellä auto ei edes koittanut startata. Pienen huilin jälkeen koitti taas pyörittää starttia ja sitten taas toisella yrityksellä ei pyöritä starttia. Akun pitäisi kuitenkin olla ok (sen verran reippaasti startti pyörii, ei lähellekään kuulosta heikolle), joten se tähän tuskin liittyy. Lähinnä kuvaa sitä, miten huonosti tunnen tämän auton mekaniikkaa, kun itse ajelen OG 900:lla :).

Katselin joitakin sulakkeita: polttoainepumpun sulake oli ainakin ok. Saman vm. toisessa yksilössä hajosi polttoainepumppu 150 tkm huitteilla, tällä on nyt ajettu sellaiset 180 tkm, voisiko se tässäkin olla syyllisenä? Miten tuota voisi testailla?
Öljyt oli ok ja bensaakin oli tankissa. Muita ideoita?

Millä tämän nyt saisi nilkutettua Saab-huoltoon tai mitä tässä keksisi? Kaikki ideat saada auto käyntiin huomioidaan, koska itsellä ei ole enää ideoita tai ymmärrystä tämän vian diagnosointiin.

Ainoa merkittävä seikka, mikä tulee mieleen on, että jäähdytysnestettä on kuulemma joutunut pari tippaa lisäämään (sid:in ilmoitus), oli tällöin ollut minimin tuntumassa.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jäähdytysnestettä kuluu todennäköisesti pikku hiljaa porsivan vesipumpun kautta. Mutta se ei varmaan liity tähän ongelmaan mitenkään.
Helpoin ja kallein vaihtoehto on DI-kasetti (jos turbo). Selviää kokeilemalla varmasti ehjällä versiolla. Vantaalta ainakin löytyy itseltäni yksi, kiinni käyttöautossa joten toimii varmasti.
Kampiakselin asentoanturi aiheuttaa myös käynnistymisongelmia. Tästä ei ole omaa kokemusta.
Bensapumppu on ng-satkussa v-mäinen vaihtaa, jos et saa autoa ylös. Diagnoosi on kopauttaa voimalla tankkia pari kertaa esim. halolla tai muulla millä vain pystyy. Pitäisi hörähtää käyntiin tai edes vähän lupailla. Ei kuitenkaan välttämättä. Kuulet myös pumpun toiminnan nostamalla takapenkin istuimen ylös ja koittamalla startata.
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Luulin jo että tämä jokin tarttuva tauti, kun eilen City-Marketin pihasta ei auto lähtenyt ensin käyntiin. Hieman alkuun ihmetytti, kun DI-kasetti on vaihdettu taannoisessa kampanjassa, bensapumppu inisi virranlaiton yhteydessä (sen kuulee ihan ulkonakin takapyörän kohdalla seisoskellessa), eikä tuo kampiakselin asentoanturi ole mitenkään ilmoitellut rikki olevansa menossa. Bensaakin tankissa piti olla about 10 litraa, oli bensavalo syttynyt joitakin kymppejä aikaisemmin.

Kävin kuitenkin hakemassa vastapäiseltä asemalta vielä 5 litraa löpöä, ja avot - sehän lähti heti käyntiin. Oli ilmeisesti vaan sellaisessa rinnepaikassa (keula ylempänä), että ei tuolla määrällä saanut bensaa koneelle. Kävin samantein tankilla, ja 50 litraa vielä meni, laskennallisesti tankissa siis piti olla vielä 9litraa jäljellä. No, tässä tarinassa ei onneksi hinausautoa tarvittu :wink:
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

No voihan perse. Tänään auto toisti eilisen, eli lienee sittenkin tuon kampiakselin anturin vika. Ei kenelläkään sattuisi olemaan varalla... -00 9-3 aero T7 siis. Motonettihän ei tuohon vuosimalliin myy.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

sunn kirjoitti:Vika ilmeni yön aikana, nyt aamulla emäntä ei päässyt autolla töihin. Ei ole (kuulemma) oireillut mitenkään havaittavasti ja startannut aina hyvin. Vm. -98 2.0.

