Bilteman jarrusatulat

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Juuseri
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 14:07

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Juuseri »

kovasuo kirjoitti: Pitäiskö tuo lisätä myös bilteman asennusohjeeseen, vai jäikö pojilta lukematta ohjeet.
Ei tullut mitään ohjeita mukana ja muutenkin auto piti äkkiä saada liikenteeseen kun viikon oli tallissa seisonut. Pitää tänään säädellä tuota käppäriä, harmi vaan ku ehdin jo mennä säätelemään sieltä kahvan puolelta :roll:
Saab 9000 2.3i -92
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Juuseri kirjoitti:
kovasuo kirjoitti: Pitäiskö tuo lisätä myös bilteman asennusohjeeseen, vai jäikö pojilta lukematta ohjeet.
Ei tullut mitään ohjeita mukana ja muutenkin auto piti äkkiä saada liikenteeseen kun viikon oli tallissa seisonut. Pitää tänään säädellä tuota käppäriä, harmi vaan ku ehdin jo mennä säätelemään sieltä kahvan puolelta :roll:
Ei noissa Bilteman laatikoissa ole minkäänlaisia ohjeita.
Ohjeet löytyvät :saab: huolto-ohjeista.

Tuolla kuusiokolosäädöllä säädetään jarrupalojen välys. Känkkävaijerilla säädetään "löysät pois". Eli yhden millin välys haarukan ja tapin väliin, kun vaijerit ovat lepotilassa.
Käsijarruvipu saa tulla kuusi naksausta ylöspäin, silloin pitää takajarrut olla lukossa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Juuseri
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 14:07

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Juuseri »

mitäs muuten meinaa kun rekisteriotteessa lukee listätiedoissa että "vaihtoehtoinen lukkiutumaton järjestelmä"? onko tässä sitten abs, mutta sen ei tarvi toimia :mrgreen: tuli vaan mieleen kun ilmasi ja jarrupoljin tuntui hyvältä, mutta kun lähti ajamaan niin meni paljon löysemmäksi. eli olisiko pitänyt ilmata virran ollessa päällä tai jotain?
Saab 9000 2.3i -92
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Jope »

Joo ei tarvi toimia, tuo on niissä vuosimalleissa, kun mallisarjaan kuuluvia autoja on saanut myös ilman abseja.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Juuseri
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 14:07

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Juuseri »

no mistäs sen näkee että onko tässä uutena ollut? siihen tarvis vastauksen että pitääkö se ilmaus tehdä virrat päällä vai ilman jos tässä tosiaan on ollut alunperin toimiva abs? mitään abs valoja ei kojetaulussa kylläkään näy mutta rekisteriotteessa noin lukee. ja kiitos erinomaisesta foorumista, täällä saa vastauksia vähän tyhmempiinkin kysymyksiin ja on TODELLA asiantuntevaa porukkaa :saab:
Saab 9000 2.3i -92
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Jope »

Juuseri kirjoitti:mitään abs valoja ei kojetaulussa kylläkään näy mutta rekisteriotteessa noin lukee.
Noo jos ei ole ABS-valoa, eikä jarrunestesäiliö ole semmoinen korkea tötsä, niin ei sulla varmaan sitten ole. Tuossa vuosimallissa on paljon turbojakin joista ABS puuttuu.

Tuo teksti rek.todistuksessa on tosiaan kaikissa mallisarjan autoissa, joihin ABS:n on voinut saada. Mulla on tällä hetkellä kaksi tonnaria, joissa tuo teksti löytyy ja toisessa on, toisessa ei.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kun ilmaat ABS-jarrut, paina parikymmentä kertaa poljinta ilman sähköjä.
Nyt voit ilmata ne, kuin tavallisetkin jarrut.
siis; Paine - pohjassa - kiinni ,systeemillä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Mites muuten sopiiko etujarrusatulat ristiin ilman abs:ää ja absilla?

olis meinaa ilman abseja olevat jarrusatulat maalailtu ja puunailtuna, mutta nykyinen auto on absilla.
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Coltti »

tottakai.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Firges9000 kirjoitti:Kun ilmaat ABS-jarrut, paina parikymmentä kertaa poljinta ilman sähköjä.
Nyt voit ilmata ne, kuin tavallisetkin jarrut.
siis; Paine - pohjassa - kiinni ,systeemillä.
Hankin Biltemasta tollasen takaiskuventtiilillä varustetun ilmauspullon = nippa auki hieman ja pumppausta. Kun poljin tuntuu ottavan ylhäältäkin kiristetään vain nippa = siinä se 8)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Lainataans topiccia:

Isän vm.98 tonnarissa (pari viikkoo sitten ostettu) käsijarru todella tehoton molempiin pyöriin. Tutkin tuossa sitä ja toinen jarrusatula uuden näköinen (oisko motonetin, ei ainakaan biltema) ja toinen vanha jossa säätö rikki.

