Tuplis-threadin aika
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Tuplis-threadin aika
Kyllä. Hienoa kuulla, että combi on ilostuttamassa nyt rovaniemeläisiä
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tuplis-threadin aika
En nyt pikaisella haulla löytänyt vastausta, niin jospa täällä osattaisiin kertoa..
Onko ko kuvassa näkyvät ns. "lisäpalat" airflowsarjaan ihan tehtaan tekeleitä?
http://www1.garaget.org/archive/65/6488 ... 552660.jpg
Ehkä hienompi ilman niitä, mutta kun jotenkin mää tahron tykätä erikoisesta, ja jos nuo on tehtaan palikat niin....
Tomppa
Onko ko kuvassa näkyvät ns. "lisäpalat" airflowsarjaan ihan tehtaan tekeleitä?
http://www1.garaget.org/archive/65/6488 ... 552660.jpg
Ehkä hienompi ilman niitä, mutta kun jotenkin mää tahron tykätä erikoisesta, ja jos nuo on tehtaan palikat niin....
Tomppa
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tuplis-threadin aika
täyden tankin testi heitetty.... tuplis kuluttaa litran vähemmän bensaa ajaessani nelosella kuin vitosta käyttäen vaikka työmatka on suurimmaksi osin 80km/h. tästä hyvä jatkaa... jahka saadaan muutama pikkuasia kuntoon pellin alta voidaan vielä riipasta kulutuksesta osa pois.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Tuplis-threadin aika
Jep jep. Tulipa eilen fiilisteltyä pitkästä aikaa 99:llä. En kylläkään ajanut vaan käytin pitkästä aikaa lämpimäksi ja laittelin mm. sumuvalojen umpiot paikoilleen. Sitten tuli tarkistettua kaasuttimen kalvo ja lisättyä ATF:ää kaasuttimen vaimentimeen, ja loppuipa se tukehtuva käynti kierrosten noustessa.
Samalla kuuntelin hieman musiikkia autossa ja mietiskelin josko sitä ottaisi kaasuttimen irti ja säätäisi sen kohokammion tuuletuksen, kun se ei toiminut kunnolla. Ja tulipa sitä mietittyä saisikohan jostain sopivan kokoista ämyriä keskikonsolin reikään, joku soikea kokohan sen on. Keskiäänikaitsari tyyliin 9-5 mutta alempana
Innolla odottelen sitä päivää, kun tuo saa ajaa tallista ulos ja korjaamon kautta konttorille leimaa hakemaan. Olenkin jo kysynyt konttorilta, että Lisätieto-sarakkeessa olevan käyttöönottopäivän saa otteen "oikeaan paikkaan" jolloin katsastus Annissa siirtyy syksyyn. Tällä hetkellä siellä on 00.00.80-päivä joten menee rekkarin mukaan helmikuussa. Tällä menettelyllä saisi tuosta kunnon kesäauton, kun joka ajokauden lopulla konttorin kautta talliin talveksi ja keväällä suoraan käyttöön.
Vaihdoin jo tuossa aiemmin ilmanputsarinkin, kun sähläsin/etsin imuriin sopivaa suodatinta. Eilen tuli katottua, että kaikki toimii, flektiä myöten. Melkeinpä pitäis jostain lainata momenttiavain ja tehdä kannen jälkikiristys. Ajoituslampunkin voisi ostaa niin saisi säädettyä sytkän kohdalleen, sitten se kohokammion tuuletus kohdilleen niin sittenpä se olisi tiptop, kunhan vaan ei nosta katsettaan roikkuvaan kattoverhoiluun
Samalla kuuntelin hieman musiikkia autossa ja mietiskelin josko sitä ottaisi kaasuttimen irti ja säätäisi sen kohokammion tuuletuksen, kun se ei toiminut kunnolla. Ja tulipa sitä mietittyä saisikohan jostain sopivan kokoista ämyriä keskikonsolin reikään, joku soikea kokohan sen on. Keskiäänikaitsari tyyliin 9-5 mutta alempana
Innolla odottelen sitä päivää, kun tuo saa ajaa tallista ulos ja korjaamon kautta konttorille leimaa hakemaan. Olenkin jo kysynyt konttorilta, että Lisätieto-sarakkeessa olevan käyttöönottopäivän saa otteen "oikeaan paikkaan" jolloin katsastus Annissa siirtyy syksyyn. Tällä hetkellä siellä on 00.00.80-päivä joten menee rekkarin mukaan helmikuussa. Tällä menettelyllä saisi tuosta kunnon kesäauton, kun joka ajokauden lopulla konttorin kautta talliin talveksi ja keväällä suoraan käyttöön.