Jos autoa kampeaa suoraan käyntiin, niin startti kyllä pyörii reippaasti, mutta auto ei käynnisty. Toisella yrityksellä auto ei edes koittanut startata. Pienen huilin jälkeen koitti taas pyörittää starttia ja sitten taas toisella yrityksellä ei pyöritä starttia. Akun pitäisi kuitenkin olla ok (sen verran reippaasti startti pyörii, ei lähellekään kuulosta heikolle), joten se tähän tuskin liittyy. Lähinnä kuvaa sitä, miten huonosti tunnen tämän auton mekaniikkaa, kun itse ajelen OG 900:lla :).

Katselin joitakin sulakkeita: polttoainepumpun sulake oli ainakin ok. Saman vm. toisessa yksilössä hajosi polttoainepumppu 150 tkm huitteilla, tällä on nyt ajettu sellaiset 180 tkm, voisiko se tässäkin olla syyllisenä? Miten tuota voisi testailla?
Öljyt oli ok ja bensaakin oli tankissa. Muita ideoita?

Millä tämän nyt saisi nilkutettua Saab-huoltoon tai mitä tässä keksisi? Kaikki ideat saada auto käyntiin huomioidaan, koska itsellä ei ole enää ideoita tai ymmärrystä tämän vian diagnosointiin.

Ainoa merkittävä seikka, mikä tulee mieleen on, että jäähdytysnestettä on kuulemma joutunut pari tippaa lisäämään (sid:in ilmoitus), oli tällöin ollut minimin tuntumassa.
Onko tähän tullut mitään selkiyttä?
sunn
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 00:41

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sunn »

Azanovix kirjoitti: Onko tähän tullut mitään selkiyttä?
Itse asiassa hetki sitten tuli. Kiitokset hyvistä vinkeistä. Koko viikon ollut pirullinen kiire ja selkä aivan juntturassa, mutta hetki sitten kävin Haynesin korjauskirjan kanssa perusteellisesti läpi kaikki vikakohdat kohdasta, "kun startti pyörii, mutta auto ei käynnisty".

Syyllinen oli ilmastointilaitteen (15 AMP) sulake! (AC/ACC). Aiemmassa ylimalkaisessa tsekkauksessa laiminlöin vesisateessa tämänkaltaiset sulakkeet. Nykyautoissa kaikki todellakin vaikuttaa kaikkeen. Tämä sulake on konepellin alla olevassa boksissa.

Myös Haynesin ohjeet tuntuivat jotenkin lapsellisilta (tarkista akun kaapelit, vaikka startti pyörii), mutta varmasti valtaosa vioista onkin näitä todella "helppoja". Siitä kyllä aina lähden liikkeelle, että varmistan, että tankissa oikeasti on bensaa, mihinkään mittariin ei tässä kannata liikaa luottaa :).

AnttiH9-3: Voitko varmistaa, paloiko sinulla check engine-valo? Olisi tärkeää, että samassa ketjussa on nimenomaan otsikon oireet. Muuten ei mahdolliset ratkaisut ole niin päteviä muille, vaan pikemminkin sekoittavat.

Jos bensaa on vielä n. 9l mutta auto ei starttaa, niin syyllinen helposti kallistuukin noihin aiemmin epäiltyihin bensapumppuun ja asentoanturiin, etenkin, jos bensan lisäys hetkellisesti auttaa. Koska "omassa" autossa ei ollut näitä oireita aiemmin lainkaan, tuntui tällainen sähkövika kuitenkin todennäköisemmälle, siksi kävin nyt tosiaan vielä kerran kaikki johdot ym. huolella uudelleen läpi.

Edelleen on tietysti selvittämättä, mikä sulakkeen rikkoi. Kun sen nyt korvasi uudella oli todella kummaa käytöstä: kun virta-avain oli paikallaan, mutta autoa ei oltu vielä koitettu käynnistää kertaakaan alkoi kylmän moottorin tuulettimen flekti puolen minuutin kuluttua pyöriä! Kun auto sitten käynnistettiin (lähti ekalla startilla heti) ja sitä ennen annettiin tietysti sidin käydä tsekit läpi ei vika(haamutuuletus) tai "check engine"-varoitus enää toistunut ja sulake pysyi koeajolenkin jälkeenkin ehjänä.

Lohdullisesti uskaltaa tuon nyt joka tapauksessa varasulakkeita taskussa ajaa tarkempiin mittauksiin huoltoon.
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

AnttiH9-3: Voitko varmistaa, paloiko sinulla check engine-valo? Olisi tärkeää, että samassa ketjussa on nimenomaan otsikon oireet. Muuten ei mahdolliset ratkaisut ole niin päteviä muille, vaan pikemminkin sekoittavat.
Ei se minun vialla pala. Sori en kiinnittänyt niin huomiota tuohon otsikkoon. Joskus joku threadi liippaa sen verran läheltä, ettei viitsi aloittaa uutta. Hienoa, että sulakkeen vaihto auttoi sinulla :D !
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
JMR
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 23:26

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja JMR »

Samantapainen vika tuli meillä eilen. Vaimo soitti, että auto ei starttaa ja engine valo paloi. Tänään sitten katsoin autoa ja ensimmäinen huomio oli, että virta-avain ei palaudu starttiasennosta, eli virtalukon pohja on sökö. Vaimo oli ajanut startti päällä toistakymmentä kilometriä ja starttimoottori oli tuusanpaskana. 119e Motonetissä, kun vei vanhan startin vaihdossa.

Mistähän kannattais kysellä virtalukon pohjaa?
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

JMR kirjoitti: Mistähän kannattais kysellä virtalukon pohjaa?
Marmoritiskiltä suoraan.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Jatketaampa tähän ketjuun kun se oli lähimpänä aihetta.

Auto 9-3 -98 2.0i eli siis vapari (isän). Auto siis aloitti temppuilun tänään. ensimmäinen oire oli ettei auto meinannut käynnistyä kaupanpihasta, oli vaan ikäänkuin luvannut sekunnin kaksi. Oli lopulta jäänyt käymään kun oli nytkyttänyt startilla keulan alamäkeen. (liekkö alamäellä ollut mitään merkitystä mutta jäi kuitenkin käymään) Isä oli hoitanut autolla vielä muutamia asioita kylällä ja oli toiminut moitteetta. Mutta nyt illalla ei taas lähde pihasta käymään. Startti pyörittä hyvin ja auto ikäänkuin lupaa mutta sammuu sekunnin jälkeen. Arvelin virtalukonpohjaa mutta se on kuulemma vaihdettu pari vuotta sitten ja käy maksimissaan tuon sekunnin vaikka starttausta jatkaisikin. Käskin koputella tankin pohjaa ja nyt ei hörähdä enää tuota sekuntiakaan. Huomenna olen menossa katsomaan autoa ja ajattelin ensiksi kuunnella polttoainepumppua, onko tuon polttoainepumpun testaukseen korvakuuloa luotettavampaa systeemiä. Jos jätetään pois painemittarit yms. erikoistyökaluja vaativat systeemit? Ja mistä muualta vikaa kannattaisi etsiskellä.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

No niin auto korjattu. Vika oli pensapumpussa. Diagnoosiksi riitti ettei ääni kuulunut ja kepillä tankin pohjaa kolistemalla lähti käyntiin. Uusi pumppu motonetistä, penkin aluseen reikä peltisaksilla, vaihto paikalleen ja taas toimii.

Pari asiaa jäi harmittamaan, motonetin pumppu ei ollut walbro, niinkuin jotkut ovat raportoineet vaan scantech, pumpun kyljessäkin lukee pelkkä scantech ei muuta. Kävin vielä erikseen kysymässä eikö ole muuta ja ei ollut. Positiivista asiassa oli, että pumpun mukana tuli kasa letkuja joista voi valita mieleisensä. Se on toinen juttu kestääkö nuo scantechin letkut...

