Mistäs sopiva takavetovaihteisto B2xx koneeseen?
Mistäs sopiva takavetovaihteisto B2xx koneeseen?
On ilmeisesti aika laittaa tonnarin kone uusiokäyttöön AZLKn koriin, joka on majaillut tallissa odottamassa parempia aikoja. Nyt olis tarpeen vinkki mikä loota sopisi koneen ja kardaanin väliin vähimmillä sovitteilla. Voimaakin sen soisi kestävän.
96 M75 i12 5-speed
Re: Mistäs sopiva takavetovaihteisto B2xx koneeseen?
Jos kyseessä on Short Block kone eli 1994 -> niin Opel Omegan loota menee kokolailla heittämällä.
Re: Mistäs sopiva takavetovaihteisto B2xx koneeseen?
Myyntipalstalla hait vissiin 202:seen sopivaa laatikkoa,ja niitä ei taida bolt-on tyyppisiä löytyä,eli adapteria joutuu käyttämään..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Mistäs sopiva takavetovaihteisto B2xx koneeseen?
Tnx, pitääpi vielä harkita jos päivittäis uudempaa konetta Mosseen ja kolvais Tonnaria
96 M75 i12 5-speed
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 85
- Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 08:15
- Paikkakunta: Halsua/Seinäjoki
Re: Mistäs sopiva takavetovaihteisto B2xx koneeseen?
Vielä sen verran että b Omegoista menee kaikista bensa vehkeistä loota tonnariin. 2.5 TD loota ei ainakaan mene, 2.0 ja 2.2 dti lootat saattaa mennä, mutta en ole mitenkään varma. 2.0 a Omegan laatikko menee, mutta muut ei. Jonkin vauhxhallin kytkinkopalla saa menemään Sierran laatikon, ja monta muuta samanlaista laatikkoa. Ja internetistä löytyy sovite laipan kuvat joilla saa menemään BMW:n 265 getracin ja e36 M3 zf:n. Googlella löytyy aiheesta jonkin verran tietoa.
Ja b2x4 lyhyt lohkoon ja b2x5 koneisiin siis menee nämä. Vanhempiin ei ole kai mitään takaveto laatikkoa joka sopisi suoraan, joten laippa hommiksi menee.
Ja b2x4 lyhyt lohkoon ja b2x5 koneisiin siis menee nämä. Vanhempiin ei ole kai mitään takaveto laatikkoa joka sopisi suoraan, joten laippa hommiksi menee.
Re: Mistäs sopiva takavetovaihteisto B2xx koneeseen?
Juu. Opelin A Omegan R25 vaihteisto on täysin bolt-on ton B2x4 koneen jatkoksi. A Omegassa sitä on 2.0-8v koneen jatkona ja B Omegan 2.0-16v koneen looda. E-Rekordin/B-Mantan OHC Getrag 240 on myös täysin bolt-on, mutta noi Getragit maksaa rahaa. Lootien tehonkestot on vähän niin ja näin, kun ne on alunperin speksattu niille ~120hp tehoille.
Välilaipalla tosiaan Bemmin 260 getrag tai toi ZF:n aski. Opelclubfinlandin myynti-osiolta löytyy noita laippoja. Semmosella saa tehtyä nätin kone-laatikko-paketin http://www.students.tut.fi/~siitonek/1/ ... aloota.jpg
Tuota kone-laatikko-ongelmaahan on myös ratkottu täällä http://www.lowbudgetrides.com/forum/vie ... 7bfb9fd626
Välilaipalla tosiaan Bemmin 260 getrag tai toi ZF:n aski. Opelclubfinlandin myynti-osiolta löytyy noita laippoja. Semmosella saa tehtyä nätin kone-laatikko-paketin http://www.students.tut.fi/~siitonek/1/ ... aloota.jpg
Tuota kone-laatikko-ongelmaahan on myös ratkottu täällä http://www.lowbudgetrides.com/forum/vie ... 7bfb9fd626
jeeeeeee!
Re: Mistäs sopiva takavetovaihteisto B2xx koneeseen?
Onko nuo B204 ja B234 "Short Block" koneita? Mikä ero niillä on B202 koneeseen? B202 on vissiin tämä "vinokone"?
Re: Mistäs sopiva takavetovaihteisto B2xx koneeseen?
B202 on "vinokone", B204 on aina lyhytlohko eli short block, B234 voi olla kumpi vain, 90-93 B234 on "pitkä" versio ja 94-98 "lyhyt". B234 on kuitenkin aina "pystykone".
Merkinnässä 2 ekaa numeroa kertoo iskutilavuuden (2.0 tai 2.3). Lyhytlohkoissa ei kuitenkaan ole B204 ja B234 välillä eroa vaan lohko on sama, tilavuusero on iskun määrä kampiakselilla (78 vs 90mm) ja poraus sama kaikissa (90mm).
Viimeinen numero kertoo periaatteessa "apuakselien" määrän, eli 2 = DOHC, 4 = DOHC + 2 tasapainoakselia, joka on siis suurin ero pysty vs. vinouden lisäksi.
Lyhytlohkoissa on lisäksi lohkossa kampiakselin asentoanturin reikä ja triggerilevy kampiakselilla (VR-tyyppinen). Pitkälohkokoneissa tätä ei ole vaan asentoanturi on hihnapyörän takana ja Hall-tyyppinen. Muitakin eroja toki on mm. korvakkeissa.
