Pienehköä koneen pätkimistä ym.
Pienehköä koneen pätkimistä ym.
Vajaa parisen viikkoa on tonnari ollut alla ja alusta asti huomasin sellaisen että 2000-3000 kierrosalueilla jos lähdit rauhallisesti pintakaasulla niin saattaa ihan aavistuksen tuntea pientä nykimistä. Tätä ei tapahdu ihan aina mutta usein.
Tänään sitten ajoin kolmosella taajamassa pienillä kierroksilla ja lähdin kiihdyttämään kevyellä kaasunpainalluksella niin ihankuin kone olisi meinannut tukehtua, Hieman nytkähteli ja yski kunnes veto tuli normaaliksi.
Tyhjäkäyntikin joskus saatta seilailla ihmeellisesti. Ensin normaalia, sitten hieman röpähtelee, kierrokset laskee ja sitten pomppaa tonnin pintaan josta taas laskeutuu normialueelle. Ylimääräisiä ääniä ei kuulu eikä paikallaan kaasua pumppaillessa tapahdu mitään kummallista. Ei tunnu olevan merkitystä onko kone kuuma vai kylmä.
Katsastushan tässä on ihan korvilla ja päästään päästöjä katselemaan mutta mistähän tuollainen voisi johtua? Steg 5 -virillä kone.
Tänään sitten ajoin kolmosella taajamassa pienillä kierroksilla ja lähdin kiihdyttämään kevyellä kaasunpainalluksella niin ihankuin kone olisi meinannut tukehtua, Hieman nytkähteli ja yski kunnes veto tuli normaaliksi.
Tyhjäkäyntikin joskus saatta seilailla ihmeellisesti. Ensin normaalia, sitten hieman röpähtelee, kierrokset laskee ja sitten pomppaa tonnin pintaan josta taas laskeutuu normialueelle. Ylimääräisiä ääniä ei kuulu eikä paikallaan kaasua pumppaillessa tapahdu mitään kummallista. Ei tunnu olevan merkitystä onko kone kuuma vai kylmä.
Katsastushan tässä on ihan korvilla ja päästään päästöjä katselemaan mutta mistähän tuollainen voisi johtua? Steg 5 -virillä kone.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Pienehköä koneen pätkimistä ym.
Tulpista alottelisin vianhaun varsinkaan jos ei ole tietoa milloin ne on viimeksi vaihdettu.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Re: Pienehköä koneen pätkimistä ym.
Saattaisipa tuosta huoltovihosta löytyäkin merkintää asiasta. Onhan tässä tarkoituskin tehdä talvihuoltoa näillä näppäimillä niin vaihtaa tulpatkin samalla.
Lisäys: Nyt tuossa kotimatkalla hieman rossailin vanhalla turuntiellä ja kun pääsin veikkolaan kaupan pihalle niin tyhjäkäynti seilasi 500-1000rpm ja oli lähellä sammua. Hieman kun kaasua lisäsi niin kävi tasaisesti. Ajoin himaan ja kävi taas ihan normisti. Tulpat on tosiaan 7tkm ajettu. Edellisistä merkinnöistä päätellen niitä on aika usein vaihdettukin...
Lisäys: Nyt tuossa kotimatkalla hieman rossailin vanhalla turuntiellä ja kun pääsin veikkolaan kaupan pihalle niin tyhjäkäynti seilasi 500-1000rpm ja oli lähellä sammua. Hieman kun kaasua lisäsi niin kävi tasaisesti. Ajoin himaan ja kävi taas ihan normisti. Tulpat on tosiaan 7tkm ajettu. Edellisistä merkinnöistä päätellen niitä on aika usein vaihdettukin...
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Pienehköä koneen pätkimistä ym.
Omassa nykimis-/pyörimisropleemaa aiheuttaa hieman itseensä ottanut sytkäkasetti. Tyhjäkäynti humppasi dumpin takia! (myös tyhjäkäyntimoottori voi olla likainen ym.)
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Pienehköä koneen pätkimistä ym.
Enimmäiseksi katselisin kaikki alipaine letkut ja muut imupuolen tiiveyteen vaikuttavat asiat. Onko muuten NGK tulpat?
Jos ei löydy imupuolelta mitään vikaa, niin kokeilisin toisellaa DI yksiköllä. Oliko bensapumpulle tehty jotakin?
Jos ei löydy imupuolelta mitään vikaa, niin kokeilisin toisellaa DI yksiköllä. Oliko bensapumpulle tehty jotakin?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Pienehköä koneen pätkimistä ym.
Huoltovihon mukaan näyttäisi olevan ngk:n bkr7es-11 tulpat. Sytkäkasetti on vaihdettu 25tkm sitten. Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu 30tkm sitten. Bensapumpusta ei löydy mitään infoa... Alipaineletkuja (2kpl) vaihdettu 50tkm sitten. Nyt on kyllä niin hirvee darra... 

Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Pienehköä koneen pätkimistä ym.
Noniin. Eilen tosiaan ostin radioantennin honkkarista ja samalla tarttui mukaan joku bensasysteemin ym. suuttimet puhdistavaa tököttiä pullollinen. En juuri ole uskonut näihin mutta aattelin että koitetaan nyt ennenkuin alan (tänään oli tarkoitus) konetta purkamaan. Nakkasin eilen törpön bensatankkiin ja auto ei ole sen jälkeen nypyttänyt kertaakaan eikä tyhjäkäynti notkahdellut... Tiiä sitten, seuraan tilannetta.
Tosin samoihin aikoihin kävin myös piuhoja ja letkuja läpi, liittimiä heilutellen. Kaikki näytti olevan kunnossa. Ainoa mikä näytti falskaavan hieman oli kannenkopasta lähtevä huohotusletku, siitä kiinnityskohdasta.
Tosin samoihin aikoihin kävin myös piuhoja ja letkuja läpi, liittimiä heilutellen. Kaikki näytti olevan kunnossa. Ainoa mikä näytti falskaavan hieman oli kannenkopasta lähtevä huohotusletku, siitä kiinnityskohdasta.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Pienehköä koneen pätkimistä ym.
Eipä tuo nypytys kokonaan ole poistunut. Aina kun sen ehtii unohtaa niin sitten taas pikkaisen nypyttää kun kiihdyttää, ja se tapahtuu aina tarkalleen 2krpm kohdassa rundikellon mukaan. Mutta tosiaan harvemmin tapahtuu/niin vähän etten ole vielä ruvennut hiluja vaihtelemaan. Kohtpuoleen tipahtaa postissa obd2-lukija niin se varmaan osaa kertoa suoraan vastauksen.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Pienehköä koneen pätkimistä ym.
Vaihda bensansuodatin vielä.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Pienehköä koneen pätkimistä ym.
Pintakaasunypytys katosi omasta projektitonnarista äskettäin vaihtamalla alipaineletkut ja juurikin siitä huohotusletkusta takaiskuventtiili (oli jumissa) ja se kumikaulus venttiilikopan nipasta. Pelkästään noilla operaatioilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Pienehköä koneen pätkimistä ym.
Tulpat vaihtoon ja kokeilu toisella DI kasetilla, jos alipaineletkujen vaihdon jälkeen edelleen nypyttää. Ja jos vielä pidemmälle mennään, niin kampiakselin asentoanturi teki mulla tuota ennenkuin hajosi totaalisesti. Ei auttanu tulppien eikä DI kasetin vaihto. Kannattaa ajoissa selvittää tuo vika, koska sitten kun tuo anturi menee, niin meno pätkii todella pahasti ja tekee pahaa koneelle, puslille ja kuskille 

900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82
Re: Pienehköä koneen pätkimistä ym.
Enpä nyt ole vieläkään ehtinyt/saanut aikaiseksi alkaa vaihtelemaan palikoita koska nypytys on ollut sen verran lievää.
Viimeksi muokannut dj_pirtu, Ke Heinä 07, 2010 14:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Pienehköä koneen pätkimistä ym.