Toiseksi harmittaa kun paluulinjan "pika"liitin murtui hiukan irrotuksen yhteydessä piti "juottaa" kolvilla ehjäksi ja vahvistaa vielä reilulla kerroksella epoksia. Ei vuotanut, mutta pitää alkaa metsästää uutta, onko vihjeitä mistä löytyy ja mihin hintaan?
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja SS »

Pari asiaa jäi harmittamaan, motonetin pumppu ei ollut walbro, niinkuin jotkut ovat raportoineet vaan scantech, pumpun kyljessäkin lukee pelkkä scantech ei muuta
Eikös tuo ole vaan hyvä asia, Walbroa heikompaa pumppua tuskin kukaan muu onnistuu tekemään :?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Hook »

SS kirjoitti:Eikös tuo ole vaan hyvä asia, Walbroa heikompaa pumppua tuskin kukaan muu onnistuu tekemään :?
Noh.. Walbron 255lph kopiot on alkuperäisiin walbroihin nähden kuraa. :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

sunn kirjoitti:
Azanovix kirjoitti: Onko tähän tullut mitään selkiyttä?
Itse asiassa hetki sitten tuli. Kiitokset hyvistä vinkeistä. Koko viikon ollut pirullinen kiire ja selkä aivan juntturassa, mutta hetki sitten kävin Haynesin korjauskirjan kanssa perusteellisesti läpi kaikki vikakohdat kohdasta, "kun startti pyörii, mutta auto ei käynnisty".

Syyllinen oli ilmastointilaitteen (15 AMP) sulake! (AC/ACC). Aiemmassa ylimalkaisessa tsekkauksessa laiminlöin vesisateessa tämänkaltaiset sulakkeet. Nykyautoissa kaikki todellakin vaikuttaa kaikkeen. Tämä sulake on konepellin alla olevassa boksissa.

Myös Haynesin ohjeet tuntuivat jotenkin lapsellisilta (tarkista akun kaapelit, vaikka startti pyörii), mutta varmasti valtaosa vioista onkin näitä todella "helppoja". Siitä kyllä aina lähden liikkeelle, että varmistan, että tankissa oikeasti on bensaa, mihinkään mittariin ei tässä kannata liikaa luottaa :).

Edelleen on tietysti selvittämättä, mikä sulakkeen rikkoi. Kun sen nyt korvasi uudella oli todella kummaa käytöstä: kun virta-avain oli paikallaan, mutta autoa ei oltu vielä koitettu käynnistää kertaakaan alkoi kylmän moottorin tuulettimen flekti puolen minuutin kuluttua pyöriä! Kun auto sitten käynnistettiin (lähti ekalla startilla heti) ja sitä ennen annettiin tietysti sidin käydä tsekit läpi ei vika(haamutuuletus) tai "check engine"-varoitus enää toistunut ja sulake pysyi koeajolenkin jälkeenkin ehjänä.

Lohdullisesti uskaltaa tuon nyt joka tapauksessa varasulakkeita taskussa ajaa tarkempiin mittauksiin huoltoon.
Vieläkö teidän kiesi on rullannut tuon pelkän sulakkeen vaihdon jälkeen? Vai onko paljastunut mitään uutta asian tiimoilta? Mullakin kun tuo flektin oireita myöten täsmää.. sulaketta en oo tarkastanu vielä, kun auto ei oo pihassa.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
sunn
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 00:41

Re: Saab 9-3 SE: Check Engine syttyy ja auto ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja sunn »

Jukkis kirjoitti:
sunn kirjoitti:
Azanovix kirjoitti: Onko tähän tullut mitään selkiyttä?
Itse asiassa hetki sitten tuli. Kiitokset hyvistä vinkeistä. Koko viikon ollut pirullinen kiire ja selkä aivan juntturassa, mutta hetki sitten kävin Haynesin korjauskirjan kanssa perusteellisesti läpi kaikki vikakohdat kohdasta, "kun startti pyörii, mutta auto ei käynnisty".

Syyllinen oli ilmastointilaitteen (15 AMP) sulake! (AC/ACC). Aiemmassa ylimalkaisessa tsekkauksessa laiminlöin vesisateessa tämänkaltaiset sulakkeet. Nykyautoissa kaikki todellakin vaikuttaa kaikkeen. Tämä sulake on konepellin alla olevassa boksissa.