Lisäksi on vielä B205 ja B235 koneet samaa perhettä, ovat lohkon osalta samaa kuin B204 ja B234 lyhyt. Erot on kangissa, männissä ja kannessa lähinnä. Yhtä lisäakselia ei koneessa ole vaan nimeämiskäytäntö on mennyt puihin.
Kuriositeettina on olemassa vielä B206 joka on sama kuin B204 mutta ilman tasapainokoneistoa. Suhteellisen harvinainen, on käsittääkseni ollut joissain alkupään NG900:ssa 2.0i vaparimoottorilla. Virikäytössä jonkin verran suosittu koska jo valmiiksi tp-akselisto puuttuu, muuten ei eroa.
Merkinnässä 2 ekaa numeroa kertoo iskutilavuuden (2.0 tai 2.3). Lyhytlohkoissa ei kuitenkaan ole B204 ja B234 välillä eroa vaan lohko on sama, tilavuusero on iskun määrä kampiakselilla (78 vs 90mm) ja poraus sama kaikissa (90mm).
Viimeinen numero kertoo periaatteessa "apuakselien" määrän, eli 2 = DOHC, 4 = DOHC + 2 tasapainoakselia, joka on siis suurin ero pysty vs. vinouden lisäksi.
Lyhytlohkoissa on lisäksi lohkossa kampiakselin asentoanturin reikä ja triggerilevy kampiakselilla (VR-tyyppinen). Pitkälohkokoneissa tätä ei ole vaan asentoanturi on hihnapyörän takana ja Hall-tyyppinen. Muitakin eroja toki on mm. korvakkeissa.
Lisäksi on vielä B205 ja B235 koneet samaa perhettä, ovat lohkon osalta samaa kuin B204 ja B234 lyhyt. Erot on kangissa, männissä ja kannessa lähinnä. Yhtä lisäakselia ei koneessa ole vaan nimeämiskäytäntö on mennyt puihin.
Kuriositeettina on olemassa vielä B206 joka on sama kuin B204 mutta ilman tasapainokoneistoa. Suhteellisen harvinainen, on käsittääkseni ollut joissain alkupään NG900:ssa 2.0i vaparimoottorilla. Virikäytössä jonkin verran suosittu koska jo valmiiksi tp-akselisto puuttuu, muuten ei eroa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mistäs sopiva takavetovaihteisto B2xx koneeseen?
Onko kaikissa B234 koneissa sama kytkinkopan pulttijako?
Re: Mistäs sopiva takavetovaihteisto B2xx koneeseen?
Ja käykö sisuskalut ristiin 90-93 ja 94-98 B234 koneiden välillä?
Re: Mistäs sopiva takavetovaihteisto B2xx koneeseen?
Sisuskalut käy ristiin, pitkälohkossa vaan puuttuu kampuralta triggeripyörä ja vauhtipyörän pulttijako eri. Männät hieman erilaiset, pitkälohkon männillä taisi tulla matalampi puristussuhde.
Kytkinkopankin pulttijako taisi olla myös jonkinverran erilainen mutta muistaakseni on sovitettavissa.
Kytkinkopankin pulttijako taisi olla myös jonkinverran erilainen mutta muistaakseni on sovitettavissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mistäs sopiva takavetovaihteisto B2xx koneeseen?
Kuinka paljon kytkinkopan pulttijaossa mahtaa olla eroa? Tarviiko adapterin?
Käykö nokat, kansi yms ristiin?
Käykö nokat, kansi yms ristiin?
Re: Mistäs sopiva takavetovaihteisto B2xx koneeseen?
Nokat ja kansi käy ristiin kaikissa 16-venttiilisissä, pitkälohkoon jos asentaa lyhytlohkon kannen niin jakopään koppaan pitää tehdä vähän lisätiivistystä. Pitkälohkon kansi on selvästi huonompi joten sitä ei kannata käyttää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mistäs sopiva takavetovaihteisto B2xx koneeseen?
Miten tunnistan onko kyseessä pitkä, vai lyhytlohkoinen b234? Venakoppa on ainakin punainen. Onko moottorissa joku numero tms josta mallin näkee?
Re: Mistäs sopiva takavetovaihteisto B2xx koneeseen?
Katso vaikka onko kampiakselin asentoanturia tai sen reikää pakosarjan vieressä alhaalla oikealla puolella edestä katsottuna. Tai jos kokonainen moottori niin vaihtoehtoisesti onko hihnapyörän takana anturia ja tuleeko sieltä sen johtoa.
Venakoppa on molemmissa kyllä alunperin musta.
Samoin lyhytlohkoissa on aina Trionic ja MAP-anturi, pitkälohkoissa on yleensä ilmamassamittari ja Bosch LH-Jetronic poislukien melko harvinaiset '93 2.3T/Aero mallit joissa on Trionic jo.
Venakoppa on molemmissa kyllä alunperin musta.
Samoin lyhytlohkoissa on aina Trionic ja MAP-anturi, pitkälohkoissa on yleensä ilmamassamittari ja Bosch LH-Jetronic poislukien melko harvinaiset '93 2.3T/Aero mallit joissa on Trionic jo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com