Ruosteenestoa
Ruosteenestoa
Tarkoitus olisi tehdä jonkinlaista ennaltaehkäisevää korroosionestoa.
OG:n pahimmat paikathan käsittääkseni on ovien alareunat, vetarintunnelit ja takakontin lokasuojan vastainen seinä?
Eilen revin ovitiivisteet irti ja ainoastaan kuskin oven tiivisteen alla oli muutama kupla (niiden tiivisteen kiinnikkeiden reikien kohdalla).
Noista ilmeisesti selviää hiomalla ja ruosteensyöjällä. Päälle sitten tietty uus maali.
Millä tavalla ovet kannattais suojata sisäpuolelta? Tai noi vetaritunnelit?
Minkälaisia "tököttejä" olette käyttäneet?
Vetaritunnelit pitäis tietty ensin saada puhtaaksi kaikesta hiekasta yms. kuonasta. Ovista on ne vedenpoistoreiät auki, niitä olen tarkkaillut aika ajoin.
Auto on sitten M1992, josko sillä mitään merkitystä tässä on.
OG:n pahimmat paikathan käsittääkseni on ovien alareunat, vetarintunnelit ja takakontin lokasuojan vastainen seinä?
Eilen revin ovitiivisteet irti ja ainoastaan kuskin oven tiivisteen alla oli muutama kupla (niiden tiivisteen kiinnikkeiden reikien kohdalla).
Noista ilmeisesti selviää hiomalla ja ruosteensyöjällä. Päälle sitten tietty uus maali.
Millä tavalla ovet kannattais suojata sisäpuolelta? Tai noi vetaritunnelit?
Minkälaisia "tököttejä" olette käyttäneet?
Vetaritunnelit pitäis tietty ensin saada puhtaaksi kaikesta hiekasta yms. kuonasta. Ovista on ne vedenpoistoreiät auki, niitä olen tarkkaillut aika ajoin.
Auto on sitten M1992, josko sillä mitään merkitystä tässä on.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7773
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
No paksu avohammaspyörä rasva tai vaseliini voisi olla hyvä idea.
Itse ruiskuttelin nestemäistä vaseliiniä oven ala reunoihin.
Tietysti ne tarttee puhdistaa ennen rasvan levittämistä, ( saa rasvan tarttumaan puhtaaseen pintaan )
Itse ruiskuttelin nestemäistä vaseliiniä oven ala reunoihin.
Tietysti ne tarttee puhdistaa ennen rasvan levittämistä, ( saa rasvan tarttumaan puhtaaseen pintaan )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Ensin pitäisi tietenkin krapsuttaa niin puhtaaksi ruosteesta kuin mahdollista. Pohjalle ruikkaisin ohutta ruoste-estoainetta, joka tunkeutuu rakoihin ja saumoihin. Sen kuivuttua paksumpaa ruoste-estoainetta.
Tietenkin tekisi maalata ennen käsittelyä, mutta maali on siitä hankala, että se sulkee peltien raot ym sokkelot, jonne sen jälkeen öljymäisetkin aineet huonosti tunkeutuvat. Niinkuin joistakin vuosimalleista (-78...-80) tiedetään, etenee ruoste maalin alla joskus tehokkaasti jos alkuun pääsee.
Täysin hyvään tulokseen pääsee vain (hiekka)puhaltamalla puhtaaksi ja aloittamalla hyvällä pohjamaalilla.
Tietenkin tekisi maalata ennen käsittelyä, mutta maali on siitä hankala, että se sulkee peltien raot ym sokkelot, jonne sen jälkeen öljymäisetkin aineet huonosti tunkeutuvat. Niinkuin joistakin vuosimalleista (-78...-80) tiedetään, etenee ruoste maalin alla joskus tehokkaasti jos alkuun pääsee.
Täysin hyvään tulokseen pääsee vain (hiekka)puhaltamalla puhtaaksi ja aloittamalla hyvällä pohjamaalilla.
Vai alkaako vuosimallihaarukka jo 77:sta...kostape kirjoitti:Niinkuin joistakin vuosimalleista (-78...-80) tiedetään, etenee ruoste maalin alla joskus tehokkaasti jos alkuun pääsee.
toi on muuten juttu jota en ymmärrä. miten se metalli lähtee siellä maalin alla muhimaan, mistä se saa happea?
Ei ettenkö uskoisi tuohon efektiin, olen päässyt todistamaan sitä kaikissa neljässä 77-79 vuosimallin tuplayseissä joita olen omistanut

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
yleensä tuollainen maalin alla etenevä ruoste saa alkunsa joko maalipinnan vauriosta tai sitten kääntöpuolen ruosteesta mikä syö itsensä pellin läpi maalipinnan alle.
eli vahaus ja pesu on parhaimmat ruosteenehkäisykeinot mielestäni.
-tuomas-
eli vahaus ja pesu on parhaimmat ruosteenehkäisykeinot mielestäni.