Myös Haynesin ohjeet tuntuivat jotenkin lapsellisilta (tarkista akun kaapelit, vaikka startti pyörii), mutta varmasti valtaosa vioista onkin näitä todella "helppoja". Siitä kyllä aina lähden liikkeelle, että varmistan, että tankissa oikeasti on bensaa, mihinkään mittariin ei tässä kannata liikaa luottaa :).

Edelleen on tietysti selvittämättä, mikä sulakkeen rikkoi. Kun sen nyt korvasi uudella oli todella kummaa käytöstä: kun virta-avain oli paikallaan, mutta autoa ei oltu vielä koitettu käynnistää kertaakaan alkoi kylmän moottorin tuulettimen flekti puolen minuutin kuluttua pyöriä! Kun auto sitten käynnistettiin (lähti ekalla startilla heti) ja sitä ennen annettiin tietysti sidin käydä tsekit läpi ei vika(haamutuuletus) tai "check engine"-varoitus enää toistunut ja sulake pysyi koeajolenkin jälkeenkin ehjänä.

Lohdullisesti uskaltaa tuon nyt joka tapauksessa varasulakkeita taskussa ajaa tarkempiin mittauksiin huoltoon.
Vieläkö teidän kiesi on rullannut tuon pelkän sulakkeen vaihdon jälkeen? Vai onko paljastunut mitään uutta asian tiimoilta? Mullakin kun tuo flektin oireita myöten täsmää.. sulaketta en oo tarkastanu vielä, kun auto ei oo pihassa.
Terve,

todellinen syyllinen oli bensapumppu. Pitikin tämä tieto tänne upata. Lukemisen voi lopettaa tähän, mutta jatkan kuitenkin turinaa.

Auto kävi tosiaan merkkihuollossa, kun se elpyi, sulakkeet varalla mukana. Merkkihuollon testissä todettiin auto viattomaksi mm. bensapumpun osalta, mutta epäilin bensapumppua kaiken aikaa. Valohoitona vaihdettiin virranjakajan kansi ja pyörijä, vaikka toki ne itse olin jo tsekannut. Mutta esim. tulppia ei vaihdettu!

No, lopulta auto ei käynnistynyt lainkaan ja hinausauto vei sen merkkihuoltoon uudelleen. Nyt bensapumppu tilattiin ruotsista ja sen jälkeen auto on pelannut, kun unelma. Myös hapertuneet bensaletkut vaihdettiin. Tässä oli suurena etuna GM:n kampanja, joka myönsi alen polttoainejärjestelmän varaosiin. Toki tästä ei merkkiliike ollut kuullutkaan, mutta ale saatiin, kun oli ko. Saab-mainoslehti mukana. Toisella kierroksella vaihdatin myös tulpat samaan konkurssiin merkkihuollossa.

Myös kaverin isän nyt jo myydyssä saman vm. 9-3 saabissa meni bensapumppu aivan samoilla kilsoilla eli n. 150 tkm ja onpa se myös aika monessa 9-5 mallissa mennyt noilla main. Jos se tuossa vaiheessa vielä pelaa vaihdattaisin sen joka tapauksessa, jos autoa aikoo vielä pitää.

Sanoisin, että myös DICE:n viallinen transistori tulee sulla vastaan, jos sulla on vm. -98 auto.

Vihje: hankkiudu autosta eroon, jos se vielä kulkee omin voimin.

Meillä on mennyt auton korjauksiin enemmän, kuin sen ostohinta. Vm -89 OG 900 on samassa ajassa mennyt vain normihuollot ja bensaa tankkiin ja sillä ja on ajettu +100 tkm enemmän ja ollut samassa taloudessa 18v :).

No, onneksi Saab pääsee GM:stä ja Opelista nyt eroon, tavalla tai toisella. Tuo Opelin bensapumppu on erittäin huonoja uutisia.

Emäntä kuitenkin tykkää 9-3 Saabista ja onhan siinä vähän peltiä ympärillä, kun sukkuloi liukkailla kyläteillä. Itse en omaa OG-Saabia näihin GM:n keksintöihin vaihtaisi, vaikka tulisi tunti turpaan.
Vastaa Viestiin