Vaihdoin jo tuossa aiemmin ilmanputsarinkin, kun sähläsin/etsin imuriin sopivaa suodatinta. Eilen tuli katottua, että kaikki toimii, flektiä myöten. Melkeinpä pitäis jostain lainata momenttiavain ja tehdä kannen jälkikiristys. Ajoituslampunkin voisi ostaa niin saisi säädettyä sytkän kohdalleen, sitten se kohokammion tuuletus kohdilleen niin sittenpä se olisi tiptop, kunhan vaan ei nosta katsettaan roikkuvaan kattoverhoiluun
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Tuplis-threadin aika
Eilen se tuli se kohokammion tuuletus fiksattua, vivustoja putsailtua jne. hieno säätöä.
Tänään piti ihan piruuttaan kokeilla miten starttaa yön seisottuaan ja olin aika otettu. Edelleen on sytkäennakko ja seokset miten lie mutta poskettoman hyvin starttasi ja imu päällä kävi aivan ***tanan hyvin Eivät liene nuo em. arvot kovinkaan pahasti olevan pielessä, ei ku ajoituslamppua kauppalistalle...
Tänään piti ihan piruuttaan kokeilla miten starttaa yön seisottuaan ja olin aika otettu. Edelleen on sytkäennakko ja seokset miten lie mutta poskettoman hyvin starttasi ja imu päällä kävi aivan ***tanan hyvin Eivät liene nuo em. arvot kovinkaan pahasti olevan pielessä, ei ku ajoituslamppua kauppalistalle...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Tuplis-threadin aika
Laitoin pitkästä aikaa käytiin -83 T8 -tupliksen... onko normaalia että tuollainen H-mallinen T8-kones alkaa pitämään aika kovaa hälyääntä kun kierrokset nousevat yli 6500rpm? Mietin vaan kun tuli kone täysrempattua ihan itte (silti ei-säästöbudjetilla kuitenkaan ), niin oonkohan saanut jotain päin mäntyä? Jako on kohdallaan, apulaitteet ei mökää, jne, vaan menisköhän venttiilikoneisto sekaisin noilla kierrosluvuilla?
Muistaakseni kiekkamittarissa punainen alkaa noin 6500rpm ja loppuu 7000rpm, voisi luulla että Saabin suunnittelijat olisivat laittaneet punaisen alueen alkamaan hyvissä ajoin ennen venakoneiston hälyääniä? Voisko 132tkm ajetun kannen venttiilien jouset olla kuoleentuneet, ja jos on, niin mistäs siihen löytyisi jäykempiä tilalle, ja kestääkös sitten venttiilit, ja seetit kovinkin jäykkiä jousia?
Muistaakseni kiekkamittarissa punainen alkaa noin 6500rpm ja loppuu 7000rpm, voisi luulla että Saabin suunnittelijat olisivat laittaneet punaisen alueen alkamaan hyvissä ajoin ennen venakoneiston hälyääniä? Voisko 132tkm ajetun kannen venttiilien jouset olla kuoleentuneet, ja jos on, niin mistäs siihen löytyisi jäykempiä tilalle, ja kestääkös sitten venttiilit, ja seetit kovinkin jäykkiä jousia?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplis-threadin aika
Mites on venttiilivälykset?
Tuli toi ainakin mieleen, kun itse tuossa viime viikolla käytin omaa 99:iä ja kokeilinpa kanssa paljonko kiertää. Kyllähän se 7000rpm kiersi ilman mitään ääniä ja parilla kunnon polkaisulla meni ylikin hetkellisesti.