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Eikös näitä 77-80 vuosimallin saabeja koskenut vaiva ollut just joku muu kuin edellämainittu?tuomas kirjoitti:yleensä tuollainen maalin alla etenevä ruoste saa alkunsa joko maalipinnan vauriosta tai sitten kääntöpuolen ruosteesta mikä syö itsensä pellin läpi maalipinnan alle.
-tuomas-
Toisaalta, yhtä hyvin voisin ihmetellä sitä, mikä saa yleensäkin päällemaalatun valmiiksihapettuneen pellin jatkamaan hapettumistansa. Kun saa maalia päälle paksusti, ettei hengitä (= ei spraylla), teoriassa hapettumisen ei pitäs jatkua? Vaan jatkuu kuitenkin. Jos käytäntö menisikin niin ettei hapettuminen ilmatiiviin maalipinnan alla jatkuisi, kuka enää panostaisi pohjatöihin.
Edelleen kiinnostaa teoriatasolla mistä hapettumisreaktio kaivaa tarvitsemansa hapen, vai onko niin että maalipinta aina teoriassa hengittää, vaikka olisi sentin paksuinen kerros vasaralakkaa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ei se happi, vaan se kosteus mikä sinne maalin alle jää. Joskus olen kokeillut hitsauspillillä lämmittää/sulattaa metallia niin ettei varmasti ole enää yhtään kosteutta ja sitten vetää pohjamassaa päälle, niin ei ole kauhean nopeasti ruvennut kukkimaan. Ja maalipinta aina vähän hengittää. Joku happomaali estää vähän ruostereaktiota.
-tuomas-
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Putsailin tuossa eilen vetaritunnelin kuskin puolelta, ja voi poijjaat kun sieltä tuli sitä hiekkaa. Yhteensä varmaan kaksi-kolme kourallista.
Eli jos et ole omiasi vielä puhdistanut, niin nyt vois olla hyvä hetki.
Onneks ei ollut vielä pahemmin ruostunut. Nyt pitäis saada kaikki mahdollinen hiekka pois ja päälle ajattelin suihkuttaa Dinitronin ML:ää.
Mitenköhän tuon kaiken kuonan sais parhaiten pois, paikka on aika ahdas joten ruuvarilla ja kynsillä olen yrittänyt hiekkaa kuopia pois. Kovin isoa teräsharjaakaan tuonne ei mahdu.
Eli jos et ole omiasi vielä puhdistanut, niin nyt vois olla hyvä hetki.

Onneks ei ollut vielä pahemmin ruostunut. Nyt pitäis saada kaikki mahdollinen hiekka pois ja päälle ajattelin suihkuttaa Dinitronin ML:ää.
Mitenköhän tuon kaiken kuonan sais parhaiten pois, paikka on aika ahdas joten ruuvarilla ja kynsillä olen yrittänyt hiekkaa kuopia pois. Kovin isoa teräsharjaakaan tuonne ei mahdu.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Mahtuisiko sinne pölynimurin joku ohut suutin?Teemu kirjoitti: Mitenköhän tuon kaiken kuonan sais parhaiten pois, paikka on aika ahdas joten ruuvarilla ja kynsillä olen yrittänyt hiekkaa kuopia pois. Kovin isoa teräsharjaakaan tuonne ei mahdu.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vielä hajatietoa alkuperäismaalauksesta 1977-80?. Kyseessä oli uuden maalausmenetelmän lanseeraus autotehtaille. Ilmeisesti sekä Trollhättanissa että Uudessakaupungissa uudet systeemit asennettiin kesällä 1977 ja syksyllä ruikittiin sellaisia maalikerroksia , että myöhemmin ne alkoivat muhia ja pelti ruostua ehjännäköisen pintamaalilla alla. kuten hyvin tiedetään. Ennenkuin karu totuus paljastui meni kolmisen vuotta ja sitten kiireellä muutettiin taas toisiin systeemeihin. Saab ei ollut ainoa kärsijä, samat murheet olivat ainakin Volvolla ja Mersulla. Takuuna maalattiin jonkin verran autoja uudestaan, mm. kaverini Volvo, mutta ongelmat jäivät tietenkin kuluttajille. Itselläni on -78 vihreä 96-aihio, jonka Vekarajärven eversti sai takuuna maalautettua uudelleen. Kiinostaako, osta pois!
Hioin ja maalasin Nover0xXilla hanttarin oven alareunan kukkasen. Samalla revin koko tiivisteen alhaalta irti ja poistin ne muovinipsut jotka kiinnittävät tiivisteen oveen. Lopuksi kiinnitin tiivisteen Motonetistä ostamallani eristys- ja tiivistemassalla. Mielestäni alkuperäinen nipsukiinnitys on aikalailla "silmästä", sillä tiivisteen väliin pääsee kosteus muhinoimaan.
Mulla ongelma on tällä hetkellä takapaksin vararengasosasto, tai tarkemmin sanottuna sinne pääsevä vesi. Tuleeko kattoluukun vedenpoistoletkut suoraan konttiin? Ylimääräisiä ruostereikiä siellä ei ainakaan ole, sillä Tuomas hitsasi juuri vasemman takalokarin peukalonpään kokoisen aukon. Lisäksi tukin kontin pohjassa olevat vedenpoisto?-reiät, mutta silti vaan vettä pääsee konttiin. Merkillistä/ärsyttävää!