Kyllä sitten minunkin Tonnari pätki käynnistyksen jälkeen, kerran teilläkin on ollut pätkimistä.
Nyt parina kosteana aamuna oli ihmeellistä röpötystä moottorin käynnissä, ihan kuin olisi kolmella pyörinyt. Liikkeelle lähti normaalisti, mutta parin kilsan päässä vedossa tuntui aaltoilua - välillä hieman hyytyi ja ja sitten taas veto palautui.
Onneksi takakontissa on vakiovarusteena entinen ehjä sytytyskasetti ja sen vaihdolla oireet hävisivät, ennen kuin vaimo-kulta jäi Tonnarilla tien päälle....
Ari
Nyt parina kosteana aamuna oli ihmeellistä röpötystä moottorin käynnissä, ihan kuin olisi kolmella pyörinyt. Liikkeelle lähti normaalisti, mutta parin kilsan päässä vedossa tuntui aaltoilua - välillä hieman hyytyi ja ja sitten taas veto palautui.
Onneksi takakontissa on vakiovarusteena entinen ehjä sytytyskasetti ja sen vaihdolla oireet hävisivät, ennen kuin vaimo-kulta jäi Tonnarilla tien päälle....
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Pienehköä koneen pätkimistä ym.
Juu, pätkimisen syy selvisi - jäähdytysnestettä pääsee kakkossylinteriin. Ja nyt pitää ottaa tulppa pois siitä ja startilla pumpata nesteet pois ennen käynnistystä. Lenti vedet hienossa kaaressa kolmen metrin päähän.
Nyt tietysti joku jo kerkesi ajattelemaan, että miksi ajaa rikkonaisella pelillä. Pakkohan se on ajaa, kun Sonetti on jo talviunilla. Mutta ajan vain tämän viikon lyhyttä työmatkaa varoen, kunhan varavara-auto saadaan kuntoon.
Kävi nimittäin niin hauskasti, että käkikelloakin varmempi Carina II otti ja hajosi eka iltana. Veli poika osti papparaisen Carinan, mihin oli remppaa tehty enemmän kuin laki sallii; oli vaihdettu kaasari, iskarit, takajarruputket, bensatankki, lämppärin vastus yms. Ja nyt se onneton jätti tielle eka iltana. Siinä sitä sitten katseltiin tähtitaivasta, ennen kuin saatiin kaveri hinamaan tallille. Jakohihna oli pettänyt ennen aikojaan. Onneksi kyseessä oli 16V malli, eikä siinä tule muuta vaurioita, kuin henkisiä.
Ehkäpä Tonnari pääsee viikonloppuna tallin lämpöön ja perusteelliseen 480tkn huoltoon. Tarkoitus on laakeroida ja rengastaa, unohtamatta jakopäätä.....
Ari
Nyt tietysti joku jo kerkesi ajattelemaan, että miksi ajaa rikkonaisella pelillä. Pakkohan se on ajaa, kun Sonetti on jo talviunilla. Mutta ajan vain tämän viikon lyhyttä työmatkaa varoen, kunhan varavara-auto saadaan kuntoon.
Kävi nimittäin niin hauskasti, että käkikelloakin varmempi Carina II otti ja hajosi eka iltana. Veli poika osti papparaisen Carinan, mihin oli remppaa tehty enemmän kuin laki sallii; oli vaihdettu kaasari, iskarit, takajarruputket, bensatankki, lämppärin vastus yms. Ja nyt se onneton jätti tielle eka iltana. Siinä sitä sitten katseltiin tähtitaivasta, ennen kuin saatiin kaveri hinamaan tallille. Jakohihna oli pettänyt ennen aikojaan. Onneksi kyseessä oli 16V malli, eikä siinä tule muuta vaurioita, kuin henkisiä.
Ehkäpä Tonnari pääsee viikonloppuna tallin lämpöön ja perusteelliseen 480tkn huoltoon. Tarkoitus on laakeroida ja rengastaa, unohtamatta jakopäätä.....
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?