Mullahan on 99 b-moottorilla mutta kannethan on teknisesti aika samanlaiset b- ja h-moottoreissa, 8-venttiilisissä meinaan.
Tuli toi ainakin mieleen, kun itse tuossa viime viikolla käytin omaa 99:iä ja kokeilinpa kanssa paljonko kiertää. Kyllähän se 7000rpm kiersi ilman mitään ääniä ja parilla kunnon polkaisulla meni ylikin hetkellisesti.
Mullahan on 99 b-moottorilla mutta kannethan on teknisesti aika samanlaiset b- ja h-moottoreissa, 8-venttiilisissä meinaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Tuplis-threadin aika
itse en kyllä H tai B moottoria kierrättäis edes hetkittäin yli 5500 kierroksen..ng900aero kirjoitti:Laitoin pitkästä aikaa käytiin -83 T8 -tupliksen... onko normaalia että tuollainen H-mallinen T8-kones alkaa pitämään aika kovaa hälyääntä kun kierrokset nousevat yli 6500rpm? Mietin vaan kun tuli kone täysrempattua ihan itte (silti ei-säästöbudjetilla kuitenkaan ), niin oonkohan saanut jotain päin mäntyä? Jako on kohdallaan, apulaitteet ei mökää, jne, vaan menisköhän venttiilikoneisto sekaisin noilla kierrosluvuilla?
Muistaakseni kiekkamittarissa punainen alkaa noin 6500rpm ja loppuu 7000rpm, voisi luulla että Saabin suunnittelijat olisivat laittaneet punaisen alueen alkamaan hyvissä ajoin ennen venakoneiston hälyääniä? Voisko 132tkm ajetun kannen venttiilien jouset olla kuoleentuneet, ja jos on, niin mistäs siihen löytyisi jäykempiä tilalle, ja kestääkös sitten venttiilit, ja seetit kovinkin jäykkiä jousia?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Re: Tuplis-threadin aika
Omassa K-jet-tupliksessani on mielenkiintoinen ominaisuus, eli bensapumpun rele käyttää pumppua kaksi kertaa, siis kun virrat kääntää päälle, niin käyttää pumpun päällä, pitää pienen tauon, ja käyttää pumppua toisenkin kerran. Tekee samaa toisella bensapumpun releelläkin, eli relevikaa ei kait voi olla. Sinänsä ihan hyödyllinen ominaisuus, jolla varmistetaan että systeemissä on varmasti tarpeeksi painetta, mutta eikait K-jetin kuuluisi noin toimia?
Virtalukon pohjaa en ole vaihtanut, mutta vaikka virtalukkoa ronklaisi miten vaan avaimella päälle ja pois, niin silti tekee aina tuon kaksoispumppauksen, outoo?
K-jetin johtosarjat on läpikäyty K-jetin jälkiasennuksen yhteydessä ja kaikki pitäisi olla ok, tuossa K-jetissä kun ei ole paljoa älyäkään, eikä kait ainuttakaan elektroniikkakomponenttia, niin on hiukka vaikea ymmärtää mihin on koodattu moinen tuplapumppaus-komento?
Virtalukon pohjaa en ole vaihtanut, mutta vaikka virtalukkoa ronklaisi miten vaan avaimella päälle ja pois, niin silti tekee aina tuon kaksoispumppauksen, outoo?
K-jetin johtosarjat on läpikäyty K-jetin jälkiasennuksen yhteydessä ja kaikki pitäisi olla ok, tuossa K-jetissä kun ei ole paljoa älyäkään, eikä kait ainuttakaan elektroniikkakomponenttia, niin on hiukka vaikea ymmärtää mihin on koodattu moinen tuplapumppaus-komento?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplis-threadin aika
Joillakin releillä olen havainnut samaa. Ei ne ainakaan olleet yhtään epäluotettavempia, kuin kerran pumppaavat.ng900aero kirjoitti:Omassa K-jet-tupliksessani on mielenkiintoinen ominaisuus, eli bensapumpun rele käyttää pumppua kaksi kertaa, siis kun virrat kääntää päälle, niin käyttää pumpun päällä, pitää pienen tauon, ja käyttää pumppua toisenkin kerran. Tekee samaa toisella bensapumpun releelläkin, eli relevikaa ei kait voi olla. Sinänsä ihan hyödyllinen ominaisuus, jolla varmistetaan että systeemissä on varmasti tarpeeksi painetta, mutta eikait K-jetin kuuluisi noin toimia?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tuplis-threadin aika
Mietityttää semmonen varuste, kun tossa yhdessä kikkareessa on keskikonsolissa turvavoiden kohdalla sellaiset läpät, joista voi sulkea ilmaputken (kuuma) joka johtaa ihan hattuhyllylle asti, takapenkin molemminpuolin. Onkos tämä yleinenkin kilke? Ei oo kauheasti sattunut silmään. Joutuu varmaan finkkuun laittamaan nämä, pitäähän edustusautossa olla tälläsetkin. Jostain kun vielä ilmastoinnin saisi hankittua tuohon menopeliin, se olis kyllä vimosenpäälle priima.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Tuplis-threadin aika
Ilmanohjaus takalasille tosiaan ohjataan etupenkkien välistä, mutta vain sedanmalleissa aikana ennen sähköllä lämmitettävää takalasia. Tosin joissakin vuosimalleissa takalasille meni sekä ilma että sähkö.900turbo3d kirjoitti:Mietityttää semmonen varuste, kun tossa yhdessä kikkareessa on keskikonsolissa turvavoiden kohdalla sellaiset läpät, joista voi sulkea ilmaputken (kuuma) joka johtaa ihan hattuhyllylle asti, takapenkin molemminpuolin. Onkos tämä yleinenkin kilke? Ei oo kauheasti sattunut silmään. Joutuu varmaan finkkuun laittamaan nämä, pitäähän edustusautossa olla tälläsetkin. Jostain kun vielä ilmastoinnin saisi hankittua tuohon menopeliin, se olis kyllä vimosenpäälle priima.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Re: Tuplis-threadin aika
76 ja 77 vuonna taisi olla samanaikaisesti takalasille sähköt ja nuo ilmasuuttimet.
HUOM: combi malleissa ilmasuuttimet ei olleet hattuhyllyllä vaan pilareissa (ainakin mulla oli 77 combissa)
HUOM: combi malleissa ilmasuuttimet ei olleet hattuhyllyllä vaan pilareissa (ainakin mulla oli 77 combissa)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Tuplis-threadin aika
Ahaa, siis combissakin kulki ilma takalasille? Olin jotenkin siinä uskossa, että siinä olisi aina ollut vain sähkölämmitys. Sähkölämmitys on näköjään tullut juurikin mallivuodelle 1976: http://jt.users.saabclub.fi/mallit/indexmallit.htmllucaf kirjoitti:76 ja 77 vuonna taisi olla samanaikaisesti takalasille sähköt ja nuo ilmasuuttimet.
HUOM: combi malleissa ilmasuuttimet ei olleet hattuhyllyllä vaan pilareissa (ainakin mulla oli 77 combissa)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Re: Tuplis-threadin aika
minullakin kesti hetki ennenkuin hoksasin combin kohdalla että kas, suuttimet löytyy pilareista, ovat vaan niin kapeat ja huomaamattomat siinä verhoilun reunassa.jariha kirjoitti:Ahaa, siis combissakin kulki ilma takalasille? Olin jotenkin siinä uskossa, että siinä olisi aina ollut vain sähkölämmitys. Sähkölämmitys on näköjään tullut juurikin mallivuodelle 1976: http://jt.users.saabclub.fi/mallit/indexmallit.htmllucaf kirjoitti:76 ja 77 vuonna taisi olla samanaikaisesti takalasille sähköt ja nuo ilmasuuttimet.
HUOM: combi malleissa ilmasuuttimet ei olleet hattuhyllyllä vaan pilareissa (ainakin mulla oli 77 combissa)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)