Mulla ongelma on tällä hetkellä takapaksin vararengasosasto, tai tarkemmin sanottuna sinne pääsevä vesi. Tuleeko kattoluukun vedenpoistoletkut suoraan konttiin? Ylimääräisiä ruostereikiä siellä ei ainakaan ole, sillä Tuomas hitsasi juuri vasemman takalokarin peukalonpään kokoisen aukon. Lisäksi tukin kontin pohjassa olevat vedenpoisto?-reiät, mutta silti vaan vettä pääsee konttiin. Merkillistä/ärsyttävää!
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Itse olen käynyt tasavälein DIY pesussa, missä on kunnon painepesurit. Espoon Suomenojan Shell.
Siellä aina vetareiden tunnelit pesten ja samalla kone putsklaariksi. ei missään öljyn roiskeita ja kuranpuaskoo.
Siisti kuin sika pienenä.
Suutin mahtuu hyvin kun kääntää eturenkaat linkkuun. Samalla saa hyvin tarkastettua kaikki nivelet ja muut tärkeät kohdat.
Ei tarvitse olla rystyset verillä ja möyriä liassa auton alla, missä sitä sitten tekeekin.
Jos se ruostepaholainen
on iskenyt, niin yhdyn edellisen viestin hiekkapuhallus- stooriin. Ainut ja paras vaihtoehto hoitaa asia. Ei auta ruosteensyöjät tai muut poppakonstit.
Itse käytin eräässä Hesalaisessa hiekkapuhallusfirmassa Saappastani ja he puhalsivat odotellessani yhden kohdan pohjasta. Siinä paikan päällä pamautin Hammeriten pohjamaalin ja lounaan jälkeen pystyikin sitten laittaa pohjamassan päälle. Kyllä kelpaa kuunnella katsastushenkilön kehuja, kuinka on auto ruosteeton. Saabin vakiovioista ei puhettakaan!
Näin pysyy ruoste poissa...
-H-
Siellä aina vetareiden tunnelit pesten ja samalla kone putsklaariksi. ei missään öljyn roiskeita ja kuranpuaskoo.
Siisti kuin sika pienenä.
Suutin mahtuu hyvin kun kääntää eturenkaat linkkuun. Samalla saa hyvin tarkastettua kaikki nivelet ja muut tärkeät kohdat.
Ei tarvitse olla rystyset verillä ja möyriä liassa auton alla, missä sitä sitten tekeekin.
Jos se ruostepaholainen

Itse käytin eräässä Hesalaisessa hiekkapuhallusfirmassa Saappastani ja he puhalsivat odotellessani yhden kohdan pohjasta. Siinä paikan päällä pamautin Hammeriten pohjamaalin ja lounaan jälkeen pystyikin sitten laittaa pohjamassan päälle. Kyllä kelpaa kuunnella katsastushenkilön kehuja, kuinka on auto ruosteeton. Saabin vakiovioista ei puhettakaan!
Näin pysyy ruoste poissa...
-H-
Peräkonttii tulee vettä ainakin sedaneissa takalampun alta ,missä yhtyy kylkipelti ja kapeapelti puskurin päällä. Katsot sinne taskulampulla , sinne takavalon alle , pellin rakoon , niin avot siellähän on suora reikä konttiin. uutena siinä reijässä on sellaista muovailuvaha tyyppistä kittiä vaan tahtoopa hävitä.Sikaflexiä tms. sisäpuolelta reikään. Sitte vuotaa ilmanpoistoaukko takapuskurin alla,pop-niiteillä kiinni, muovi irvistää 100%, vedet suoraan konttiin. Siellä on joko läpät tai peitelevy, jos ilman poisto kylestä. tankkausreikä kyljessä, tiiviste vuotaa,ilmanpoistot kyljessä, tahtoo vuotaa. Parasta mömmöä on laittaa takavalot , tankkausreijät ,läppärungot ym. kiinni ns"neekerinpaskalla", mustaa aivan vi..n lujasti tarttuvaa massanauhaa,mitä saa automaalaamoista, mm.´joittenki volvojen tuulilasi tulee sillä kiinni. Ei kovetu, valu kuumasta , pysyy, joustaa,purettavissa ja uudelleenkäytettävissä ja pitää ku tauti.Ite oon käyttänyt 15v. kyseistä paskaa menestyksekkäästi.Ei tuu konttiin ja muualle vettä.on niitä vuotopaikkoja lisääki konttiin kuten luukun tiiviste, pellinsaumat pyöräkotelossa, takaiskarikotelontakavedenpoistoaukkojen kohdalla, mistä yleensä lahookin, jne jne. Verhoilut pois ja ukko konttiin lampun kans ku kaveri tuuskaa painepesurilla, näkee heti mistä vuotaa.Kattokaa ne takalampun aluset ekaks. 

----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147