Vaihdoin sitten toiselle puolelle uuden bilteman satulan ja samalla palat ja levyt molemmin puolin. Säädin käsijarrun normaalilla tavalla ja testasin ja pelaa edelleen huonosti hetken käytön jälkeen. Tutkin sitten vaijerit ja ne on kiritty ihan perkeleen tiukkaan. Oikealla puolella näyttää että satulassa olisi aika iso jännitys jo vaijerin lepoasennossa?

Onkohan tässä vaihdettu vaijerit ja vedetty ne väärää kautta vai mitähän hiton raneja ollut asialla? Kahvassa ei tunnu kuin kolme tai neljä naksua riippuen vähän säädöstä (omassa tonnarissa on 7naksua). Kahva on lisäksi aina jotenkin kummallisen ylhäällä ja aika jäykkä vaikka löysyttää vaijereita.

Ideoita? Leimalla käytin ja normi jarru oli ok mutta käsijarru liian tehoton (olikohan jotain 0,7/0,9). Pitäskö löysätä vaiherit maksimi löysälle jonka jälkeen säätää satulat ja kiriä vaijerit kohtaan x?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Vaijerit pystyy normaalisti irroittamaan satulasta käsijarrun olleessa pois päältä eli ei pidä olla juurikaan esijännitystä. Pikkuisen vipua työntämällä vaijeri on irroitettavissa. Takajarrusatuloiden säätöruuveista käsijarru hieman laahaavaksi.

Tällä tavalla sain ainakin itse juuri tänään hyväksytysti jarrujen osalta leimalta. Käsijarru alkaa ottaa kiinni n. 3 naksun kohdalla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Siellä on menty "säätämään" väärästä paikasta eli keskikonsolista josta ei tehdä muuta kuin vaijereiden pituuden perusasetus. Laita perusasetus keskikonsolin kiristysmuttereista oikeaksi eli niin että satulan vivun ja rajoitintapin väli on lepoasennossa 1mm ja säädä vasta sen jälkeen satuloiden 12 tai 13mm tulppien alta löytyvistä 4mm kuusiokoloista käsijarru niin että kierrä kokonaan kiinni niin tiukalle ettei levy pyöri, ja sen jälkeen vartti tai puolikierrosta auki.

Kun tuolta väärästä päästä mennään "säätämään", aiheutuu se että satulan käyttövipujen liikerata jää liian pieneksi ja satuloiden sisäinen automaattisäätö ei lähde toiminaan oikein ja käsijarru tulee tehottomaksi.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kiitos neuvoista, eiköhän näillä pääse eteenpäin.

Ja hah Minuteman olet aivan oikeassa. Käsijarrun merkkivalon kytkinkin on ranetettu jeesusteipillä toimimaan kun on "säädetty". Jarrupalatkin oli valmiiksi uudet eli varmaan viime katsatukseen on pitänyt olla ranen asialla jo. Tai sitten käyty tarjoo leimalle enne myyntiä, olihan tuota vikalistaa jonkin verran muutakin pientä kun käytin...

Oisko katsastus pelottanut kun pitänyt auto vaihtaa ja varmaan tuota ACC säädön toimimattomuuttakaan osannut korjata... Noh äkkiäkös nuo puuhastelee kun on edes vähän kartalla.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos vaijereita vaihdetaan eikä jakseta paneutua asiaan tarpeeksi, on aika todennäköistä että vaijerin kuoren kahvanpuoleinen pää ei tule perille asti lattiassa olevaan pidikkeeseen. Jos ei ole perillä asti, vaijeri voi jäädä liian tiukalle eikä säätövara riitä.

Kuva Kuva Kuva

Vänkärin puolen takajalkatilasta kynnyslista pois ja matot ylös, "kardaanitunnelin" päältä vaijerit peittävä peltikansi pois, mahdollinen keskikyynärnojan jalka pois ja keskikonsolin takakulmien ruuvit pois. Ainakin osa näistä on tehtävä jotta näkee onko vaijerit kuten kuuluu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin